Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
  

Auteur Topic: Opschrift letter "K". Wat betekent dat ?  (gelezen 10067 keer)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re: Opschrift letter "K". Wat betekent dat ?
« Reactie #30 Gepost op: 26 december 2019, 22:49:04 »
Mijn gok zou zijn dat in die tijd ook veel ‘vreemd’ personeel op het locomotiefpark kwam
met inzet overal en nergens. Handig om dan de gebruiksaanwijzing op de buitenkant te zetten.

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6338
Re: Opschrift letter "K". Wat betekent dat ?
« Reactie #31 Gepost op: 26 december 2019, 22:51:23 »
Wellicht dat leesbare opschriften over de materiaalkeuze juist in een circulaire door de bezetter verordonneerd werden om het plunderen wat eenvoudiger te maken
Boomshanka!

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Opschrift letter "K". Wat betekent dat ?
« Reactie #32 Gepost op: 26 december 2019, 23:01:15 »
Dat zou goed kunnen, de foto is dan wel uniek, het zal niet lang geduurd hebben voordat de loc een stalen vuurkist kreeg.
Groeten,
Richard

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: Opschrift letter "K". Wat betekent dat ?
« Reactie #33 Gepost op: 26 december 2019, 23:55:32 »
Dan zouden NTM kenners uitsluitsel kunnen geven.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Opschrift letter "K". Wat betekent dat ?
« Reactie #34 Gepost op: 27 december 2019, 00:13:57 »
6100-boek blz 61 in fotobijschrift en nou eindelijk ophouden met zeuderen.
volgens t 3700-boek kregen locs met stalen vuurkist een y van ijzer.
« Laatst bewerkt op: 27 december 2019, 00:44:25 door Floris Dilz »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Opschrift letter "K". Wat betekent dat ?
« Reactie #35 Gepost op: 27 december 2019, 00:54:18 »
 ;D ;D (y)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Opschrift letter "K". Wat betekent dat ?
« Reactie #36 Gepost op: 27 december 2019, 06:05:39 »
Beste frederick ,
Over de rit van de 3737 naar groningen het volgende . De SHM had de lok gerestaureert maar mocht er niet mee de hoofdbaan op ( bevoegdheid ) . Bij de ssn waren toen actieve NS machinisten aan wezig . De stokers dachten dat de 3737 als een van hun eigen machines te stoken was . Het gevolg was enige doorgezakte roosterbaren , en een rookkast deur waar de verf vanaf gebrand was , als gevolg van te grote hitte ( rookkastdeur is roodgloeiend geweest .  Verder vond een leidinggevende het nodig om een extra fotostop , op de grens Friesland-Groningen in te lassen . Hierdoor werd de reguliere treindienst ernstig ontregeld , en kwam de rit des avonds laat te Utrecht retour , n daar ik zelf dienst had op de HTMU , tijdenlijk lo depot was ik des nachts pas thuis . Er stonden toen enige mensen aan het roer die geen praktijk ervaring  met stoomloks en de treindienst hadden . B.V een stoomlok des nachts wegzetten ZONDER ËËN druppel water in de tender , maar vuur in de kist .

Zo'n afgebladderde rookkast kwam wel vaker voor in de stoomtijd bij NS. Dat was niet specifiek een resultaat van deze rit met de 3737.

Maar goed, het moge nu duidelijk zijn dat de K echt voor 'koper' staat.

Eelco

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Opschrift letter "K". Wat betekent dat ?
« Reactie #37 Gepost op: 27 december 2019, 11:04:09 »
Toch wel grappig om te zien dat een paar mensen bezig blijven over Duitsers, bezetting en koperroof, terwijl alle bekende foto's van locs met dit opschrift van 1947 of later zijn......  ::)

Grtz, Ton

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: Opschrift letter "K". Wat betekent dat ?
« Reactie #38 Gepost op: 27 december 2019, 11:14:04 »
Dan zou ik als ondersteuning graag een NS-dienstorder (of hoe dat ook heet) willen zien die opdracht geeft tot het plaatsen van die K en met name de reden. Is die er niet (en ook Paul Henken weet het niet 100% zeker) dan blijft er reden genoeg om te speculeren.

Ik heb in mijn opleiding altijd geleerd om vragen te blijven stellen ook al lijk je zeker van je zaak en dan en met name de vraag ...Is het wel zo? (Adri Jansen, Leiden)'

Maar ik geef je gelijk als van dezelfde loc foto's zijn uit eerdere jaren (na mei 1945) als die K er niet op staat. Dat onderzoek heb ik op dit moment nog niet gedaan, dus...werk aan de winkel.
« Laatst bewerkt op: 27 december 2019, 11:16:40 door FritsT »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Opschrift letter "K". Wat betekent dat ?
« Reactie #39 Gepost op: 27 december 2019, 11:23:26 »
6100-boek blz 61 in fotobijschrift en nou eindelijk ophouden met zeuderen.
Potdikkeme, u heeft gelijk, het staat er "ten overvloede"  :angel:
Groeten,
Richard

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Opschrift letter "K". Wat betekent dat ?
« Reactie #40 Gepost op: 27 december 2019, 11:43:20 »
Dan zou ik als ondersteuning graag een NS-dienstorder (of hoe dat ook heet) willen zien die opdracht geeft tot het plaatsen van die K en met name de reden. Is die er niet (en ook Paul Henken weet het niet 100% zeker) dan blijft er reden genoeg om te speculeren.

Ik heb in mijn opleiding altijd geleerd om vragen te blijven stellen ook al lijk je zeker van je zaak en dan en met name de vraag ...Is het wel zo? (Adri Jansen, Leiden)'

Maar ik geef je gelijk als van dezelfde loc foto's zijn uit eerdere jaren (na mei 1945) als die K er niet op staat. Dat onderzoek heb ik op dit moment nog niet gedaan, dus...werk aan de winkel.

Die redenering kan je natuurlijk ook omdraaien: Laat jij maar een foto zien van tijdens of kort na de bezetting, waar die letter "K" wel op staat. Of een dienstorder uit de bezettingsjaren waarin opdracht wordt gegeven tot het plaatsen van die "K".

Overigens vind ik het helemaal niet interessant of je mij gelijk geeft of niet. Ik vond het gewoon grappig om te zien dat zonder enige duidelijke aanleiding de 2e Wereldoorlog er weer eens bijgehaald wordt.
En dat leidde dan bij mij weer tot de vraag.... Is het wel zo?

Grtz, Ton

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: Opschrift letter "K". Wat betekent dat ?
« Reactie #41 Gepost op: 27 december 2019, 11:43:28 »
Ik weet dat bij tijden van gebrek aan koper bepaalde locomotieven een ijzeren/stalen vuurkist kregen. Om dit aan te duiden kregen zij een 'Y' (van Yzer) bij de nummerplaat. Mogelijk is de "K' bedoeld om aan te geven dat de loc nog een gewone Koperen vuurkist had? Van wanneer is de foto?

Ik had het al eerder (in een ander draadje van Frits) geroepen, maar ben nog niet overtuigd. In vergelijking met het aantal koperen vuurkisten was het aantal ijzeren exemplaren te verwaarlozen, dus waarom een normale toestand zo benadrukken door er een 'K' op te zetten? Was het niet eerder een aanduiding dat de ketel net een ketelherstelling had gehad/binnenkort moest krijgen? Of dat het een (ruil)ketel betrof met een van de loc afwijkende revisietermijn?
« Laatst bewerkt op: 27 december 2019, 11:46:19 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Opschrift letter "K". Wat betekent dat ?
« Reactie #42 Gepost op: 27 december 2019, 12:07:51 »
Dan zou ik als ondersteuning graag een NS-dienstorder (of hoe dat ook heet) willen zien die opdracht geeft tot het plaatsen van die K en met name de reden. Is die er niet (en ook Paul Henken weet het niet 100% zeker) dan blijft er reden genoeg om te speculeren.

Ik heb in mijn opleiding altijd geleerd om vragen te blijven stellen ook al lijk je zeker van je zaak en dan en met name de vraag ...Is het wel zo? (Adri Jansen, Leiden)'

Maar ik geef je gelijk als van dezelfde loc foto's zijn uit eerdere jaren (na mei 1945) als die K er niet op staat. Dat onderzoek heb ik op dit moment nog niet gedaan, dus...werk aan de winkel.

Het kan zomaar zijn dat, vanwege ontbrekend concreet bewijs als een dienstorder, je uiteindelijk genoodzaakt bent te kiezen voor de meest plausibele verklaring. Vermoedelijk heeft Paul Henken net dat gedaan. Anders ontaardt het geheel zonder twijfel in speculeren om het speculeren. Al ben je daarvoor op BNLS aan het juiste adres  ;)

Zaken als krijgrbuit of herstelbetaling of ander WO II gerelateerd als roof van metalen, kunnen rustig ter zijde gelegd worden. Ik vind een K voor koper de meest plausibele verklaring, eventueel met op een tweede plek de K voor keuring.

Eelco

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: Opschrift letter "K". Wat betekent dat ?
« Reactie #43 Gepost op: 27 december 2019, 12:35:44 »
Eelco,

ik ben het helemaal met je eens dat het niet om krijgsbuit zal gaan, maar wel om een "dienstmededeling" uit die tijd. Temeer daar er ook een zeer duidelijke foto (niet op dit forum) is van een 1700, met pantserbeplating met een K. Kan je je ook weer afvragen...wanneer is die beplating verwijderd? Op geen enkele 1700 zie ik dat ding in 1947 nog zitten..

In het 1700 boek zie je (blz 93) een foto van de 1757 op 6 sept 1945. Je ziet naar alle waarschijnlijkheid (ja ja) een K onder het PO plaatje.

Maar zoals je zegt...daar is dit forum voor om de waarheid te achterhalen en zolang je die niet heb blijft het gissen. En laten we eerlijk zijn, zo vaak zijn er niet van dit soort zaken die ons bezighouden. Leuk toch.
Overigens, Paul Henken wordt komende dagen ook nog benaderd voor zijn visie.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re: Opschrift letter "K". Wat betekent dat ?
« Reactie #44 Gepost op: 27 december 2019, 12:59:29 »
In de NTM fotoboeken van mijn vader niks kunnen vinden pro of contra. Niet veel meer dan een tweetal Maffei's met
geblindeerde koplampen. Zijkant op geen foto goed kunnen zien

fred
 
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html