Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0 door Nullem
Vandaag om 15:13:06
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 15:07:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:58:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 14:57:54
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door Tomasso
Vandaag om 14:57:34
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 14:56:17
Update: baan in de tropen door Bert van Gelder
Vandaag om 14:48:48
Fleischmann Profi, 3-wegwissel schakelt moeilijk. door dennie
Vandaag om 14:47:49
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Zsjoske
Vandaag om 14:45:27
Wielen gelijkzetten? Oftewel: kwartering van assen. door MOVisser
Vandaag om 14:43:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rondje_HO
Vandaag om 14:41:45
Max. draadlengte bij massadetectie door Ben
Vandaag om 14:41:09
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 14:38:00
Line-up foto's van modellen door william_2
Vandaag om 14:34:26
Wagons klimmen uit puntstuk / leverancier wielafstand gereedschap gezocht door Gert Arkema
Vandaag om 14:31:28
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 14:19:40
Team Mitropa SS ABd 623/626, het grote avontuur door Tomasso
Vandaag om 13:59:42
Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi door freekvo
Vandaag om 13:53:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:46:05
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door Hans Reints
Vandaag om 13:45:22
NS 6100 van GM&S door prutser
Vandaag om 13:33:07
Ultrasone reiniger voor het schoonmaken van een airbrush? door San-Markos
Vandaag om 13:24:20
VERPLAATST: Een nieuw begin door Bert van Gelder
Vandaag om 13:12:21
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:10:07
Koploper 9.4, DR5000, DR4088LN: Lok keert bij ijken 1x, daarna rijdt hij door... door clickmaniac
Vandaag om 13:05:43
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 13:03:50
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 12:57:51
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door NS8714
Vandaag om 12:10:27
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:01
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
Vandaag om 11:27:35
  

Auteur Topic: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen  (gelezen 2379 keer)

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #15 Gepost op: 22 februari 2020, 00:00:13 »
Ten zuiden en het westen van Parijs staan de bovenleidingen op de gewone lijnen en stations gewoon onder 1,5Kv=, net zoals bij jullie in NL. Omdat het eind der jaren '70 snel moest gaan, heeft de NS voor de NS series 16/17/18 een gelijkaardige type lok als deze van SNCF aangekocht: reeds beproeft en geen ontwikkelingskosten. Enkel deze voor de beveiligingssystemen. (indien ik het goed voor heb)
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2020, 00:09:22 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2360
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #16 Gepost op: 22 februari 2020, 07:33:11 »
Dank
Martijn

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2350
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2020, 08:43:36 »
Hier staan ook nog een paar foto's van bijna 39 jaar terug   http://petervelthoen.nl/the-first-tgv-comes-to-the-netherlands/

Wouter W

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2020, 12:26:30 »
Ten zuiden en het westen van Parijs staan de bovenleidingen op de gewone lijnen en stations gewoon onder 1,5Kv=, net zoals bij jullie in NL.
Klopt, daar ligt een groot 1500 Volt netwerk. Latere electrificaties in die gebieden zijn wel met 25kV zijn uitgevoerd en bepaalde lijnen worden voorbereid op omschakeling naar 25 kV in de toekomst. Kaartje: https://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89lectrification_du_r%C3%A9seau_ferr%C3%A9_en_France#/media/Fichier:French_railway_network.svg

Onder het 1500 Volt-systeem reden de Fransen in 1955 het snelheidsrecord van 331 km/h en vanaf de jaren 60 met 200 met de Capitole en Aquitaine, die laatste was destijds de trein met de hoogste gemiddelde snelheid (145 km/h) van Europa. Toen de TGV Atlantique iets meer dan 30 jaar geleden dezelfde route ging rijden werd op de 1500 Volt baanvakken de maximale snelheid 220 km/h en op de ringlijn rond Tours zelfs 270 km/h. Met 220 over een normale lijn door stations zoeven is overigens een fantastische belevenis.



TGV door Coutras met meer dan 200: https://www.youtube.com/watch?v=k8HZBF8802k :D

De Mauriennelijn in de Alpen en helling van Capvern in de Pyreneeën kennen maximale hellingen van 30 respectievelijk 33 promille en dat onder 1500 Volt. Op de Mauriennelijn is het ook niet ongebruikelijk om goederentreinen met 3 locs te zien klimmen.
https://youtu.be/t1qsX96HXAI?t=32

Wijkt beetje van het onderwerp af, maar het is gaaf om te zien wat ze daar allemaal uitspoken, alhoewel de achterop lopende TGV op de foto stel 01 uit het onderwerp betrof. ;)

Groetjes, Wouter

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2350
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #19 Gepost op: 22 februari 2020, 12:53:54 »
Citaat
Met 220 over een normale lijn door stations zoeven is overigens een fantastische belevenis.

Hier (enigszins) te zien, en voor alle fans van Le Capitole:

https://www.youtube.com/watch?v=4GZ-kbwL-r8
https://www.youtube.com/watch?v=7g_cQf3xzyo 

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #20 Gepost op: 23 februari 2020, 20:20:50 »
Ten zuiden en het westen van Parijs staan de bovenleidingen op de gewone lijnen en stations gewoon onder 1,5Kv=, net zoals bij jullie in NL. Omdat het eind der jaren '70 snel moest gaan, heeft de NS voor de NS series 16/17/18 een gelijkaardige type lok als deze van SNCF aangekocht: reeds beproeft en geen ontwikkelingskosten. Enkel deze voor de beveiligingssystemen. (indien ik het goed voor heb)
Voor de 1700'en geldt dat zeker niet helemaal, omdat gebleken was de 1600'en in multiple tractie het ATB signaal konden verstoren werd bij de 1700 de tractie installatie gewijzigd om dat te kunnen voorkomen, dus die wijken zeker wel af van het Franse ontwerp.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6468
  • Spoor N
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #21 Gepost op: 24 februari 2020, 07:10:31 »
Vertel dan ook dat de frontseinen gewijzigd zijn ten opzichte van de SNCF-machines.  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #22 Gepost op: 24 februari 2020, 16:24:56 »
Vandaar: "gelijkaardige loc"... .
 (met al die verschillende beveiligingssystemen in Europa en de verschillende regeltjes afhankelijk van het land, komen er altijd ergens wel es lijken uit de kast)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #23 Gepost op: 24 februari 2020, 21:35:59 »
Vandaar: "gelijkaardige loc"... .
 (met al die verschillende beveiligingssystemen in Europa en de verschillende regeltjes afhankelijk van het land, komen er altijd ergens wel es lijken uit de kast)
Mijn punt was juist dat het voor de 1700 dus zeker geen geval was 'reeds beproeft en geen ontwikkelingskosten', daar was het verschil echt te groot voor.

Vertel dan ook dat de frontseinen gewijzigd zijn ten opzichte van de SNCF-machines.  :P
Als je dat zou gaan benoemen word de lijst van verschillen die je op moet noemen nog een stuk groter dan je denkt :p
Overigens zijn het nog steeds front- en sluitseinen van Franse makelaardij.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6468
  • Spoor N
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #24 Gepost op: 25 februari 2020, 07:08:22 »
Precies en dat is ook niet erg interessant voor dit draadje (makelij trouwens, makelaardij is voor huizen ;)).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.