Beste frederick ,Over de rit van de 3737 naar groningen het volgende . De SHM had de lok gerestaureert maar mocht er niet mee de hoofdbaan op ( bevoegdheid ) . Bij de ssn waren toen actieve NS machinisten aan wezig . De stokers dachten dat de 3737 als een van hun eigen machines te stoken was . Het gevolg was enige doorgezakte roosterbaren , en een rookkast deur waar de verf vanaf gebrand was , als gevolg van te grote hitte ( rookkastdeur is roodgloeiend geweest . Verder vond een leidinggevende het nodig om een extra fotostop , op de grens Friesland-Groningen in te lassen . Hierdoor werd de reguliere treindienst ernstig ontregeld , en kwam de rit des avonds laat te Utrecht retour , n daar ik zelf dienst had op de HTMU , tijdenlijk lo depot was ik des nachts pas thuis . Er stonden toen enige mensen aan het roer die geen praktijk ervaring met stoomloks en de treindienst hadden . B.V een stoomlok des nachts wegzetten ZONDER ËËN druppel water in de tender , maar vuur in de kist .
6100-boek blz 61 in fotobijschrift en nou eindelijk ophouden met zeuderen.
Dan zou ik als ondersteuning graag een NS-dienstorder (of hoe dat ook heet) willen zien die opdracht geeft tot het plaatsen van die K en met name de reden. Is die er niet (en ook Paul Henken weet het niet 100% zeker) dan blijft er reden genoeg om te speculeren.Ik heb in mijn opleiding altijd geleerd om vragen te blijven stellen ook al lijk je zeker van je zaak en dan en met name de vraag ...Is het wel zo? (Adri Jansen, Leiden)'Maar ik geef je gelijk als van dezelfde loc foto's zijn uit eerdere jaren (na mei 1945) als die K er niet op staat. Dat onderzoek heb ik op dit moment nog niet gedaan, dus...werk aan de winkel.
Ik weet dat bij tijden van gebrek aan koper bepaalde locomotieven een ijzeren/stalen vuurkist kregen. Om dit aan te duiden kregen zij een 'Y' (van Yzer) bij de nummerplaat. Mogelijk is de "K' bedoeld om aan te geven dat de loc nog een gewone Koperen vuurkist had? Van wanneer is de foto?