Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Z21 centrale blijft in storing staan na verkeerd aansluiten X16 detector  (gelezen 2867 keer)

Herman_C

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • DB Epoche IIIb
Beste forumleden,

Sinds kort ben ik bezig om mijn bescheiden analoge baan te vervangen door een digitale baan via het Z21 Roco/Fleischmann systeem en Fleischmann Profi Rails. Dit wordt een simpele baan om de techniek van digitaal rijden te leren kennen. Inclusief het gebruik van Rocrail. Ik heb nu de blokken en secties ontworpen in Anyrail en gemonteerd op de baan. En wil nu de Z21 detector X16 (art nr 10819) gaan programmeren zodat de secties herkend worden door de centrale. Hiervoor heb ik de Z21 Maintenance software geïnstalleerd op mijn laptop, die via wifi verbonden is met de centrale. Bij het proberen van de secties programmeren heb ik mogelijk de stroom op de X16 omgedraaid, want op mijn Z21 centrale blijft het status led rood snel knipperen. Ook de X16 deed helemaal niets, hoewel hier status leds op zitten. Resetten van de centrale door 5 seconden in te drukken van de stop-knop hielp niet. Idem de stroom er af halen 10 seconden. Ik heb voor de zekerheid de X16 er tussenuit gehaald en alleen 1 rail met een digiloc er op aangesloten op de Z21, maar deze blijft maar in storing staan. Terwijl dit hiervoor als een speer liep. Hebben jullie suggesties wat ik kan doen voordat ik terug moet gaan naar de winkel om hem op te laten sturen naar Duitsland?

Aanvulling; ik kan de Z21 nog benaderen via de Z21 Maintenance software. Als ik op de Z21 HD app op mijn ipad de loc wil activeren door op "go" te klikken rechtsboven wordt het status led op de Z21 centrale een milliseconde blauw en gaat dan weer snel rood knipperen. De spanning op de Main track unit is 0 tot 1 mA. Op de Prog track 3 mA.
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2020, 10:58:44 door Herman_C »

Herman_C

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • DB Epoche IIIb
Re: Z21 centrale blijft in storing staan na verkeerd aansluiten X16 detector
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2020, 13:31:50 »
Even een update voor degenen die hetzelfde mee maken; na het uitzetten van zowel de TP-link router als de Z21 en alles qua snoeren en rails af te koppelen en deze beiden 5 minuten te laten liggen is de Z21 toch gereset. Ik test nu met Rocrail op 1 rail met de X16 er tussen, dat werkt qua bezetmelding en aansturing van de locomotief. Ik ga de bedrading nu verder vastmaken en opnieuw de secties proberen te programmeren. Een mooie klus voor de vrijdagmiddag!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Z21 centrale blijft in storing staan na verkeerd aansluiten X16 detector
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2020, 14:32:31 »
Hallo Herman,

Dat is mooi dat het zo snel opgelost is  (y) Trouwens: Welkom op het forum!  :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Herman_C

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • DB Epoche IIIb
Re: Z21 centrale blijft in storing staan na verkeerd aansluiten X16 detector
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2020, 17:37:46 »
Dag Ronald, dank je! Zag dat mijn eerste bericht snel en veel werd gelezen, het is leuk om op een actief forum te zitten. Ben pas sinds een jaar op ad hoc basis bezig met deze hobby, en krijg er veel plezier van. De 12 secties van de baan heb ik intussen afgemonteerd en zijn klaar en rijdend getest. De 2e hands rails heb ik net schoongemaakt met wasbenzine. Moest daarna de snelheid flink omlaag schroeven van mijn stoomlocomotief want die vloog bijna de baan af als ik RocRail gebruik om testrondjes te rijden. Ben nu aan het stoeien met de 3 wissels op de baan icm de Roco Z21 Switch Decoder 10836. Krijg het nog niet aan de praat qua programmeren. Het lukte me al wel om het via CV POM de waardes uit te lezen met de Z21 Maintenance software. Maar hoe je simpelweg een linker- of rechterwissel moet programmeren staat niet naar mijn bescheiden mening niet duidelijk beschreven in de Duitse handleiding. Of op de Roco website helaas.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Z21 centrale blijft in storing staan na verkeerd aansluiten X16 detector
« Reactie #4 Gepost op: 06 januari 2020, 19:50:24 »
Moest daarna de snelheid flink omlaag schroeven van mijn stoomlocomotief want die vloog bijna de baan af als ik RocRail gebruik om testrondjes te rijden.
Om een mooi rijgedrag te krijgen kan je het beste je loc ijken.
ik ga ervan uit dat Rocrail ook wel een procedure hiervoor aan boord heeft.

Ben nu aan het stoeien met de 3 wissels op de baan icm de Roco Z21 Switch Decoder 10836. Krijg het nog niet aan de praat qua programmeren. Het lukte me al wel om het via CV POM de waardes uit te lezen met de Z21 Maintenance software. Maar hoe je simpelweg een linker- of rechterwissel moet programmeren staat niet naar mijn bescheiden mening niet duidelijk beschreven in de Duitse handleiding. Of op de Roco website helaas.
Als je het beter begrijpt kan je natuurlijk ook het Engelse deel van de handleiding lezen  ;D
Vaak net even wat beter te begrijpen dan de Duitse versie.
En hoe je een linker of rechter wissel programmeert zal je tevergeefs in de handleiding zoeken.
Dat staat er namelijk niet in.
Voor de schakeldecoder maakt het niet uit wat er aan hangt. Die schakelt of de wissel rechtdoor of afbuigend. En of dat nu een linkse, rechtse, engels of meegebogen wissel is maakt niet uit.
En ik ga ervan uit dat de decoder standaard op adres 1 staat zodat je niets hoeft te programmeren.
Wissels 1-4 (en misschein zelfs t/m 8 ) zullen dan standaard gewoon werken zonder dat je iets hoeft te doen.

En een tipje voor de volgende keer. Laar die Roco decoder gewoon liggen. Die is veels te duur. Voor de helft van het geld heb je een Digikeijs decoder die hetzelfde kan. En wil je alle toeters en bellen qua instellen niet dan vindt je nog goedkopere.
Het bespaarde geld kan je dan aan leukere dingen aangeven.
Gr.
Eric

Herman_C

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • DB Epoche IIIb
Re: Z21 centrale blijft in storing staan na verkeerd aansluiten X16 detector
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2020, 08:27:58 »
Om een mooi rijgedrag te krijgen kan je het beste je loc ijken.
ik ga ervan uit dat Rocrail ook wel een procedure hiervoor aan boord heeft.

Dank voor je tip, ik ga zoeken.

Wissels 1-4 (en misschein zelfs t/m 8 ) zullen dan standaard gewoon werken zonder dat je iets hoeft te doen.

Kreeg de wissels aan de praat. De procedure is als volgt:

1. Voeg de wissels toe op de Z21 Mobile app zoals in deze video staat uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=xb_EKMxyQcQ
2. Als je de wissels kan bedienen met de app dan pas de Z21 Switch Decoder op de programmeer stand zetten door het knopje in te drukken. Daarna worden de wissel idd vanzelf toegevoegd.
3. Mijn linker en rechterwissel waren omgedraaid in de app qua bediening. Door de adressen van de wissels om te draaien in de Z21 Mobile app klopte de bediening in de app met de wissels weer.

En een tipje voor de volgende keer. Laar die Roco decoder gewoon liggen. Die is veels te duur.

Dank je voor de tip! Digikeijs decoders en de Z21 centrale kunnen goed door één deur begrijp ik.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2020, 08:31:32 door Herman_C. Reden: Aanvulling »

Herman_C

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • DB Epoche IIIb
Re: Z21 centrale blijft in storing staan na verkeerd aansluiten X16 detector
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2020, 16:14:36 »
Om een mooi rijgedrag te krijgen kan je het beste je loc ijken.
ik ga ervan uit dat Rocrail ook wel een procedure hiervoor aan boord heeft.

Remunj nog dank voor je tip, het veel te snelle optrekken en afremmen van de Trix loc kwam doordat de CV-instellingen voor optrekvertraging en afremvertraging op 0 stonden (niet van toepassing) ipv de verwachte fabrieksinstelling waarde 15 (maximale vertraging). Na het resetten op het programmeer-spoor naar maximale vertraging plus het verlagen van de maximale snelheid van 177 naar 80 km/uur rijdt de loc nu prachtig als deze stopt of optrekt. Moest wel nog de BBT-instellingen in Rocrail herzien, maar ben erg blij met het resultaat.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Z21 centrale blijft in storing staan na verkeerd aansluiten X16 detector
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2020, 16:28:04 »
Graag gedaan en mooi dat het gelukt is  (y)
Gr.
Eric