Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
  

Auteur Topic: op bezoek bij  (gelezen 62353 keer)

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
op bezoek bij
« Gepost op: 13 augustus 2006, 20:15:33 »
Met veel genot lees ik over ieders trots: je eigen modelbaan. gemaakt naar eigen wensen en ideen, met veel liefde en inzet. Een vriend van me heeft ook een baan en daar kan ik erg van genieten als ik bij hem op bezoek ben. Nu lijkt het mij een heel goed idee om te kijken of er interesse is om bij elkaar in de "keuken"te komen kijken. Dus je eigen baan open stellen voor een select clubje medebouwers. Wat vinden jullie hiervan.

groeten Fred
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2006, 22:25:31 door fred rutten. Reden: typfout »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: op bezoek bij
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2006, 20:20:44 »
Fred,

ik vind het ene leuk idee. Echter denk ik niet dat mijn ouders het op prijs zullen stellen als ik mensen uitnodig die ik eigenlijk nauwelijks ken.

Als het er om 1 gaat oke, maar zodra het een groepje wordt worden ze al minder enthousiast. Komt nog bij dat er bij mijn baan weinig ruimte voor toeschouwers is.

Maar ik deel je mening om te kijken naar andermans werk erg leuk is!! Zeker om ervaring op te doen voor je eigen baan.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: op bezoek bij
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2006, 20:25:40 »
Ik ben het volledig eens met Sander, en ik zit ook met precies de zelfde "problemen" als Sander.
Dus ik sluit me maar gewoon helemaal aan bij zijn bericht zonder enige toevoeging.

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

manuelspot

  • Gast
Re: op bezoek bij
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2006, 20:36:26 »
Ik vind het een heel leuk iede.

En ja alleen is het zo dat niet iedereen zoveel mensen bij zijn baan tegelijke tijd kan of wil ontvangen.

Bij mij is het zo dat ik het in een zeer ruime kelder heb staan en ook voor publiek te zien is. Het is dan nog wel niet klaar maar er is toch genpeg te zien.
Dus bij mij mag je gerust eens langs komen.
Kijk voor een paar foto's maar op mijn site.

Manuel.

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: op bezoek bij
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2006, 20:37:41 »
Met "een select clubje"bedoelde ik niet dat iedereen tegelijk op bezoek kwam, maar meer een aantal personen die of bij elkaar in de buurt wonen, of met hetzelfde aandachtsgebied bijv digitaal rijden of hetzelfde tijdperk etc etc.  Hierdoor voorkom je denk ik ook dat je allemaal onbekende over de vloer zult krijgen. Misschien is het goed om eerst met elkaar kennis te maken en dan pas bij elkaar gaat kijken. Ik woon in amsterdam en misschien is mijn buurman ook wel bezig met een baan. Hoe jammer is het dat we dit niet van elkaar weten en elkaars werk niet kunnen bewonderen.

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: op bezoek bij
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2006, 20:43:46 »
Ik stel mij zo voor dat als ik bijzondere belangstelling heb om de baan / het modelbouwproduct van één van de forumleden, ik via een persoonlijk bericht contact kan leggen met dit forumlid en kan overleggen of hij/zij het goed vindt om eens nader kennis te maken en mogelijk die baan / dat product te bekijken. Je weet zo op individuele basis, met naam en toenaam wie er gaat komen, je risico blijft beperkt.

Als je aspiraties hebt om je baan / product aan een groter publiek te laten zien kan ik me voorstellen dat je een "open dag" met voorintekening (en maximum aantal deelnemers) organiseert.

Het blijft altijd lastig om het voorgestelde "selecte" clubje te definieren. Want toch zijn het meestal vreemden met een onbekende betrouwbaarheidsfactor (hoewel ik inschat dat slechts een verwaarloosbaar aantal slechtwillende lieden meekijken op dit forum). De vraag is dus of je totaal onbekenden wilt uitnodigen op je zolderkamer, na ontvangst in de huiskamer met je plasma TV en dure stereo, langs de trap met originele Ton Schultens en Karel Appels, om ten slotte uit te komen in je heiligdom met je kostbare treincollectie en de kapitale gereedschapskist. En passant kunnen ook de beveiligingsmaatregelen goed bekeken worden.....

Wat deelnemers betreft zou ik toch kijken of het actieve forumleden zijn die ook bijvoorbeeld veel op beurzen als Houten komen en daardoor een naam hebben te verliezen...

Als een kleine club van forummoderators (2 à 3) of een daartoe op te richten commissie, bij wijze van interview bijvoorbeeld tweemaandelijks diverse (mogelijk) interressante forumleden langsgaan om vervolgens een artikel over de bezochte baan voor dit forum te schrijven vind ik het een ander verhaal, daar zou ik enthousiast voor kunnen worden. Ideetje?
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: op bezoek bij
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2006, 20:53:52 »
ik denk dat je hier inderdaad een groot struikelblok beschrijft. Hoe betrouwbaar is een ieder. Als we hier een goede oplossing voor zouden vinden dan denk ik dat veel modelspoor liefhebbers bij elkaar op bezoek zouden gaan. Het "alleen" op een zolderkamertje zou dan wel eens een andere dimensie aan kunnen nemen.

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: op bezoek bij
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2006, 20:55:41 »
Ter relativering (OT): ik heb ook niet de doopceel van alle Preisertjes nagegaan hoor!  ::)
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: op bezoek bij
« Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2006, 21:24:07 »
misschien is het een idee om een poll op te zetten met bijvoorbeeld de vraag:zou je modelspoorbanen van anderen modelbouwers thuis willen bezichtigen

Catrinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: op bezoek bij
« Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2006, 21:38:24 »
Hallo Fred en anderen,

Ik vind het een heel leuk initiatief van Fred. Natuurlijk, je kunt  gelijk gaan bedenken wat er allemaal fout kan gaan als je onbekende mensen over de vloer krijgt (eerlijk gezegd zou ik me niet echt relaxed voelen als er 10 kritische belangstellenden opeens in mijn huiskamer zouden komen, waar mijn baan staat opgesteld). Aardiger lijkt het me om je af te vragen: wat zou ik daar nu leuk aan vinden?
Kortweg gezegd, ik denk dat het een verrijking van mijn hobby kan zijn als er een paar keer mensen bij mij komen kijken en als ik bij anderen kan kijken.
Voor de goede orde, ik heb een baan van 8 m², 10 treinen, digitaal (Marklin, intellibox, koploper) tijdperk 3. Woon in Amsterdam
Leuk lijkt het me om andere met name speciale vondsten te laten zien, te laten zien hoe koploper geweldig functioneert, hoe je een bureau met een stuk van je baan integreert...etc. Aardig lijkt het me ook om speciale vragen voor te leggen, waar je over aan het dubben bent bij je baan.
Als je iets bij andere ziet, kun je altijd ideeen opdoen.
We lijkt het me voor de uitwisseling aardig, als het regionaal is en dat iedereen digitaal rijdt.

groeten van Catrinus

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: op bezoek bij
« Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2006, 21:41:03 »
Citaat
We lijkt het me voor de uitwisseling aardig, als het regionaal is en dat iedereen digitaal rijdt

Juist de verschillen tussen analoog en digitaal rijden kan je zo mooi op elkaar laten overbrengen, laatste deel van deze qutoe ben ik het dan ook niet mee eens.

Tevens ben ik best bereid om ervoor te reizen. Als ik iets wil mag het best moeite kosten, hoort bij de hobby denk ik. Maar daar is een ider vrij in.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: op bezoek bij
« Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2006, 22:30:52 »
1:1 of 1:2 lijkt me nog wel te behappen. Ik ben wel eens bij wat mensen over de vloer geweest om kitjes af te leveren en dan zie je soms ruwe diamantjes van modelbanen die nog nooit in de openbaarheid zijn geweest. Daar schrik je wel even van. Het kan dus erg leuk en leerzaam zijn. Gespreksstof te over zou je zo denken, maar je moet er toch wel rekening mee houden dat je de bezoekers een soort programma voorlegt. Maw. een beetje entertainen.  Denk daar aan zou ik zeggen.

Op het gebied van betrouwbaarheid: het valt me op hoe snel dit alweer ter sprake komt. Zit dit soort mensen echt vol van ellende? Hoe komt het steeds dat het gaat over onbetrouwbaarheid bij bezoeken en transacties via marktplaats. Zijn wij hobbyisten zo ver opgesloten in onze zoldertjes dat we ons vervreemd hebben van de rest van de wereld? Krijg je verder nooit iemand over de vloer? Blijf je de CV-monteur op zijn vingers kijken?

Of ben ik nou zo relaxed?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Re: op bezoek bij
« Reactie #12 Gepost op: 14 augustus 2006, 08:52:18 »
Op het gebied van betrouwbaarheid: het valt me op hoe snel dit alweer ter sprake komt. Zit dit soort mensen echt vol van ellende? Hoe komt het steeds dat het gaat over onbetrouwbaarheid bij bezoeken en transacties via marktplaats. Zijn wij hobbyisten zo ver opgesloten in onze zoldertjes dat we ons vervreemd hebben van de rest van de wereld? Krijg je verder nooit iemand over de vloer? Blijf je de CV-monteur op zijn vingers kijken?

Tja, op zich heb je wel gelijk maar nadat er bij mij een keer ingebroken is (gelukkig geen treinen weg) ben ik een stuk wantrouwender geworden...

Ik ben ook weleens door iemand uitgenodigd om zijn baan te bekijken om ideeen op te doen over digitaliseren enzo en dat vond ik echt heel erg leuk... Zelf zou ik het alleen niet snel doen...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: op bezoek bij
« Reactie #13 Gepost op: 14 augustus 2006, 09:12:30 »
Ik denk dat mensen hier op het forum een passie hebben met treinen (logisch!) Dan haal je het toch niet in je hoofd om nare dingen te doen. Je hebt zelf ook treinen dus je weet hoe de ander zich voelt.

Ik zou niet bang zijn om een paar forumleden van hier bij me over de vloer te krijgen dat zeker niet!
Wel zou ik er 2 tegelijk maximaal willen, omdat ik anders niet voldoende aandacht kan schenken aan de bezoekers.
Mijn persoonlijke probleem is enkel dat ik nu erg krap zit op zolder, nog niet zo veel heb te laten zien, en een moeder waar ik rekening mee moet houden tot ik op m'n eigen woon.

Maar als iemand echt graag een keer wilt komen kijken is er zeker wel wat te regelen.

Overigens het idee van DHG500 vond ik wel heel leuk!
Ik quote hem nog even...
Citaat van: DHG500

....Als een kleine club van forummoderators (2 à 3) of een daartoe op te richten commissie, bij wijze van interview bijvoorbeeld tweemaandelijks diverse (mogelijk) interressante forumleden langsgaan om vervolgens een artikel over de bezochte baan voor dit forum te schrijven vind ik het een ander verhaal, daar zou ik enthousiast voor kunnen worden. Ideetje?

Het maakt mij niet zo veel uit wie er aan werken, moderators of ander vast groepje leden, en of het 2 maandelijks of maandelijks word uitgebracht. Maar het overall idee vind ik echt leuk!

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: op bezoek bij
« Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2006, 09:27:13 »
Even een mailtje, dan zorg ik dat de koffie klaar staat :)
Groeten Jaap ( Uw gids op de zolder)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl