Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:55:17
Frans diorama (Spoor 0e) door Scratchbuilt
Vandaag om 18:54:44
Wachtsein (duits bedrijf), waar te plaatsen op de baan? door ex-DR V100
Vandaag om 18:53:23
Vagonweb website veranderd? door Falcon10
Vandaag om 18:49:25
NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen door Peter Kleton
Vandaag om 18:39:05
Frans loodsje et cetera door Ric
Vandaag om 18:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door daempfer
Vandaag om 18:15:46
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door bask185
Vandaag om 18:14:14
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 18:10:52
Zimo decoder MX633, CV60 verandert niet de lichtintensiteit. door Fritsprt
Vandaag om 18:05:14
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 18:01:44
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door tijgernootje
Vandaag om 17:43:37
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 17:41:45
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door tijgernootje
Vandaag om 17:41:25
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door adrievanst
Vandaag om 17:31:51
3D/RM IG: Anycubic photon voor modelbouw gebruiker ervaringen door HIJ
Vandaag om 16:45:31
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
Vandaag om 16:42:03
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 16:39:14
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:26:06
DR800015 programmeren door luutjelewis
Vandaag om 15:07:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 14:53:10
Flachdorf (430x100 cm) door bask185
Vandaag om 13:03:16
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:48:36
Rocky Rail NS6400, hoe antislipbandjes vervangen? door Bartje81
Vandaag om 12:33:17
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 12:27:02
Spanning aandrijfeenheid 36105 Piko door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:19:22
VERPLAATST: Scan en bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bert van Gelder
Vandaag om 12:18:28
Wanneer is N te klein? door bask185
Vandaag om 12:16:09
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 11:55:19
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:54:15
  

Auteur Topic: Spoor 1e: stahlschwellen wissel van Wenz  (gelezen 1621 keer)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Spoor 1e: stahlschwellen wissel van Wenz
« Gepost op: 23 december 2019, 20:13:26 »
Het is vakantie, dus nu echt beginnen met de Wuertenbergische Stahlschwellenrails van Wenz, zoals
ergens ander gepost al een oefenbeginnetje gemaakt met het rechte spoor. Dit is het echte werk.

Eerst de bielzen vlak schuren, de nodige nabewerking van de 3D printerij is
nodig. Op een ander forum kwam ik het nodige kommentaar tegen, bij mijn uitvoering valt het mee.
Het witte grondmateriaal maakt het wel lastig om te zien wat je gedaan hebt. Op 8 mm populieren multiplex
het sjabloon geplakt, en dan ziet het er zo uit, het is krap een  halve meter



Het puntstuk was gepre-fabbed, je ziet al wel wat er allemaal verder mee komt, een etsplaat met van alles
en nog wat aan onderlegplaten. Allemaal netjes, en volgens Ekkehard helemaal volgens voorbeeld. Dit soort
bouwerij levert ook wat inzicht op in de technische opbouw van zo'n wissel.



De wereld aan m0.8 en kleinere moertjes en boutjes, minimalistische nietjes, geprinte inzetstukken als
railverbinder en dat soort zaken.

In detail de eerste gemaakte delen: de strijkregels, de L is in elkaar gesoldeerd. De 0.8 boutjes (redelijk) goed
krijgen is nog een heel gefrut. Vergt concentratie en geduld, dus niet teveel willen.



Morgen verder met de wisseltongen, dat moeten ook inelkaar worden gesoldeerd.

Fred
« Laatst bewerkt op: 24 december 2019, 18:55:37 door Bert van Gelder. Reden: Titel, hoofdletter.. »
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Daniel Caso

  • Gast
Re: spoor 1e: stahlschwellen wissel van Wenz
« Reactie #1 Gepost op: 23 december 2019, 21:48:57 »
Hi Fred

Je heeft me zeer nieuwsgierig gemaakt zo Ik zal deze draad vanaf nu volgen.
1e is 1/32 750mm spoor, toch?
De bielsen zien echt mooi uit.

Eventueel, als je zat van schuuren bent gewoorden, kan je naar de Shapeways forum om te vragen voor simpele en effectieve methodes om de prints glad te maken. O.a. gebruiken veel bouwers een speciale vloeibaar stof voor dat.

Daniel



frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: spoor 1e: stahlschwellen wissel van Wenz
« Reactie #2 Gepost op: 24 december 2019, 15:18:54 »
Het volgden stapje, de afbuigende wisseltong, de 'H' van het spoor is opgebouwd uit 3 losse stukken, de voet,
het vertikale en voor een deel de bovenkant van de spoorstaaf. Met mijn soldeer kunsten is het aardig gelukt,
hoera voor de soldeerverf, en vooral de lange stukken goed heet met de brander dat het allemaal mooi in de
verbinding vloeit.

Je ziet nog wel een puntje waar de gesoldeerde bovenkant ophoudt, de vul-soldeer slijp je makkelijk weg.



en van een andere kant



met de paspinnetjes was het prima te doen, alleen de verbinding naar het draaipunt is wat 'Kniffelig'.
Straks de volgende, is een geduld werkje dus niet te veel willen.

@Daniel,

idd, 750mm in 1:32, dit zijn de rails zoals te vinden op de Bottwartalbahn, ik ga het haltepunt Kleinbottwar
nabouwen. Twee wissels, rangeren met ketting, veel rollbok verkeer in de bietentijd.

Het is niet zozeer schuren als wel de klonten die er links en rechts aanhangen. Ook weer geduld.

Fred
 
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Daniel Caso

  • Gast
Re: spoor 1e: stahlschwellen wissel van Wenz
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2019, 16:26:34 »
De Bottwartalbahn betekent niet alleen veel goede actie, maar ook zeer interessant rollend materieel en niet minder belangrijke, zeer mooie landschappen. Ik ga kijken waar kan ik een paar dozen geduld kopen omdat dit ga zeer interesant worden. (y)

Daniel

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: spoor 1e: stahlschwellen wissel van Wenz
« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2019, 17:08:53 »
Fred,

Gaaf te zien en te lezen.

De punt is niet het moeilijkste.
Ik heb wat problemen met de tongen. Mijn rails liggen strak, op zich heel mooi, want het toont geen wiebelend rijgedrag. Maar als de punt van de tong niet goed in de rail valt, gaat het geheid mis als je gaat rijden.
Een mooie oplossing is de punt van de tong te leggen op een reeds afbuigend gedeelte.

Tweede is 'die stellstange'. Ik heb deze ook bij wenz aangeschaft, maar metaal aangeleverd gekregen. Gevalletje jammer want dat veroorzaakt kortsluiting. Minder mooi, maar ben nu aan het experimenteren met een zo'n printplaatdingetje.

ps, mijn railmateriaal is code 200 (peco) - spur1 - mijn draadje 'starten vanaf 1' waarin opgenomen mijn spijkerij.

Groet Ad

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: spoor 1e: stahlschwellen wissel van Wenz
« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2019, 17:27:44 »
Ad,

Voor de tong heeft Wenz een speciale slijpaanwijzing om te zorgen dat het mooi aansluit
(Zie bv zijn website voor het resultaat).

Stellstang is bij mij gelukkig wel kunststof. Voordat er echt gereden word ben ik wel even verder.
Inmiddels wel materieel genoeg na een jaartje vissen op eBay en spur1 treff.
En km1 heeft nog vanalles voor de toekomst aangekondigd, maar dat is een eigen time warp

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11673
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: spoor 1e: stahlschwellen wissel van Wenz
« Reactie #6 Gepost op: 24 december 2019, 17:44:25 »
Mooi Fred! Maar was het niet handiger geweest de schwellen eerst van een kleur te voorzien?

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: spoor 1e: stahlschwellen wissel van Wenz
« Reactie #7 Gepost op: 24 december 2019, 18:26:19 »
Ronald,

Wenz doet het pas op het eind, ik ga het denk ik in een tussenfase al (wat) doen, dat wit
ga je anders altijd zien. Kan allemaal nog, want er zit nog niks vast op de bielzen.

Fred
 
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Spoor 1e: stahlschwellen wissel van Wenz
« Reactie #8 Gepost op: 26 december 2019, 14:40:25 »
Inmiddels tegen de eerste hobbels aangelopen en half over gestruikeld. De glijplaten voor de wisseltongen
moeten met 4 nietjes (miniscuul is het woord niet eens meer, 1.5mm lang, .3mm dik) op de plaat
'vast' komen te zitten. Die vliegen overal heen, geduld en kalme gebewingen zijn dan echt een ding.

Het grote probleem is dat de gaten in de glijplaten te groot zijn, de niet-koppen vallen er doorheen en het lijkt
dus nergens op. Foutje van Wenz in de etsplaat denk ik. Had het veel te laat door, door het messing/ijzer
contrast lijkt het nog te kloppen even, concentreerde op het behoud van de nietjes.  Plan B wordt
dichtplamuren. Aan de andere kant beter doen: eerst plamuren, dan doorboren en het nietje er echt op.
Voor de geleiding bij het solderen hielpen ze toch al niet.

Bij dit soort werk is de weerstandsoldeerder een waar genoegen, ook met het woud aan boutjes wat er nog
op moest. Na het nodige frustrerende gefrunnik is dit het resultaat:



probleem bij de nietjes is goed te zien, net als wat slijparbeid: de glijplaten geven niet genoeg ruimte aan de
railvoet, bij het solderen had ik de boutjes er nog niet in. Zit allemaal onder de wisseltong, dus niet veel van te zien:



en met de stam-rail op zijn plek:



Nu naar de overkant, zelfde recept, iets anders aanpakken. Al die boutjes moeten ook nog korter, kan vanwege
moertjes pas als de rails zitten. Eens kijken of dat met de kniptang met enige beschaving lukt.

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Spoor 1e: stahlschwellen wissel van Wenz
« Reactie #9 Gepost op: 26 december 2019, 15:05:32 »
Hoi Fred,

Ik ben echt benieuwd naar de vorderingen en het uiteindelijke eindresultaat. De 'glijplaten' van Peco (SL803) zijn dan toch wat handiger zo te zien.
De glijplaten van Hosentrager zijn enigszins vergelijkbaar met peco. Maar bij Hosentrager is het een studie op zich, wat waar thuishoort. Overigens ga ik wel eens met een proefstukje proberen.

Groet Ad


frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Spoor 1e: stahlschwellen wissel van Wenz
« Reactie #10 Gepost op: 26 december 2019, 22:34:32 »
@Ad,

die keuze voor nietjes snap ik niet echt, er is al een trapje inge-etst, kun je net zo goed het nietpuntje laten staan.
Wel wat verzinnen om de glijplaten uit te lijnen.

De ruimte met de glijplaten was mijn onoplettendheid: daar moet de railvoet onder geprutst. Dan klemt de rail
stevig op de grote plaat. Bij de overkant wel (bijna) netjes gedaan.

Fred
« Laatst bewerkt op: 26 december 2019, 22:36:05 door frederik19630 »
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Spoor 1e: stahlschwellen wissel van Wenz
« Reactie #11 Gepost op: 31 december 2019, 14:46:44 »
Een eind verder gekomen, nog een paar soldeerdingetjes en dan is het afbouwen.
Moest de rechter wisseltongplaat over doen, de rail kwam veel te recht uit, geen gezicht.
Met railmaillen in elkaar gehouden ziet het er nu zo uit:



Ben er nog niet uit hoe ik het puntstuk ga doen, dat zijn in essentie 4 railstaven naast elkaar, maar niks
om vertikale kracht uit te oefenen. Denk dat ik het na voorpassen vast ga solderen. Dan de lengte afmaken
richting wisseltongen sektie.

De stukken rechte rail heb ik gespoten in de Wenz roestkleur, dat bevalt mij wel. Airbrush moest wel na een
paar jaar weer op gang komen.



je ziet in deze closeup de 3d print artefacten, maar het wordt voor een groot deel opgevuld met ballast, dus
echt zichtbaar wordt het niet. En verdikkeme, een klemplaatje ligt foutom.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Spoor 1e: stahlschwellen wissel van Wenz
« Reactie #12 Gepost op: 01 maart 2020, 20:32:58 »
Deze week het wissel zo ongeveer afgekregen, niet alles is 100% gegaan. Wel een paar hobbeltjes,
zo ligt een 0.6 moertje ergens op zolder. Er waren er maar zes om het stellbock vast te bouten.
De laatste had geen zin en sprong weg, zit nu een 0.8 moertje op, valt niet echt op.
 
Lastigste dingetje was toch wel de stell-stange, dat is een door mij onbegrepen constructie.
Hier was het gemeenste de 3d-print, bij het naboren van de gaten splijt het in de print-laag richting.

Na een hoop gefrunnik met klemplaatjes, boutjes, losrakende boutjes  etc, is dit het totaal overzicht. Het
lijkt allemaal netjes te rijden zonder in het gat van het puntstuk te vallen.



in perspectief, het is een krappe halve meter wissel:



en het puntstuk in meer detail



volgende week wat rustiger weer, tijd om de boel te spuiten. Daarna de houtboer, tijd om bakken te
gaan maken om het geheel op te leggen.

fred
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2020, 20:34:53 door frederik19630. Reden: edit »
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html