Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Trafo regelaar hulp
door
FraWi
Vandaag
om 18:38:14
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:26:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 18:22:56
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 17:37:21
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS
door
ACTS1251
Vandaag
om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch
door
Sylvester
Vandaag
om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 16:48:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 16:45:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
GD
Vandaag
om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 15:22:53
De Projecten van RetroJack
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:16:09
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 14:56:15
Eyro Interlaken
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 14:53:22
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Benelux795
Vandaag
om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart
door
FritsT
Vandaag
om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Duikeend
Vandaag
om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
jan47
Vandaag
om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 11:27:32
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 11:22:15
MiWuLa
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c
door
Voske
Vandaag
om 09:27:42
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Wijbe
Vandaag
om 09:10:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Voor elke lading een wagon, de militair trein.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Voor elke lading een wagon, de militair trein. (gelezen 3755 keer)
ruudns
Offline
Berichten: 6346
***
Voor elke lading een wagon, de militair trein.
«
Gepost op:
19 December 2019, 18:52:43 »
Gisteren kwam ik nog wat militaire wagons tegen in de kast. Die moesten ook maar eens aan gekleed worden.
Eerst de wagonvloer met wat Valejo hout verfjes wat kleur gegeven.
Ook de stopblokken even geel gemaakt (deze uitvoering is metaal en worden door de tracks zelf in de wagon vast gereden, wij hadden in de jaren 80 houten blokken die met lange nagels vast geslagen werden). Ook de balken wat meer vervuilt op de rijsporen die met name de tracks na laten, vooral bij het bijsturen van de brede tanks).
Daarna van lange lucifers het balkhout voor het frame gemaakt. De lucifers waren veel te dik, dus het mes erin. Die balken mogen er best nieuw uit zien, dat waren ze in de praktijk ook vaak.
Dan het frame op de wagon vast gezet met wat KristalKlear, net als de stopblokken.
Als het geheel droog is, kunnen de voertuigen erop gezet worden. Ook die zet ik vast met een dotje KK onder de banden/tracks.
Twee Fennecs
Drie M577's
En twee Leopards
Dan wordt alles nog vast gezet met kettingen en spanners. Enkele waren grijs en enkelen groen. De grijze dus van een laagje Valejo Olivedrap voorzien en vervolgens de kettingen van wat Valejo rust.
Dan krijg je dit:
Nu nog opzoek naar wat rongenwagens en wat viertonners
«
Laatst bewerkt op: 19 December 2019, 19:01:08 door ruudns
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Eric B
Offline
Berichten: 7604
NS tijdperk II(c)/III
Re: Voor elke lading een wagon, de militair trein.
«
Reactie #1 Gepost op:
19 December 2019, 19:38:00 »
Haal je wel alle boordwapens en losse uitrustingsstukken eraf? Zo mogen ze niet op treintransport
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12470
Re: Voor elke lading een wagon, de militair trein.
«
Reactie #2 Gepost op:
19 December 2019, 19:52:05 »
ene, kettingen met roest worden onmiddellijk afgekeurd
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
ruudns
Offline
Berichten: 6346
***
Re: Voor elke lading een wagon, de militair trein.
«
Reactie #3 Gepost op:
19 December 2019, 21:21:45 »
@Eric: Klopt helemaal, maar dan zitten er van die lelijke gaten in. Helaas maakt Roco niet zoals Artitec voertuigen voor "vervoer" en "combat"
.
Verder is er ook nog verschil tussen voertuigen die op oefening gaan of voertuigen die op verzending gaan, zoals wij ze toendertijd richting Golf stuurden. Daar zaten alle BII's (Basic Issue Items) en COEI's (Component Of End Item) apart verpakt in houten kisten die in of op het voertuig werden vast gestraped. Ook de loop werd nog extra gezekerd mbv een staalkabel die door de hijsogen op het dek liep, één maal rond de loop (met een geschroefde kabel harp) zodat de toren ook niet kon draaien als hij al uit de vergrendeling schiet. Geloof me, voor elk item, voertuig, compressor, generator, combatvehicle etc is een aparte manual waarin precies beschreven staat hoe het verpakt en verstuurt moet worden. Daarbij verschillende procedures voor land, air or sea shipments
.
Heb 15 jaar als qualitycontoller voor de USARMY gewerkt, denk dat ik dus wel weet waar ik over praat.
@Hans: roest en roest zijn er twee. Het oog wil ook wat
. In mijn tijd werden de M1A1's mbv dikke staalkabels kabelklemmen en draaidspanners vast gezet. Nooit met kettingen en spanners.
Hier zie je hoe ze geladen staan (zie strop om de loop). De spankabels moeten er nog op.
Hier het slaan van de balken. Op de achtergrond een M1A1 met kist achterop en de loopmond verpakt en dicht getaped met ducktape. Daar werden ook de periscopeblokes mee dicht geplakt. Velletje tissue, plaatje karton of hardboard en ducktape. Hele rollen gingen erop
.
Het laden van de M1's. Soms werden ze erop gereden, in andere gevallen werden ze de trein op geduwd met een Carterpillar DV43 containerhandler waar we de mast vanaf hadden gehaald en er een 10cm dikke stale plaat met towpintle op hadden gezet. Die duwde die dikke 60ton wegende tanks als kinderspeelgoed de trein op over een lengte van een wagon of 10.
Een glimp van de DV43 bij de schoonspuit plaast. Als die over de wagons reed, hingen de banden aan beide kanten net zo veel over de wagonrand als de tracks van de M1's
.
Voor we de DV43 hadden werd er gebruik gemaakt van een M88 bergingsvoertuig, met de lierkabel werd de triangel op hoogte gehouden, dat scheelde zwaar tilwerk voor de "drivers". De triangel werd aan de towpintle van de M1 gehangen en zo werd de tank dan voortgeduwd. Dat koste zo'n M88 veel moeite.
Hier een M548 ammo carier met de spankabels er nog op.
Foto's zijn afkomstig uit de archieven van 22CEC Eygelshoven uit de periode 1985-2000.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Eric B
Offline
Berichten: 7604
NS tijdperk II(c)/III
Re: Voor elke lading een wagon, de militair trein.
«
Reactie #4 Gepost op:
19 December 2019, 22:09:11 »
Ruud, zou ik die foto van die M548 mogen plaatsen op een Facebook YPR765 & M113 familie groep?
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
ruudns
Offline
Berichten: 6346
***
Re: Voor elke lading een wagon, de militair trein.
«
Reactie #5 Gepost op:
20 December 2019, 09:22:49 »
@Eric, waarom niet?
Ik kan kijken of ik er nog meer heb. Heb denk ik ook wel ander uit de M113serie.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
ruudns
Offline
Berichten: 6346
***
Re: Voor elke lading een wagon, de militair trein.
«
Reactie #6 Gepost op:
20 December 2019, 10:36:35 »
M548 op de opendag
Een M548 variant (juiste nummer weet ik helaas niet meer, ze kwamen niet zo vaak voor) voor radio frequentie verstoring (zonder de daarvoor bestemde shelter) Er zat een zware generator op de bodem direct achter de cabine, voor het leveren van het nodige vermogen voor de shelter. Voor op het front zit een hydraulische grondboor voor het slaan van een flinke aardpen.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Bert1953
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 1
Re: Voor elke lading een wagon, de militair trein.
«
Reactie #7 Gepost op:
20 December 2019, 12:44:52 »
Hoe kom je aan de gele stopblokken? Wij gebruikten ze ook om te voorkomen dat tanks voor of achteruit reden op de wagon's.
Gelogd
Eric B
Offline
Berichten: 7604
NS tijdperk II(c)/III
Re: Voor elke lading een wagon, de militair trein.
«
Reactie #8 Gepost op:
20 December 2019, 14:41:29 »
Citaat van: ruudns op 20 December 2019, 09:22:49
@Eric, waarom niet?
Ik kan kijken of ik er nog meer heb. Heb denk ik ook wel ander uit de M113serie.
Dank
Moet er nog een vermelding van de fotograaf en/of de collectie bij?
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
ruudns
Offline
Berichten: 6346
***
Re: Voor elke lading een wagon, de militair trein.
«
Reactie #9 Gepost op:
20 December 2019, 15:50:44 »
Wat mij betreft niet. De meeste zijn door de oud site manager RSAE (Reserve Storage Activity Eygelshoven) en later 22CEC 22ste Combat Equipment Company) gemaakt. Dhr H.van Heeswijk.
«
Laatst bewerkt op: 20 December 2019, 15:53:15 door ruudns
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Eric B
Offline
Berichten: 7604
NS tijdperk II(c)/III
Re: Voor elke lading een wagon, de militair trein.
«
Reactie #10 Gepost op:
20 December 2019, 17:24:47 »
Oké
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Voor elke lading een wagon, de militair trein.