Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans/Belgisch H0e baantje door Montanbahn
Vandaag om 09:22:03
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 09:12:03
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:39:43
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
  

Auteur Topic: RhB rangeertraktor, voorzien van (sound)decoder en verlichting.  (gelezen 2989 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
RhB rangeertraktor, voorzien van (sound)decoder en verlichting.
« Gepost op: 06 januari 2020, 15:51:09 »
Hoi,

Ben in het bezit gekomen van dit leuke Bemo-lokje. Decoder ingebouwd (ruimte genoeg), zou nu wel willen proberen verlichting in te bouwen. Bij LedBaron de 1mm bedrade leds gevonden. Nu eens kijken of het er in te prutsen valt (bij de Sikjes lukte het ook). Maar.... welke verlichting wordt eigenlijk gevoerd, voor en/of achter, tijdens gewoon gebruik?





Ik hoor het graag, alvast dank!

Gr, Bert
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2020, 15:29:46 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: RhB rangeertraktor, welke verlichting wordt gevoerd?
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2020, 16:47:56 »
Hallo,
Bijgaand wat schermafbeeeldingen van een Word-document over de Zwitserse voorschriften: FDV A2016 (gültig bis 30.06.2020).





Bij mijn Bemo spoor 0m tractor branden er 3 witte lichten aan de voorzijde en 1 rechter lamp (wit) aan de achterzijde.

Tot slot een afbeelding van een rangeerbeweging bij de RhB - overdag en geen verlichting.
https://www.flickr.com/photos/wim_van_der_ent/49221582898/in/album-72157698968672950/

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent



Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: RhB rangeertraktor, welke verlichting wordt gevoerd?
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2020, 16:57:20 »
Dankjewel Wim, erg gewaardeerd!
Precies wat ik zocht!

Vriendelijke groet,

Bert

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Albulamodell forum
Re: RhB rangeertraktor, welke verlichting wordt gevoerd?
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2020, 22:01:49 »
Hallo Bert,

Apart en zeldzaam lokje heb je daar kunnen verkrijgen!
Weet wel dat je eigenlijk nog veel kleiner moet gaan met je LEDs want die schijnwerpers zijn heel ondiep en staan op een klein fietslamp-achtige steun, dan is een 1mm Led erg lastig.
Zelf heb ik jaren geleden een Tm 2/2 voorzien van SMD 0402 microLeds, eerst als probeersel op een oud lokje.
Het grote probleem is dat je de bedrading naar de cabine moet zien te krijgen, dat is opgelost door kleine groefjes in het laadvlak te frezen.
Die ziet er sowieso een beetje grofstoffelijk uit, en is na de ombouw afgedekt met een keurig "Krähenfussmuster" plaatje zoals in werkelijkheid.
Als je toch bezig bent, zet er dan meteen een "Powermodule" in, want anders loopt 'ie echt slecht.
Datzelfde later nogmaals met een andere lok uitgevoerd in combinatie met een Sounddecoder. Dit is parallel daaraan eveneens door een andere bouwer gedaan en die heeft een en ander nog heel fraai met een nieuwe interne print uitgevoerd, waardoor er minder bedrading nodig is, maar dat gaat wel erg ver.

Hier een testritje met de pas ingebouwde verlichting:

https://youtu.be/YiZ9U1vs3To

Hier een link naar het Albulamodell forum waar die eerste ombouw is beschreven:

https://www.modell-bahn.ch/forum/index.php?thread/1484-tm2-2-eine-kleine-bastelei/&pageNo=2

En een tweede link waar de sound van zowel Marco als mijzelf in staan beschreven:

https://www.modell-bahn.ch/forum/index.php?thread/6613-tm-2-2-21-mit-sound-und-led-beleuchtung/&pageNo=1

Die rangeerverlichting is nog wel een dingetje en is niet overal eenduidig, maar met rangeren in stationsomgeving: 3xvoor 2xachter waarbij 3e licht in de vorm van een verlichte V. Die heeft de kleine Tm2/2 15-26 niet.
Rangeren op het vrije traject 2x voor 1x rechtsachter
3xvoor 1xachter zoals bij treinverkeer is niet zinvol bij een rangeerlok en komt dan ook zelden voor.
Daarnaast werd er overdag vaak geen verlichting gevoerd met die kleine rangeerlokjes.

Misschien kun je er wat mee,

Groeten,  Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: RhB rangeertraktor, welke verlichting wordt gevoerd?
« Reactie #4 Gepost op: 06 januari 2020, 23:54:22 »
Apart en zeldzaam lokje heb je daar kunnen verkrijgen!

Had ik inderdaad een beetje geluk mee. Kwam er ook later pas achter dat deze vrij zeldzaam is, en de prijs heeft van een nieuwe Roco Sik... Maar goed, machientje reed analoog prima (voor een 2-asser), en digitaal nu ook goed.

Citaat
Weet wel dat je eigenlijk nog veel kleiner moet gaan met je LEDs want die schijnwerpers zijn heel ondiep en staan op een klein fietslamp-achtige steun, dan is een 1mm Led erg lastig.
Zelf heb ik jaren geleden een Tm 2/2 voorzien van SMD 0402 microLeds, eerst als probeersel op een oud lokje.

Ik heb die 0401 besteld bij de ledbaron, met aangesoldeerde draden: 0401 (1.0 mm x 0.3 mm x 0.5 mm), dus ik denk dat we over dezelfde praten. Het uitboren van dat 'fietslampje' zal het lastigste worden, inclusief de nog kleinere gaten voor de draden. Of..., ik 'boetseer' een lampje OM het ledje heen.

Citaat
Het grote probleem is dat je de bedrading naar de cabine moet zien te krijgen, dat is opgelost door kleine groefjes in het laadvlak te frezen.
Die ziet er sowieso een beetje grofstoffelijk uit, en is na de ombouw afgedekt met een keurig "Krähenfussmuster" plaatje zoals in werkelijkheid.

Misschien doe ik alleen maar de verlichting aan de cabine-kant. Nog even over denken...

Citaat
Als je toch bezig bent, zet er dan meteen een "Powermodule" in, want anders loopt 'ie echt slecht.

... soundmodule, of powermodule.... Nog even over denken. Op dit moment past de decoder (ESU LokPilot Micro v4.0 DCC) nog voor de motor (en niet er bovenop). Ik denk dat een LokSound ook makkelijk ervoor gaat passen. Met een speakertje er in is de doorkijk wel helemaal weg natuurlijk..

Citaat
Datzelfde later nogmaals met een andere lok uitgevoerd in combinatie met een Sounddecoder. Dit is parallel daaraan eveneens door een andere bouwer gedaan en die heeft een en ander nog heel fraai met een nieuwe interne print uitgevoerd, waardoor er minder bedrading nodig is, maar dat gaat wel erg ver.

Hier een testritje met de pas ingebouwde verlichting:

https://youtu.be/YiZ9U1vs3To

Hier een link naar het Albulamodell forum waar die eerste ombouw is beschreven:

https://www.modell-bahn.ch/forum/index.php?thread/1484-tm2-2-eine-kleine-bastelei/&pageNo=2

En een tweede link waar de sound van zowel Marco als mijzelf in staan beschreven:

https://www.modell-bahn.ch/forum/index.php?thread/6613-tm-2-2-21-mit-sound-und-led-beleuchtung/&pageNo=1

Die rangeerverlichting is nog wel een dingetje en is niet overal eenduidig, maar met rangeren in stationsomgeving: 3xvoor 2xachter waarbij 3e licht in de vorm van een verlichte V. Die heeft de kleine Tm2/2 15-26 niet.
Rangeren op het vrije traject 2x voor 1x rechtsachter
3xvoor 1xachter zoals bij treinverkeer is niet zinvol bij een rangeerlok en komt dan ook zelden voor.
Daarnaast werd er overdag vaak geen verlichting gevoerd met die kleine rangeerlokjes.

Misschien kun je er wat mee,

Groeten,  Michiel

Dank voor de links Michiel, en de extra uitleg over de verlichting.

Update volgt..
De inbouw van de decoder was snel gedaan (maar 4 draadjes), maar het opnieuw in gebruik nemen van de LokProgrammer en mini-pc met Windows 7, en de USB-RS232 kabel, daar kun je zomaar een ochtend mee bezig zijn.. :(

Vriendelijke groet,

Bert
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2020, 15:04:30 door Bert van Gelder »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: RhB rangeertraktor, welke verlichting wordt gevoerd?
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2020, 11:52:43 »
Je bedoelt dat dit ledje in dit lampje moet komen. En dan 6x...:
Een uitdaging..

Digikeijs heeft de ledjes in hun voorraadprogramma..



Gr, Bert

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Albulamodell forum
Re: RhB rangeertraktor, welke verlichting wordt gevoerd?
« Reactie #6 Gepost op: 09 januari 2020, 18:40:18 »
Je moet die lampjes heel voorzichtig een beetje uitboren, zodat ze hol worden, daarna aan de onderzijde een klein gaatje erdoorheen, zodat je draadjes aan de achterzijde erdoorheen kan leiden. Oppassen, zachte kunststof: het gaat veel sneller als je denkt....
Wel kan je het beste alles "slopen" van het lokje: dan heb je het beste overzicht hoe je de draadjes verder kan verwerken.

Alleen de cabinezijde? zou ik echt niet doen, als je nou toch bezig bent! Kan je evtl wel helpen aan zo'n afdekplaatje, maar kijk eerst maar eens naar die Links, is echt niet heel lastig, even doorbijten.... :)

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Albulamodell forum
Re: RhB rangeertraktor, welke verlichting wordt gevoerd?
« Reactie #7 Gepost op: 09 januari 2020, 18:51:03 »
Hier nog 2 plaatjes waarop je kan zien hoe ik die lampbehuizing heb bewerkt, alsmede de groefjes in het laadvlak

Op de achtergrond ligt het afdekplaatje



Hier zie je ook de doorvoer van de bekabeling voor het lampje



Misschien kun je er nog wat mee,

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: RhB rangeertraktor, welke verlichting wordt gevoerd?
« Reactie #8 Gepost op: 09 januari 2020, 19:52:51 »
Tot slot een afbeelding van een rangeerbeweging bij de RhB - overdag en geen verlichting.
https://www.flickr.com/photos/wim_van_der_ent/49221582898/in/album-72157698968672950/

Ik zie wel degelijk licht in de onderste pitten. Heel flauw, net als stadslicht in je auto, maar ik zie het wel.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: RhB rangeertraktor, welke verlichting wordt gevoerd?
« Reactie #9 Gepost op: 09 januari 2020, 22:30:38 »
Dank Michiel,

Zo te zien te doen dus. Ga ik ook aan beginnen (y)
Ja, dat uitfrezen wordt gewoon met de hand. En een beetje Kristal Klear..

Ik zag dat je ook (op je YouTube kanaal over de RhB bovenleiding) die andere traktor van verlichting hebt voorzien, Zag er ook goed uit.

Ben ook nog aan het twijfelen over een LokSound, aangezien ESU de soundfile beschikbaar heeft. Ik neem aan dat je de speaker tegen het dak hebt gemonteerd. Maar heb je dan nog gaten gemaakt ergens zodat het geluid kan ‘ontsnappen’?

Vriendelijke groet,

Bert

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Albulamodell forum
Re: RhB rangeertraktor, welke verlichting wordt gevoerd?
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2020, 00:26:26 »
Nee, ik heb er verder geen extra openingen in gemaakt, uiteindelijk zijn er al openingen naar onderen toe via de aandrijving. Soms wordt er weleens het deurvenster iets geopend, maar ik vindt dat zelf eigenlijk overbodig, Luid genoeg.

Luidspreker inderdaad in het dak, verder met een tweetal microstekkertjes verbonden, want anders krijg je het model niet gemonteerd: de luidsprekerbedrading zit in het compartiment tussen dak en opbouw; kreeg het niet beter verzonnen toen.



En zo is alles incl condensator-module in de cabine ingebouwd, en je houdt nog wat doorzicht over ook.



Ja die andere Traktor, de Te2/2, is al een wat ouder knutselwerkje, zijn nog echt microlampjes, moet ik nog eens upgraden. Zit overigens een SB Modellbau Faulhaber motortje in, loopt echt  heel mooi.

Benieuwd hoe het verder bij jou model ontwikkelt,

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: RhB rangeertraktor, welke verlichting wordt gevoerd?
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2020, 15:03:34 »
Hoi Michiel,

Als je zo blijft pushen...  :D

Men neme een 0,2mm boortje, en een 1mm bolkopfreesje, en niet te vergeten een loep...:



En na een uurtje prutsen heb je:



5 lantaarntjes...

Deel 2, op zoek naar
- een LokSound Micro DCC en
- een Power Pack..
- Kristal Klear om de lantaarntjes van glas te voorzien.

Wordt vervolgd.

Gr, Bert
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2020, 15:06:25 door Bert van Gelder »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: RhB rangeertraktor, voorzien van (sound)decoder en verlichting.
« Reactie #12 Gepost op: 08 februari 2020, 15:50:44 »
Inmiddels weer een klein stapje verder:

- de 5 kleine lantaarntjes voorzien van een 0402 SMD-Ledje, en ingegoten met Kristal Klear,
- De ESU LokPilot Micro vervangen door een Loksound Micro, v5.
- De soundfile van de site van ESU gedownload en middels de Lokprogrammer op de decoder geplaatst. Werkt toch wel handig (was de eerste keer). Een oude mini-pc aan de LokProgrammer, en die weer aan de ESU-decodertester, en gaan....
- ESU Powerpack voorzien van nieuwe bedrading met een stekker, en ingekort aan de decoder gesoldeerd. Ik ben nog niet te spreken over die 3-polige stekker tussen PowerPack en decoder, is toch wel erg groot. Wel makkelijk om de PowerPack tijdelijk te demonteren. Maar ik ga daar toch een 3-p printplaatstekker voor maken/gebruiken.

En zo lopen de kosten voor dit kleine machientje aardig op:
- ESU LokSound v5: EUR 99,-
- ESU PowerPack mini: EUR 45,-
- Digikeijs 5 leds met bedrading: EUR 11,-

En dan ziet het er zo uit, na een ochtendje prutsen:



Het valt me op dat het eigenlijk allemaal goed past. Ik ben er alleen nog niet helemaal over uit of het PowerPack echt nodig is. Bovendien neemt het het zicht door de cabine helemaal weg.

Het luidsprekertje dat bijgeleverd is bij de LokSound Micro is echt klein. Als ik de 'Methode mwdb' toepas, zou er ook een iets groter formaat luidspreker inpassen, dat ga ik wel proberen, want dat is slechts 7 euro extra. En dan een gaatje in de binnenkant van het dak maken (het dak heeft een soort 'dubbele bodem')

En dan komt het lastige: de stellage op de achterkant moet worden verwijderd, zodat ik de bedrading een plaatje kan geven in een nog te frezen geultje. Maar die stellage zit muurvast, en ik wil het niet afbreken. Suggesties?

Michiel, jij laat ook nog een klein plaatje zien wat je over het geultje hebt geplaatst, waar komt dat vandaan, is dat de Weinert 9336 (ergens gelezen op het Albulaforum..)? En weet je ook bij wie deze verkrijgbaar is in NL?

To Do:
- verlichting monteren en testen.

Maar eerst nog even op zoek naar een rolletje lakdraad, zodat de bedrading van de cabineverlichting onzichtbaar kan worden weggewerkt. Daarna alles een zwarte verflaag geven zodat het onzichtbaar wordt.

Wordt vervolgd....

Gr, Bert
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2020, 16:07:03 door Bert van Gelder »