Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER
door
Pauldg
Vandaag
om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
door
MartinRT
Vandaag
om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Hans GJ
Vandaag
om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5)
door
FritsT
Vandaag
om 10:22:10
De Hondsrugbaan
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders?
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
meino
Vandaag
om 10:18:27
US diorama in H0
door
ES44C4
Vandaag
om 10:09:14
Zee. Land.
door
AB 7216
Vandaag
om 10:05:01
Schneidersein
door
W.Broere
Vandaag
om 10:04:53
Perronhoogte TP3
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
door
MOVisser
Vandaag
om 09:56:58
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand
door
Pauldg
Vandaag
om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden
door
henk
Vandaag
om 09:02:16
Modelbaan Beltheim.
door
Hans GJ
Vandaag
om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
mass am see
Vandaag
om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Basilicum
Vandaag
om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
NS264
Vandaag
om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Thom
Vandaag
om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:54:59
Bouw Bührtal III
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:36:33
NS/32
door
RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP
door
bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen
door
Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
DAF YP406 prototype
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: DAF YP406 prototype (gelezen 2661 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Online
Berichten: 12298
DAF YP406 prototype
«
Gepost op:
14 februari 2020, 16:42:20 »
Na een poosje in het “zonnige” zuiden van Spanje en Portugal gebivakkeerd te hebben, weer terug op de basis. Voor wat het weer aangaat heb ik niet veel verschil kunnen merken tussen hier en daar, koud, nat en heel veel wind gehad. Buiten deze ellende zijn wij ook nog eens op de grens van Frankrijk en Spanje, en dat op Kerstavond, beroofd van al onze elektronica spullen. Communicatie en werken voor BNLS aan een nieuw projectje zat er dan ook geruime tijd niet in maar dat is nu opgelost. Zit deze bijdrage op een splinternieuwe machine te maken.
01 10 stuks YP408 PWI-GR “Gevechtsgereed” Op de voorgrond het model zoals het uit het doosje komt. Body, wielen en een paar kleine accessoires. Helaas geen messing onderdelen en decals.
Kort voor vertrek heb ik een tiental (onvolledige)YP408 van Artitec aangeschaft. Hier viel wel wat mee te doen. Na het bestuderen van enkele naslagwerken kwam ik dit prototype van een DAF YP tegen! Aan de slag dus;
002 Tekening van het Prototype
De DAF YP 406 (of YP 306)
In de praktijk van alledag bleek dat het aandrijf concept van de YP408 niet helemaal tevreden was. Dat er maar zes van de acht wielen van de YP 408 aangedreven werden, bleek in de praktijk nadelige gevolgen voor de terreinvaardigheid te hebben. Om deze reden werd op voorstel van dr. Huub van Doorne, directeur/eigenaar van van Doorens Aanhangwagen Fabriek uit Einhoven, een YP 408 gemodificeerd tot een 6x6 (YP306). Dit prototype zou door de” Inspectie Technische Dienst Detachement Beproeving Voertuig” (DBV) getest en gekeurd moeten worden.
De KN-75-04 werd ontdaan van de beide niet aangedreven wielen en werden de derde en vierde as 35 cm naar voren gebracht. Dit moest de stabiliteit van het voertuig ten goede komen.
003 Hier bij deze proef zit de tweede niet aangedreven as eigenlijk een beetje in de weg. Directeur van Doorne, die van de gelijknamige Auto en Aanhangwagenfabriek uit Eindhoven, kwam met het idee om enkele kleine technische aanpassingen te maken zodat de YP een goed en volwaardig model zou worden. Zie hiertoe het memoranden!
Het ging om een zeer provisorische modificatie, wat onder meer bleek uit het feit dat de stuurgeometrie niet meer klopte, met als gevolg grote bandenslijtage. Van 14 tot 22 september 1964 werd het voertuig door DBV, onder andere op de Oirschotse heide, beoordeeld,. De eerste indruk was dat de 6x6 uitvoering een betere terreinvaardigheid had dan de YP408, behalve bij het overschrijden van putten met loodrechte wanden d.z.g. schuttersputjes. Gelijke tijd was ook het comfort voor de inzittenden sterk afgenomen evenals het onderhoud. Minder draaiende delen betekend ook minder slijtage en minder smeerpunten! Verder werd geconcludeerd dat een 6x6-uitvoering ingrijpende wijzigingen met zich mee zou brengen en dat een volledige beoordeling van deze uitvoering pas mogelijk zou zijn na voortzetting van de beproevingen met een bij voorkeur meer volwaardig prototype.
Daarmee kwam het project tot een einde en de KN-75-04 werd weer terug verbouwd naar zijn oorspronkelijke staat. In het memorandum over de beproeving het voertuig wordt wisselend gebruikgemaakt van de term YP 406, 6x6-uitvoering en YP306. De aanduiding YP 306 is mogelijk ingegeven door het feit dat het totaalgewicht van dit voertuig ten opzichte van de YP 408 afnam van 11.400 kg tot 10.600 kg.
Buiten deze YP 306 heb ik nog wat andere varianten van de YP 408 gevonden!
004 Als eerste project heb ik een YP met gedraaide wielen als proef gemaakt. Alles is toch staties dus zo’n probleem moet dat nu ook weer niet geven.
005 Ook niet als hij op zijn kop ligt.
006 Nogmaals de YP408 over de kont gezien.
Duidelijk zijn de gestuurde wielen te zien. In model is niet te zien dat de tweede as NIET aangedreven is.
007 De gerede YP408 als een trotse pauw op de doosjes van zijn opvolgers.
008 Memorandum file. Op verzoek als pdf verkrijgbaar
009 Memorandum file: Op verzoek als pdf verkrijgbaar
010 Uitgewerkte tekening van de toekomstige YP306 (406)
011 Het prototype gemaakt uit de KN-75-04
012 Het Artitec gietdeel wat de model KN-75-04 moet worden
013 Aan de onderzijde moet ook nog een en ander “schoon” gemaakt worden.
014 Bij de kruisjes zijn de te vervangen en de verplaatsen gereedschapskisten aangeduid.
Heel voorzichtig zagen en snijden is de boodschap!
015 Daar waar de as is weggenomen komen aan beide zijde van de romp twee pantserbeschermplaten voor het binnenliggende mechaniek. Immers de zware banden en wielen zijn nu als bescherming verdwenen!
016 een aangepaste en een onaangepaste versie van de YP408. Om het mij zelf niet te moeilijk te maken heb ik afgezien van de 35 cm verplaatsing van de achtertrein. Die paar mm vallen haast niet op.
017 In de eerste laag zwarte grondverf
018
«
Laatst bewerkt op: 16 februari 2020, 16:42:12 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Online
Berichten: 12298
Re: DAF YP406 prototype
«
Reactie #1 Gepost op:
16 februari 2020, 16:39:40 »
019 Voor de decals ben ik in de rommellade gedoken op te kijken of dat er nog wat over was van vorige projecten. Met een beetje knip en plakwerk moet er wel wat van te maken zijn.
020 Het prototype van de YP306 voorzien van de meeste ontbrekende attributen zoals camouflagenetten, handgraafgereedschap, Standaards, stijgbeugels, kleurtje Olive Drap en de ken en onderscheidingstekenen.
021 We gaan uit dat de YP306/406 onder de militairegewichtsklasse 13 valt! Volgens sommige bronnen moet het 12 zijn, maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Als afwijking op de YP408 is, net als op de grootbedrijf foto, de .50 opstelling niet geplaatst.
022 Zicht op de bovenzijde van het voertuig met gesloten commandanten luik.
023 Eigenlijk had hier KN-87-50 op de kentekenplaat moeten staan! Laten we het maar op een dichterlijke vrijheid houden. Per slot is dit ook maar een goedgelijkende Look a Like.
024 Ook de achterzijde heeft de nodige aandacht gekregen. Nu nog even met een haast droge kwast met witte verf de Highlight ophalen, de bus met blanke mattelak er overheen halen en hem dan op het inspectieterrein van de kazerne van Vlieringen plaatsen waar de goegemeente er kennis mee kan maken.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Online
Berichten: 12298
Re: DAF YP406 prototype
«
Reactie #2 Gepost op:
22 februari 2020, 19:21:26 »
Het/de volgende proto komt er al aan
Bouwbeschrijving is onderweg
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 4830
Modelspoor is emotie...
Re: DAF YP406 prototype
«
Reactie #3 Gepost op:
22 februari 2020, 20:10:25 »
Ik zie dat je het juiste zaagje hebt gevonden
Rob
Gelogd
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Online
Berichten: 12298
Re: DAF YP406 prototype
«
Reactie #4 Gepost op:
22 februari 2020, 20:29:35 »
Ik was vergeten dat ik nog twee in Amerika gekochte Atlas zaagjes had liggen.
Zo zijn mijn nieuwe aanwinsten ook al weer opgebruikt.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Carel Ruysink
Offline
Berichten: 1060
Re: DAF YP406 prototype
«
Reactie #5 Gepost op:
22 februari 2020, 21:23:10 »
Wat een mooi verkennertje. Moet vet kunnen crossen zo'n 6x6. Toppertje. 👌
Carel
Gelogd
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
DAF YP406 prototype