Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Malmö en de Öresundbrug.  (gelezen 7597 keer)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Malmö en de Öresundbrug.
« Gepost op: 17 januari 2020, 22:22:38 »
Malmö en de Öresundbrug

Malmö


Malmö Centraal station spoor 5, met een X2000, dit is een stuurstand rijtuig.


De loc van het treinstel.


De neus van de loc.


X2000 op volle snelheid over de bochtige trajecten in Zweden, kortere bakken dan bij ons en de treinstellen zijn voorzien van een kantelsysteem, zoals deze foto laat zien.
Foto geleend van HappyRail.


Detail van de houten boogspanten van de kap.


2 Treinstellen type Pågatågen* van Skänetrafiken rijden naar spoor 1 van Malmö Centraal Station, de doorgaande sporen 1 t/m 4 liggen ondergronds naast het kopstation Centraal.


Op spoor 2 vertrekt een X2000 richting Kopenhagen.


Na de X2000 komt deze 4e generatie IC3**, Öresundtrein binnen rijden.


Een in doorgaans zilvergrijze livrei,


Kortgekoppeld met deze schilderij-achtige 4e generatie IC3.


Zwart met gekleurde schilderij lijsten om de ruiten.


Treinstel 4609.

Öresundbrug


2x2 IC3 treinstellen in de öresundbrug, gemaakt door de telelens.


De bijna gehele brug gevat in een plaatje.


De grootste overspanning van 490 meter, geheel in Zweedse territoriale wateren, de grens bevind zich een stuk verder richting Denemarken, ter hoogte van de 7e lage pijler na de hoge pijlers.
Meer
informatie
over de brug-eiland-tunnel verbinding.


*De (Pågatågen) Coradia Nordic-treinen die aan Skånetrafiken werden geleverd, bestaan uit vier rijtuigen, zijn 74 meter lang en hebben een capaciteit voor maximaal 510 passagiers. De treinen rijden met een maximale snelheid van 160 kilometer per uur. Coradia-treinen worden gekenmerkt door modulariteit, veiligheid en prestaties. 98 procent van het materiaal van de trein is recyclebaar. De treinen worden gebouwd in de Salzgitter-fabriek van Alstom in Duitsland.

**De vierde generatie IC3 treinstellen, speciaal ontwikkeld voor gebruik in de Sontregio en Contessa genaamd door fabrikant Bombardier. De treinstellen zijn elektrisch aangedreven en zijn compatibel met zowel de Deense (25 kV 50 Hz) als Zweedse (15 kV 16⅔ Hz) spanning. Het chassis is volledig opgetrokken uit roestvrij staal en gespoten in een lichtgrijze tint. De Zweedse en Deense exploitant zijn beide eigenaar van ruwweg de helft van het totale materieel.

Elk treindeel bestaat uit drie stellen met een totale lengte van 79 meter en een gewicht van ongeveer 157 ton. Van de twaalf assen zijn er acht aangedreven om goede acceleratie mogelijk te maken. De topsnelheid ligt op 180 km/h.

Foto`s zijn zelf gemaakt op 15 en 17 januari 2020, tenzij anders vermeld.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2020, 15:05:07 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2020, 22:30:39 »
 (y) krijg last van heimwee
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2020, 22:34:01 »
Mooi verslag, Richard!  (y)

Leen.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2020, 22:38:23 »
(y) krijg last van heimwee

We hebben óók nog geen zin om terug naar Nederland te gaan!  ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5981
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2020, 00:46:12 »
Dat snap ik maar al te goed, Malmo is een erg leuke stad om te vertoeven.

Er komen nog wel meer leuke treinen daar op het station.

Er is ook een erg groot winkelcentrum, ligt buiten het centrum van Malmo.

Voor onze reis van komende grote vakantie hebben we alweer het hotel geboekt in deze stad. :)

Veel plezier daar en uiteraard succes gewenst.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2020, 00:49:20 door Dion »
groetjes Dion

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2020, 04:17:45 »
Er komen nog wel meer leuke treinen daar op het station.

Eens kijken of ik die vanmiddag kan zien, het opstelterrein heb reeds ontdekt.  :)

Er is ook een erg groot winkelcentrum, ligt buiten het centrum van Malmo.

Emporia bedoel je waarschijnlijk, nabij station Hylie, aan de Arenagatan.
Het winkelcentrum heeft een eigen op en afrit aan de binnenring snelweg!!
4 lagen aan winkels, (helaas geen modelbouwshop gevonden daarbinnen, (of je moet naar de filmpoppetjes specialist “Ovrhypd.se” tegenover Dressmann XL.(Grote maten winkel hebben er tot 9XL, (T-shirts waar nog net geen tentstokken bij zitten ;D ))).
(Parkeren valt nog mee, gemiddeld € 2,- per uur).
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2020, 11:25:51 »
De loc van het treinstel.

De neus van de loc.


Dat is geen locomotief maar een motorrijtuig.

Steyn

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2020, 22:22:32 »
Mooie foto's Richard. (y)
Groeten,
Richard

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 823
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2020, 08:47:50 »
Ha doet mij nu al verlangen naar aankomende zomervakantie. Dan rij ik weer over de brug (welliswaar met de auto, maar toch..)

Gr, Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2020, 21:00:29 »
Malmö CS, tripje Kopenhagen Kastrup, en opstelterrein Malmö noordelijk van CS

Malmö CS


Op spoor 1, 2 de zelfde X61 treinstellen echter beide naar een andere bestemming, waarvan de achterste naar Trelleborg.


Treinrit over de brug naar Kopenhagen Kastrup en terug naar Malmö Centraal Station


Dagkaart/24uurs-ticket, eigenlijk kan je met dit ticket zo vaak als je wil heen en weer.


Hier komt mijn trein naar Kopenhagen Kastrup, een IC3 treinstel type X32k .


Hier ergens tussen de hoge palen op de grote 490meter lange overspanning.

Onderweg reed de trein over verkeerd spoor door de brug ivm werkzaamheden aan het spoor.
Op Pepperholm gingen we via overloopwissels weer naar eigen spoor en vervolgens met volle snelheid (180km/u) naar Kopenhagen Kastrup.


Nog een IC3 in Kopenhagen Kastrup.


Een tegentrein een X2000 komt het station binnen rollen.
Met deze mag ik niet mee terug, toeslag vereist.


Hier een Deense MFB 5214 diesel, heerlijk zo`n stinkding in een tunnel station.


Voor en achter zit een knalpijp, deze achterste is duidelijk zichtbaar, zie dat de achterzijde een ander nummer heeft dan de voorzijde, dacht dat het een 4 delig stel was, maar 2x een drietje kan ook lijkt er meer op, zou dat komen door die aerodynamische voor/achterzijde met de rubberbalg.


Een X2000 uit Malmö of verder weg komt aan.


Mijn trein, voor de retour slag naar Malmö Centralstation.


Nu over juist spoor,


aan de binnenzijde van de brug zitten op 4 diagonale spanten een deel van de Deense vlag en


aan de andere zijde van de grens ook 4 spanten voorzien van een deel van de Zweedse vlag.
Je bent er voorbij voor je het weet, maar gelukkig reed de trein niet op volle snelheid, door de werkzaamheden, gòh… wat erg.




Op de grote overspanning, te zien aan de uitsteeksels met de draagkabels naar de pijlaren.


Een Deense X31K/ET kortgekoppeld aan de Zweedse broer in speciale livrei tbv het WK handbal hier o.a. in de omgeving tussen 9 en 26 januari 2020.














Ik heb nog meer foto`s van deze meer het moet wel leuk blijven..

Welk merk heeft dit type treinstel de ooit uitgebracht in H0?? Mag zijn de Zweedse X32k of de Deense X31K/ET, dat maakt mij niet uit.


Opstelterrein van Malmö


Bagagerijtuig type F6k.


Restauratierijtuig type R7


2e klas couperijtuig type Bmpz


1e klas rijtuig type WL1


Een 4 tal rijtuigen type BC2k, ligwagens


Lok type 193/243 = Vectron.

Foto`s zelf gemaakt op zaterdag 18 januari 2020.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2020, 22:02:34 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2020, 21:50:45 »
Leuk verslag weer, Richard!  (y)
In het "Krogen" rijtuig is de kroeg, dat is wel duidelijk.

Leen.

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2020, 21:53:20 »
Erg leuke serie foto's!!  ;D Hebben die ic3 treinstellen nou ook de mogelijkheid om door te lopen aan de kopse kanten wanneer ze gekoppeld rijden?
Allard

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2020, 21:55:03 »
Erg leuke serie foto's!!  ;D Hebben die ic3 treinstellen nou ook de mogelijkheid om door te lopen aan de kopse kanten wanneer ze gekoppeld rijden?
Helaas dat kan niet. Er zit geen deur in.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2020, 22:02:11 »
Ah Thx. Ik meende me te herinneren dat deze treinstellen dat ook hadden.
Allard

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Malmö en de Öresundbrug.
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2020, 22:02:38 »
Nou...
https://nl.wikipedia.org/wiki/DSB_MF#/media/Bestand:IC3_Fuehrerstand.jpg

Leuk tripje, Richard.
Veel te zien in die omgeving voor treinliefhebbers (en anderen)

hilsen
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly