Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco lok in startset na 3 uur defect. door ex-DR V100
Vandaag om 02:04:08
Digitaal probleem door Dave.......
Vandaag om 02:03:31
Verfraaien D-trein rijtuigen door Ronald69
Vandaag om 01:30:38
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
Vandaag om 01:25:53
Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan door Te 2/2
Vandaag om 01:17:36
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd. door barry1972
Vandaag om 00:44:07
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Marty
Vandaag om 00:40:02
Interieurfoto's D treinen/Silberlinge/M wagens door EddyK
Vandaag om 00:05:18
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
01 april 2020, 23:49:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 april 2020, 23:44:23
Projekt 083-338 door hervé
01 april 2020, 23:26:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Rondje_HO
01 april 2020, 23:23:34
Wie levert schroefterminals, voor op printplaten? door Klaas Zondervan
01 april 2020, 23:23:30
Decoder stuurstand configureren door Rondje_HO
01 april 2020, 23:21:58
Trein stopt op wissel door spock
01 april 2020, 23:15:11
Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N door Hoontje
01 april 2020, 23:07:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Kronefan
01 april 2020, 22:54:02
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Noordernet
01 april 2020, 22:39:47
Raadplaatje door ArjanB
01 april 2020, 22:39:00
Koppeling weg. Oplossingen? door Reinout van Rees
01 april 2020, 22:35:19
De Hondsrugbaan, H0 door Reinout van Rees
01 april 2020, 22:32:24
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
01 april 2020, 22:15:30
EifelBurgenBahn door Priegelman
01 april 2020, 21:56:37
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door bosje77
01 april 2020, 21:39:06
Model steenkolen maken voor de stoomlok door Peter Kleton
01 april 2020, 21:32:37
Meerkleurige led gezocht, kleuren rood/wit? door Priegelman
01 april 2020, 21:30:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door bosje77
01 april 2020, 21:18:51
NS 2100, zelfbouw door Met een sik
01 april 2020, 21:15:51
Baanbouw Bosje77 door GORILLUS
01 april 2020, 21:11:16
Digikeijs DR4018, bij schakelen valt spanning op baan weg, knippert verlichting door Bert_Apd
01 april 2020, 21:05:31
  

Auteur Topic: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen  (gelezen 2387 keer)

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #15 Gepost op: 22 februari 2020, 00:00:13 »
Ten zuiden en het westen van Parijs staan de bovenleidingen op de gewone lijnen en stations gewoon onder 1,5Kv=, net zoals bij jullie in NL. Omdat het eind der jaren '70 snel moest gaan, heeft de NS voor de NS series 16/17/18 een gelijkaardige type lok als deze van SNCF aangekocht: reeds beproeft en geen ontwikkelingskosten. Enkel deze voor de beveiligingssystemen. (indien ik het goed voor heb)
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2020, 00:09:22 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2367
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #16 Gepost op: 22 februari 2020, 07:33:11 »
Dank
Martijn

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2020, 08:43:36 »
Hier staan ook nog een paar foto's van bijna 39 jaar terug   http://petervelthoen.nl/the-first-tgv-comes-to-the-netherlands/

Wouter W

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2020, 12:26:30 »
Ten zuiden en het westen van Parijs staan de bovenleidingen op de gewone lijnen en stations gewoon onder 1,5Kv=, net zoals bij jullie in NL.
Klopt, daar ligt een groot 1500 Volt netwerk. Latere electrificaties in die gebieden zijn wel met 25kV zijn uitgevoerd en bepaalde lijnen worden voorbereid op omschakeling naar 25 kV in de toekomst. Kaartje: https://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89lectrification_du_r%C3%A9seau_ferr%C3%A9_en_France#/media/Fichier:French_railway_network.svg

Onder het 1500 Volt-systeem reden de Fransen in 1955 het snelheidsrecord van 331 km/h en vanaf de jaren 60 met 200 met de Capitole en Aquitaine, die laatste was destijds de trein met de hoogste gemiddelde snelheid (145 km/h) van Europa. Toen de TGV Atlantique iets meer dan 30 jaar geleden dezelfde route ging rijden werd op de 1500 Volt baanvakken de maximale snelheid 220 km/h en op de ringlijn rond Tours zelfs 270 km/h. Met 220 over een normale lijn door stations zoeven is overigens een fantastische belevenis.



TGV door Coutras met meer dan 200: https://www.youtube.com/watch?v=k8HZBF8802k :D

De Mauriennelijn in de Alpen en helling van Capvern in de Pyreneeën kennen maximale hellingen van 30 respectievelijk 33 promille en dat onder 1500 Volt. Op de Mauriennelijn is het ook niet ongebruikelijk om goederentreinen met 3 locs te zien klimmen.
https://youtu.be/t1qsX96HXAI?t=32

Wijkt beetje van het onderwerp af, maar het is gaaf om te zien wat ze daar allemaal uitspoken, alhoewel de achterop lopende TGV op de foto stel 01 uit het onderwerp betrof. ;)

Groetjes, Wouter

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #19 Gepost op: 22 februari 2020, 12:53:54 »
Citaat
Met 220 over een normale lijn door stations zoeven is overigens een fantastische belevenis.

Hier (enigszins) te zien, en voor alle fans van Le Capitole:

https://www.youtube.com/watch?v=4GZ-kbwL-r8
https://www.youtube.com/watch?v=7g_cQf3xzyo 

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #20 Gepost op: 23 februari 2020, 20:20:50 »
Ten zuiden en het westen van Parijs staan de bovenleidingen op de gewone lijnen en stations gewoon onder 1,5Kv=, net zoals bij jullie in NL. Omdat het eind der jaren '70 snel moest gaan, heeft de NS voor de NS series 16/17/18 een gelijkaardige type lok als deze van SNCF aangekocht: reeds beproeft en geen ontwikkelingskosten. Enkel deze voor de beveiligingssystemen. (indien ik het goed voor heb)
Voor de 1700'en geldt dat zeker niet helemaal, omdat gebleken was de 1600'en in multiple tractie het ATB signaal konden verstoren werd bij de 1700 de tractie installatie gewijzigd om dat te kunnen voorkomen, dus die wijken zeker wel af van het Franse ontwerp.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6470
  • Spoor N
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #21 Gepost op: 24 februari 2020, 07:10:31 »
Vertel dan ook dat de frontseinen gewijzigd zijn ten opzichte van de SNCF-machines.  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #22 Gepost op: 24 februari 2020, 16:24:56 »
Vandaar: "gelijkaardige loc"... .
 (met al die verschillende beveiligingssystemen in Europa en de verschillende regeltjes afhankelijk van het land, komen er altijd ergens wel es lijken uit de kast)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #23 Gepost op: 24 februari 2020, 21:35:59 »
Vandaar: "gelijkaardige loc"... .
 (met al die verschillende beveiligingssystemen in Europa en de verschillende regeltjes afhankelijk van het land, komen er altijd ergens wel es lijken uit de kast)
Mijn punt was juist dat het voor de 1700 dus zeker geen geval was 'reeds beproeft en geen ontwikkelingskosten', daar was het verschil echt te groot voor.

Vertel dan ook dat de frontseinen gewijzigd zijn ten opzichte van de SNCF-machines.  :P
Als je dat zou gaan benoemen word de lijst van verschillen die je op moet noemen nog een stuk groter dan je denkt :p
Overigens zijn het nog steeds front- en sluitseinen van Franse makelaardij.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6470
  • Spoor N
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #24 Gepost op: 25 februari 2020, 07:08:22 »
Precies en dat is ook niet erg interessant voor dit draadje (makelij trouwens, makelaardij is voor huizen ;)).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.