Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:26:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:07:49
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:24
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 15:44:58
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
Vandaag om 15:23:47
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
Vandaag om 15:03:37
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:58:39
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:41:05
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Herb73
Vandaag om 14:30:49
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 14:14:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:10:59
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
Vandaag om 14:09:20
The Summer of 69 door Gert Arkema
Vandaag om 13:08:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:45:45
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Vonkentrekker
Vandaag om 11:38:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:23:08
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Eric v C
Vandaag om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:41:32
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 10:20:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:44:52
Dönsdorfer Bauberichte door spoorzeven
Vandaag om 09:41:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:38:37
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door BartvD
Vandaag om 08:49:53
Ronald doet de Fork Challenge! door tothebeach
Vandaag om 07:58:49

Auteur Topic: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)  (gelezen 73744 keer)

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
« Reactie #315 Gepost op: 01 September 2023, 13:01:31 »
Rogier, Ronald. Het is inderdaad een permanente magneet. Ik heb eens gekeken wat er bij komt kijken om een elektromagneet in te bouwen. Een Kadee kost al gauw rond de €30. Daarnaast heb ik geen voeding die de 16v/3A kan leveren die je nodig schijnt te hebben. Die kosten komen er dan ook nog bij. Als ik nu zeker weet dat ik zo'n ding nog heel veel ga gebruiken is het een andere afweging, maar ik weet het (nog) niet zeker. Voor nu doe ik het met een permanente magneet. Meestal gaat het goed, behalve op beurzen (zo heb ik van het weekend ondervonden).

Groeten,
Gerard

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #316 Gepost op: 01 September 2023, 15:45:40 »
Wat ook kan is de permanentmagneet wegklapbaar maken. Je magneet zit aan een plaatje dat in ontkoppelstand vlakbij de rails is. Wil je niet ontkoppelen, dan klap je de magneet naar beneden.
Iets met een scharnier, een veertje en een satéprikker of een touwtje. Redelijk budgetvriendelijk.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

GD

• Offline Offline
« Reactie #317 Gepost op: 19 September 2023, 19:54:39 »
Op speciaal verzoek, naar aanleiding van de smalspoormodelbouwdagen, beschrijf ik hoe de Bad Bimmelberg "dienstregeling" in elkaar zit. Ik zet dienstregeling even tussen haakjes omdat naast de treinvolgorde ook vast ligt welke wagens waar naar toe gaan. Bij elke trein met goederenwagens worden die uitgewisseld met de goederenwagens die aanwezig zijn bij de fabriek of de losweg.

Globaal is de dienstregeling als volgt bedacht. Aan het begin van de sessie staan er twee personenwagens langs het perron en staat er een goederenwagen bij de fabriek.
Als eerste komt een goederentrein voor de fabriek binnen en vertrekt de vroege forensen/scholierentrein naar de Kreisstadt.
Halverwege de ochtend komt een GmP binnen uit de Kreisstadt. De goederenwagen is bestemd voor de losweg. Na rangeren vertrekt een GmP weer naar de Kreisstadt.
Aan het begin van de middag arriveert een goederentrein met een wagen voor de losweg en een voor de fabriek. Na het rangeren vertrekt de goederentrein weer naar de Kreisstadt.
Dan komt in de loop van de middag de forensen/scholierentrein met twee personenwagens uit de Kreisstadt. Na rangeren om de loc aan de andere kant van de trein te krijgen, vertrekt de personentrein weer.
Vervolgens komt er nog een GmP aan het begin van de avond. De goederenwagen is voor de fabriek. Na rangeren vertrekt de GmP weer naar de Kreisstadt.
Als laatste komt in de loop van de avond nog een personentrein met twee wagens. Deze blijven 's nachts in Bad Bimmelberg. De stoomloc vertrekt als losse lok.
Tot slot vertrekt de diesel met de goederenwagen die nog langs de losweg staat.
Hierdoor staan er aan het eind van de sessie weer twee personenwagens langs het perron en een goederenwagen bij de fabriek.

Van de eerste paar treinen schrijf ik de rangeerbewegingen wat verder uit. Voor de rest van de dienstregeling is het min of meer een herhaling van zetten. Er staan twee personenwagens langs het perron en een goederenwagen bij de fabriek.
- binnenkomst stoomloc op het perronspoor. Deze koppelt aan de gereedstaande personenwagens
- binnenkomst dieselloc langs de losweg, met 1 goederenwagen voor de fabriek
- de personentrein vertrekt uit Bad Bimmelberg en wordt geheel weggehaald van de sectorplaat
- de diesel gaat naar het perronspoor en wisselt de goederenwagen bij de fabriek met de meegebrachte goederenwagen. Beide wagens blijven op het fabrieksspoor. De diesel gaat naar de losweg
- de stoomloc komt vanaf de sectorplaat binnen met een personenwagen en een goederenwagen voor de losweg. De diesel rangeert de goederenwagen naar de losweg. De diesel pikt vervolgens de personenwagen op langs het perronspoor en wacht op de sectorplaat
- de stoomlok haalt de goederenwagen van het fabrieksspoor en rangeert die achter de personenwagen. Daarna gaat de stoomloc terug naar het fabrieksspoor en wacht daar
- de diesel duwt personenwagen en goederenwagen langs het perron en gaat vervolgens naar de losweg
- de stoomloc komt van het fabrieksspoor en koppelt aan de personenwagen en goederenwagen
- de stoomloc vertrekt met personenwagen en goederenwagen. De wagens worden op de sectorplaat weggehaald

Ik heb indertijd twee filmpjes gemaakt waarin een deel in beeld is gebracht: klik en klik

Ik ben al een tijdje aan het puzzelen of ik met scenariokaarten of een ander systeem een wat dynamischer goederenverkeer kan krijgen. Ik loop tot nu toe alleen tegen de beperkte lengte van de sporen aan. Een sessie duurt ongeveer een half uur, en is gelukkig voor mij afwisselend genoeg om twee dagen op een beurs mee te vullen. Bovendien, als ik moet praten, kan ik toch niet rijden. Met als gevolg dat ik regelmatig niet meer weet waar ik in de sessie gebleven was.

Groeten,
Gerard

« Laatst bewerkt op: 19 September 2023, 19:57:25 door GD »

Gerard van de Weijer

• Offline Offline
« Reactie #318 Gepost op: 19 September 2023, 22:58:10 »
Rogier, Ronald. Het is inderdaad een permanente magneet. Ik heb eens gekeken wat er bij komt kijken om een elektromagneet in te bouwen. Een Kadee kost al gauw rond de €30. Daarnaast heb ik geen voeding die de 16v/3A kan leveren die je nodig schijnt te hebben. Die kosten komen er dan ook nog bij. Als ik nu zeker weet dat ik zo'n ding nog heel veel ga gebruiken is het een andere afweging, maar ik weet het (nog) niet zeker. Voor nu doe ik het met een permanente magneet. Meestal gaat het goed, behalve op beurzen (zo heb ik van het weekend ondervonden).

Groeten,
Gerard

Je kent me ik zoek oplossingen die draaglijk zijn (financieel)

Kijk een s op ebay, daar worden echt tegen leuke bedragen alternatieven aangeboden

https://www.ebay.de/itm/115501357761?chn=ps&_trkparms=ispr%3D1&amdata=enc%3A1SakebfbNTJGoTTqRqd9ldw68&norover=1&mkevt=1&mkrid=707-168914-933862-8&mkcid=2&itemid=115501357761&targetid=293946777986&device=c&mktype=pla&googleloc=9064590&poi=&campaignid=20354632509&mkgroupid=154875659727&rlsatarget=pla-293946777986&abcId=&merchantid=113480984&gclid=CjwKCAjwjaWoBhAmEiwAXz8DBVvGDbGjsPxjASohCpRKCCcn2sZj6FboGPPG_l66iqne0MCXnx-lixoCwC8QAvD_BwE

Alie-express

https://nl.aliexpress.com/item/32815809960.html?src=google&src=google&albch=shopping&acnt=494-037-6276&slnk=&plac=&mtctp=&albbt=Google_7_shopping&albagn=888888&isSmbAutoCall=false&needSmbHouyi=false&albcp=19207420692&albag=&trgt=&crea=nl32815809960&netw=x&device=c&albpg=&albpd=nl32815809960&gad=1&gclid=CjwKCAjwjaWoBhAmEiwAXz8DBfYB3QjMwV4h0Z51eau-oxVMkKOXyXNZzK0m3p4UXLN5W1a8KeCLihoCEFkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&aff_fcid=73e372c49f5f46f9893d7df129067297-1695157075216-00962-UneMJZVf&aff_fsk=UneMJZVf&aff_platform=aaf&sk=UneMJZVf&aff_trace_key=73e372c49f5f46f9893d7df129067297-1695157075216-00962-UneMJZVf&terminal_id=806cde86a04042c69a0546d0043a0876&afSmartRedirect=y

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #319 Gepost op: 20 September 2023, 12:33:30 »
Dank voor het uitschrijven van de trein- en rangeerbewegingen.  Toch heel veel activiteit op een kleine oppervlakte. Ik mag dat wel.
Wat je ook heel mooi laat zien is hoe weinig je eigenlijk nodig hebt voor een leuk baantje.

Qua dynamischer goederenvervoer zou je iets kunnen toevoegen wat meer van het toeval afhankelijk is.
Maar ik spreek vanuit theorie. Binnenkort wat proefjes met de toevalfactor op mijn eigen eenwisselbaantje.

Groeten,

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #320 Gepost op: 20 September 2023, 16:37:37 »
Ziet er leuk uit! Ook leuk om met een soort dienstregeling te werken.

Als ik nog enige opmerkingen mag toevoegen:

De Deutz diesel is gebouwd voor max 15 a 16km/u. De stoomloc kan wel rond de 25 km/u rijden. Daarmee is het logischer dat de diesel op het station blijft (bv overdag) en dan een eerste en laatste trein meeneemt om zo min mogelijk het baanvak bezet te houden. Dus een inzet voor de rangeerdienst ligt het meest voor de hand.

De stoomloc heeft ook water nodig. Misschien leuk om dat te combineren bij het kopmaken van de personentrein? Ergens een tuinslang of een wateraansluiting maken bij de fabriek?

Leuk dat de inzet ook niet te efficient is. Dat geeft wel een Oostblok vibe  ;D.

Groeten,
Rogier

GD

• Offline Offline
« Reactie #321 Gepost op: 20 September 2023, 20:04:58 »
Gerard, dank voor de tips.
Wolter, ik heb jaren geleden voor een ander baantje met scenariokaarten gewerkt. Per “bestemming” voor goederenwagens had ik een stapeltje kaarten. Op een kaart staat hoeveel en wat voor type wagen naar die bestemming gaat. Dat kan dus ook niets zijn. Stel dat een kolenboer eenmaal per week een wagen ontvangt. Dan heb je één scenariokaart met een wagen met kolen, en zes kaarten met 0 wagens voor de kolenboer. Als je dan per bestemming een verschillend aantal kaarten hebt, ontstaat er vanzelf een wisselend goederenverkeer. Probleem is dat het fabrieksspoor het grootste deel van de tijd maar één wagen kan herbergen. Een tweede wagen zou eventueel langs de losweg kunnen worden gestald. Dat vraagt extra rangeerwerk en mogelijk extra treinen, omdat die ook maar beperkt zijn tot twee wagens lengte. Het amerikaanse systeem met waybills werkt volgens mij helemaal niet, omdat de wagens niet continu op de baan staan.
Rogier, zo had ik het nog niet beredeneerd. Mijn gedachtengang was dat een stoomloc continu onder stoom staat, wat water en kolen vraagt. Dan kan ik me voorstellen dat de boekhouder liever ziet dat die loc dan ook zoveel mogelijk rijdt. Een diesel kan je desnoods tussendoor een tijdje uitzetten en weer starten als het nodig is.

Groeten,
Gerard

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #322 Gepost op: 21 September 2023, 13:11:59 »
Hoi Gerard,

Dat klopt ook zeker. Een diesel kan je elk moment opstarten en is daarmee erg geschikt voor depotwerk. Zo zijn ook destijds de NS Sikjes bedacht.

Groeten,
Rogier

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
« Reactie #323 Gepost op: 21 September 2023, 13:41:07 »
Ik heb een paar keer de 009 smalspoorbaan bij Ted Polet thuis mogen uitproberen. Ted gebruikt voor het goederenvervoer een ringetje, dat met een pennetje bevestigd zit in het dak van een gesloten wagen (of de belading op een open wagen). Het ringetje heeft diverse kleuren, iedere kleur staat voor de status (beladen of onbeladen), de destination (en dat zijn er nogal wat) en tenslotte naar welk station de wagen heen moet als 'ie leeg is, een soort verzamelpunt dus. Alleen daarvoor heb je al een paar avondjes studie nodig. Dit alles gecombineerd met het overhalen van de wisselstellers en het in de gaten houden van de dienstregeling inzake kruisende personentreinen maakt het goederenvervoer op zijn thuisbaan een echte uitdaging.  :D

GD

• Offline Offline
« Reactie #324 Gepost op: 21 September 2023, 17:06:34 »
Ik heb Ted Polet zijn systeem ergens gelezen, meen ik. Mogelijk de website van de Dutch 009 society, maar dat zou ik even moeten checken. Ik vind dat een leuk systeem, ik denk vergelijkbaar met wat John Allen op zijn Gorre and Daphetid RR gebruikte. In het boek daarover staat het in elk geval beschreven. Voor een grotere baan met meer stations en meer bestemmingen werkt het volgens mij prima. Bad Bimmelberg is er te klein voor. Basisvoorwaarde is denk ik ook dat, net als bij waybills, alle goederenwagens permanent op de baan blijven. Bij Bad Bimmelberg gaat dat helaas niet lukken. Nu kan dat een reden zijn om een grotere baan te gaan bouwen, maar dat zit er niet in.

Groeten,
Gerard

Lucien

• Offline Offline
  • narrow minded and proud of it
« Reactie #325 Gepost op: 26 September 2023, 17:58:12 »
De inspiratie die ik in Valkenburg weer bij jouw baantje heb omgedaan en de kriebels om dat om te zetten in iets soortgelijks Frans (blijft toch een dingetje...) zijn weer opgelaaid nadat ik vandaag weer een MT lokje binnen kreeg en vervolgens tot mijn schaamte moest constateren dat ik best een hoop van dat spul in kratten heb liggen. ::)
Even terug gescrolld om de maten te vinden.
Klopt het dat je maar 1,15 x 0,35 voor de baan hebt? Ik heb nog ergens een modulebak van dat soort afmetingen liggen. Stationsgebouwtje is ook al voorhanden, en de rest moet natuurlijk geen exacte kopie van jouw baan worden.
Maar als jij iets in die afmetingen gepropt krijgt wil ik ook wel eens een poging wagen.
Lucien

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #326 Gepost op: 26 September 2023, 18:00:27 »
Ik zeg; doen!!  ;D ;D
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #327 Gepost op: 26 September 2023, 18:03:19 »
Lucien

GD

• Offline Offline
« Reactie #328 Gepost op: 26 September 2023, 19:41:45 »
Ik zeg: zeker doen! De maat is ongeveer 114 x 33cm, even afgerond op hele centimeters. Het gaat je best lukken daar wat op te bouwen. MT lokje, een tweedehands of de nieuwe startset voor onder de kerstboom?

Groeten,
Gerard

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #329 Gepost op: 26 September 2023, 22:08:31 »
Ik zeg: zeker doen! De maat is ongeveer 114 x 33cm, even afgerond op hele centimeters. Het gaat je best lukken daar wat op te bouwen. MT lokje, een tweedehands of de nieuwe startset voor onder de kerstboom?

Groeten,
Gerard

Over materieel hoef ik me niet druk te maken Gerard, vanmiddag even gekeken wat er allemaal was en het was toch wat meer dan ik dacht te hebben....

En met een stationsgebouwtje is ook ooit al eens een begin gemaakt.

Lucien