Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door basjuh1981
Vandaag om 11:49:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 11:49:09
Een tussendoortje in 1:48 door Noordernet
Vandaag om 11:48:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 11:44:06
Frans diorama 1:48 door basjuh1981
Vandaag om 11:41:37
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door wob
Vandaag om 11:34:30
Bahnstrecke 5867 door Ronaldp
Vandaag om 11:29:08
RSU stapje 3: HSM zand en kolen wagens MK131 and 134 door Noordernet
Vandaag om 11:28:38
Sound decoders en Linux door zofman
Vandaag om 11:09:42
Stukje Boterstraat in 1:120 door Edsko Hekman
Vandaag om 11:02:04
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door BartvD
Vandaag om 11:00:52
Trekkracht verbeteren door Piet Groot
Vandaag om 10:54:03
Dordrecht jaren 70 door NS264
Vandaag om 09:37:47
Videoritten 2020 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:08:07
De fabriek - Spoor 0 door Daniels
Vandaag om 09:00:50
TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door VAM65
Vandaag om 08:43:36
Bouwen met weinig bouwgelegenheid door 1200blauw
Vandaag om 07:54:05
Frans loodsje et cetera door Tulpendaal
Vandaag om 06:25:20
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door roadster36
Vandaag om 02:20:02
Doornvliet door HeRo
Vandaag om 02:17:51
Rail Force One Sharky 1:1 aanwezig tijdens On TraXS! in het spoorwegmuseum. door Jean-Pierre
Vandaag om 00:32:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 februari 2020, 23:56:48
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
21 februari 2020, 23:23:43
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
21 februari 2020, 23:13:38
Putdeksels! door Sven
21 februari 2020, 23:12:27
Fasedraad analoog door Klaas Zondervan
21 februari 2020, 22:47:44
DB1613 Roermond op een dieplader. Bestemming bekend? door Forever Rocofan
21 februari 2020, 22:38:46
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert_Apd
21 februari 2020, 22:38:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
21 februari 2020, 22:06:08
Coöperatie de Eendracht door Harold Content
21 februari 2020, 22:03:43
  

Auteur Topic: DAF YP406 prototype  (gelezen 340 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10596
    • sleutelspoor
DAF YP406 prototype
« Gepost op: 14 februari 2020, 16:42:20 »
Na een poosje in het “zonnige” zuiden van Spanje en Portugal gebivakkeerd te hebben, weer terug op de basis. Voor wat het weer aangaat heb ik niet veel verschil kunnen merken tussen hier en daar, koud, nat en heel veel wind gehad. Buiten deze ellende zijn wij ook nog eens op de grens van Frankrijk en Spanje, en dat op Kerstavond, beroofd van al onze elektronica spullen. Communicatie en werken voor BNLS aan een nieuw projectje zat er dan ook geruime tijd niet in maar dat is nu opgelost. Zit deze bijdrage op een splinternieuwe machine te maken.


01 10 stuks YP408 PWI-GR “Gevechtsgereed” Op de voorgrond het model zoals het uit het doosje komt. Body, wielen en een paar kleine accessoires. Helaas geen messing onderdelen en decals.

Kort voor vertrek heb ik een tiental (onvolledige)YP408 van Artitec aangeschaft. Hier viel wel wat mee te doen. Na het bestuderen van enkele naslagwerken kwam ik dit prototype van een DAF YP tegen! Aan de slag dus;


002 Tekening van het Prototype



De DAF YP 406 (of YP 306)

In de praktijk van alledag bleek dat het aandrijf concept van de YP408 niet helemaal tevreden was. Dat er maar zes van de acht wielen van de YP 408 aangedreven werden, bleek in de praktijk nadelige gevolgen voor de terreinvaardigheid te hebben. Om deze reden werd op voorstel van dr. Huub van Doorne, directeur/eigenaar van van Doorens Aanhangwagen Fabriek uit Einhoven, een YP 408 gemodificeerd tot een 6x6 (YP306). Dit prototype zou door de” Inspectie Technische Dienst Detachement Beproeving Voertuig” (DBV) getest en gekeurd moeten worden.
De KN-75-04 werd ontdaan van de beide niet aangedreven wielen en werden de derde en vierde as 35 cm naar voren gebracht. Dit moest de stabiliteit van het voertuig ten goede komen.


003 Hier bij deze proef zit de tweede niet aangedreven as eigenlijk een beetje in de weg. Directeur van Doorne, die van de gelijknamige Auto en Aanhangwagenfabriek uit Eindhoven, kwam met het idee om enkele kleine technische aanpassingen te maken zodat de YP een goed en volwaardig model zou worden. Zie hiertoe het memoranden!


Het ging om een zeer provisorische modificatie, wat onder meer bleek uit het feit dat de stuurgeometrie niet meer klopte, met als gevolg grote bandenslijtage. Van 14 tot 22 september 1964 werd het voertuig door DBV, onder andere op de Oirschotse heide, beoordeeld,. De eerste indruk was dat de 6x6 uitvoering een betere terreinvaardigheid had dan de YP408, behalve bij het overschrijden van putten met loodrechte wanden d.z.g. schuttersputjes. Gelijke tijd was ook het comfort voor de inzittenden sterk afgenomen evenals het onderhoud. Minder draaiende delen betekend ook minder slijtage en minder smeerpunten! Verder werd geconcludeerd dat een 6x6-uitvoering ingrijpende wijzigingen met zich mee zou brengen en dat een volledige beoordeling van deze uitvoering pas mogelijk zou zijn na voortzetting van de beproevingen met een bij voorkeur meer volwaardig prototype.
Daarmee kwam het project tot een einde en de KN-75-04 werd weer terug verbouwd naar zijn oorspronkelijke staat. In het memorandum over de beproeving het voertuig wordt wisselend gebruikgemaakt van de term YP 406, 6x6-uitvoering en YP306. De aanduiding YP 306 is mogelijk ingegeven door het feit dat het totaalgewicht van dit voertuig ten opzichte van de YP 408 afnam van 11.400 kg tot 10.600 kg.

Buiten deze YP 306 heb ik nog wat andere varianten van de YP 408 gevonden!


004 Als eerste project heb ik een YP met gedraaide wielen als proef gemaakt. Alles is toch staties dus zo’n probleem moet dat nu ook weer niet geven.


005 Ook niet als hij op zijn kop ligt.


006 Nogmaals de YP408 over de kont gezien.
Duidelijk zijn de gestuurde wielen te zien. In model is niet te zien dat de tweede as NIET aangedreven is.


007 De gerede YP408 als een trotse pauw op de doosjes van zijn opvolgers.


008 Memorandum file. Op verzoek als pdf verkrijgbaar

009 Memorandum file: Op verzoek als pdf verkrijgbaar


010 Uitgewerkte tekening van de toekomstige YP306 (406)


011 Het prototype gemaakt uit de KN-75-04


012 Het Artitec gietdeel wat de model KN-75-04 moet worden


013 Aan de onderzijde moet ook nog een en ander “schoon” gemaakt worden.


014 Bij de kruisjes zijn de te vervangen en de verplaatsen gereedschapskisten aangeduid.
Heel voorzichtig zagen en snijden is de boodschap!


015 Daar waar de as is weggenomen komen aan beide zijde van de romp twee pantserbeschermplaten voor het binnenliggende mechaniek. Immers de zware banden en wielen zijn nu als bescherming verdwenen!


016 een aangepaste en een onaangepaste versie van de YP408. Om het mij zelf niet te moeilijk te maken heb ik afgezien van de 35 cm verplaatsing van de achtertrein. Die paar mm vallen haast niet op.


017 In de eerste laag zwarte grondverf


018
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2020, 16:42:12 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10596
    • sleutelspoor
Re: DAF YP406 prototype
« Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2020, 16:39:40 »

019 Voor de decals ben ik in de rommellade gedoken op te kijken of dat er nog wat over was van vorige projecten. Met een beetje knip en plakwerk moet er wel wat van te maken zijn.


020 Het prototype van de YP306 voorzien van de meeste ontbrekende attributen zoals camouflagenetten, handgraafgereedschap, Standaards, stijgbeugels, kleurtje Olive Drap en de ken en onderscheidingstekenen.


021 We gaan uit dat de YP306/406 onder de militairegewichtsklasse 13 valt! Volgens sommige bronnen moet het 12 zijn, maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Als afwijking op de YP408 is, net als op de grootbedrijf foto, de .50 opstelling niet geplaatst.


022 Zicht op de bovenzijde van het voertuig met gesloten commandanten luik.


023 Eigenlijk had hier KN-87-50 op de kentekenplaat moeten staan! Laten we het maar op een dichterlijke vrijheid houden. Per slot is dit ook maar een goedgelijkende Look a Like.


024 Ook de achterzijde heeft de nodige aandacht gekregen. Nu nog even met een haast droge kwast met witte verf de Highlight ophalen, de bus met blanke mattelak er overheen halen en hem dan op het inspectieterrein van de kazerne van Vlieringen plaatsen waar de goegemeente er kennis mee kan maken.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.