Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
Vandaag om 22:47:57
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:43:54
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 22:38:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 21:42:58
Modelwensen 2026 door Jan Breman
Vandaag om 21:41:36
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
Vandaag om 21:16:47
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 21:08:02
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
Vandaag om 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 19:56:49
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
  

Auteur Topic: Welke sik is dit?  (gelezen 13587 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re: Welke sik is dit?
« Reactie #45 Gepost op: 18 February 2008, 23:42:30 »
Allicht het handbrandstofpompje bedienen :)?

@Sneek,
Vertel die truuk eens  ;) ???

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Welke sik is dit?
« Reactie #46 Gepost op: 19 February 2008, 00:12:08 »
Over de allereerste foto in het topic: op de foto zelf zie je heel wazig het NS logo en daaronder 243 nog gewoon staan, zoals bij veel Sikken waarvan het logo 'verwijderd' is. :) Verder totaal overbodige reactie want het was al bekend dat het de 243 is. Maar ik was ff trots dat ik het zag. Lol  ;)

Prachtige lok die sik, zou er wel 'ns mee willen rijden ;).

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
Re: Welke sik is dit?
« Reactie #47 Gepost op: 19 February 2008, 10:45:50 »
@ Marco: Lijkt erop dat je daar de motor aan het tornen bent. In die hoek kun je verder alleen nog aan wat leidingen frutselen, volgens mij...

@ Thom: de truuk met ether? Beetje ether in het luchtfilter spuiten om daarmee de locomotor sneller tot leven te wekken. Ik vraag me trouwens af waar dat voor nodig is, zelfs locomotoren met defecte thermostarts krijg ik prima aan de loop zonder ether. Alleen als het vriest én je hebt een exemplaar met beroerde compressie kan het wel handig zijn, want dat heeft me weleens een poging of 6 gekost.

In Blerick staan nu, bij mijn weten:
- 211 (behek(s)t, Stichting De Locomotor, komt uit maatsricht)
- 294 (blauw, ex-De Rietlanden, wacht op revisie)
- 286 (Stibans, groen, in revisie)

De 361 is naar de SGB gegaan, de 312 is ingeruild voor de 362 (en later afgevoerd naar de sloop :()
De 345 en 362 hebben ook nog een tijd in Blerick gestaan maar zijn beide naar de Maliebaan verhuisd.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 743
Re: Welke sik is dit?
« Reactie #48 Gepost op: 19 February 2008, 14:05:32 »
Das niet eerlijk Tim, ik had eigenlijk jouw bericht moeten
wegmodereren ;) Overigens kwam er geen water tevoorschijn :)
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1218
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Welke sik is dit?
« Reactie #49 Gepost op: 19 February 2008, 15:14:41 »
>>>>@ Thom: de truuk met ether? Beetje ether in het luchtfilter spuiten om daarmee de locomotor sneller tot leven te wekken. Ik vraag me trouwens af waar dat voor nodig is, zelfs locomotoren met defecte thermostarts krijg ik prima aan de loop zonder ether.<<<<<

Die truc wordt niet alleen voor een sik toegepast, ook hier gebruik ik h'm om een  oldtimer moter op benzine,na de winterstop van enkele maanden uit de winterslaap te halen! [In benzine gedrenkte doek op de luchtinlaat van het filter]

mooie foto's trouwens!

groten Wim.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Rob Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
Re: Welke sik is dit?
« Reactie #50 Gepost op: 19 February 2008, 16:04:40 »

  Er staat als het goed is ook nog een sik in vlaardingen
   achter een schutting.....nr :?

  oost haven kade  vlak bij het oostelijke havenhoofd....

   

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re: Welke sik is dit?
« Reactie #51 Gepost op: 19 February 2008, 23:34:26 »
@ Marco: Lijkt erop dat je daar de motor aan het tornen bent. In die hoek kun je verder alleen nog aan wat leidingen frutselen, volgens mij...
Ohwja, da's waar ook, dat kun je in die hoek ook nog doen  ;)
Citaat
@ Thom: de truuk met ether? Beetje ether in het luchtfilter spuiten om daarmee de locomotor sneller tot leven te wekken. Ik vraag me trouwens af waar dat voor nodig is, zelfs locomotoren met defecte thermostarts krijg ik prima aan de loop zonder ether. Alleen als het vriest én je hebt een exemplaar met beroerde compressie kan het wel handig zijn, want dat heeft me weleens een poging of 6 gekost.
Aah, dat truukje. Ik werd even verward door de opmerking "ether op de contacten" en vroeg me dus af welke contacten...?
Gelukkig bij de sikken van NSM niet nodig, voglens mij is het uiteindelijk ook niet echt bevordelijk dacht ik?
Citaat
In Blerick staan nu, bij mijn weten:
- 211 (behek(s)t, Stichting De Locomotor, komt uit maatsricht)
- 294 (blauw, ex-De Rietlanden, wacht op revisie)
- 286 (Stibans, groen, in revisie)

De 361 is naar de SGB gegaan, de 312 is ingeruild voor de 362 (en later afgevoerd naar de sloop :()
De 345 en 362 hebben ook nog een tijd in Blerick gestaan maar zijn beide naar de Maliebaan verhuisd.
De twee sikjes werden overbodig in Blerick door de 629, echter waren ze goed bruikbaar in het NSM.
Vreemde actie eigenlijk, destijds wou men de 362 alleen ruilen voor de 312, dus waarom die alsnog verschroot is...

En wie het kleine niet eert, ook de 137 staat in Br  ;D

Pascal.

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Welke sik is dit?
« Reactie #52 Gepost op: 20 February 2008, 20:26:42 »
Bedankt voor de info, ik heb nog wel een mooi plaatje van de sik 345 in blerick  ;D
Zet em morgen er op ,is tevens mij achtergrond op de pc :P

Gr.Pascal

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
Re: Welke sik is dit?
« Reactie #53 Gepost op: 21 February 2008, 00:06:53 »
voglens mij is het uiteindelijk ook niet echt bevordelijk dacht ik?
Nee, denk het niet. Je krijgt toch een wat vreemde ontbranding volgens mij, denk dat je dat uiteindelijk wel gaat merken.
Trouwens, nu ik er aan denk, 2400'en hadden standaard 'starthulp' ingebouwd, meen ik...

Pascal.

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Welke sik is dit?
« Reactie #54 Gepost op: 21 February 2008, 15:14:57 »
Bij deze de beloofde foto van sik 345 .
Ik heb em gemaakt in de herfst van 2002
Op die bewuste dag kwam de 1501 de 1201 na blerick brengen voor een opknap beurt. ::)

Heb toen deze foto geshoten ;D


Klik voor groter beeld

http://i230.photobucket.com/albums/ee299/Ns_pascal/008_8.jpg?t=1203604081


Gr.Pascal
« Laatst bewerkt op: 21 February 2008, 15:27:44 door Pascal. »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Welke sik is dit?
« Reactie #55 Gepost op: 29 February 2008, 20:56:56 »
Aha, dan weten we dat! Maar wat gaat er nu met de 335 gebeuren? Wat moet hij in Zutphen?

Groeten,

Marco
 

Het antwoord staat op het forum van de museumlijnen en werd gegeven door Tim:
Citaat
En ik heb gehoord dat de 335 door een Strukton-medewerker zou zijn gekocht.

In Zutphen bevindt zich de werkplaats van Strukton.

Groet,

Marco



Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9898
    • belse roestkraam
Re: Welke sik is dit?
« Reactie #56 Gepost op: 29 February 2008, 21:49:27 »
Nee, denk het niet. Je krijgt toch een wat vreemde ontbranding volgens mij, denk dat je dat uiteindelijk wel gaat merken.
zo'n sik-motorblok is toch geen formule 1-blok dat je meteen opblaast als er een mugje in t luchtfilter komt?

verzameldirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: Welke sik is dit?
« Reactie #57 Gepost op: 29 February 2008, 23:33:36 »
even een vraagje.

Kennen jullie forum lezers eigenlijk het privé spoorweg museum in Waterhuizen  ???

Die is van Riekje Beuvinga (een goede spoorvriendin) van ons.

Waterhuizen is gelegen aan de oude route/weg van Groningen naar Hoogezand.
Bij de rotonde in Waterhuizen gaat men rechtsaf richting Haren.
Direct na de brug afslaan, naar rechts men komt dan op een smal weggetje naast het kanaal.
Daarna de eerste gelegenheid links afslaan.

Doorrijden naar het witte spoorhuisje en daarin en daaromheen in de buitenlucht is heel veel te zien over de spoorwegen en de klassieke beveiliging.

Buiten staat een Sik met een Bietenwagen een E wagen en een Dg op een eigen stukje spoor.

Op een ander spoortje staat de bollenwagen die ter gelegenheid van 150
jaar spoorwegen is versiert met o.a. kroontjes op de bollen.

Je bent er hartelijk welkom bijna iedere dag, maar niet op Donderdag

Ze is al meerdere malen op de TV geweest met haar hobby.

En haar huis staat vol met klassieke apparaten, zoals die vroeger op ieder station waren aan te treffen.

Sinds kort heeft ze ook een kleine smalspoor locomotiefje waar men turf en klei mee vervoerd en vervoerde.
Het is een Diema lokje.

En oh ja, de sik is volledig dienstvaardig.

Dick Bolt
Warffum

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
Re: Welke sik is dit?
« Reactie #58 Gepost op: 29 February 2008, 23:45:03 »
Nouja, "volledig dienstvaardig" gaat me net een beetje te ver voor een ding dat al zo lang op een stukje geïsoleerd spoor staat :P

Enne@Floris, ik schreef ook "uiteindelijk" ;)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9898
    • belse roestkraam
Re: Welke sik is dit?
« Reactie #59 Gepost op: 29 February 2008, 23:47:47 »
ja, over 450 jaar. Maar wat de sik van Riekje betreft, ik ben dr ooit geweest en ze vertelde dat ze er eens in de zoveel tijd mee heen en weer reed over het stukje rails, dus hij staat niet vast te roesten.