Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Rieks
Vandaag om 19:53:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 19:40:05
3 januari NVBS oliebollenrit door KNed
Vandaag om 19:24:20
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:17:03
Kersttrein door 008200
Vandaag om 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
Vandaag om 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
Vandaag om 18:44:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door niels1093
Vandaag om 18:38:05
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 18:37:56
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 18:08:51
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 17:33:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Mark D.
Vandaag om 16:30:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:27:42
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
Vandaag om 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
Vandaag om 15:46:17
blablabla door Duikeend
Vandaag om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
Vandaag om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 12:06:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:55:12
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 11:36:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:06:41
  

Auteur Topic: Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan  (gelezen 18069 keer)

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
    • Lydo.nl
Re: Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan
« Reactie #60 Gepost op: 18 October 2020, 11:59:39 »
Met toestemming van, en dank aan Martin, zijn de handleiding en Stl files voor de motor ombouw te downloaden van https://www.lydo.nl/download/?dir=Hobby%2FModelbuilding%2FHolland%20Rail%20DE2.

Ik ben ook bezig met een omschrijving van de complete ombouw op https://www.lydo.nl/hobby/modeltrain/holland-rail-de-2/, maar die wil ik synchroon proberen te laten lopen met de ombouw van mijn andere de2 treinstellen. Ik zal deze ook hier gaan delen.

Mvg,

Gertjan
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan
« Reactie #61 Gepost op: 18 October 2020, 12:28:07 »
Ik wil er even aan toevoegen dat de download hiervan altijd gratis is.

Dit in mijn overtuiging dat we onze kennis en kunde in dit forum gratis met elkaar delen.
Met vriendelijke groet, Martin

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
    • Lydo.nl
Re: Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan
« Reactie #62 Gepost op: 18 October 2020, 16:27:55 »
De treinstellen willen in scherpe bochten vaak ontsporen of moeite hebben om er doorheen te komen.
Door gelijktijdig aan het midden onderstel te draaien (van bocht positie naar recht) en te trekken, bleek er een bepaald punt te zijn waar meer frictie was dan op andere posities. Als je maar hard genoeg trok, kon je niet verder draaien. Bij duwen en draaien loopt het beter, maar ook dan is er een plekje met iets meer frictie.
Ik hoop dat onderstaand plaatje het duidelijk maakt:


Door de overgangen in de geleidingsgleuf wat geleidelijker te maken, bleek dat probleem opgelost.

Er hoeft heel weinig vanaf, een paar halen met een vijltje op aangegeven plekken moeten genoeg zijn. Eventueel kunnen braampjes met een mes worden weggesneden of geschraapt.
Voor de duidelijkheid, op bovenstaande plaatjes is er al gevijld (het vijlsel wat je ziet is van een heel andere bewerking  :)), dus het is echt heel weinig.

Dit bleek bij mij voldoende te zijn om geen last meer te hebben van ontsporingen, samen met de piko motor gaat het treinstel moeiteloos door een bocht met Roco G3 

mvg

Gertjan

Met vriendelijke groeten,  Gertjan