Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
  

Auteur Topic: Minitrix SBB RE 482, N  (gelezen 8818 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Minitrix SBB RE 482, N
« Gepost op: 12 februari 2008, 23:21:52 »
Minitrix RE 482 SBB Cargo, N
Jeroen Mentink

Het voorbeeld


Officiele naam: Re 482 TRAXX F140 AC

Even kort. Fabrikant Bombardier heeft in opdracht van de Zwitserse spoorwegafdeling, SBB CARGO, gezorgd voor de levering van 10 nieuwe goederentreinlocomotieven. Deze locs zijn meerspanningslocs, en kunnen op verschillende stroomsystemen van de verschillende landen opereren. Scheelt weer tijd bij de grens. Daarom worden deze jongens vooral ingezet op de Noord-Zuid As van Duitsland-Zwitserland. Een belangrijke en lucratieve route.

De locs zijn van de TRAXX familie van Bombardier, en afgeleid van de Baureihe 185 van de DB. Deze bouwserie is specifiek voor het goederenverkeer ontwikkeld en hebben een max. snelheid van 140 km/h. Dit soort locs wordt door de Deutsche Bahn sinds 1998 ingezet.

Het model
Toen je de Neuigkeiten-folder opensloeg, hongerig naar wat tijdperk V materieel viel je oog al op dat moderne ding, met 4 stroomafnemers, en eens in het blauw ipv rood, met heel groot (ja, ook in N) CARGO geschreven op de zijkant. Je keek verder en zag dat alles er op en aan zat. En toen keek je naar de prijs. Adviesprijs. EUR 99,00? Je knijpt eens in je arm, je ruikt je adem eens (Hmm, toch nuchter, ja.....). Je rent naar de shop, en bestelt dat ding. Neunundneunzig Euro? Das kann doch nicht war stein?



Wel dus. En je krijgt een goede value-for-money! Op het eerste gezicht zie je niet iets dat lijkt op getekende ramen of plastic stroomafnemers (respectievelijk ROCO-kindermodellen in HO of de Thalys van KATO in N). Je ziet ook dat het ding niet slechts 2 kleurendrukken heeft gehad, iets wat de N'ers wel kennen van de Minitrix ICE 3. Nou, Nederlands en dus wantrouwig als je bent vraag je om een rij-demonstratie. Je wilt natuurlijk wel weten of jouw RE 482 frontverlichting heeft! En ook hierin wordt je niet teleurgesteld. Inmiddels rood-aanlopend van woede waar de adder onder het gras danwel de kat in de zak zit, eis je het model terug op de toonbank voor een nadere inspectie. Je hebt wel eens een Minitrix Hobby-Modell Taurus gekocht (met wielstellen van de BR 152 en slechts 1 aangedreven draaistel). Nee, nein, allemaal Quatsch. Deze locomotief heeft het allemaal wel! En hij is echt voor iets minder dan 100 EUR van jou.



Maarrr.....er moet toch iets zijn, waarde auteur, waar de prijsbesparing in zit?

En ik heb het gevonden. Zo is de verlichting bijvoorbeeld wel aanwezig, maar niet zo mooi uitgerust met LED's wat zijn 185-neefjes van Fleischmann wel hebben. De verlichting schijnt ook wat door bij het front. Iets wat wel makkelijk te corrigeren is.

Qua details hebben we over het model niets te klagen. Al zou de afwerking van het dak wat beter kunnen. Als we naar het dak kijken, zien we de kleuterrode kleur van de dakleidingen en de isolatoren. Met een druppel verf en een emmer geduld is dit te verhelpen, lijkt me. Ook de machinistencabine is ietwat pover. Hij is er wel, maar is rood van binnen. Haal de kwast maar tevoorschijn, want ook dit is te doen.





Dan komen we bij de draaistellen. Als eerste vallen de lompe baanschuivers op, maar hierover later meer. Wat ik echt een gemis vond, is de afwezigheid van de remschijven op de wielen. Dat vind ik van die TRAXX locs nou zo typerend. Je kunt 2 dingen doen. Of gaan klooien met verf, of je besteld 189 asjes+wielen bij Minitrix. Jawel, de al uitgekomen 189 heeft het wel, en hun 482 niet.



Ik heb echter nog wel iets om je met beide benen op de grond te zetten:

Denk aan die 1-euromunt wisselgeld die je 100 EUR biljet opleverde in combinatie met dit ding!

Eigenschappen
De rij-eigenschappen zijn zonder meer subliem te noemen. De loc is heel erg stil, en als je je rails zou voorzien van een isolerend bed dan wed ik dat hij qua volume niet eens het niveau van een voorbijrijdend rijtuig overtreft.

Verder heeft de loc een beetje uitloop (de typische N-spoor uitloop) dankzij de 2 vliegwielen. Over wissels rijden is hiermee dus absoluut geen probleem. De stroomafname is gegarandeerd door alle 8 wielen, waarvan er 2 zijn voorzien van een antislip-bandje. Dit zorgt samen met de 5-polige motor voor een zeer goede trekkracht. Nee, qua rij-eigenschappen niks te klagen........

.....maar: de baanschuivers zitten net een fractie te laag. Dus bij een niet 125% perfect liggende rail botst de baanschuiver al tegen de onvolkomendheid. Met blijven steken of zelfs ontsporingen tot gevolg. Het berijden van Fleischmann wissels bijvoorbeeld is al een probleem. Deze zijn toch niet compleet vlak. Maar de RE 482 is de eerste loc die ik erop betrap hier moeite mee te hebben. Toch een behoorlijk minpuntje!

Hier is wel wat aan te doen. De baanschuivers kun je met een beetje kracht lostrekken. Het is een klikprincipe aan het frame, maar voorzien van een drupje lijm. De baanschuiver even in de tang nemen (letterlijk te lezen, dames en heren!) en dan met de Dremel o.i.d. even een millimeter eraf schuren. Pas op! Als je in je enthousiasme teveel afschuurt dan is de koppeling niet meer te bewegen. Mocht je in vaste treinsamenstellingen rijden, is dit natuurlijk geen punt, maar u bent gewaarschuwd!





Decoder
Ik heb direct een D&H DCC decoder in de 6-polige NEM stekker gepropt. De typische Minitrix NEM stekker, we kennen hem wel. Wees voorzichtig, want hij kan nog wel eens slecht contact maken op de print. En oja: zoek geen te dikke decoder uit, want de ruimte is krap onder het dak. Alles werkte direct zonder zeuren en moeilijk doen, en met de ECoS was de digitale 482 zo geprogammeerd.

Verzorging
Zoals alle N-rijders tegenwoordig gewend zijn, pakt Minitrix de zaken goed aan en in! Er is zoals gewoonlijk niks aan de verpakking dat duidt op een kostenbesparing. Alle boekjes zitten er bij, met een oa. duidelijke tekening uit welke onderdelen de loc bestaat, en op welke nummers de Minitrix-magazijnmedewerker moet gaan zoeken indien de klant een vervangingsonderdeel nodig heeft.

Wat voor mij -persoonlijk- nieuw was, was het 'onderhoudsboekje' waarin officieel het nummer van de loc en een stempel van de Zuege-Bauer (treinenboer) wordt gezet. Alsof je bij de betere juwelierszaken de betere horloges gaat kopen, zeg maar. Het kassabonnetje voldoet tegenwoordig dus niet meer als bewijs van aankoop (vrij vertaald: start van de 2-jaarlijkse garantie periode).

Dus: netjes afgewerkt, geen poespas.



Overig
Eigenlijk verder geen bijzonderheden. Ik vind dat Minitrix dit soort modellen vaker mag maken! Ik heb de Minitrix ook naast dezelfde loc (zelfde Baureihe, zelfde kleuren etc.) van Fleischmann gehad. Wat mij opviel is dat er weinig verschillen waren. Een paar dingen waren verschillend, en je dus 2 keer zoveel voor moet betalen, mocht je de Fleischmann perse willen:

-stroomafnemers ; de Fleischmann panto's zijn mooier, zo simpel is het.
-daksectie; meer gedetailleerd, meer kleurig, geen verzonken maar juist opgezet spul
-remschijven; de Fleischmann heeft dit wel
-baanschuiver; mooier bij Fleischmann.
-verlichting; idem, zie boven in de beschrijving.

Jahaa....maar ook:

-trekkracht; de Minitrix is minstens 30% sterker dan de Fleischmann
-rij-eigenschappen; Minitrix hoor je niet, loopt simpelweg mooier.
-NEM-stekker; bij Fleischmann het bekende kansloze gedoe dat je de draden van je decoder-met-stekker-aan-draden weer ergens anders onder de behuizing moet plaatsen. Mits je een dunne decoder hebt, prop je 'm direct in de interface bij Minitrix. Hoef je dus geen draden weg te werken.

Conclusie
De RE 482 van Minitrix is absoluut geen beginnersmodel qua detaillering, maar wel qua prijs. Hopelijk heb je dankzij deze recensie een beter inzicht in de plussen en vooral de minnen van dit model. Maar zoals ik al schreef: het zijn allemaal geen dingen waar niks aan te doen is. Als je een beetje geduld,verf en handigheid gebruikt, dan heb je voor een 50% Fleischmann-prijs een 80% Fleischmann-model in je bezit dat 125% Fleischmann-rijeigenschappen heeft. Een redelijk deal lijkt me zo, en daar hoef je geen hogere wiskunde voor te studeren.



De Details:
Algemeen
Merk: Minitrix
Type: RE 482 TRAXX SBB CARGO
Schaal: N
Tijdperk: V
Catalogusnrs:

2ra (met NEM-stekker)

Frame: metaal
Opbouw: plastic
Gewicht: ?
Min. Radius: R1 ( <30 cm)
Koppeling: NEM kortkoppeling schacht, standaard N-koppeling
Prijs: EUR 99,00 (Wentink Arnhem)

Testuitvoering: (SBB Cargo)
Stroomafname: 8 wielen
Motor: 5-polig
Verlichting: beide kanten, wisselend met de rijrichting wit-wit
Decoder: D&H DCC, apart aangeschaft.
Krachtoverbrenging: kardanassen
Vliegwiel: ja, 2
Trekkracht: uitstekend

Demontage: easy N. Kap heel klein beetje met de vingers uittrekken, en plop: chassis in je hand.

Zelf aan te brengen onderdelen: Nee

Maten (1:1;1:160;model)

Lengte over de buffers: 18900 mm
Hoogte: 4280 mm
Breedte: 2987 mm
Wieldiameter:
Loopwielen voor: nee
Aangedreven wielen: 8 (alle 8 dus)
Loopwiel achter: nee
Tenderwielen: nee

Rijeigenschappen
Vmax: 140
V voorbeeld: 140
Vmin: 1

Tijdperk indeling volgens NEM 818

Bronnen:
http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html
Bombardier

Fotoverantwoording: Claudia Wolf, Jeroen Mentink
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2009, 21:00:20 door Peter van der Leek »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Minitrix SBB RE 482, N
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2008, 15:33:13 »
Citaat
Jawel, de al uitgekomen 189 heeft het [remschijven] wel, en hun 482 niet.
De 189 is geen hobby model.  ;D voor de liefhebbers, de bestelnummers zijn 31 2647 08 en 31 2647 09 (met en zonder asb'tjes).

Over de baanschuivers: deze zitten even hoog als bij de 189 lijkt me, en die rijdt hier probleemloos (en dat deed ie bij jou ook). Kan ook nog een montagefoutje zijn natuurlijk.

Voor de rest een goede bespreking. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Minitrix SBB RE 482, N
« Reactie #2 Gepost op: 29 februari 2008, 11:48:11 »
Hoi,

Citaat
De verlichting schijnt ook wat door bij het front.
Niet zeuren, bij mij door de hele kap (van m'n BLS versie).

Hebben we dus allebei een versie getest. En het is waar dat de minitrix sterker is dan de fleischmann. Zelf gezien. Echter dan had ik bij de fleischmann weer een rede voor een schaamteloze dubbeltractie  ;) ;D zoals toen op Boppard, en dat reed ook heel mooi.

Overigens was ik een beetje afwachtend toen ik het apparaat zag, hobbylok. Maar dat valt echt reuze mee. Het is een volwaardig, goedkoper alternatief ten opzichte van de fleischmann. Beetje oppimpen hier en daar, zoals met die 189 wielen, en het misstaat zeker niet. Hier staat ook nog een pimp-voorbeeldje (klik, 1e bericht 6.12.07).

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Minitrix SBB RE 482, N
« Reactie #3 Gepost op: 29 februari 2008, 11:54:41 »
Ja, dat bij jouw BLS-versie is wat minder. Maar daar valt ook wel wat aan te doen toch? Beetje zwarte verf van binnen, of dun laagje donker tape o.i.d. Dubbeltractie rouleert natuurlijk, dat staat buiten kijf!

Ja, nou, wat ik ervaren heb toen ik dat ding kocht valt te lezen in m'n verslag. Inderdaad een volwaardig broertje. En zeker dankzij de tips die jij aandraagt aan de hand van dat pimp-draadje uit Zwitserland. 189 wielen eronder flanzen, en zoals ik zei: beetje verf hier en daar, beetje verouderen, en hoppa!


Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Minitrix SBB RE 482, N
« Reactie #4 Gepost op: 29 februari 2008, 12:53:35 »
Ben zelf geen N spoor rijder maar vind de test mooi gebracht.

De tekst is prettig te lezen omdat ik vind dat de test met wat hunor erbij wordt gebracht. Dat leest altijd makkelijker en prettiger dan een stijf gebrachte test. Wil niet zeggen dat een stijf gebrachte test slecht is, maar komt vaak wat zakelijker over.

Dion
groetjes Dion