Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Artitec plan E en L, h0  (gelezen 15205 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Artitec plan E en L, h0
« Gepost op: 09 februari 2008, 21:31:13 »
Artitec Plan E/L, h0
Huibert van Noord

Het voorbeeld

Geschiedenis
Eind veertiger jaren van de vorige eeuw stond vast dat de stoomtractie en de houten rijtuigen binnen een decennium zouden verdwijnen. De toen rijdende stroomlijntreinstellen en blokkendozen werden niet comfortabel genoeg geacht om het uit te breiden net van expresstreinen te vertegenwoordigen. Gedacht werd aan door electrische locomotieven getrokken treinen met doorgangsrijtuigen. Een bestelling van 186 rijtuigen werd geplaatst.

Plan E:
Bd 6501-6546 werd gebouwd door Beijnes.
Cd 6601-6714 werd gebouwd door Werkspoor.
CKDd 6901-6926 werd gebouwd door Beijnes.
De rijtuigen kwamen tussen 1954 en 1956 in dienst.

Plan L:
P 7921-7930 werd gebouwd door Werkspoor en kwam in 1955 in dienst. Aanvullend werd P 7931-7943 in 1958 geleverd door de zelfde fabriek.
De personenrijtuigen waren zonder uitzondering bestemd voor de binnenlandse dienst. De postrijtuigen waren toegelaten in België en Duitsland. Zij hadden als enige een stoomverwarmingskoppeling.
Zowel qua bouw als rijtuigindeling waren deze rijtuigen totaal anders dan wat voorheen was gebouwd. De bakken waren geheel van staal en electrisch gelast. De rijtuigindeling vertoonde grote overeenkomsten met de indeling van het bestaande stroomlijnmaterieel. Al in 1956 werden de rijtuigen gereklasseerd. In 1969 volgde de computernummering. Van 1970 tot 1972 werden 43 rijtuigen van de serie B 6601-6714 geschikt gemaakt om dienst te doen op dieselbaanvakken. Via een energiewagen konden zij elektrisch worden verwarmd. Tevens werden zij geschikt gemaakt voor het rijden in treinschakeling met een 2200 voor èn achter de trein. Van deze rijtuigen werden 11 B's verbouwd tot AB: De eindafdeling 'niet roken' werd verbouwd tot eerste klasse 'roken', de eindafdeling 'roken' tot een 'niet roken afdeling, waarbij de tweede klasse bleef gehandhaafd.
De eerste klasse afdeling kreeg 12 stoelen (ipv 16) met de gangbare rode bekleding en verstelbare rugleuningen. Onder de computernummering werden de letters 'DE' aangebracht ter onderscheiding van de rijtuigen. Begin tachtiger jaren sleten de rijtuigen hun laatste dagen met name op de IJssellijn, die al langer bekend stond als Schrootlijn. Enkele RD's hielden het wat langer uit als fietsenrijtuig in de IC Maastricht - Zandvoort. Er zijn slechts enkele rijtuigen bewaard gebleven.

Het model
Het model? Doet u ze alle vier maar!


RD 6957


A 6525


B 6603


P 7934

Artitec staat met name bekend als producent van resin-modellen. In een ver verleden produceerde zij korte tijd bouwpakketten van een aantal Nederlandse gesloten goederenwagens in dit materiaal. De wagens waren simpel maar konden mooi gedetailleerd worden uitgevoerd met behulp van meegeleverde haak/kettingkoppelingen en messing details.
In 2006 werd, na een lange stilte op het gebied van materieel, de komst van het diesel-electrisch materieel plan X aangekondigd. Die komst liet echter op zich wachten. Eind 2007 was daar plotseling een verrassing: Artitec kwam met Plan E!
De folder van de rijtuigen beloofde iets ongekends. En Artitec maakt dat ook waar.

De rijtuigen zijn volledig op schaal en prachtig gedetailleerd. De draaistellen zijn opengewerkt wat met de gebruikte RP25 wielen een ragfijne combinatie oplevert, luiken worden goed weergegeven, opschriften zijn leesbaar en volledig, de kleur is goed getroffen.


Draaistelonderzijde

Soms zijn de details verbluffend, zoals bij de deurklinken. Zij zijn niet los opgezet, maar door de vormgeving en de accentuering met verf lijkt dat wel zo. Sterker, doordat de klinken niet recht omhoog staan, maar een tikje in de richting van het ontgrendelmoment, lijkt het alsof de deuren zo opengeschoven kunnen worden!


Details

Soms gaat de detailleringsdrang te ver. De lasnaden op het dak zijn daarvan een voorbeeld. Die zijn te nadrukkelijk aanwezig. Soms vraag je je ook af waarom de details zijn aangebracht. Zo kun je je bij het interieur afvragen wat er noodzakelijk is aan het aanbrengen van een toiletpot en handenwasbakje in de toiletruimte. De toiletdeur is dicht, het toiletraam is wit. Niemand die het ziet. Natuurlijk weet je dan wel dat die afvoerpijp onder de wagenbak er niet voor niets zit. Aan de andere kant ben je ook wel blij met het plastic gestel van de doorsnee reiziger.....

Detailleringsdrang gaat ook op voor de rest van het interieur. In de BK is de begin zestiger jaren omgebouwde grotere keuken gelegd. Ook daar is de detaillering zo ver doorgevoerd, dat de koelkasten duidelijk te herkennen zijn, evenals de waarschijnlijk nog kolengestookte oven. Hetzelfde geldt voor het postrijtuig: een volledig interieur, waar je zo de postzakken in kunt hangen en de sorteerders hun werk kunt laten doen. De stoomkoppeling op de kopeinden ontbreekt dan weer.


Keuken

In de A en B rijtuigen zijn de compartimenten voorzien van raamtafeltjes. Wat ontbreekt zijn de bagagerekken. Juist door de volledige detaillering en de opvallendheid van de stangen naast iedere bank waarop die rekken steunden, mis ik dat nogal. Leuk idee om dat nog 's na te leveren! Op de balkons van de rijtuigen zijn ook de klapstoelen weergegeven.


Interieur

Eigenschappen
De rijtuigen zijn voorzien van RP25 wielen. Deze rijden nogal meedogenloos. Spooroneffenheden duiken op waar je ze nooit hebt bemerkt. Fleischmann profi wissels moeten even worden voorzien van een stripje aan de spoorzijde van de strijkregel van het afbuigende spoor. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor Märklin K-rails. Een kleine duik in het gat tussen rail en puntstuk is niet altijd te voorkomen. Dat laatste geldt ook voor Roco-line en het Piko A-Gleis-systeem De rijtuigen zijn kortgekoppeld met de normale beugelkoppeling. Dit wordt vrij simpel bereikt, en dient mijns inziens als voorbeeld voor welke modelspoorfirma dan ook! Buffers zijn geveerd. Kortom, mits het spoor goed ligt (evt met lichte aanpassing), en daar mag men toch vanuit gaan, rijden de rijtuigen in een prima gesloten formatie probleemloos hun diensten op de baan. Het openen van de rijtuigen vergt moed. Nergens is beschreven hoe de verbinding tussen de diverse onderdelen is uitgevoerd. Klikverbindingen zijn ondingen. De rijtuigen zitten nogal nipt passend in elkaar. Even doorduwen bij het in elkaar zetten doe je niet graag, maar is af en toe wel nodig.

Verzorging
Het rijtuig wordt keurig en met zorg verpakt geleverd. De blister waarin het model ligt, oogt goedkoop, maar biedt voldoende bescherming. Meegeleverd worden koersborden en diverse bestemmingen in de vorm van watertransfers. Ook worden ingevouwen balgen meegeleverd en het nodige aan luchtslangen en koppelingshaken om een eind- dan wel vitrinerijtuig mee te versieren. Ook meegeleverd wordt een overzicht van de vier uitgebrachte rijtuigen met op de achterkant een korte geschiedenis en een tijdperkgebonden overzicht van mogelijke treinsamenstellingen op diverse oerhollandse
magistralen!
Voor probleemoplossingen zie de website van Artitec

Een verwijzing naar de website van Gerard van de Weerd (www.seinarm.nl) maakt de info behoorlijk compleet.

Overig
RP25 wielen zijn niet de wielen die doorgaans onder rijtuigen worden geleverd. Mocht je aanpassen van wissels niet willen, dan wisselt Artitec via de vakhandel de wielen op verzoek tegen meer gangbare uit.

Conclusie
De rijtuigen zijn van een uitzonderlijke kwaliteit. Juist de zeer ver doorgevoerde detaillering en maatvoering zet een rijtuig op de baan waarvan zonder twijfel gezegd mag worden: Super!

De Details:

Algemeen

Merk: Artitec
Type: Plan E/L
Schaal: h0
Tijdperk: IIIc
Catalogusnrs:
A 6525 -- 20.151.01
A 6540 -- 20.151.02
A 6519 -- 20.151.03
B 6603 -- 20.150.01
B 6659 -- 20.150.02
B 6681 -- 20.150.03
B 6713 -- 20.150.04
B 6618 -- 20.150.05
B 6622 -- 20.150.06
B 6641 -- 20.150.07
B 6663 -- 20.150.08
B 6697 -- 20.150.09
B 6702 -- 20.150.10
RD 6957 -- 20.150.01
RD 6966 -- 20.150.02
RD 6971 -- 20.150.03
L 7928 -- 20.153.01
L 7934 -- 20.153.02
L 7940 -- 20.153.03

Frame: Kunststof
Opbouw: Kunststof
Gewicht: rond de 144 gram
Min. radius: 35,9cm
Koppeling: Beugel
Prijs: 49,95

Demontage: Lastig. Klikverbindingen aan dak en rijtuigzijden. Zie foto's.
Zelf aan te brengen onderdelen: Scharnierdelen vouwbalgen, modelkoppelingen en luchtslangen

Maten (1:1;1:87;model; in mm)
Lengte over de buffers: 23050/265/265
Hoogte: 3735/42,9/42,9
Breedte: 2820/32,4/32,4
Wieldiameter: onbekend

Tijdperk
IIIc

Links
historischdieselmaterieel.nl/
seinarm.nl
artitec.nl
martijnhaman.nl/
Digirails verlichtingsset

Voor de diehard: draadje materieelbespreking. Bijna 100 pagina's info!

Bronnen:
N.J. van Wijck Jurriaanse: De stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen, 1980, Wyt
G. Nieuwenhuis en G. Stoer: Spoor en Tram, materieel in Nederland, 1982, de Alk

Fotoverantwoording:
Alle foto's: auteur

Rijtuigen zijn ter beschikking gesteld door Kuijpers Hobbyhuis, Utrecht.
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2009, 21:13:31 door Peter van der Leek »

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re: Artitec plan E en L, h0
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2008, 02:34:26 »
Door onbekende oorzaak zijn de foto's in dit artikel weggevallen.
Dat wordt gecorrigeerd!

Groet,

Huibert

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Artitec plan E en L, h0
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2008, 07:59:13 »
Huibert,

In de beschrijving is denk ik de tekst weggevallen onder het kopje 'interieur'.

Martijn

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Artitec plan E en L, h0
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2008, 08:35:52 »
Er zijn denk ik wel meer stukken tekst weggevallen of gewisseld. Nog even naar kijken.
Verder veroorzaakt RP25 niet alleen problemen op minder gelegde sporen, maar ook op wissels van zeer gangbare railsystemen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re: Artitec plan E en L, h0
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2008, 10:25:25 »
Bij de vetgedrukte  stukjes tekst  als draaistelonderzijden, keuken, en interieur horen ook foto's: het zijn onderschriften. Dat valt nu niet op, wel als er foto's boven staan.
Ik kan dat zlf niet veranderen, maar er wordt wel aan gewerkt.
Henk, dat van die wissels... kun je vertellen welke gangbare systemen dat zijn, dan voeg ik het toe. Ik heb daar totaal overheen gelezen, vrees ik.

Gr/H

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Artitec plan E en L, h0
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2008, 10:33:12 »
Als ik het draadje nog eens doorneem zijn er vooral problemen bij Fleischmann profi. Bij Rocoline en de nieuwe Piko rails zakken de wielen even in het puntstuk weg en dat ziet er een beetje gek uit, maar verder niet erg van belang.
Hoe het met Märklin rails zit, weet ik niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re: Artitec plan E en L, h0
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2008, 10:37:22 »
Ok, zet ik die er nog ff bij. Märklin K-rails zal ie ongetwijfeld ook in wegzakken: de opening tussen rails en puntstuk in de lengte van de rail (doe ff ingewikkeld zeg!) is 16 mm. Ervaringen, ook met C-rails zijn welkom en zullen ook worden verwerkt.

Gr/H

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re: Artitec plan E en L, h0
« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2008, 10:43:33 »
Aangevuld!

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Artitec plan E en L, h0
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2008, 11:22:33 »
Heren, vergeten we ook niet dat de wielen weliswaar moeten doorgaan voor RP-25 wielen, maar kwa maatvoering daar sterk van afwijken... Ik heb dat eerder al eens ergens geschreven. Ik heb er nu vervangende RP-25 wielen van Luck onder zitten en kwa maatvoering volgen zij de "Recommended Practice 25" stukken beter. Ik heb helaas geen baan om even wat te testen "hoe het loopt".
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Artitec plan E en L, h0
« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2008, 11:44:15 »
Ja dat klopt. Artitec heeft het zelf ook nergens over RP25, maar over finescale.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Artitec plan E en L, h0
« Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2008, 11:51:15 »
En "finescale" is (heel verstandig) een ongedefinieerde kwalificatie...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Artitec plan E en L, h0
« Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2008, 08:49:27 »
Daarnet mijn postrijtuig opengemaakt om verlichting in te bouwen en voor het eerst de pleepot en het wasbakje aanschouwd. Best leuk om te zien. Het valt me wel op dat het pleehok niet is afgesloten en dat de afvoerpijp aan de andere kant onder de garderobe zit.  ;D
Nou ja, doet er niet meer toe. Het sanitair is verwijderd. Een ideale plek om een buffercondensator te plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2008, 09:36:55 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Artitec plan E en L, h0
« Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2008, 10:52:42 »
wel op tijd legen he die Buffer ;D
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 515
Re: Artitec plan E en L, h0
« Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2008, 00:02:07 »
Citaat
Het openen van de rijtuigen vergt moed. Nergens is beschreven hoe de verbinding tussen de diverse onderdelen is uitgevoerd.

Zo'n materieelbespreking lijkt me een mooie gelegenheid om het alsnog te beschrijven. Grijpen, die kans!

Freek.

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Artitec plan E en L, h0
« Reactie #14 Gepost op: 17 februari 2008, 10:09:04 »
Goed verhaal. Nog twee kleine dingen gezien.

De links werken niet goed, je komt steeds op de site van Martijn Haman.

Bij de maten moeten er bij de hoogte en de breedte in 1:87 en model nog komma's geplaatst worden. Tenminste als het de bedoeling is dat alle maten in mm opgegeven zijn.

Met die wielen moet je niet op een drierailbaan willen rijden. Oplossingen  komen er aan zie ik op de site van Artitec.

Jan.