Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:58:17
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 22:57:14
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 22:47:06
Minder wissels door Thom
Vandaag om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
  

Auteur Topic: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi  (gelezen 23874 keer)

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #30 Gepost op: 16 April 2020, 08:59:08 »
Ik ben het helemaal met je eens dat het baanplan wat 'stijfjes' oogt. ik ben daar ook nog niet helemaal uit. Ondanks de oppervlakte ben ik door de schuine wanden toch wel een beetje beperkt. Ik wil nl. wel overal goed bij kunnen komen zonder te moeten kruipen of zo. Verder wil ik ook nog een paar (stelling)kasten in deze ruimte kwijt, dus de achterwand (in het baanplan de R-wand) wil ik daarvoor gebruiken.
En het gaat me ook meer om het hobbyen dan om een natuurgetrouwe baan.

En ja, kruiswissel of Engelse wissel...... daar is al veel overgeschreven. Fleischmann heeft het zelf over een 'dubbel-kruiswissel' wat op zich ook een rare term is (zie de nrs. 6164 t/m 6167: http://www.fleischmann-ho.nl/xtra-info/profirails.htm).
Ik zal 'kruiswissel' blijven gebruiken; gewoon omdat ik dat nu eenmaal zo gewend ben  :P
Groet Freek

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #31 Gepost op: 16 April 2020, 09:08:43 »
Jaa, door Fleischmann en consorten is dit de Nederlandse taal in gerommeld. Een betere vertaler had een hoop ellende voorkomen.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2775
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #32 Gepost op: 16 April 2020, 09:27:22 »
Hoi Freek,

Ik ben het met Mark eens, door sporen niet evenwijdig met de voorzijde van de tafels te leggen, maar bv licht diagonaal of in een lichte boog krijg je een natuurlijker effect. Spoorlijnen in het echt liggen ook nooit 100% recht tot de eerstvolgende bocht. Vooral aan de bovenzijde heb je hier prachtig de ruimte voor! Of bv het spoor aan de voorzijde iets verlagen en die aan de achterzijde verhogen? Ook zou ik proberen de bogen zo ruim mogelijk te maken, bv R3 en R4 of zelfs met flexrail. Dat ziet er direct fraaier uit.

Daarnaast, in de middelste tafel van je E, hier zou je (liefst diagonaal) een soort dijk of wandje kunnen maken. Of een kleine berg? Hierdoor kan je aan beide kanten een compleet andere scenery doen, bv aan de ene kant een klein stationnetje en aan de andere kant een haven? De ene kant dorp, de andere kant berg? Dat maakt het ook veel minder statisch en dus leuker om te zien.

Weet je al wat je wil qua land, streek? Gezien je materieel zou ik Duitsland of Frankrijk (Eifel) verwachten? Of wil je liever een Nederlandse baan? Het is handig om ook daarmee rekening te houden voordat je je tafels definitief in elkaar schroeft. Als je bijvoorbeeld spoor wilt verlagen is dat nu handiger dan achteraf.

In elk geval vind ik het een leuk plan, omdat je mooi lange trajecten hebt. Daar komen je treinen mooi uit lijkt me.

Groeten,
Rogier

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #33 Gepost op: 16 April 2020, 10:00:03 »
Ik zal waarschijnlijk al bouwende nog wel het een en ander aan het baanplan wijzigen.
Qua land/streek wordt het een beetje fantasie-Frans. Ik heb tot nu toe alleen maar Franse huisjes (hetzij van Faller hetzij in Frankrijk gekocht) op een foeilelijk (vind ik nu) groot Duits station na (Bad Dürkheim) maar dat is ook een kwestie van smaak.



Is een kwestie van smaak maar ik vind dit gebouw veel te somber om eerlijk te zijn.

Gelukkig heb ik deze ook nog (met aanbouw).



En deze:



Qua treinstellen heb ik:



Van links naar rechts:

- 2 x Capitole
- TGV Atlantique (Lima)
- TEE Inox met CC 40101
- Oriënt Express met BB 67001
- Oriënt Express met BB 67554
- TGV  Sud Est
- TEE Grand Comfort met BB 15063

Niet op de foto:
- TGV Atlantique (Jouef)
- TGV La Poste

En dan rijdt er ook nog een NS Sprinter (of niet).

En mijn laatste aanwinst in 2016 was een SNCF Z 9509 van Jouef.





Alles digitaal. Dus Frans maar wel alles qua tijdperk door elkaar 8) Gewoon wat ik zelf qua treinstel mooi vind en niet omdat het zo hoort.
Groet Freek

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2775
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #34 Gepost op: 16 April 2020, 10:31:32 »
Hoi Freek,

Frans dus, duidelijk. En je moet vooral doen wat je zelf wilt, het is jouw baan uiteindelijk ;D. Ook in een Frans landschap zijn leuke elementen om treinen te laten verdwijnen, grote graansilo's, bergen/heuvels, bruggen etc. Dat zal je treinbaan minder saai maken.

Succes met het verdere ontwerpen!

Groeten,
Rogier

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #35 Gepost op: 16 April 2020, 12:28:44 »
Komt goed. Ik heb nog een doos vol met gipsverband en daar kun je leuke dingen van maken  ;D
Groet Freek

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #36 Gepost op: 16 April 2020, 18:01:42 »
Ik heb m8jn 'werkplek' inmiddels ook al behoorlijk ingericht.



Ook is het onderstel van tafel #3 in elkaar gezet. Althans een deel want deze moet nog 60 cm langer worden.



Omdat het zulk mooi weer was, was het tijd voor wat anders: de ontmanteling van de balkonbalustrade. Deze was èn niet al te best meer (mag ook wel na 45 jr) èn we vinden hem erg lelijk. Daar komen later gewoon 3 horizontale kunststof planken (antraciet).

Groet Freek

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2775
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #37 Gepost op: 17 April 2020, 10:54:45 »
Moet ook gebeuren Freek!

Ik snap nu waarom je de tafel bij je werktafel smal wil houden. Dan is veel landschap daar ook wat lastiger.

Groeten,
Rogier

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #38 Gepost op: 17 April 2020, 12:29:29 »
Ik moet ook bij de ramen kunnen blijven komen. De werk- en bedieningstafel staan daarom op wieltjes.

Misschien maak ik van dat smalle stuk wel een tunnel of gras met bomen of beide...
Groet Freek

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #39 Gepost op: 25 April 2020, 17:07:25 »
We zijn al weer een week verder waarin een heleboel in en rond ons huis is gedaan (maar daar gaat dit niet over).
Ik ben vandaag met de grote treintafel boven bezig geweest. Mijn kleinzoon heeft me gisteren een grote plaat gezaagd (moest 15 cm af omdat daar een groot gat zat) en ik heb vandaag een wat kortere plaat gezaagd. De tafel is nu in totaal 300 cm lang en 122 cm breed. Ik heb een halve stellingkast op hoogte afgezaagd; dan heb ik gelijk wat bergruimte aan de kopse kant van de tafel.






Deze tafel is groot genoeg om alle Franse huisjes etc. op kwijt te kunnen (maar dat gaan we natuurlijk niet op deze manier doen).




Groet Freek

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #40 Gepost op: 27 April 2020, 13:11:48 »
Er moet natuurlijk een ringleiding aangelegd worden onder de baan. Bij mijn vorige treintafel had ik die gemaakt van elektradraad en grote (voor de elektradraad) en kleine (voor de draden naar de rails) kroonsteentjes.

Ik wilde dat nu eens anders gaan doen. Wel elektradraad maar geen kroonsteentjes Bij Aliexpress liep ik tegen deze quick connectors aan.



Uiteraard gaat er naar de rails geen dikke elektrakabel dus daar ik heb een 1 mm stekkerpen van Conrad geprobeerd. Deze (samen met de steekschoenen van 1 mm) gebruik ik heel veel om verbindingen onder de tafel te maken.



En dit is dan het resultaat: een muurvaste verbinding onder de tafel.



De elektradraad wil ik dan door kleine schroefoogjes onder de tafel door laten lopen. Dat geeft me dan gelijk wat ruimte voor deze connectors.

Overigens heb ik ook nog deze connectors in bestelling staan maar die zijn nog niet geleverd. Daar vind ik dan ook nog wel een bestemming voor.


Groet Freek

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
  • Carpe diem
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #41 Gepost op: 28 April 2020, 14:15:27 »
Ook een mooie oplossing, Freek.

Groet Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - DR5000 centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #42 Gepost op: 28 April 2020, 14:23:54 »
De elektradraad wil ik dan door kleine schroefoogjes onder de tafel door laten lopen.
Advies: beide draden van je digitale ringleiding samen door een oog. Niet elke draad apart door een oog.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #43 Gepost op: 28 April 2020, 15:32:32 »
Klaas, best een goed advies. Ik weet eigenlijk niet waarom ik beide draden apart door schroefogen wil leiden. Hooguit dat dat mooier staat, maar who cares aan de onderkant van de tafel?

Probleem is dat ik al een doosje met kleine schroefoogjes heb gekocht zonder bon.
Heb je, behalve het extra werk, nog een speciale reden voor je advies?
Groet Freek

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #44 Gepost op: 28 April 2020, 18:48:18 »
Freek,

Een kleine tip: gebruik voor die Scotch lock's een waterpomptang i.p.v. een combinatietang. Met een waterpomptang kun je veel vlakker aanknijpen en dan schieten ze niet zo gauw scheef of knijpen ze maar half.
Met die haakse variant heb ik niet zulke goede resultaten dus als je ze gebruikt, meet dan altijd direct door of je wel goed contact hebt. Daar wil het nog wel eens aan schorten.

Groeten,
Bert