Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland  (gelezen 28492 keer)

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Gepost op: 15 december 2019, 21:08:16 »
Hallo

Sinds Vorig jaar zijn we een Spoor nul rijgroep NoordOost /Nederland gestart echter hebben we eerste op een drie vrijdag avonden 1 keer om de twee maanden bijeenkomst gehad waar besproken werd wat voor module bakken zouden kiezen en de rails een wie wat zou bouwen industrie of landschap of station.

De laatste bak en de eerste bak zit uit de uiteinde een kopschot die ook worden gebruikt door Fremo. Alleen hebben wij een keuze gemaakt om het spoor op 20 cm van de achterkant te doen zo dat je aan voorkant meer ruimte heb om eventueel gebouwen neer te zetten.  Echter vond ik het persoonlijk mooier om het station aan de achterkant te houden  waardoor hier een extra bakje van 30 cm breed voor nodig is.

Rails is Keuze gemaakt voor Lenz systeem Breedte van mijn module bakken zijn  60cm lengte 1.10 meter. Het station gedeelte zal bestaan uit vijf bakken perron lengte zo 2,40 meter . Kop spoor niet langer dan 1.60 cm lang genoeg om twee Silverlingen langs weg te zetten.

Aangezien ik zelf ook een van de deelnemers ben en pas begin november begonnen ben met de bouw van de eerste module bak. Ik heb keuze gemaakt voor een station aangezien ik meer met reizigers treinen rij dan met goederentreinen.



Het station zal bestaan uit 1 kop spoor voor de railbus en V100 met 1 of twee Silverlingen.  spoor 1 zal spoor zijn waar wat langere personen treinen zullen stoppen die zullen bestaan uit zo vier personen wagons  4Yge umbau in combinatie met gruppe 36 plus een diesel of een stoomlok er voor  kan BR 64 of BR 38 /BR 24 /BR 78 /BR 23 geen BR 01 0f BR 01-10 aangezien het een nevenlijn station is naar voorbeeld uit de Duitse Deelstaat Beiern.

Spoor 2 is een omloop spoor aangezien het geen doorgaand station is dus dat betekend dat de locs de wagons afkoppelen en daarna de loc kan omlopen via spoor 2. Tevens  heeft dit een voordeel dat maar aan een zijde van het station armseinen hoeven worden geplaatst met rangeer sein. Aan de andere kant kan worden volstaan met alleen rangeersein. Hierdoor heb je ook veel  meer bewegingen in het station wat natuurlijk leuk is om te zien voor het publiek als we ooit een keer op een show gaan staan.

Bij het station komt ook een kleine dubbele Lokloods die net groot genoeg is om een BR 78 /BR 64 in weg te zetten of een V100 Echter zal dit pas in het tweede winterseizoen gerealiseerd worden van 2020/2021.

Waarschijnlijk komt er nog een derde spoor bij om de mogelijkheid te hebben om wat goederenwagons weg te zetten met een stukje losstraat. Dit plan wordt ook opgeschoven naar nieuwe winter seizoen 2020/2021

Eerst wil ik zeker weten dat de twee sporen plus kopspoor goed functioneren voor dat er weer verder gebouwd gaat worden.  In februari of Maart komen we weer bij elkaar dit zal waarschijnlijk op een zaterdag zijn zo dat we een kunnen testen of het goed rijd.

Tot zo ver dit eerste berichtje van mijn kant.

Met spoorse groeten,

bernhard
« Laatst bewerkt op: 15 december 2019, 21:59:16 door bernhard67 »

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 26 december 2019, 10:46:44 »
Hallo,

Op dit moment is er niet al te veel te vermelden van af Rijgroep NoordOost /Nederland sinds kort is ons rijgroep met een nieuw lid uitgebreid die uit Duitsland vandaan komt en ook met ons meegaat doen, Hierdoor komen we op 6 leden. 

Qua bouw stationsgedeelte is op dit moment nog niet zo veel te melden wel gaat het iets moois worden.  Laatst via SNM forum nog een leuk kit van kleine Kolenkraan van Studio 95 gekocht voor hele leuke prijs. Na dat ik de Kit thuis ontvangen had en open gemaakt heb bleek er nog een tweede kit in te zitten waar diesel locs kunnen tanken de tank staat onder een mooi afdakje en tussen de rails zit dan een rooster. Dus kwam ik hierdoor tot de conclusie dat ik de tweede kit die alleen al 100 euro kost de eerste kit voor niks heb.  Totaal bedrag wat ik hiervoor betaald had was 80 euro zaten verzendkosten bij in.

tot zo ver dit berichtje

met spoorse groeten,

bernhard

Wiechert

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
  • Spoor 0 in de kelder!
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 01 januari 2020, 08:21:22 »
Iedereen een goed en spoors 2020 gewenst!

De stand van zaken in de rijgroep NoordOostNederland is dat er drie mensen bezig zijn met het maken van modulen en dat er nog drie potentiële deelnemers zijn. Het plan is kort na de 0-1 Treff in Maarn een rijdag te organiseren. De modulen, die op dit moment gemaakt worden, zijn het kopstation van Bernard, zoals hierboven beschreven en een goederenzijspoortje van ondergetekende. Gert-Jan heeft al een aantal modulebakken klaar en hij zal nog een fiddle-yard aanleggen. We hebben op de volgende rijdag ongeveer 12-14 meter spoor in bedrijf, dus het gaat heel leuk worden.


Mijn bijdrage vormt een kwart cirkel en we maken nog een kwart cirkel als landschap om eventueel een halve cirkel te kunnen maken als de zaal er om vraagt.
Even een foto van mijn deel. De rails ligt intussen vast en is elektrisch aangesloten. Binnenkort gaan we ballasten en de voorzijde maken. Het onderwerp van de baan zal in gebouwen en aankleding al doende vorm krijgen. Zoals je ziet is er al wel één gebouw gemaakt. Zwollenaren zullen misschien het gebouw herkennen.


Zicht over de lengte van de baan.

Groet,
Wiechert






bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 01 januari 2020, 10:07:58 »
Hallo Wiechert,


Jij ook nog de beste wensen voor 2020 en verder alle spoor nul liefhebbers 1/87 en spoor 1 rijders.  jou module ziet al goed hier kunnen we later mooie foto's maken van het rollend materiaal wat zal rijden op onze module bakken. Ik hoop dat door dit draadje misschien nog een paar spoor nul liefhebbers bij ons Rijgroep Noord/Oost/Nederland aansluiten. 



Met spoorse groeten,

Bernhard
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2020, 10:14:41 door bernhard67 »

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 01 januari 2020, 13:15:12 »
Hoi, ook namens mij de beste wensen en zoals Wiechert al schreef heb ik inderdaad 2 bakken klaar. De foto's had ik al in mijn Ostmühle draadje geplaatst, maar vanmorgen was ik toch in mijn treinenhok:




En foto's zijn genadeloos, een heel gek horizontaal randje heb ik over het hoofd gezien.

Groet, Gert-Jan


Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 01 januari 2020, 17:24:21 »
Lekker bezig, jullie.

En ook hier mijn beste wensen.

Wolter
Moins mais mieux.

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2020, 21:18:02 »
Goedenavond ,

 We gaan weer verder met de bouw van het station gedeelte inmiddels staan alle vier de module bakken op hun benen waardoor het nu iets makkelijker werken is aan de sporen.

Het zal allemaal niet zo snel gaan aangezien dit voor een groot gedeelte mijn winterproject is, Maar de eerste twee sporen liggen nu op de module bak en kan over een tijdje getest gaan worden voordat de sporen van zand en grind worden voorzien.

tot zo ver dit klein berichtje

met spoorse groeten,

bernhard
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2020, 20:06:04 door bernhard67 »

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2020, 20:33:36 »
Hallo,

vanavond even met een stukje groen bezig geweest bedoeling is dat aan het eind van landweg een hek komt te staan waardoor de koeien niet zo maar de wei uit kunnen lopen. Aan het kant van het spoor zal de weide afgewerkt worden met een stukje hekwerk denk aan palen met prikkeldraad .



De nieuwe module bakken voor Rijgroep NoordOost/Nederland staan dan ook even op zolder wat mijn kleine hobby ruimte is waar ik heerlijk aan module bakken kan werken tijdens de winter periode. 

Tot zo ver dit berichtje.

Met Vriendelijke groeten,
Bernhard
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2020, 20:14:49 door bernhard67 »

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2020, 20:19:15 »
Hallo,

Nog even foto hoe het straks in de praktijk uitgaat zien. De BR 65 is nu bezig met omlopen over spoor 2 op spoor 1 staat dan de reizigerstrein straks. Goederentreinen komen binnen op spoor 2 en de loc loopt om via spoor 1. Dus net even anders om dan een reizigerstrein.



Langs het derde spoor zal een stukje weg lopen hierdoor krijg je toch net even een andere module baan.  Achter de 3Yge umbauwagen zijn de perron zijkanten al uitgelijnd en natuurlijk vast gelijmd de perron moet nu nog op hoogte gebracht worden en daarna afgewerkt. Zodat op den duur de eerste figuren geplaatst kunnen gaan worden waardoor er wat meer gaat lijken.

Met spoorse groeten,

bernhard

« Laatst bewerkt op: 15 januari 2020, 20:27:34 door bernhard67 »

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2020, 13:56:24 »
Hallo,

Inmiddels is afgelopen vrijdag avond voor het eerst proef gereden over spoor 1 en spoor 2 van station Stein de test is goed verlopen en kunnen we rustig verder bouwen tot onze eerste rijdag.



Op het spoor 01 Treff in Maarn stond op zaterdag het  bahnhof stein te pronken in een mooie vitrine kast dus was een klein beetje rijgroep NoordOost/Nederland toch aanwezig in Maarn.

Silverling stuurstand met V160 er voor echter zal de Silverling  met V100-20 in de toekomst regelmatig Bahnhof Stein aandoen. Net zo als de umbauwagens die dan weer worden getrokken door een BR 64 BR 78 of BR 38/V100 en  BR 41 en BR 24 misschien nog wel een BR 23 en BR 03 in de toekomst.

jammer genoeg kan nog geen foto's laten zien van het hele station gedeelte maar die zullen gemaakt worden tijdens eerste rijdag.

Tot zo ver deze kleine update

met vriendelijke groeten,

bernhard

« Laatst bewerkt op: 11 februari 2020, 14:01:51 door bernhard67 »

Wiechert

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
  • Spoor 0 in de kelder!
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2020, 16:58:13 »
Mijn module vordert gestaag. De rails is van een roestlaag voorzien.
En eindelijk is de ballast aangebracht. Dat is voor vier bakken nog een heel karwei.
Overigens wordt ook een gedeelte in straatspoor uitgevoerd. Dat moet nog gebeuren.



De ruwbouw van alle bakken is nu klaar. De elektrische aansluitingen aangebracht en getest.
Nu kunnen we verder met de 'natuur'. Eerst doe ik de rand aan de voorzijde.



Ik wil nog riet in de spoorsloot aanbrengen, maar ik wordt van dit begin meteen al vrolijk.

Even als info voor mensen, die eventueel mee willen gaan doen hierbij een foto van de kopschotten, die wij gebruiken.



De kopschotten zijn 400 en 600 mm breed, waarbij die van 600 eenvoudig aan een zijde is verlengd.
Je kunt dus kiezen of het spoor juist aan de voorzijde of aan de achterzijde ligt. Ik heb van beide nog voorraad.

Groeten,
Wiechert

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #11 Gepost op: 16 februari 2020, 10:58:57 »
Mooie progressie Wiechert!

Ook ik ben weer een module aan het bouwen, nog niet de beloofde fiddle yard maar een boogmodule:


En vrij onnadenkend ben ik er een brugmodule van gaan maken, nog geen idee hoe ik een brug bouw  ???

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/grondlaag.jpg][/url]
Vanmorgen een laag plak smurrie erop (mengsel van houtlijm en verf) en daarna tuinaarde en turf.


En als alles dan toch drijfnat is van verdunde houtlijm e.d. dan meteen ook maar de vezels erop en wat ander groen.

Mochten er mensen belangstelling hebben en toevallig rondlopen op Noordspoor op 28 maart, ik sta er met 1 van mijn Ostmühler minimodulen en neem ook een rijgroep module mee.

Groet, Gert-Jan


bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #12 Gepost op: 16 februari 2020, 11:47:48 »
Hallo,

nu paar foto's van de eerste module bakken van het station Stein wat deel uitmaakt van rijgroep NoordOost Nederland. Voordat de trein het station komt binnen rijden passeert eerst de trein een typische Duitse  jaren 50 woning daar komt nog een dubbele garage bij. Achter de garage begint  de wei daar lopen natuurlijk een paar koeien op hek werk moet nog gemaakt worden.  Aan het andere kant van het spoor komt nog een klein seinhuis te staan om de drie wissels plus seinen te bedienen.





tot zo ver dit kleine berichtje

o ja gras waar ik gebruik van maak is Mininatur persoonlijk vind ik dit gras totaal niet verkeerd aangezien ik beetje late zomer sfeer probeert te creëren doordat het gras beetje beige dwaas overheen zit.

tot zo ver mijn berichtje

met vriendelijke groeten,

bernhard


g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #13 Gepost op: 20 februari 2020, 10:38:29 »
Hoi,

Gisteren een flinke slag gemaakt met het bouwen van de eerder getoonde brug:


Om ook messing locomotieven over de brug te kunnen laten rijden moest ik een zwaardere constructie bedenken. Twee klossen in combinatie met een stalen u profiel gaan de klus klaren.


De zijkant van de brug is uitgevoerd uit het karton van een doos Muesli en de klinknagels zijn met een speld in een stukje alu folie gedrukt.


Dit was de stand gisteravond.

Groet, Gert-Jan

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #14 Gepost op: 20 februari 2020, 10:54:57 »
Nice!!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.