Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door class 37
Vandaag om 20:12:29
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 20:07:02
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:16:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:06:26
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 19:03:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:33:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Overstap naar HTM door defender
Vandaag om 18:23:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Terschellinger Spoor door defender
Vandaag om 17:15:47
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
  

Auteur Topic: Railmagazine 251  (gelezen 1236 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22582
Railmagazine 251
« Gepost op: 08 February 2008, 20:28:18 »
Railmagazine 251 bevat 60 pagina’s grootspoor en 30 pagina’s modelspoor. Ik hoop dat die verhouding geen gewoonte wordt.
Ligt ook aan mij hoor. De actualiteiten kunnen mij steeds minder boeien. Al die overgeschreven persberichten, inclusief alle prietpraat die daar nu eenmaal in staat, leiden bij mij tot bladerneigingen.

Het geblader houdt op bij het lekker lange artikel over het herstel van museumloc 1202. Dat herstel heeft veel tijd en inspanning gevergd, niet in het minst doordat zoveel partijen moesten samenwerken.
Het Veolia artikel gaat deze keer over het ijzingwekkende eerste jaar van het personenvervoer op de Maaslijn. Daarbij hoort een kort stukje over de nieuwe Voith werkplaats in Blerick.
'Plandampf im Werratal' heet de volgende bijdrage. Ik had er nog nooit van gehoord, maar Plandampf slaat op de inzet van museale stoomtractie voor reguliere treinen. Dat gebeurt bij voorkeur op een traject met klassieke beveiliging in een nog enigszins passende omgeving. Ik begrijp dat men daarvoor steeds oostelijker moet zijn.
Hendrik Bouwknegt behandelt de nieuwe dienstregeling van Railion onder de titel: ‘Serie 189 grijpt de macht’. Dat Siemens in Engeland totaalonderhoud biedt en dat kinderen tekeningen hebben gemaakt voor de Betuweroute geloof ik wel. Het laatste grootspoorartikel gaat over de Furka Bergstrecke.

De modelspoorsectie begint met een mooi artikel over plan E in het echt en in model. Alle modelvarianten passeren de revue om te eindigen bij een bespreking van de nieuwe Artitec modellen. De conclusie is gelijk aan die op het forum. De modellen hebben wat minpuntjes, maar ze zijn zo mooi dat het Artitec graag is vergeven. De modellen vliegen uit de winkels en er worden weer zes nieuwe baknummers aangekondigd. Aan het eind van het artikel wordt een rijtuig van binnenverlichting voorzien.
Het volgende artikel gaat over het opwaarderen van een Märklin botneus 1100 met de hoogvermogenonderdelen en decoder uit het 60670 setje. Bijzonder nuttig, aangezien er vaak vragen over de toch vrij eenvoudige ombouw van een dergelijke loc worden gesteld.
In dit nummer van Railmagazine staat het helaas alweer laatste artikel over Orkhavnbanen. Deze keer komt vooral de bouw van het rollend materieel aan de orde. Op pagina 79 een fotootje van al het materieel waar de bouwers wel ooit aan zijn begonnen, maar nooit afmaakten, omdat een ander project de aandacht vroeg. “Hebbu dat nou ook?” Ja hoor Vincent en Frodo, dat hebben wij ook. Bedankt voor de mooie serie artikelen.
De bespreking van de Roco 2400 (positief) en de productinformatie (Sikken van Dutzrail en Werps) sluiten dit nummer af.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.