Doel:€250.00
Donaties:€195.00

Per saldo:€-55.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kelderspoor (H0) - poging tot baanplan door NS264
Vandaag om 18:02:32
Villa VADA door Duizendpoot
Vandaag om 18:00:19
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 17:58:58
Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig door Dijkhuizen
Vandaag om 17:57:10
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bert van Gelder
Vandaag om 17:48:21
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 17:43:19
Piko BR 82039, rijdt analoog, maar niet met ESU decoder? door trabiarie
Vandaag om 17:29:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 17:15:59
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 17:13:49
Projekt 083-338 door jerrytrein
Vandaag om 17:13:19
VIRM digitaliseren door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:00:18
Een Zilverling door NS8714
Vandaag om 16:48:54
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Biesje@work
Vandaag om 16:46:03
Vervangen Heljan NEM-schacht, hoe rijtuig openen? door MOVisser
Vandaag om 16:43:23
ESU 2020 voorjaarsnieuwtjes door cor_b
Vandaag om 16:43:19
Loconet terugmelder voor Busch veldbaan door Bert_Apd
Vandaag om 16:24:24
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 16:19:34
Modelspoor-Fair Roosendaal, 25-26 januari, Roosendaal. door KNed
Vandaag om 15:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 15:06:05
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Reeks77
Vandaag om 14:55:40
Egger-Bahn dieselloc in schaal 1:43,5 door BartvD
Vandaag om 14:09:28
Rivarossi 2020 door iarnrod
Vandaag om 13:54:07
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:10:21
Advies gevraagd mbt uitbreiden van digitale (start)baan door gvandersel
Vandaag om 12:53:06
Noname timesaver door Henk Hooijmans
Vandaag om 12:18:01
Wateringbury Railway Station in OO door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:12:40
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 11:36:51
Rangeeravontuur met Sik en 2400 door EricZmS
Vandaag om 11:10:08
Minitrix 2020 door Rick
Vandaag om 10:49:41
Bahnstrecke 5867 door basjuh1981
Vandaag om 10:43:40
  

Auteur Topic: Kortgekoppelde Liliput GTMK's  (gelezen 235 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3461
  • NS tijdperk III b/c
Kortgekoppelde Liliput GTMK's
« Gepost op: 14 januari 2020, 11:06:03 »
Een tijdje geleden een viertal op het type Linz gebaseerde GTMK kolenwagens van Liliput (21640) aangeschaft. Zullen wel niet helemaal kloppen, maar ik vind ze een leuke afwisseling  tussen de kolenbakken van Roco en Artitec.
Wagens zijn al op leeftijd en hebben een frame van zinkspuitwerk.



Door die leeftijd ontbreekt het ze ook aan kortkoppelingsmechanieken en dat stoort mij behoorlijk, vroeger wisten we niet anders, maar heden ten dagen vind ik persoonlijk gapende gaten tussen de buffers op recht spoor geen gezicht, dus dat moest anders.
Gelukkig had ik nog wat Symoba mechanieken liggen en na enig passen en meten werd de conclusie getrokken dat dat moest gaan passen.
Als proef één zijde van één wagen aangepast en deze een tijdje proef laten rijden, wat zonder problemen verliep, dus was het tijd voor de seriematige constructiewijziging.
Demontage:
De assen zijn eenvoudig uit de ashouders te verwijderen, door ze even naar één kant te drukken.
Vervolgens kan met een kleine platbektang het remwerk uit hun houders getrokken worden.
Daarna de bestaande koppelingen uit hun gaatjes trekken, de buffers uit de bufferbalken trekken en de nabootsingen van de veerophangingen uit het frame klikken door ze in het midden wat uit te buigen.
In de bovenzijde van de bufferbalken zitten wat kleine gaatjes, door daar een cocktailprikker in de drukken ontstaat net voldoende ruimte om een dunne schroevendraaier tussen stelbalk en wagenbak te steken en door voorzichtig de schroevendraaier te draaien en dit op een paar plaatsen te herhalen, komt de bak los van het onderstel.
En dit is dan het resultaat:



Aan één zijde van de wagens zitten in de koppelingshouder nog twee extra gaatjes, net langs de binnenzijde van deze gaatjes moet geslepen worden voor de juiste plaatst van de Symoba.



Deze maat in de schuifmaat overgenomen en op alle onderstellen afgetekend.
Van een stukje ABS kokerprofiel met dezelfde breedte als de Symoba een mal gemaakt om de overige slijplijnen af te tekenen.



Dan is het tijd om het frame in de bankschroef te zetten, en de slijptol zijn werk te laten doen.
Denk aan de gezondheid, stofmasker en veiligheidsbril!



En dit is dan het resultaat:



Wordt vervolgd...
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3461
  • NS tijdperk III b/c
Re: Kortgekoppelde Liliput GTMK's
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2020, 13:11:08 »
Vervolg:

Op de ashouders zitten twee randjes die de ashouder positioneren in het onderstel, één van de twee moet verdwijnen, omdat op die plaats straks het mechaniek wordt vastgeplakt ik heb ze weggeknipt met een vlaksnijdend elektronica kniptangetje en even nabewerkt door te schrapen met een mesje. Meteen de kunststof even opgeruwd met een glasvezelpotlood.
Links origineel, rechts bewerkt:



Op de bovenzijde van de mechanieken zitten kleine puntjes, die moeten ook weg, even over een stukje schuurpapier korrel 400 doet het werk.
Links origineel, rechts bewerkt:



En dan kan de boel weer gedeeltelijk in elkaar.
Wagenbak op zin kop neerleggen, ashouders in de uitsparingen in de onderzijde van de wagenbak leggen (let erop dat de bewerkte zijde van de ashouder aan de zijde van de bufferbalk zit. Eén keer raden waarom ik dat vermeld).
Onderstel voorzichtig over het geheel laten zakken en aandrukken zodat het weer vastklikt.
Hierna kunnen met een weinig secondelijm de mechanieken op de ashouders gelijmd worden. Mooi in de hartlijn en met de binnenzijden tegen de steun waar straks het remwerk weer opkomt.
Dan de NEM schachten over de pennen van de mechanieken schuiven, ze afstellen, net onder de bufferbalk is goed ze fixeren met een beetje dunne lijm en als deze uitgehard is, het uitstekende deel van de pennen afknippen.
Eventuele beschadigingen door slijpen of vijlen even aanstippen met zwarte verf en dan is dit het resultaat:



Wordt vervolgd:


Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.