Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 23:41:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 23:05:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
Vandaag om 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
  

Auteur Topic: Vorderingen EAR Class 59  (gelezen 822 keer)

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Vorderingen EAR Class 59
« Gepost op: 23 December 2019, 07:11:46 »
Een tijdje geleden, nee wat zeg ik, jaren geleden heb ik hier mijn ervaringen gedeeld met de bouw van een EAR Class 59 Garratt in H0m.

Door mijn werk aan TRAX ging het de afgelopen jaren niet zo snel met het bouwen, ik liep ook tegen flink wat tegenslagen aan met de werking van het aandrijfsysteem. Maar de afgelopen maanden heb ik flink wat vorderingen gemaakt met het chassis en de locomotief begint nu aardig rijklaar te raken. Ik heb een filmpje gemaakt van een kort testritje:

<a href="https://www.youtube.com/v/BJo2pG0Lom0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/BJo2pG0Lom0</a>

En ja, de achterkap zit nog niet goed vast, het motortje daaronder ook niet. En het middenstuk hangt nog niet stabiel. Maar ik ben zelf heel blij dat ie eindelijk rijdt. Ik ben nog niet helemaal tevreden met de rij-eigenschappen, de loc stottert nog wat en langzaam rijden is niet helemaal betrouwbaar.

Over de Loc:
De Class 59 van de East African Railways was de zwaarste en krachtigste stoomlocomotief die ooit op meterspoor heeft gereden. De firma Beyer, Peacock & Co produceerde 34 van deze 4-8-2-2-8-4 Garratts in 1955. De machines werden allemaal vernoemd naar bergen in Oostelijk Afrika. Pas in 1980 werd de laatste uit dienst genomen. Er zijn nu nog twee werkende exemplaren in het Nairobi Spoorwegmuseum.

Over het model
Het model is uitgevoerd in schaal 1:87 en rijdt op meterspoor - H0m dus. Het chassis en het Wallschaertsdrijfwerk heb ik ontworpen in InkScape en laten etsen door PPD ltd in Engeland. Wat je in de video zag rijden was alweer versie 5 van mijn ontwerp. Ik had nog nooit eerder zoiets ontworpen en zelfs nog nooit een zelfbouwkit in elkaar gezet, dus ik heb heel wat moeten leren over zowel de verhoudingen van het aandrijfsysteem als handigheidjes om de constructie de nodige stevigheid te geven. Dat het motortje achter nog wat heen en weer wipt, is een van de laatste constructieprobleempjes.

De kappen en de voorkant met de cylinders zijn ontworpen met Sketchup en heb ik laten printen bij ShapeWays in - wat ze tegenwoordig noemen - Versatile Plastic. Dit is het stevigste materiaal en kan wat schokken hebben. Dit is nodig omdat er met name op de cylinders wel wat druk staat. Ik heb voor de cylinders ook 'gedetailleerd plastic' geprobeerd, maar dat breekt te snel.

De vele details die er nog op moeten worden geplakt, zijn geprint in 'Gedetailleerd Plastic', omdat je met dit materiaal de kleinste details kunt weergeven.


De locomotief maakt onderdeel uit van een grotere ambitie, ik wil ooit een baan naar Oost Afrikaans thema maken. Ik werk ondertussen ook aan seinen, Afrikaanse miniatuurfiguurtjes, personenwagons en andere elementen. Voorlopig heb ik nog geen ruimte, maar dat weerhoudt me er niet van alvast te plannen en te dromen.


Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan