Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Afdraaien van wielflenzen door jandcargo
Vandaag om 13:26:04
Piko 2200 rijdt beroerd na inbouw decoder door rhberk
Vandaag om 13:25:25
DE2 geel en rood met hazelnoot door Hendrik Jan
Vandaag om 13:19:48
Rocoline 3-wegwissel in iTrain door Bert V
Vandaag om 13:18:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Besselspoor
Vandaag om 13:15:48
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:13:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Albert.H0
Vandaag om 13:09:39
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
Vandaag om 13:04:29
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 12:38:57
Frans diorama 1:48 door Wim Corduwener
Vandaag om 11:56:52
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:53:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 11:42:30
Bouw RhB station Langwies in H0m 200x47cm door Joran
Vandaag om 11:12:27
BNLS spoorkaart DB door NS264
Vandaag om 11:09:53
Laptop op hol door Lokprogrammer! door Daan Neijenhuis
Vandaag om 10:46:00
Diorama V80 voor Billy kast door NS264
Vandaag om 10:41:37
Cubana door Valentijn
Vandaag om 09:26:52
Artitec 2020 door dh3201
Vandaag om 09:11:54
Projekt 083-338 door Hlv53
Vandaag om 09:00:33
ROCO 10810 multimaus reageert niet meer door VAM65
Vandaag om 08:39:02
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door meino
Vandaag om 02:11:46
MB-module: “Roubaix” door Chris80
18 februari 2020, 23:42:41
Even voorstellen en gelijk wat vragen door clickmaniac
18 februari 2020, 23:05:16
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
18 februari 2020, 22:44:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 februari 2020, 22:41:55
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Ronald Halma
18 februari 2020, 22:41:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
18 februari 2020, 22:41:02
Frans loodsje door Daniels
18 februari 2020, 22:37:22
MSG Drechtsteden is in voorbereiding voor de Modelbouwshow in de Zeelandhallen door ronald2016
18 februari 2020, 22:31:46
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
18 februari 2020, 21:54:50
  

Auteur Topic: Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z  (gelezen 880 keer)

Bezoeker

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z
« Gepost op: 25 september 2019, 16:16:35 »
Hoi allemaal,

Bij deze stel ik me in het kort even voor en lijkt het me leuk mijn vele jaren plan met jullie te delen. Zoals ik gezien heb hebben veel forumleden hier een eigen topic met informatie over hun baan en alhoewel die van mij niet snel van de grond komt wil ik het toch proberen een draadje hierover bij te houden.
Ik ben Oscar, gezinsvader met een baan en heel weinig vrije tijd. Vroeger heb ik, zoals zovelen hier, in mijn kindertijd een leuke H0 baan gehad die werd opgeruimd toen ik uit huis ging en geïnteresseerd werd in andere zaken.
Maar de modeltreintjes blijven toch leuk en hoewel ik weinig tijd voor een hobby heb, probeer ik sinds enige tijd (het idee zit al meer dan een jaar concreet in mijn hoofd) toch iets met de treintjes op te pakken. Ik ben in de jaren erg gefascineerd geraakt door spoor Z en vind het echt prachtig wat mensen op die schaal in elkaar hebben gezet. Dus... dat wil ik ook proberen. Ik heb veel gelezen hier en ben door velen van jullie (en enkele op het 3railsforum) geïnspireerd geraakt. Ik heb niet veel ruimte maar dat komt wel goed uit als je toch een fascinatie hebt voor spoor Z. Ik heb daarom na veel opruimwerk in mijn studeerkamer een bureau vrij weten te maken en heb daarop een plaat in elkaar geknutseld van ongeveer 61 cm bij 119 cm met een uitsparing van 40 cm voor mijn snijmat  :)
Ik kom vrij regelmatig in Nagano, Japan, waar een simpel treintje rijdt over de zogenaamde Oito-line. Het station Hotaka is daarbij mijn inspiratie geworden en ik wil proberen, over een langere periode, langzaam maar zeker een simpel diorama/spoortje te creëren met als basis dit station. De treintjes zullen dan van Rokuhan zijn en die zal ik daar kopen. Omdat alles in Europa exact twee keer zoveel kost ben ik wat betreft spoor wel ondertussen begonnen te experimenteren met Mäklin miniclub. Zoals gezegd een vele jaren plan, maar je moet een begin maken.
Het Hotaka station is de volgende: https://en.wikipedia.org/wiki/Hotaka_Station
Ik heb in anyrail een ontwerpje gemaakt dat er als volgt uitziet:

Hier zitten wat hoogteverschillen in. Het is de bedoeling eigenlijk twee treintjes te laten rijden die individueel rijden, beiden op hun eigen spoor langs het station komen, maar wel kruisen op de Engelse kruising voor het station. Ik zal nog iets uitdenken met seintjes e.d.
in 3D is het ongeveer als volgt (niet exact omdat ik anyrail nog niet helemaal begreep ;D)

Heb ik dan al wat gedaan? Ja, maar nog niet zo heel veel. Ik heb net de zeeschuim geoogst uit de tuin die ik aan het drogen en fixeren ben om er tijdens de komende winter wat experimentjes mee te doen. Ohja, ik was vergeten te vertellen dat het een herfstthema gaat betreffen. Let wel: Ik heb nauwelijks ervaring. Het spelen met de treintjes in mijn jeugd was echt gefreubel in H0 met Pola bouwpakketjes en ik heb eigenlijk (bijna) niemand in mijn omgeving die mijn hobby deelt zodat ik veel info van jullie verwerf (en van een oud model scenery boekje van de BBC uit de jaren 80, prachtig boekje met mooie tips)
Wat heb ik dan al. Nouja: het volgende:

De kans is groot dat ik niet direct volgende maand met een update kom, maar ik zie dat veel draadjes meerjaren projecten zijn en ik ben iemand van een lange adem. Dus, gegroet allemaal. Dank voor jullie gezelschap!
« Laatst bewerkt op: 25 september 2019, 19:19:30 door Bert van Gelder »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: Hotaka oito line in spoor Z
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2019, 18:06:50 »
Welkom Oscar!

En ik hoop dat je toch regelmatig iets kunt laten zien.

Interessant thema, Japan heeft wel iets...

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Bezoeker

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2019, 14:23:31 »
Hoi Jelmer en andere geïnteresseerde lezers,

Tja, zoals ik al aangaf heb ik maar af en toe tijd en gezien ik daarbij ook niet heel erg handig ben is de voortgang op laag tempo. Als ik er tijd voor heb, heb ik wel vel plezier. En daarom nu een kleine update. Ik heb ondertussen wat spoor bijgelegd, wat kennis opgedaan en iets van een "ramp" gecreëerd voor het deel waar de trein omhoog gaat. Nadat ik het eerste ontwerp van mijn baan nog eens bekeken had bleek de helix rechts eigenlijk totaal overbodig. Grote hoogteverschillen gaan er niet komen. Op een enkel punt is de daling iets meer dan 3%. Het resultaat, of wat er nu ligt, is het volgende:

Er moeten nog drie flex-stukken gelegd worden. Omdat flexrails weer iets nieuws is voor me en ik nog wat beter wil uitzoeken hoe dat te leggen heb ik dat nog even voor me uitgeschoven. Voor het idee zijn de flexstukken nu "ingetekend" met stukjes papier en rechte losse rails. Zoals jullie kunnen zien heb ik ook wat gespeeld met bloemdraad om wat basisvormen voor boompjes uit te proberen. Omdat de meeste instructies op internet uitgaan van formaat H0 en N is het met spoor Z even zoeken naar de juiste vormen en dikten van de draad. Ik heb wel een idee nu. Het zal ook nog aangevuld worden met de gedroogde (en met glycerine bewerkte) zeeschuimplantjes uit de tuin en vensterbank (ontzettend leuk om te verbouwen en mee te klooien), ook deels zichtbaar op de foto.
En dan nu natuurlijk nog wel de grap: Ik heb nog steeds geen enkele spoortrein!!! Daar gaat echter verandering in komen. Zeer binnenkort ga ik naar Japan en dan ga ik eens even op zoek naar een mooie hobbywinkel waar veel Rokuhan-spul wordt verkocht. (Suggesties van goede winkels in de omgevingen van Tokyo en Nagano zijn welkom). Het plan is om twee Rokuhan modeltreintjes te halen van de West Japan Railway company die ook daadwerkelijk op de Oito-lijn en omgeving opereren (dacht aan een electrische voor de lage cirkel en een diesel voor de hogere cirkel). Ook zal ik wat mooie plaatjes van de omgeving en het station Hotaka gaan schieten om inspiratie op te doen.
Gegroet allemaal!

Bezoeker

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2020, 15:55:54 »
Hoi allemaal,

Weer even een update. Niet dat mijn werkzaamheden sterk vorderen maar ik ben naar Japan geweest en heb een aantal leuke aankopen gedaan. Ja, na het bezoek van een aantal shops is mijn conclusie dat de treinhobbyist in Japan zeker vertegenwoordigd is. En er is ook veel aan treinspul verkrijgbaar. Gezien Japanners over het algemeen alles graag wat kleiner houden geldt dat ook voor de treinenhobby. Daarbij wel de kanttekening plaatsend dat het aanbod in Z weliswaar groter is in Japan dan in Nederland, maar je wordt er helaas niet mee overladen. Rokuhan is duidelijk de marktleider op het gebied van Z. Daarnaast zijn er wat kleinere merken maar hun aanbod is minimaal. Ik heb ook aardig spul van H0 gezien. Leuk voor de liefhebbers die een mooie Shinkansen of Japanse metro of electro"kubus" op hun baan willen hebben. Maar let op: de Japanse H0 treinen zijn weliswaar dezelfde schaal maar rijden op een iets smaller spoor dan we in Nederland gewend zijn met onze Roco/Fleischmann/Märklin modelletjes. Dus... mocht je het mooi vinden, dan zul je er ook spoor bij moeten aanschaffen.
Toch, waar ik het meeste van onder de indruk raakte was de hoeveelheid N-spoor. Tomytec (werkt in NL samen met Faller, zoals Rokuhan samenwerkt met NOCH) is de absolute marktleider en er is veel, veel, veel moois op de markt en in de winkels. Een kort ogenblikje dat ik in de winkel stond had ik er spijt van dat ik me op Z gericht had. Niet al te lang echter, want Z is en blijft (voor mij) een klasse apart.
Wat leuke plaatjes wilde ik schieten in de Models IMON in Shibuya, maar helaas was dat niet toegestaan. Dus alleen een plaatje van bij de ingang:

Ook was er een voorbeeld model van Rokuhan in Z opgesteld in de winkel. Daar mochten wel foto's van gemaakt worden. Wellicht een inpsiratie voor iemand hier:

Verder ben ik doorgereden naar het daadwerkelijke Hotaka station aan de Oito lijn in Nagano om wat plaatjes te schieten. Zoals eerder gezegd: het hoeft geen 1 op 1 kopie te worden (daar is het platform ook te lang voor) maar het wordt de basis van mijn baantje. Hier een plaatje van de voorkant:

En hier een vanaf het perron genomen (let ook op de lieftallige dame die naar de camera zwaait :-) ):

Gezien het wat slecht weer was ben ik bij de lokale VVV gaan schuilen. Daar was het begrijpelijkerwijs niet erg druk vandaag en toen de dame van de balie begreep wat mijn doel was gaf ze aan dat dat geen slecht idee was. Sterker nog. Ik was niet de eerste. Zie bijgaand een replica in een wat groter formaat (1 op 30 gok ik).
Een leuke inspiratie in ieder geval.
Tot slot heb ik ook wat aankopen gedaan natuurlijk. Allereerst een dieselloc zoals ze ook in de Japanse bergen gezien worden:

Hierbij een voorbeeld van het echte model op ware grote in actie:

En een electrisch model.


Dit model stamt uit 1963 en wordt grotendeels vervangen door een modernere versie. Die had ik ook mooi gevonden maar helaas is dat model niet beschikbaar voor Z formaat. Het model dat ik gekozen heb is bovendien prachtig (vind ik zelf natuurlijk). Zo, nu alleen nog wat tijd vinden om te knutselen en de baan verder op gang te brengen. Dat zal wel weer even duren.

Tot slot een tip. Voor diegenen die toevallig in Yokohama komen is er een leuk museum te bezoeken: Het Hara Model Railway museum. Het is opgericht door een Japanner die zo gek was van treinen dat hij tussen 1925 en 2012 geprobeerd heeft zo'n beetje alle treinen van de wereld te fotograferen. Daarbij heeft hij vel proberen na te bouwen in Spoor 0  en 1 formaat. Erg mooi. Met als topstuk een volledige baan in spoor 1:



Erg leuk, ook voor diegenen die met kinderen zijn uiteraard.