BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Sander. op 19 februari 2020, 23:26:11

Titel: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: Sander. op 19 februari 2020, 23:26:11
Omdat ik er toevallig tegen aan liep en het toch wel een iconisch treintje is wil ik dit niet ongedeeld laten. Sympathieke jongens daar bij de SNCF

https://youtu.be/-YsYce7wpTA

https://youtu.be/5_nnGpsos3E

https://railcolornews.com/2020/02/07/fr-sncf-a-colourful-farewell-for-patrick-a-k-a-tgv-01/

Mvg

Sander.
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: Dave....... op 20 februari 2020, 01:49:07
Ik had Patrick al veelvuldig voorbij zien komen.
Persoonlijk vind ik die oranje kleur echt heel stoer
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: Dennis1984 op 20 februari 2020, 09:15:47
Heel leuk Sander, dank voor het delen. Toch een stukje historie dat verdwijnt, maar zo gaat dat. Dat ding heeft een behoorlijk lang leven gehad, ruim 40 jaar denk ik dan.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: tothebeach op 20 februari 2020, 09:33:12
Dank voor het delen. Ik had dit anders volledig gemist.
@Dennis: Uit de tweede video maakte ik op dat dit treinstel 42 jaar oud is, geïntroduceerd in februari 1978.

Nu nog een videootje van dit treinstel op hoge snelheid zoeken ;)

Groet,
Michel
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: Sander. op 20 februari 2020, 11:26:03
https://youtu.be/835Y48wX0vw

Deze is wel aardig zo in de natuurlijke habitat.

De oranje oer HST en oogt nog steeds hyper modern als je het mij vraagt.
65 (van de 109) exemplaren Sud Est gaan nog 2025 mee las ik. Gelukkig gaan Atlantique, Reseau en PBA nog even door.

Mvg

Sander.
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: Wouter W op 20 februari 2020, 12:08:43

Alle Sud-Est stellen zijn uit de reguliere dienst en ook van de Atlantique zijn er nog maar 45 van de originele 105 in dienst en van de Réseau zijn er ook al een aantal verdwenen. Helaas met grande vitesse eruit om vervangen te worden door zuiniger moderner exemplaren die al dan niet dubbeldeks zijn vanwege hoge infraheffingen. :-\

Groetjes, Wouter
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: Dave....... op 20 februari 2020, 15:17:50
Nouja en de PSE mag ook “maar” 270 km/h staat me iets van bij.
Een aantal LGV’s rijden ze met 320 Km/h.

En daarbij kan ik me voorstellen dat na 40 jaar goed reviseren kostbaarder is dan nieuw bouwen.
Titel: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: kar op 20 februari 2020, 18:14:08
Gaaf gedaan zo, met die kleurstelling. Vette knipoog naar zowel het heden als verleden.

Hopelijk komt deze variant niet in miniatuur uit, ik zou zo alle ‘ik rijd alleen met materieel dat in NL voor komt’-principes opzij zetten...
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: Nijboer op 20 februari 2020, 18:18:50
Gelukkig zijn er de foto's nog. En de filmpjes en natuurlijk de modellen!
Ik heb die oranje TGV altijd machtig mooi gevonden.
Sowieso vind ik de Franse treinen met hun aparte kleurstellingen erg mooi.
Denk ook aan de franse "1600-en".
Gelukkig heb ik een Lima TGV (N) in de kast liggen om nog eens naar te kijken.
Hij moet nog in bedrijf gesteld worden, kan ie ook mooi eens rondracen op de
modelbaan.
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: Quinzeedied op 20 februari 2020, 18:30:30
Hopelijk komt deze variant niet in miniatuur uit, ik zou zo alle ‘ik rijd alleen met materieel dat in NL voor komt’-principes opzij zetten...

Je kunt altijd nog een gewone oranje PSE laten rondrijden zoals in 1981  ;)
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: iarnrod op 21 februari 2020, 01:23:18
Enkele maanden terug te Upstreet (East Kent) nog een aantal 2kl en Bar rijtuigen voor £10/stuk kunnen aankopen.
(was eerst van plan om het Lima stel Rame16 van de hand te doen)
Heel tevreden over m'n Jouef stel in de Reseau kleur (een paar keer in meegereist met de 1:1 schaal als TERGV (Lille-Fretun-Boulogne)
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: Martijn193 op 21 februari 2020, 07:18:39
Je kunt altijd nog een gewone oranje PSE laten rondrijden zoals in 1981  ;)

Nee toch?
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: Quinzeedied op 21 februari 2020, 07:36:19

Toch wel: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=17847.3405 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=17847.3405)

Promotierit (ook deels op eigen kracht) in kader van opening Parijs - Lyon
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: Rick op 21 februari 2020, 07:36:50
Het staat zelfs op dit forum. (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=17847.msg555255#msg555255)

edit: twee keer zelfs.  :P
In 1988 (?) is nog een oranje TGV in Nederland op bezoek geweest, er staat een foto van in het boek 'Sporen in de tijd'.
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: Martijn193 op 21 februari 2020, 23:45:59
Hoe werkte dat dan op eigen kracht? Werkte dat onder onze bovenleiding?
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: iarnrod op 22 februari 2020, 00:00:13
Ten zuiden en het westen van Parijs staan de bovenleidingen op de gewone lijnen en stations gewoon onder 1,5Kv=, net zoals bij jullie in NL. Omdat het eind der jaren '70 snel moest gaan, heeft de NS voor de NS series 16/17/18 een gelijkaardige type lok als deze van SNCF aangekocht: reeds beproeft en geen ontwikkelingskosten. Enkel deze voor de beveiligingssystemen. (indien ik het goed voor heb)
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: Martijn193 op 22 februari 2020, 07:33:11
Dank
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: VAM65 op 22 februari 2020, 08:43:36
Hier staan ook nog een paar foto's van bijna 39 jaar terug   http://petervelthoen.nl/the-first-tgv-comes-to-the-netherlands/
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: Wouter W op 22 februari 2020, 12:26:30
Ten zuiden en het westen van Parijs staan de bovenleidingen op de gewone lijnen en stations gewoon onder 1,5Kv=, net zoals bij jullie in NL.
Klopt, daar ligt een groot 1500 Volt netwerk. Latere electrificaties in die gebieden zijn wel met 25kV zijn uitgevoerd en bepaalde lijnen worden voorbereid op omschakeling naar 25 kV in de toekomst. Kaartje: https://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89lectrification_du_r%C3%A9seau_ferr%C3%A9_en_France#/media/Fichier:French_railway_network.svg  (https://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89lectrification_du_r%C3%A9seau_ferr%C3%A9_en_France#/media/Fichier:French_railway_network.svg)

Onder het 1500 Volt-systeem reden de Fransen in 1955 het snelheidsrecord van 331 km/h en vanaf de jaren 60 met 200 met de Capitole en Aquitaine, die laatste was destijds de trein met de hoogste gemiddelde snelheid (145 km/h) van Europa. Toen de TGV Atlantique iets meer dan 30 jaar geleden dezelfde route ging rijden werd op de 1500 Volt baanvakken de maximale snelheid 220 km/h en op de ringlijn rond Tours zelfs 270 km/h. Met 220 over een normale lijn door stations zoeven is overigens een fantastische belevenis.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TGV-PSE1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TGV-PSE1.jpg)

TGV door Coutras met meer dan 200: https://www.youtube.com/watch?v=k8HZBF8802k (https://www.youtube.com/watch?v=k8HZBF8802k) :D

De Mauriennelijn in de Alpen en helling van Capvern in de Pyreneeën kennen maximale hellingen van 30 respectievelijk 33 promille en dat onder 1500 Volt. Op de Mauriennelijn is het ook niet ongebruikelijk om goederentreinen met 3 locs te zien klimmen.
https://youtu.be/t1qsX96HXAI?t=32 (https://youtu.be/t1qsX96HXAI?t=32)

Wijkt beetje van het onderwerp af, maar het is gaaf om te zien wat ze daar allemaal uitspoken, alhoewel de achterop lopende TGV op de foto stel 01 uit het onderwerp betrof. ;)

Groetjes, Wouter
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: VAM65 op 22 februari 2020, 12:53:54
Citaat
Met 220 over een normale lijn door stations zoeven is overigens een fantastische belevenis.

Hier (enigszins) te zien, en voor alle fans van Le Capitole:

https://www.youtube.com/watch?v=4GZ-kbwL-r8
https://www.youtube.com/watch?v=7g_cQf3xzyo 
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: Thom op 23 februari 2020, 20:20:50
Ten zuiden en het westen van Parijs staan de bovenleidingen op de gewone lijnen en stations gewoon onder 1,5Kv=, net zoals bij jullie in NL. Omdat het eind der jaren '70 snel moest gaan, heeft de NS voor de NS series 16/17/18 een gelijkaardige type lok als deze van SNCF aangekocht: reeds beproeft en geen ontwikkelingskosten. Enkel deze voor de beveiligingssystemen. (indien ik het goed voor heb)
Voor de 1700'en geldt dat zeker niet helemaal, omdat gebleken was de 1600'en in multiple tractie het ATB signaal konden verstoren werd bij de 1700 de tractie installatie gewijzigd om dat te kunnen voorkomen, dus die wijken zeker wel af van het Franse ontwerp.
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: Rick op 24 februari 2020, 07:10:31
Vertel dan ook dat de frontseinen gewijzigd zijn ten opzichte van de SNCF-machines.  :P
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: iarnrod op 24 februari 2020, 16:24:56
Vandaar: "gelijkaardige loc"... .
 (met al die verschillende beveiligingssystemen in Europa en de verschillende regeltjes afhankelijk van het land, komen er altijd ergens wel es lijken uit de kast)
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: Thom op 24 februari 2020, 21:35:59
Vandaar: "gelijkaardige loc"... .
 (met al die verschillende beveiligingssystemen in Europa en de verschillende regeltjes afhankelijk van het land, komen er altijd ergens wel es lijken uit de kast)
Mijn punt was juist dat het voor de 1700 dus zeker geen geval was 'reeds beproeft en geen ontwikkelingskosten', daar was het verschil echt te groot voor.

Vertel dan ook dat de frontseinen gewijzigd zijn ten opzichte van de SNCF-machines.  :P
Als je dat zou gaan benoemen word de lijst van verschillen die je op moet noemen nog een stuk groter dan je denkt :p
Overigens zijn het nog steeds front- en sluitseinen van Franse makelaardij.
Titel: Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
Bericht door: Rick op 25 februari 2020, 07:08:22
Precies en dat is ook niet erg interessant voor dit draadje (makelij trouwens, makelaardij is voor huizen ;)).