Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 09:22:24
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Sicco Jan
Vandaag om 09:18:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door hgr
Vandaag om 08:59:20
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:26:02
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 07:04:37
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
  

Auteur Topic: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland  (gelezen 28751 keer)

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #135 Gepost op: 24 april 2022, 11:42:18 »
Hallo Gertjan,

Ik zie dat je weer lekker aan het bouwen ben  (y) dat is Mooiwark op zijn Drents .  Ik ga morgen maar eens van de laatste module bak de bedrading veranderen dan moet alles oke zijn voor een rij dag hoop ik.

Verder de laatste tijd heb ik zelf niks aan de module bakken gedaan staat beetje stil aangezien ik druk ben met mijn vaste baan. Wil voor de rijgroep bakken nog wat dennenbomen bestelen en wat struiken voor de aankleding

tot zo ver mijn reactie,

gr bernhard




bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #136 Gepost op: 19 december 2022, 10:47:27 »
Hallo,

Afgelopen zaterdag17 december hebben wij  als Regio NoordOost Nederland spoor nul rijdag gehouden. Was wederom erg gezellig . In overleg hadden we wat spoor nul rijders uitgenodig oa Klaas en Frank die spoor nul dagen in Oldenzaal organiseren.
 
Qua materieel werd zelfs gereden met een hele mooie Philotrain 1700 NS loc  en 600  - NS 2400 voor de rest was het Duits materiaal tijdperk III en IV.

Wel ben ik zelf tot de conclusie gekomen dat ik mijn eigen module bakken voor de rijgroep toch het sporen plan ga veranderen.  De kopspoor loopt eigenlijk op de rand van de bak die komt dus te vervallen.  Het aantal bakken zes stuks ga ik terug brengen naar vijf bakken scheelt ook weer twee staanders.

Het station zal nu ook een schuin aflopende midden perron gaan krijgen waardoor het geheel nog iets leuker uitgaat zien. Op de module bakken  van mij komt gewoon drie sporen het derde spoor gaat omloop spoor worden als daar geen goederentrein op staat.

Ben dus gisteren middag begonnen met het weg halen van spoor twee en drie daarna de bak mooi schoon gemaakt zo dat de nieuwe sporen later weer mooi strak komen te liggen.

Dit is een mooie winter klus voor de maanden januari en februai hoop het geheel eind maart klaar te hebben.

tot zo ver dit bericht

met vriendleijke groeten,

bernhard





Typische Duitse jaren 50 woning  komt uit het spoor nul programma van firma Bunnig


Blokpost Quarestedt stond langs het traject Altona /Kiel  bouwjaar 1916 komt ook uit het spoor nul programma van firma Bunnig Modellbau







Dan nog een korte mededeling ik heb dus groen licht gekregen van het Buurthuis  om een spoor nul show te organiseren  Mag de boven verdieping ook gebruiken. Dit kan zijn in het voorjaar  zou ook leuk zijn om dat 1 of twee weken voor de kerst te doen plaatsvinden soort van Advent  spoor nul show.

Ruimte boven is groot genoeg daar kunnen wat mooie module bakken staan.  dus mochten en spoor nullers zijn of clubs die leuk vinden om te komen dan even bij mij melden. Of  messing bouwers die demo willen geven of diorama bouwers.



En verkoop van spoor nul producten



Nu heb ik nog geen datum maar als er spoor nul liefhebbers zijn


« Laatst bewerkt op: 19 december 2022, 11:26:30 door bernhard67 »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 833
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #137 Gepost op: 19 december 2022, 12:19:34 »
Goeiemiddag

Deze fraaie 0-modelgebouwen zouden toch nog meer tot hun recht komen, als ze wat verzonken zouden staan in de baan en niet zwevend zoals op deze foto's.  Maar misschien is dit voorlopig? Sorry dan voor de voorbarigheid.

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #138 Gepost op: 19 december 2022, 15:28:41 »
Hallo  Herve.

Sorry maar dit is een module baan en aangezien deze steeds wordt afgebroken als de rijdag  voorbij is of eerst weer moet worden opgebouwd staan de gebouwen niet vast.  Vandaar dat er wat ruimte tussen de gebouwen zit. 

Alles wordt vervoerd in gewone personen auto om de kosten zo laag mogelijk te houden en dan  is er geen mogelijkheid om de gebouwen op de module bakken vast te zetten.  Deze worden los getransporteerd in een plastic bak aangezien de gebouwen groter zijn dan de gebouwen in schaal N of 1/87 . Gebouwen in schaal nul nemen nou eenmaal iets meer ruimte in tijdens transport.

Hoop hier bij deze voldoende te hebben toegelicht.

Ik neem je tip mee en ga kijken of ik daar iets mee kan bij sommige gebouwen of bij alle gebouwen

Met vriendelijke groeten,

bernhard
« Laatst bewerkt op: 19 december 2022, 15:34:33 door bernhard67 »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 833
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #139 Gepost op: 19 december 2022, 17:03:40 »
Goeienavond,

Modelgebouwen verzonken inbouwen in een baan, staat de uitneembaarheid geenszins in de weg.

Een  'kruipkelder'  uitsnijden, omringd met een plasticard-boord en daarin de gebouwtjes los plaatsen.  Wegnemen kan dan zonder problemen.

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #140 Gepost op: 22 december 2022, 09:38:15 »
Hallo.

Herve ik ga met jou tips aan de gang moet inderdaad nog beter worden iets meer naar hoger niveau. Zo als ik eerder vertelde ben ik zondag direct begonnen met het weg halen van kop spoor en gelijk spoor 2 en drie weg gehaald de rails heel voorzichtig  los gemaakt zo dat ik alle railsen weer kan hergebruiken geld ook voor wissels. Wel heb ik de rails goed schoongemaakt aan de onderkant om er voor te zorgen dat ze vlak liggen.

Met het Lenz Peco rails moetje toch iets voorzichtiger omgaan met los halen als met de oude Lenz China rails. Module bak 1 en twee zijn klaar bak drie bijna en daarna begin ik aan bak vier . Bak vijf *** ik aan het spoor niks te doen die is oke,

Midden perron wordt 8,5 cm breed en 2 meter lang dat is volgens mij wel voldoende om een BR 212 met drie grote umbauwagons  langs kan staan.

Hoofd perron zal wat langer worden ongeveer 240 zodat gemakkelijk een grote stoomloc met vier wagons lang kan staan.

tot zo ver deze infoi wat betreft rijgroep module bakken. bi volgende rijdag zullen er weer nieuwe foto+s gemaakt gaan worden daar twijfel ik niet aan.

gr bernhard


bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #141 Gepost op: 25 december 2022, 11:43:30 »
Hallo,

Gisteren ochtend even op de valreep naar Coevorden gereden aangezien ik voor de rijgroep module bakken grind nodig had. Het grind wat ik voor mijn vaste baan als module baan gebruikt komt echt uit een Duitse steengroeve vandaan . kwaliteit van hun grind vind ik zeer goed doet niet onder van het dure Koemo grind zit ook geen vuil in bedoel daar zand mee je koopt puur grind.


Zij verkopen buiten grind ook diverse spulen van Badger om modellen mooi te spuiten-modelverf knutsel materiaal en zeer mooie modelspoor bouwpakketen van huisjes en station naar het echte voorbeeld net over de grens in Duitsland  maar ook in
 zwitserland aan te treffen zijn. oa het mooie model van het station gebouw Laar waar de Bentheimer eisenbahn langs rijdt in 1/87 later komt dit gebouw misschien ook beschikbaar voor spoor nul.

Ook verkopen zij zeer mooie bomen en struiken voor zo wel spoor nul als 1/87 maar ook grasen  enz van Mininatur.

Ik vind dat ik wel eens wat mag schrijven over de firma Unique Scenery products  uit Coevorden wat nog een echt familie bedrijf is vader en zoon en moeder en dochter doen verkoop de laatste bouwd ook de gebouwen in 1/87 maar  ook in spoor nul.  Zijn heel erg vriendelijke en altijd gastvrij .

tot zo ver dit kleine berichtje van mij misschien iets te veel reclame maar ik vind dat deze firma wel eens onder de aandacht mag worden gebracht.

Met vriendelijke groeten,

Bernhard
« Laatst bewerkt op: 25 december 2022, 11:47:51 door bernhard67 »

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #142 Gepost op: 28 december 2022, 20:34:43 »
Goedenavond,

Zo van morgen en eerste gedeelte van de middag heeft een mede spoor nul ld van Regio NoordOost Nederland mij geholpen om de bedrading van de module rijgroep bakken beter te doen zodat we geen kortsluiting meer hebben. Voor dat we willen gaan rijden.



Foto van test rijden.

Ook is op de foto beetje te zien hoe het sporen plan uitgaat zien.  Ik denk zo als het nu is gaat dat wel genoeg variatie opleveren tijden het rijden.

tot zo ver dit berichtje

Met vriendelijke groeten,

bernhard


bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #143 Gepost op: 20 januari 2023, 22:27:50 »
Hallo,

Heb nog een foto van onze spoor nul rijdag die 17 december plaats vond.  Br 212 met een ketel trein in bahnhof Stein,




Inmiddels is deze foto nu geschiedenis geworden aangezien het hele sporen plan veranderd is van vier sporen terug gegaan naar drie sporen. Bovendien is er nu ook een midden perron gekomen echter is deze niet zo heel erg breed geworden. heb diverse foto´s bestudeerd van diverse Duitse stations rond om Osnabruck en omgeving ,Daar zijn station die niet zo erg breed midden perron hebben die eigenlijk best wel smal is.


tot zo ver dit bericht

Met vriendelijke groeten,

Bernhard

 
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2023, 22:34:53 door bernhard67 »

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #144 Gepost op: 20 januari 2023, 22:38:57 »
Hallo,

Hier heb ik dus een foto met een BR 212 er op duidelijk is op de foto te zien dat het midden perron niet al te breed is. Kijk maar naar de twee mensen die op het eind van perron naast elkaar lopen.  Dus op mijn module bakken is het midden perron  niet breder dan 6.5 cm .



qua midden perron vind ik dat technisch wel verantwoord op het perron kunnen gemakkelijk nog twee preiser figuren naast elkaar  lopen.

tot zo ver dit bericht

Bij  de volgende rijdag zal ik weer wat foto´s maken van mijn rijgroep module bakken

Met vriendelijke groeten,

bernhard
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2023, 22:46:15 door bernhard67 »

Wiechert

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
  • Spoor 0 in de kelder!
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #145 Gepost op: 21 januari 2023, 20:06:31 »
Ook aan andere modulen wordt gewerkt.
Vandaag bezig geweest met meer natuur op de opstelmodule.
Dat zijn meestal meer kunststofplantjes, maar in dit geval zijn bomen en struiken geplaatst, die op basis van een Hortensia zijn gemaakt.











Verbazend hoeveel van dat spul je kwijt kunt en nog het gevoel hebt dat het bijna niks is...
Maar het wordt er wel beter van.

Groet, Wiechert

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #146 Gepost op: 12 februari 2023, 12:33:31 »
Hallo,

Tja even wat stil in het draadje maar ik zit niet stil kan ik niet moet altijd wat te doen hebben op de dagen dat ik vrij ben. Zeker in de wintermaanden.

Inmiddels is gisteren het midden perron helemaal klaar over drie module bakken  totale lengte is 2,50 meter .Voor de zijkanten heb ik gebruik gemaakt  van de perron zijkanten van Juweela,  Volgende stap is bakken van gras en aan achterkant van eerste perron komen nog struiken.

Langs het perron staat dan ook de BR 216  met een gruppe 36 en umbauwagon .



tot zo ver mijn bericht

Gr bernhard

Wiechert

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
  • Spoor 0 in de kelder!
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #147 Gepost op: 16 maart 2023, 22:10:31 »


Medewerker schrikt van het nieuws uit de krant: BBB op grote winst, de bouw wordt stilgelegd vanwege stikstofperikelen! Dat ziet er slecht uit....

Bij de segmentschijf wat beter nieuws: de bedieningskast is geplaatst en er kan verplaatst worden!




Groeten, Wiechert

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #148 Gepost op: 17 maart 2023, 07:27:36 »
Leuke foto's Wiechert!! Heb je de segmentschijf ook al gemotoriseerd?

Groet, Gert-Jan

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
« Reactie #149 Gepost op: 17 maart 2023, 09:56:34 »
Hallo Wiechert

Dat ziet er mooi uit op de foto´s tja  wat BBB betreft gelukkig mogen de Diesel locs nog aantal jaren langer blijven rijden ondanks dat ze veel CO 2 uitstoten. Dus niet echt slecht nieuws dat BBB gewonnen heeft alhoewel ik zelf niet op BBB gestemd heb. Maar ook niet op VVD de partij van de vele vrije dagen of CDA .- D66   dan blijft over PVDA en SP Groenlinks.

Alle rechtse partijen daar ben ik zeer zeker geen voorstander van

Gelukkig is op modelspoorbaan geen politiek gezeur  en genieten we volop  van het rijden met mooie treinen.

tot zo ver mijn reactie

Met vriendelijke groeten,

Bernhard