Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Remunj
Vandaag
om 12:46:56
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Jan Bennink
Vandaag
om 12:34:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Luit
Vandaag
om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Martijnstein
Vandaag
om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
ruudns
Vandaag
om 11:54:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Eric B
Vandaag
om 11:35:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:47:27
Rondom Charlois
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:45:19
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten
door
maartenvdb
Vandaag
om 09:50:27
Rail away
door
henk
Vandaag
om 09:49:23
Onshape gebruikersgroep
door
Joz
Vandaag
om 09:41:00
Surava in modules
door
Boertje
Vandaag
om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
Vandaag
om 08:34:25
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Martijnstein
Vandaag
om 06:17:52
3 januari NVBS oliebollenrit
door
FreekH
Vandaag
om 00:51:31
NS 8100 in 0
door
roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein
door
008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²)
door
Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla
door
Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
roco
12 December 2025, 15:06:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Kortgekoppelde Liliput GTMK's
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Kortgekoppelde Liliput GTMK's (gelezen 2121 keer)
Eric B
Online
Berichten: 7998
NS tijdperk II(c)/III
Kortgekoppelde Liliput GTMK's
«
Gepost op:
14 January 2020, 11:06:03 »
Een tijdje geleden een viertal op het type Linz gebaseerde GTMK kolenwagens van Liliput (21640) aangeschaft. Zullen wel niet helemaal kloppen, maar ik vind ze een leuke afwisseling tussen de kolenbakken van Roco en Artitec.
Wagens zijn al op leeftijd en hebben een frame van zinkspuitwerk.
Door die leeftijd ontbreekt het ze ook aan kortkoppelingsmechanieken en dat stoort mij behoorlijk, vroeger wisten we niet anders, maar heden ten dagen vind ik persoonlijk gapende gaten tussen de buffers op recht spoor geen gezicht, dus dat moest anders.
Gelukkig had ik nog wat Symoba mechanieken liggen en na enig passen en meten werd de conclusie getrokken dat dat moest gaan passen.
Als proef één zijde van één wagen aangepast en deze een tijdje proef laten rijden, wat zonder problemen verliep, dus was het tijd voor de seriematige constructiewijziging.
Demontage:
De assen zijn eenvoudig uit de ashouders te verwijderen, door ze even naar één kant te drukken.
Vervolgens kan met een kleine platbektang het remwerk uit hun houders getrokken worden.
Daarna de bestaande koppelingen uit hun gaatjes trekken, de buffers uit de bufferbalken trekken en de nabootsingen van de veerophangingen uit het frame klikken door ze in het midden wat uit te buigen.
In de bovenzijde van de bufferbalken zitten wat kleine gaatjes, door daar een cocktailprikker in de drukken ontstaat net voldoende ruimte om een dunne schroevendraaier tussen stelbalk en wagenbak te steken en door voorzichtig de schroevendraaier te draaien en dit op een paar plaatsen te herhalen, komt de bak los van het onderstel.
En dit is dan het resultaat:
Aan één zijde van de wagens zitten in de koppelingshouder nog twee extra gaatjes, net langs de binnenzijde van deze gaatjes moet geslepen worden voor de juiste plaatst van de Symoba.
Deze maat in de schuifmaat overgenomen en op alle onderstellen afgetekend.
Van een stukje ABS kokerprofiel met dezelfde breedte als de Symoba een mal gemaakt om de overige slijplijnen af te tekenen.
Dan is het tijd om het frame in de bankschroef te zetten, en de slijptol zijn werk te laten doen.
Denk aan de gezondheid, stofmasker en veiligheidsbril!
En dit is dan het resultaat:
Wordt vervolgd...
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Eric B
Online
Berichten: 7998
NS tijdperk II(c)/III
Re: Kortgekoppelde Liliput GTMK's
«
Reactie #1 Gepost op:
14 January 2020, 13:11:08 »
Vervolg:
Op de ashouders zitten twee randjes die de ashouder positioneren in het onderstel, één van de twee moet verdwijnen, omdat op die plaats straks het mechaniek wordt vastgeplakt ik heb ze weggeknipt met een vlaksnijdend elektronica kniptangetje en even nabewerkt door te schrapen met een mesje. Meteen de kunststof even opgeruwd met een glasvezelpotlood.
Links origineel, rechts bewerkt:
Op de bovenzijde van de mechanieken zitten kleine puntjes, die moeten ook weg, even over een stukje schuurpapier korrel 400 doet het werk.
Links origineel, rechts bewerkt:
En dan kan de boel weer gedeeltelijk in elkaar.
Wagenbak op zin kop neerleggen, ashouders in de uitsparingen in de onderzijde van de wagenbak leggen (let erop dat de bewerkte zijde van de ashouder aan de zijde van de bufferbalk zit. Eén keer raden waarom ik dat vermeld).
Onderstel voorzichtig over het geheel laten zakken en aandrukken zodat het weer vastklikt.
Hierna kunnen met een weinig secondelijm de mechanieken op de ashouders gelijmd worden. Mooi in de hartlijn en met de binnenzijden tegen de steun waar straks het remwerk weer opkomt.
Dan de NEM schachten over de pennen van de mechanieken schuiven, ze afstellen, net onder de bufferbalk is goed ze fixeren met een beetje dunne lijm en als deze uitgehard is, het uitstekende deel van de pennen afknippen.
Eventuele beschadigingen door slijpen of vijlen even aanstippen met zwarte verf en dan is dit het resultaat:
Wordt vervolgd:
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Eric B
Online
Berichten: 7998
NS tijdperk II(c)/III
Re: Kortgekoppelde Liliput GTMK's
«
Reactie #2 Gepost op:
22 January 2020, 12:26:22 »
Slot:
De toegepaste korte schachten van Symoba zijn niet diep genoeg om daar zonder meer een NEM koppeling in te steken, daarom moet er een stukje vanaf geknipt of gesneden worden. Als gevolg hiervan, 'klikt' de koppeling ook niet vast in de schacht, hier moet dus gelijmd worden, ik gebruik hiervoor "Tacky Glue" van de Action, zit voldoende vast voor normaal bedrijf, maar kan weer los indien nodig.
En dan is dit het resultaat:
En daar was ik dus niet tevreden over, de afstand tussen de buffers was me nog te groot, zeker in vergelijking met fabrieksmodellen:
De oorzaak was snel gevonden, toch iets te gehaast/onzorgvuldig geweest, waardoor de voorkant van de schachten net voorbij de bufferbalk steekt in plaats van daar gelijk mee te liggen:
Aanpassen dus! Assen en remwerk weer verwijderen, koppelingen weer verwijderen (dat kon door de gebruikte lijm) en met een fijn zaagje een klein stukje van de schacht afgezaagd, zodat deze wél gelijk ligt met de bufferbalk.
Koppelingen nog iets meer ingekort en weer op hun plek gelijmd. Remwerk en assen er weer onder en dan is dit het uiteindelijke resultaat:
Hier ben ik tevreden mee.
Volgende stap: Het verfraaien, weatheren en beladen van de wagens.
«
Laatst bewerkt op: 22 January 2020, 13:51:08 door Eric B
»
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Kortgekoppelde Liliput GTMK's