Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:44:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Houten 23 Augustus 2025 door thevandijks
Vandaag om 12:32:14
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
  

Auteur Topic: Sporen naar het verleden (SGB)  (gelezen 3656 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12452
    • sleutelspoor
Sporen naar het verleden (SGB)
« Gepost op: 12 February 2008, 09:23:01 »
 Stoomtrein Goes-Borsele voor u gelezen door SK

februari 2008

Sporen naar het Verleden 2008

De Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) organiseert van donderdag 1 mei (Hemelvaart) tot en met zondag 4 mei 2008 het jaarlijkse evenement “Sporen naar het Verleden”. Een intensieve treindienstregeling op het traject Goes-Hoedekenskerke is een belangrijk onderdeel van dit evenement. Maar er is meer: ambachtslieden, oude voertuigen, living history, rangerende treinen en tal van andere activiteiten zorgen voor sfeer, leven en vermaak. Het evenement vindt plaats op het SGB-museumterrein in Goes, per auto bereikbaar via de Albert Plesmanweg en te voet vanaf het NS-station bereikbaar via de Van Doornestraat. Het museumterrein is tijdens het evenement geopend van 10.00 tot 18.00 uur. De volledige dienstregeling en tarieven (alleen dagkaarten) zijn te vinden op www.destoomtrein.nl.

Gastmaterieel van andere railmusea

Evenals voorgaande jaren is ook nu weer gastmaterieel van collega-railmusea aanwezig. Dit jaar echter meer dan ooit! De Museumbuurtspoorweg (MBS) komt met een stoomloc, de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) zorgt voor extra rijtuigen, het Spoorwegmuseum vaardigt de Blauwe Engel DE 41 af en Blokkendoos-motorrijtuig “Jaap” is eveneens van de partij. Al het gastmaterieel wordt ingezet in de treindienst, maar is tussen de ritten door natuurlijk ook regelmatig in Goes te bewonderen.

Bijzondere attracties

Op het museumterrein in Goes zijn tijdens het evenement tal van activiteiten, waaronder de volgende highlights: Het zojuist gerestaureerde rijtuig NS AB 7216 (“Ovalen-ramer”) uit 1931 zal van binnen en buiten te bewonderen zijn. Modelspoorgroep Dwangrail showt een modelspoorbaan in de SGB-werkplaats. In diezelfde werkplaats presenteert de SGB de plannen voor de komende vijf jaar op infopanelen. De echte spoorwegliefhebber kan tenslotte zijn hart ophalen op het emplacement, waar rangerende treinen en water- en kolennemende stoomlocs garant staan voor veel sfeer en mooie plaatjes.

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Sporen naar het verleden (SGB)
« Reactie #1 Gepost op: 12 February 2008, 12:53:14 »
Hé, die tekst ken ik.  ;D
Reinier

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12452
    • sleutelspoor
Re: Sporen naar het verleden (SGB)
« Reactie #2 Gepost op: 12 February 2008, 12:55:25 »
Nou! en??
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Sporen naar het verleden (SGB)
« Reactie #3 Gepost op: 12 February 2008, 12:57:11 »
Niks, is alleen grappig om dat onverwacht hier weer te lezen. Maar bedankt voor 't plaatsen!  :)
Reinier

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Sporen naar het verleden (SGB)
« Reactie #4 Gepost op: 16 February 2008, 20:37:34 »
Leuk, een blauwe engel bij de sgb.. Een maand geleden stond een rode diesel drie (zo'n oude hondekop, maar dan in dieseluitvoering) op het terrein van de sgb en er staan al een half jaar twee knappe 1100's met botsneus..
Is een zeer interessant hoekje voor treinliefhebbers en het rangeerterrein ligt op 200 meter van mijn huis.. ;D
Ben benieuwd hoever ze in mei zijn met de stoomkraan!!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Sporen naar het verleden (SGB)
« Reactie #5 Gepost op: 16 February 2008, 20:43:31 »
Die 1100-en zijn van de SGB, en staan er al meerdere jaren. De rode plan U was alleen even te gast, die was daar t.b.v. roestrijden op de Zeeuwse lijn, na werkzaamheden aan het spoor.

De stoomkraan zal geen schroefje of klinknagel verder zijn dan nu, die heeft niet de eerste prioriteit.
Reinier

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Sporen naar het verleden (SGB)
« Reactie #6 Gepost op: 17 February 2008, 15:49:57 »
Misschien een rare vraag dan, maar wat moet de sgb met 1100-en? Ze hebben geen bovenleiding.. Of is dat om zelf materieeltransporten te kunnen uitvoeren op het spoor van de NS? (zal wel niet mogen..)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Sporen naar het verleden (SGB)
« Reactie #7 Gepost op: 17 February 2008, 17:03:36 »
In de toekomst wil de SGB hoofdlijnritten (met stoom en electrisch) kunnen rijden. De 1100-en zijn dan bedoeld als back-up. Bovendien kunnen ze ingezet worden voor materieeloverbrengingen.

Overigens wil dat niet zeggen dat dit op korte termijn gerealiseerd gaat worden. Voor de komende jaren is het nog niet ingepland. Maar je moet vooruitkijken, over 10 jaar bedenken dat je eigenlijk wel een 1100 had willen hebben schiet niet erg op als ze allemaal gesloopt zijn. Vandaar dat er een aantal jaar geleden al twee zijn veiliggesteld.
Reinier

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Sporen naar het verleden (SGB)
« Reactie #8 Gepost op: 19 February 2008, 19:09:01 »
Vandaar.. Ik snapte de link tussen sgb en electrisch materieel niet, inderdaad kun je beter nu wat apart zetten dan straks spijt hebben..

Ze zien er trouwens nog netjes uit.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Sporen naar het verleden (SGB)
« Reactie #9 Gepost op: 19 February 2008, 19:21:33 »
Ze zien er idd best netjes uit, maar ze staan er ook niet om weg te laten rotten... er wordt met enige regelmaat naar gekeken om alles gangbaar te houden, en vorig jaar hebben de daken boven de cabines een verfje gekregen omdat die begonnen te roesten. Ze zijn ook gewoon rolbaar en de remmen werken. Trouwens, alles werkt, ze zijn gewoon rijdend afgevoerd uit de NS-dienst. Een jaar geleden (of zoiets) zijn ze nog naar Tilburg gesleept voor de presentatie van het boek van Uquilair over de 1100-en. Voor het transport heeft Nedtrain de assen en lagers geinspecteerd, en die bleken in uitstekende staat te zijn. Wat overigens logisch is, want daar zijn de locs op uitgezocht.

Er is nog een link tussen de SGB en electrisch materieel... een aantal jaren geleden presteerde de ANWB het om "Stroomtrein" te zetten op de wegwijzers naar de SGB....  ::) ;D

Maarre.... dit draadje ging over Sporen naar het Verleden... de locs zijn dan ook te bezichtigen, dus kom dan maar eens langs.
Reinier

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re: Sporen naar het verleden (SGB)
« Reactie #10 Gepost op: 19 February 2008, 19:45:51 »
Hoi,

Ik was vorig jaar september voor het eerst eens bij de SGB op bezoek.
Weet iemand misschien waarom de SGB het laatste stuk van de lijn naar Borsele niet berijd? Het is toch (volgens mij) bijna een derde van hun gehele lijn wat er nu ongebruikt bij ligt.  :-|

En hoe zit het met dat Master-plan of zoiets, waarbij ze ooit plannen presenteerden waarbij ze de Zeeuwse Lijn naar Vlissingen met historisch materieel willen gaan berijden? Gaat dat nog door?


Groetjes,
Bart

arjen

  • Gast
Re: Sporen naar het verleden (SGB)
« Reactie #11 Gepost op: 19 February 2008, 21:00:41 »
Weet iemand misschien waarom de SGB het laatste stuk van de lijn naar Borsele niet berijd? Het is toch (volgens mij) bijna een derde van hun gehele lijn wat er nu ongebruikt bij ligt.  :-|


Voor zover ik weet heeft de SGB in de normale dienst nooit verder gereden dan Oudelande, het stuk dat er verder nog lag tot Borsele (Steiger) was niet interessant genoeg. Vervolgens zijn ze tot de conclusie gekomen dat het traject van Hoedekenskerke tot Oudelande ook niet de moeite waard was: er is daar voor toeristen niets te beleven en het onderhoud kostte een hoop geld. Ik weet eerlijk gezegd niet eens of de rails er nog liggen. Goes-Hoedekenskerke is voor een toeristische exploitatie net een mooie lengte, met een leuk uitzicht op de Westerschelde aan het eindpunt.
Wat dat masterplan betreft: dat is iets voor de heel lange termijn. Volgens mij wilden ze niet naar Vlissingen, maar naar Roosendaal. Kon geen kwaad om de lokale politiek daar alvast lekker mee te maken, je weet nooit wat daar later nog uit komt.

Arjen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12452
    • sleutelspoor
Re: Sporen naar het verleden (SGB)
« Reactie #12 Gepost op: 19 February 2008, 22:19:29 »
Gisteren lagen de rails er nog ;) en volgens het masterplan waren/is de SGB nog steeds van plan om zowel naar Vlissingen als naar Roosendaal te rijden. Ik dacht met een nieuw te bouwen 6000 naar Roosendaal en met electries naar Vlissingen (mat 36, Blokkendozen?)
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Sporen naar het verleden (SGB)
« Reactie #13 Gepost op: 19 February 2008, 22:36:13 »
Even een correctie: De SGB rijdt wel naar Borsele, maar niet naar Borssele. Subtiel verschil van één letter. Borsele is een grote gemeente, waarin het grootste gedeelte van de lijn en alle stations (behalve Goes) gelegen zijn. Borssele is een dorp, bekend van de kerncentrale. De SGB is daar in de beginjaren een keer geweest, maar vanwege dijkverzwaring bij Borssele is de ringlijn door Zuid-Beveland in 1974 in tweeen geknipt: Het oostelijke deel is de SGB-lijn, het westelijk deel is de huidige sloelijn (die eind dit jaar overigens wordt opgeheven en vervangen door een nieuwe lijn). In de beginjaren had de SGB materieel opgeslagen staan op station Ellewoutsdijk (tussen Oudelande en Borssele), maar in de loop van de jaren is dat spoor opgebroken, tot Goes-Oudelande overbleef. Daarover werd jarenlang één rit per dag gereden. Toen de SGB 's zomers 2 ritten per dag ging rijden, is de dienst ingekort tot Hoedekenskerke, vanwege de benodigde tijd en ook omdat er in Hoedekenskerke meer te beleven valt. In de afgelopen jaren zijn daar steeds meer attracties bijgekomen. Een aantal jaren werd in het naseizoen en bij extra treinen nog doorgereden tot Oudelande, totdat geconcludeerd werd dat er belangrijkere klussen waren dan het boomvrij houden van Hoedekenskerke-Oudelande voor een handjevol ritten per jaar. Overigens betekent dat niet dat er definitief niet meer naar Oudelande gereden wordt, het baanvak is nog steeds compleet en staat op de nominatie om binnen een aantal jaren weer in dienst genomen te worden.

Het masterplan omvat veel meer dan alleen de hoofdlijnritten: Ook de opbouw van een openluchtmuseum hoort daarbij, en de komst van de Middelburgse goederenloods, het Middelburgse seinhuis, de ombouw van het emplacement (allemaal gerealiseerd), verwerving en restauratie van passend materieel (in uitvoering) en de komst van de Middelburgse loopbrug over het spoor (binnenkort) zijn daar onderdelen van.

En als je meer wilt weten over de toekomstplannen (kom ik toch weer terug op het onderwerp van dit draadje): Kom naar Sporen naar het Verleden, daar worden de plannen voor de komende jaren uitgelegd.
Reinier

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re: Sporen naar het verleden (SGB)
« Reactie #14 Gepost op: 20 February 2008, 11:52:19 »
Oké, bedankt voor jullie reacties. Ben weer een beetje op de hoogte.

Groetjes,
Bart (vind het ritjes Goes - Hoedekenskerke wel ietwat kort)