Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 18:33:50
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:59:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:43:34
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
TAMS PZS-2.2 door Japie
Vandaag om 16:33:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Rico [momfer]
Vandaag om 16:30:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door GD
Vandaag om 16:20:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:32:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:02:46
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
  

Auteur Topic: Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan  (gelezen 17836 keer)

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
    • Lydo.nl
Re: Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan
« Reactie #60 Gepost op: 18 October 2020, 11:59:39 »
Met toestemming van, en dank aan Martin, zijn de handleiding en Stl files voor de motor ombouw te downloaden van https://www.lydo.nl/download/?dir=Hobby%2FModelbuilding%2FHolland%20Rail%20DE2.

Ik ben ook bezig met een omschrijving van de complete ombouw op https://www.lydo.nl/hobby/modeltrain/holland-rail-de-2/, maar die wil ik synchroon proberen te laten lopen met de ombouw van mijn andere de2 treinstellen. Ik zal deze ook hier gaan delen.

Mvg,

Gertjan
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan
« Reactie #61 Gepost op: 18 October 2020, 12:28:07 »
Ik wil er even aan toevoegen dat de download hiervan altijd gratis is.

Dit in mijn overtuiging dat we onze kennis en kunde in dit forum gratis met elkaar delen.
Met vriendelijke groet, Martin

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
    • Lydo.nl
Re: Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan
« Reactie #62 Gepost op: 18 October 2020, 16:27:55 »
De treinstellen willen in scherpe bochten vaak ontsporen of moeite hebben om er doorheen te komen.
Door gelijktijdig aan het midden onderstel te draaien (van bocht positie naar recht) en te trekken, bleek er een bepaald punt te zijn waar meer frictie was dan op andere posities. Als je maar hard genoeg trok, kon je niet verder draaien. Bij duwen en draaien loopt het beter, maar ook dan is er een plekje met iets meer frictie.
Ik hoop dat onderstaand plaatje het duidelijk maakt:


Door de overgangen in de geleidingsgleuf wat geleidelijker te maken, bleek dat probleem opgelost.

Er hoeft heel weinig vanaf, een paar halen met een vijltje op aangegeven plekken moeten genoeg zijn. Eventueel kunnen braampjes met een mes worden weggesneden of geschraapt.
Voor de duidelijkheid, op bovenstaande plaatjes is er al gevijld (het vijlsel wat je ziet is van een heel andere bewerking  :)), dus het is echt heel weinig.

Dit bleek bij mij voldoende te zijn om geen last meer te hebben van ontsporingen, samen met de piko motor gaat het treinstel moeiteloos door een bocht met Roco G3 

mvg

Gertjan

Met vriendelijke groeten,  Gertjan