Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 17:08:58
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
  

Auteur Topic: Fleischmann BR 185, N  (gelezen 13365 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Fleischmann BR 185, N
« Gepost op: 09 februari 2008, 21:25:27 »
Fleischmann, BR 185/482/485, spoor N
Door: Robert Wienesen

Het voorbeeld



Geschiedenis
Aan het einde van de jaren '90 van de vorige eeuw realiseerde men zich bij de Duitse spoorwegen dat men zich aan nieuwe loks moest wagen want de oude eenheidsloks (BR E10, E40, E50 etc.) waren wel zo'n beetje aan het einde van hun werkbare leven. De pas geleverde BR 120 wilde men niet verder ontwikkelen want met privatisering in het vooruitzicht was er geen behoefte aan een nieuwe universele lok. Het gevolg was de ontwikkeling van de BR 101, de BR 152 en de BR 145 en later dus nog de BR 189, BR 146 en nog wat andere loks waaronder de BR 185.1.
Hoewel die laatste eigenlijk TRAXX F140-AC heet is deze beter bekend als de BR 185.1 van de DB AG/Railion. In Zwitserland rijden iets aangepaste loks rond bij SBB-Cargo (Re 4/4 482) en BLS-Cargo (Re 4/4 485). De belangrijkste verschillen  met de in Duitsland toegelaten loks zijn de achteruitkijkcamera's en de deuren.
De lok maakt ook deel uit van de lokpools van MRCE en Angel Trains en is derhalve ook in dienst bij diverse kleinere spelers in het goederenvervoer die deze loks dan huren.
Het voorbeeld is ontwikkeld vanuit de BR 145. Het is een tweesysteemlok geschikt voor zowel het Duitse stroomsysteem als de nieuwe standaard voor Europa (25kV/50Hz). En omdat de wetten en regelgeving alsmede de technologie niet stil staan wordt de familie TRAXX loks nog steeds uitgebreid en aangepast aan de huidige stand der techniek zoals nieuwe cabines met extra kreukelzones of naar een 4 systeem lok (BR 186) en zelfs een dieselloc.

Het Model


De eerste indruk is gewoon goed. De lok is rijk aan details zoals op de draaistellen en rondom de buffers (rangeertredes, indusi-magneet etc.) en ook het dak is rijkelijk bezet met details. De handgrepen naast de cabinedeuren zijn reliëf met een kleurtje maar ja, het is en blijft spoor N en doordat ze accuraat bedrukt zijn lijkt het alsof de handgrepen los staan van de lok. Niets mis mee dus.
Bij de cabinedeuren zit ook een klein, onopvallend bultje, dit stelt de achteruitkijkcamera voor en het dak bevat kabels en een viertal pantografen. Deze laatste zitten voor het oog vrij van het dak, op een drietal isolatoren, en hebben verschillende breedten sleepstukken (Duits en Zwitsers).

Eigenschappen
De lok bevat een 3 polige motor met vliegwiel en de overbrenging is (volgens mij) met een wormwiel en tandwielen op elk draaistel. Het model wordt op alle assen aangedreven (4 stuks) en ook is er stroomopname op alle assen. Het model is uitgerust met twee antislipbandjes op een van de wielen van de binnenste as (beide draaistellen) zodat ondanks het geringe gewicht (+/- 85 gram) de boel toch nog goed vooruit komt en de stroomopname goed is.



De rijeigenschappen zijn overigens vanuit de verpakking al goed in mijn ogen. Mijn containertrein van tien wagens wordt met gemak getrokken, en als het niet lukt omdat de trein te zwaar is om een spiraal door te trekken dan is triple-tractie zeker verantwoord.
Het model is voorzien van witte leds ten behoeve van verlichting, wisselend met de rijrichting die al bij een geringe spanning goed branden. Het licht komt middels een lichtgeleider op z'n plaats terecht. Deze constructie is echter niet volledig waterdicht (of eigenlijk lichtdicht) afhankelijk van het gekochte artikel.



In het geval van de 87 7386 (Angel Trains BLS Cargo schijnt het ledlicht door de kap heen. Het gevolg is dat het model niet geschikt is voor een tripje door een donkere ruimte (tunnel) want dan is het toch vrij opvallend dat er iets niet helemaal klopt. En dat is jammer voor een model wat met adviesprijs van € 225,- in de niet al te goedkope categorie valt. Bij de andere twee modellen die ik heb (482 en R4C) is dat niet het geval.

Het model is geschikt voor bovenleidingbedrijf middels een schakelaar die te vinden is in de kast tussen de beide draaistellen in. De kap hoeft hiervoor niet geopend te worden, even de lok op z'n kop houden en een schakelaartje omzetten is voldoende.
Het model bevat ook een 6-polige stekkerverbinding volgens NEM-norm 651 voor een digitale decoder en koppelingsschachten. Over die NEM-stekkerverbinding iets verder op meer. De koppelingschachten (NEM 355) zitten goed verborgen tussen allerlei appendages (details) die los aan het frame of de kap zitten. Bij het vervangen van koppelingen is het wel verstandig om de schacht even goed te fixeren met je vinger, als je dan druk uitoefent kan de schacht namelijk niet alle kanten op bewegen en details losduwen.

Decoder
De lok is zoals al eerder aangegeven voorbereid op de inbouw van een 6-polige decoder. Echter de stekkerverbinding is niet geschikt voor decoders zonder langere draden aangezien deze zich aan de zijkant bevind. Daardoor  passen decoders van Trix-Selectrix zoals de 66836 niet zondermeer vanwege hun starre, platte bandkabeltjes.
Ik heb gebruik gemaakt van een Müt decoder met lange draden en een stekker zoals deze te vinden is op de Twindecoders van Fleischmann (zo'n zwart blokje met 6 pinnen aan het einde, bestelnr 13543).
Ik was blij verrast, de boel reed zowaar weg na het insteken van de decoder. Gezien mijn ervaringen met Selectrix-decoders in Fleischmannproducten (werkt niet goed door alle printplaatelementen die worden gebruikt bij de LED-verlichting, deze verstoren het signaal van de Selectrix-centrale) had ik niet verwacht dat de decoder plug en play zou zijn. Immers mijn Fleischmann Hercules en ook Desiro gaven allebei wel problemen. Dat was dus positief.
Als je de decoder eenmaal op z'n plek hebt gefrommeld dan kan de kap er weer op. Jammer maar helaas, die past dus niet meer.
Hoewel men aan de overliggende zijde van de NEM-stekker ruimte heeft gelaten voor de decoder is men vergeten dat de kabeltjes over het chassis heen moeten. De oplossing daarvoor is het verwijderen van het metalen stripje dat aan de kap zit om stroomafname via de bovenleiding mogelijk te maken. Dat gebruik je in z'n algemeenheid niet in digitale loks en kan je er gewoon uitslopen. Dit levert net de benodigde ruimte op om de draden kwijt te kunnen. Kap kan er weer op en karren met die handel.





Verzorging
De lok zit in de bekende doosjes van Fleischmann van plastic en zit dus goed verpakt. De beschrijving van onderhoud, kap openen, decoder plaatsen is gedaan op de binnenkant van de papieren inlay en is soms wel erg summier en klein.
Ik vind de tekeningen in de boekjes van minitrix-loks een stuk duidelijker. De tekeningen zijn groter en over het algemeen duidelijker daardoor.

Overig
Fleischmann heeft inmiddels een hele trits aan uitvoeringen uitgebracht en dat zal nog wel even zo doorgaan. Volgend jaar (2008) komt bijvoorbeeld een Rode Railion-loc uit met reclame-opdruk "unterwegs in der Schweiz".
Andere mogelijkheid zijn de minitrixlokomotieven van het type BR 185.1 van de DB AG (art.nr 12565) en BR 482 van SBB Cargo (art.nr 12188). Deze zijn niet in de test opgenomen en zijn recent (eind november 2007) op de markt gekomen. Het zijn hobbyloks die in een compleet andere prijscategorie vallen als de Fleischmann modellen.

Conclusie
Een must voor de moderne spoorwegen, over het algemeen vind ik dat het voorbeeld goed "gevangen" is in het spoor N model. Kortom een optische zeer geslaagd model. De motor is kwalitatief goed en geeft de loc goede loopeigenschappen.
Jammer dat ze bij Fleischmann een paar kleine dingen over het hoofd hebben gezien. Zowel de verlichting van de blauw/zilvere BLS Cargo-loc (87 7386) als de ruimte voor de (bekabeling) van de decoder zijn niet 100%. En dat is dus erg jammer voor een model van deze prijsklasse.

De Details

Algemeen
Merk: Fleischmann
Type: BR 185, 482, 485
Schaal: 1:160, spoor N
Tijdperk: V
Catalogusnrs: basisnummers zijn 7385 voor locs naar Duits voorbeeld en 7386 naar Zwitsers voorbeeld. Maar voor de volledigheid[2,3,4]:



86 7385*   R4C BR 185, groen/zilver met European Bulls-logo (eenmalig 2006)



7386*       SBB Cargo Re 4/4 482



86 7386*    BLS Cargo Re 4/4 485 met nieuwe BLS-kleurschema (eenmalig 2006)

87 7386   Angel Trains/BLS Cargo BR 185, blauw/zilver (eenmalig 2007)

7385       DB AG BR 185

84 7385    MRCE/HGK BR 185, egaal zwart (eenmalig 2004)

85 7385    R4C BR 185, groen/zilver met groot R4C-logo (eenmalig 2005)

87 7385    MRCE/Crossrail BR 185, zwart met Crossrail-AG logo (eenmalig 2007)

63948   [5]   Railion/DB Logistics "unterwegs in der Schweiz" (Bahnshop.de, 2008)

95 7385   Angel Trains/CFL BR 185, bauw/zilver (eenmalig 2005)

96 7385   RSB Logistic/HGK BR 185, zwart (eenmalig 2006)

(* geteste versies)

2-rail analoog

Frame: metaal
Opbouw: Kunststof
Gewicht: 80 gram
Min. Radius: geschikt voor R1
Koppeling: standaard
N-spoorkoppeling, NEM 355 adapter aanwezig
Prijs: adviesprijs +/- € 225,-

Testuitvoeringen: 7386, 86 7385 en 87 7386
Stroomafname: alle assen, 6 wielen, op twee zitten
antislipbandjes.
Motor: 3 polig, met vliegwiel.
Verlichting: witte leds, wisselend met rijrichting.
Decoder: stekkerverbinding 6 polig volgens NEM 651.
Krachtoverbrenging: wormwieltjes, tandwieltjes etc.

Vliegwiel: Ja dus
Trekkracht: In orde (geen idee hoeveel gram maar wel
voldoende om 30 assen te trekken)

Demontage: kap is opgeklikt, voor verdere demontage is een
schroevendraaier gewenst
Zelf aan te brengen onderdelen: geen

Maten (1:1/1:160/model alle in mm) [9]

Lengte over de buffers: 18900[8]/118,13/118[9]
Hoogte: 4280[8]/26,75/25 (laatste gemeten met lineaal)
Breedte: 2978[8]/18,61/17 (laatste gemeten met lineaal)
Wieldiameter: onbekend

Rijeigenschappen
Vmax: geen idee, maar volgens mij is de analoge versie veel te snel
V voorbeeld: 140 km/h[1,8]
Vmin: net niet kruipend te krijgen zonder decoder

Bronnen:
[1] http://de.wikipedia.org/wiki/Traxx#F_140_AC2
[2] http://spurweite.de
[3] http://1zu160.net
[4] http://www.spur-n-schweiz.ch/sns/hersteller/fleischmann/867386.html
[5] http://www.bahn.de/pbin/shop.pl?action=detail;id=16023;pagelen=12
[6] Eisenbahnkurier Nr 388 (1/2005)
[7] Papieren Inlay uit de verpakking
[8] Bombardier transportation TRAXX F140 AC, http://www.bombardier.com/
[9] Fleischmann-catalogus 2006-2007

Fotoverantwoording:
Foto grootbedrijf: Peter Honig, http://www.HSL-Zuid.nl
Schematische
tekening: http://www.bombardier.com/
Foto's Fleischmann-modellen: Robert Wienesen
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2009, 08:40:48 door Peter van der Leek »

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Fleischmann BR 185, schaal N
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2008, 11:36:21 »
Ik denk dat ik de boel hier ook maar even post, dan staat meteen de oplossing van de tekortkoming van de BLS-185'er (lichtlekkage) erbij.

Op aanraden van Bart (a.k.a. Lokpaint) heb ik de binnenzijde van de kap beplakt met heel dun alu-tape (0,6 mm; in de betere bouwmarkt wel te verkrijgen). Op deze manier is de lekkage vrijwel volledig op te lossen. Zowel de lekkage aan de zijkant als aan de fronten naast de lamp bovenin het A-sein is weg.









Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Fleischmann BR 185, N
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2009, 23:25:24 »

Ik heb er nu ook 1... de zwarte met RSB logistics.

Deze heeft 4 panto's.

Welke zijn de duitse panto's en welke zijn de zwitserse ??

Guus
OpenDCC fan

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2913
Re: Fleischmann BR 185, N
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2009, 23:47:16 »
De Duitse panto's zijn breder dan de Zwitserse versie
dus de panto's met een smal sleepstuk...zijn Zwitsers ;)

Dit heeft te maken met de bovenleiding, die nooit helemaal
recht over het spoor hangt, maar een zig-zag lijn maakt
en in Duitsland is het verschil tussen 2 masten 40 centimeter,
in Zwitserland maar 20 cm en dus hoeven de sleepstukken
minder breed te zijn ;D

Mvg,

Tis
********

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Fleischmann BR 185, N
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2009, 08:46:11 »
Heel simpel gezegd. De twee die op het dak van de machineruimte liggen zijn Duits, de twee die over de cabine liggen zijn zwitsers. Bij dit loktype dan.

Ik heb er nu ook 1... de zwarte met RSB logistics.

Zeker bij een firma uit Badhoevedorp vandaan ;).

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Fleischmann BR 185, N
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2009, 09:52:04 »

inderdaad, 2 keer gezegd 'ga weg, op ik koop je weg'

Dus toen heb ik 'em maar gekocht ...

OpenDCC fan

Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: Fleischmann BR 185, N
« Reactie #6 Gepost op: 05 januari 2009, 02:01:39 »
Hmm, ik zit nu al twee dagen te prutsen om die decoder er goed in te krijgen, morgen eens proberen om dat metalen lipje eruit te halen en zo te doen. Dat had ik nog niet geprobeerd. Dank voor de tip en de mooie beschrijving :)

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Fleischmann BR 185, N
« Reactie #7 Gepost op: 05 januari 2009, 12:14:23 »
Hmm, ik heb 4 van die locs van Fleischmann, en ik heb ze allemaal binnen 5 minuten gedigitaliseerd......en dat met een nog vrij lomp grote decoder als de Lokpiloot van ESU. Gewoon de bedrading even goed krap over het chassis leggen, en klaar. Het zou echt een koud kunstje moeten zijn......

Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: Fleischmann BR 185, N
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2009, 20:24:26 »
Ik heb het probleem dat ik de loc niet goed terug dicht krijg, het klikt er niet goed op en blijft dan beetje openstaan onderaan. Maar na een week niet kunnen bouwen nog eens verder kijken naar deze zware bevalling :)
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2009, 21:36:39 door René Huibers. Reden: onnodig citaat verwijderd »

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Fleischmann BR 185, N
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2009, 21:14:04 »
Hoi,

Op Jeroni moet je niet letten, het kan ook wat meer tijd kosten bij de eerste (half uurtje bij mij).

Wat ik niet uit je verhaal kan opmaken is waar exact het probleem zit, de draden kunnen immers problemen geven bovenop het chassis of aan de zijkant bij de uitsparing van de decoder zelf omdat de kluwe draadjes tussen kap en chassis schiet.

Het eerste probleem is op te lossen door het verwijderen van het metaal aan de binnenzijde van de kap zelf (alle pantos losschroeven, even strip eruit wrikken met een kleine schroevendraaier en de panto's herplaatsen). Het stripje heeft alleen functie als je op de bovenleiding wil rijden maar as toch niet aan te raden bij digitaal. Let op. bovenop het chassis mogen de draden elkaar niet kruizen, ze moeten alle zes keurig naast elkaar liggen. Anders is het nog te dik.

Het andere probleem kan worden opgelost door de kap niet recht maar schuin te laten zakken (cabine aan de decoderkant eerst laten zakken), dan kan je met een kleine schroevendraaier eventuele draadjes terugduwen op hun plekje en dan de andere cabine. Als de kap dan los op de nokjes rust die hem vast moeten houden kan je de boel aanduwen (als het goed is zonder dat draadprobleempje.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: Fleischmann BR 185, N
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2009, 21:22:53 »
Ik was juist op weg naar dit topic om te melden dat het na wat pruts- en soldeerwerk toch goed gelukt is. De draadjes aan de decoder waren wat aan de lange kant, dus het is wat zoeken wat de ideale lengte is. Ik heb de decoder erin gestoken zodat hij met de draadjes naar de voorkant van de loc zit, en ze dan over het printplaatje laten lopen in een kleine bocht (om het contactvlakje voor de rail van de panto's heen) en ze dan haaks op het kleine moduletje te solderen (uiteraard wanneer het niet in de loc zat ;)).
Kap opgeklikt met een klikje, en de loc rijdt goed.

Thomas
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2009, 21:37:23 door René Huibers. Reden: onnodig citaat verwijderd »

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Fleischmann BR 185, N
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2009, 21:39:05 »
@Thomas
Zo zie je maar, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Lijkt mij iig een mooie oplossing voor het draadjes-probleem.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Fleischmann BR 185, N
« Reactie #12 Gepost op: 03 maart 2009, 20:21:44 »
OK, ik ben ook bezig enkele locs van dit type te digitaliseren. Het draadjes probleem heb ik niet, omdat ik het stekkertje met korte draadjes aan de decoder heb gemaakt (dit past precies).

Wat ik me echter afvraag: (hoe) hebben jullie de decoder geïsoleerd ten opzichte van het chassis en het metalen lipje wat over de ruimte voor de decoder loopt? Het lijkt me dat als ik de decoder zomaar los in deze ruimte laat hangen, dat het risico op sluiting dan erg groot wordt, maar het wil maar niet lukken om deze ruimte af te plakken met isolatietape (deze is er bijna niet tussen te krijgen zonder de loc helemaal uit elkaar te halen, en wil bovendien niet blijven plakken op het metaal van het chassis.

Groeten, Marcel

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Fleischmann BR 185, N
« Reactie #13 Gepost op: 03 maart 2009, 20:30:58 »
De decoder is bij mij tegen het chassis geplakt met dubbelzijdig tape (in alle gevallen) en gezien het feit dat ik nog een berg lange draden had was verder plakband niet nodig. De hele kluwe draadjes zit tussen het lipje en de decoder in. Zo krijg je in mijn geval 99,99% zeker geen kortsluiting.

Daar dat nu niet gaat lukken zou je evt. iets van een dun stukje piepschuim (of ander isolerend materiaal) tussen decoder en metalen lip kunnen plaatsen, dan is de ruimte ook opgevuld.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)