Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door MartinRT
Vandaag om 13:15:46
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Een klein stukje Scotland  (gelezen 20432 keer)

grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #45 Gepost op: 30 december 2019, 17:04:04 »
Nog steeds goed bezig Bas!
Als je de "lucht"wat egaler van kleur/structuur wil hebben gewoon met een fijn goedkoop sponsje op de opgebrachte verf deppen en zo de verf "verdelen/ spreiden.
Kan nog makkelijker met zo'n acrylverf rollertje van de èksjon!
Voor een schappelijke prijs krijg je zelfs teveel  ;D :
https://www.action.com/nl-nl/p/spectrum-lakset--6dbdf1f6/
En idd de ondergrond eigenlijk nooit groen schilderen....merendeels naar de donker oker(grijze) kant.
de vlokjes moet je zelf uitproberen: of ervoor of na het opbrengen van de vezels....gewoon uitproberen!
succes!

Jos
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #46 Gepost op: 30 december 2019, 21:51:27 »
Bedankt weer jos ;)

Ik heb voor vandaag de laatste update. Ik heb m'n graspolletjes gelijmd te samen met wat mosjes op de rechterzijde. En ik heb over over het hele ding houtlijm/water gedruppeld. Was wel ff een karwijtje, werd nog 4x gestoord in de tussentijd... En dan was ik weer kwijt waar ik was met m'n pippet ???

Ik denk dat ik in de toekomst maar beetje bij beetje vergroten en dan meteen verlijm  ::)

Afin:




Ik zal niet verrast zijn als ik morgen een kwart van m'n vlokken kan wegblazen maar ik hoop op het beste. Hoe kan je eigenlijk het makkelijkste die vlokken lijmen??

Ik weet ook nog niet of ik helemaal gelukkig ben met de mosjes. Of het komt door de structuur of de kleur, ik krijg er geen realistisch gevoel bij.

Maar laten we eerst wachten tot de lijm droog is.

Allen, een fijne avond en een goede nachtrust toegewenst,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #47 Gepost op: 31 december 2019, 07:36:32 »
Hoi Bas,

Je bent goed op weg!

Je hebt een aantal kleuren gekozen die allemaal vrij hard ten opzichte van elkaar uitkomen. Het okergeel, het rood en donker groen zijn absoluut herfstkleuren maar om dit tot een egaal gebeuren te krijgen is het goed als je er wat kleuren tussenin hebt.

Maar als je begrasser straks in functie is dan kun je tussen al je vlokken wat drupjes houtlijm (iets verdund, geen afwasmiddel) met een kwastje deponeren en schiet je er zelf toefjes gras tussen en dat maakt opeens een groot verschil.

Maar gewoon proberen, dan vind je vanzelf de materialen, kleuren en methodes die voor jou goed werken.

Wat betreft het mos, dat vind ik zelf ook een lastig materiaal om mooi uit te laten komen en gebruik het daarom niet. Ik heb voor mijn baan bijvoorbeeld de struiken van Martin Welberg gebruikt, kost wat, maar dat krijg ik zelf zeker nooit zo mooi.

Vastlijmen van het strooispul doe ik met scenic cement (matte dunne lijm) van woodland scenics, en daar druppel ik dan de ondergrond mee in. (Luke Towan laat dat meermaals zien). Verdunde houtlijm met een drup afwasmiddel werkt ook goed, en voorstrijk heb ik zelf geen ervaring mee maar met lijmt hier ook ballast mee.

Veel succes!!

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #48 Gepost op: 31 december 2019, 09:25:27 »
Tsja... Ik wil je niet ontmoedigen, maar voor de jaren 70 en 80 was dit prima geweest, vlokken, ijslands mos, etc. Tegenwoordig zijn er toch echt veel mooiere producten van Martin Welberg of Lars op 't Hof. Zeker op een beperkt stukje zou ik me uitleven in details, ik krijg nu meer de indruk dat 't ff snel moet.

Kijk, het thema is leuk, Schotland is fantastisch en als je een blijvende indruk in je woonkamer wil zetten, zou ik net even die stap verder gaan.

Voor de rest wens ik je natuurlijk veel bouwplezier toe, da's het allerbelangrijkste.

Mvg.

Tom.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #49 Gepost op: 31 december 2019, 09:42:07 »
Hou het sober en niet teveel kleur door elkaar en zo af en toe wat ruimte tussen de struiken die soms wat hoger en dan wat lager,zie nu een op elkaar geplakte vlakte.Ook in dit geval minder is meer.

Wel een ontzettend leuk draadje.
Succes.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #50 Gepost op: 31 december 2019, 11:06:31 »
Bedankt voor de tips en vooral ook de kritiek. :police: ik kan me er ook wel in vinden, want ik ben zelf ook niet helemaal tevreden.

Ik heb nooit eerder zo'n 'geadvanceerd' stukje scenery gemaakt. Het is voor mij heel veel kopiëren en proberen, vallen en opstaan, trial en error.

Ik heb ondertussen 2x de modules geverfd, 2x de baan gedrybrusht, 2x achtergronden geverfd  en het vergroenen en grassen daar komen ook nog 2e en nog meer pogingen voor.

Ik wil sommige mosjes er af trekken, ik stoor me aan sommige te felle kleuren en aan het feit dat takjes exact dezelfde kleur hebben als de blaadjes. En ik heb er een paar echt heel slecht gelijmd alsof sommige bosjes onderste boven of omgevallen lijken te zitten. En ik vind de structuur te grof in vergelijking met de vlokken die er om heen liggen.

Het enige wat ik kan bedenken is om de mosjes bruin te verven en kleine stukjes op te plakken zodat ze op een ontbladerde tak lijken. Maar ik heb helemaal geen bomen waar ze af van zouden kunnen vallen   ???

Ik merk ook op dat de onverdunde houtlijm (nog) niet overal helemaal kleurloos wegtrekt. De lijmpot zit nu echter op ~30% dus ik wil de pot nu gaan aanlengen met water.

De graspolletjes vind ik op sommige plaatsen mooi staan, maar niet zoals aan de voorzijde. Je kan gewoon te duidelijk zien dat het bij elkaar gebonden, vaas vormige plukjes zijn. En dit oogt niet natuurlijk. Ik denk niet dat ik dit kan wegmoffelen met ander gras misschien wel door een paar vlokjes voor en tussen te lijmen. Misschien trek ik er sommige uit wanneer ik echt ga begrassen.

Ik moet wel zeggen dat ik er enorm veel plezier aan beleef.   ;D als het een beetje toonbaar wordt, zou ik hem ook wel eens op een beurs willen zetten. Dan is het met de geringe grootte net een kijkdoos.

Bas.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #51 Gepost op: 31 december 2019, 11:19:47 »
Je moet nu eenmaal ergens beginnen. Nu het er eenmaal op zit kun je ook eens kijken of je het een beetje kan opknappen. Eraf halen kan altijd nog.

Ik heb die mosjes wel eens zwartgrijs geverfd om ze op de takken van een bosje te laten lijken, en er daarna wat gebladerte overheen gestrooid. De takken die "niet klopten" knipte ik er met een klein schaartje uit. En als je met een, zeker niet te natte, kwast met flink verdunde bruine, bruingrijze etc. verf voorzichtig over het gras en de mossen strijkt, dan blendt het allemaal een beetje in en worden de felle kleuren gedimd. Dan krijg je misschien een heel ander effect. Het is best de moeite van het proberen waard. Je leert er zeker weer van en slopen kan altijd nog.
Veel succes en plezier!  (y)

Leen.

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #52 Gepost op: 31 december 2019, 11:39:38 »
Hoi Bas,

Ik vind het super dat je het gewoon doet, en ook post. Zo leer je het meeste, en anderen ook. T is een veelzijdige hobby dus ook een hoop technieken die je onder de knie moet zien te krijgen. Eerlijk aan te geven dat je idd niet super tevreden bent, gewoon doorgaan.

Tip, keertje een workshop scenery bouw volgen? Dan kun je diverse onderdelen live zien hoe het gaat, en met verschillende materialen helpen, en...nog gezellig ook, en je spreekt mede hobbyisten om ervaringen uit te wisselen (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #53 Gepost op: 31 december 2019, 12:32:23 »
Kijk, dat je er plezier aan beleeft is al heel mooi. Dat je er aan bent begonnen ook. En moet je zien, er is nu al progressie in de zin van dat je zelf ziet dat dingen anders en beter kunnen. Wat echter helemaal mooi is dat je kritiek kunt zien als iets opbouwends, daar was het ook voor bedoeld, maar het wordt gauw anders ervaren. Hulde dus!

Ik zou zeggen, laat je inderdaad op weg helpen en Wim hier kan ook het 1 en ander, straks heb je een stukje Schotland waar je met plezier naar kijkt en je weer even terug bent...

Succes!

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #54 Gepost op: 02 januari 2020, 16:22:43 »
Iedereen een gelukkig nieuwjaar toegewenst  ;)

Ik begon me te vervelen en heb nu van m'n vliegenmepper een statische grassstrooier gemaakt. De vliegenmepper werd voorzien van 2 AA batterijen en daar heb ik er 5 van gemaakt.



Ik had het eerste stukje gras met 3V gedaan...op m'n bureau

En toen met 7.5V.

Aanvankelijk leek het wel goed te werken maar op m'n baan zag er iets minder geslaagd uit.


En na het stofzuigen met de sok


Hoewel het gras niet helemaal overeind staat, voegt het qua kleur wel veel toe aan het geheel. Ik ben daarom ook wel gedeeltelijk tevreden. Ik had ook moeite met de concentratie van de gras. Ik kreeg niet echt een dichte concentratie op de baan.

Ik had ook nog een paar bosjes met verdunde grijze verf behandeld en ik dat helpt wel met de te felle kleuren en de contrasten. Ik ben alleen vergeten om er een foto van te maken.  ::) Maar het is zo wel te doen

Als laatste voor vandaag heb ik alleen nog de daken te laten zien. Ik heb van de week de platen gezaagd, gisteren de plinten er op gezet en vandaag heb ik de voorzijde geplamuurd. Ik denk dat ik voor en bovenzijde morgen ga zwart verven.



Tot de volgende update,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Daniel Caso

  • Gast
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #55 Gepost op: 02 januari 2020, 16:39:41 »
Het resultaat is uitstekend, Bas.  (y)

Daniel

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #56 Gepost op: 04 januari 2020, 23:27:52 »
Ik ben redelijk klaar met het begrassen en ik heb toch maar nieuwe nieuwe achtergrondjes gemaakt, deze keer met 'echte' verf.

Oud:


Nieuw:


Hoewel ze nog steeds donkerder zijn dan ik in gedachte had, vind ik ze wel mooi geworden (vooral als je ze met de ouwe vergelijkt)  ;D

Ik heb de achtergrondjes en de inmiddels zwart geverfde daken gemonteerd aan de bakken. Ik had eerst de achtergronden vast geschroefd aan de daken, vervolgens had ik de daken vastgeschroefd en als laatste schroefde ik de achtergronden vast aan de achterzijde van de bak.





Het geheel is niet helemaal kaasrecht. De daken heb ik met een handzaag gedaan en met snijden van de nieuwe achtergrondjes heb ik een beetje een steek laten vallen. De vurenhouten bakken waren ook krom (zoals altijd). Voor een volgende keer zou ik wel alles bij de bouwmarkt laten zagen en wat rechtere bakken uitzoeken. Ik weet nu immers hoe het moet  :police: Ik wilde de daken ook over de achterzijde heen laten laten lopen, alleen dat ging hier niet lukken vanwege de hoogte restrictie.

Desalniettemin ben ik erg blij met het resultaat. :laugh:

Morgen is de laatste dag van m'n vakantie helaas. Dan wil ik op de achterzijde de Highlands gaan verven. De verf moet een klein stukje doorlopen over de achtergronden zodat ik een goede overgang kan maken tussen Highlands en lucht.

Ik ben nog in dubio of ik een klein beetje houtvuller wil smeren tussen de achtergronden en de achterwand. Het randje is niet echt een eye catcher maar voorkomen is beter dan genezen lijkt me.   ::)

Ik heb ook de audio module binnen voor het onweren. Ik heb alleen de enorme pech dat m'n computer met 'terminale' problemen kampt. Het enige wat rest zijn cruciale bestanden er af trekken voordat ze d'r geest geeft. Lang verhaal kort, programmeerwerk loopt iets achter. Ik ben ook nog in afwachting van m'n banggood items zodat ik de ledstrip er in kan plakken en de elektronica kan afronden.

Tot zover het Schotse onweer op mijn slaapkamer.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #57 Gepost op: 04 januari 2020, 23:39:27 »
Zoals ze zeggen in de hooglanden:

"Don't like the weather?
Just wait fifteen minutes."

slainte
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #58 Gepost op: 06 januari 2020, 21:22:49 »
Ik heb voor vandaag nog een klein beetje. Ik heb de achterzijde + kartonnetjes afgeverfd.

Ik ging full Bas Ross ueeehhh Bob Ross. Kloddertje hier, kloddertje daar. Ik heb geel, rood, oranje, bruin en groen gebruikt. Het verven ging in principe goed af, ware het niet dat die plakaat ellende alleen maar aan de kartonnetjes wilde hechten. Zo zie je nog hier en daar wat wit er tussen. Het is alleen niet echt storend. Het ziet er, naar mijn mening, wel leuk uit.





Dus voor volgende keer, 'echte verf' kopen. Het kost wat meer maar dan heb je ook meer. Ik zie dit maar als deel van de hobby, af en toe vallen om er van te leren  ::) .

Ik verwacht deze week nog wat elektronica dingetjes uit China te ontvangen. Als het mee zit, kan ik dit weekend een slag slaan.

Ik moet rgbww waardes vinden en noteren voor de verlichting.

Ik wil ook zo snel mogelijk te trein laten rijden. Met behulp van de te maken stroomdetectie print wil ik de relatie tussen pwm niveau en snelheid vast leggen. Als ik die informatie heb, kan ik de trein redelijk goed positioneren.

Ik moet misschien afzien van de IR ontvanger. Ik zit namelijk in de knoop met de timers van de Arduino. Ik heb 5 pwm kanalen nodig en nog een extra timer interrupt en dat kan niet. Daarvoor moet ik gebruik gaan maken van software pwm om in ieder geval de trein mee te regelen. De IR ontvanger kan misschien wel of niet conflicteren met m'n interrupts. Ik ben wel fan dit soort uitdagingen  (y)
 
Tot de volgende update weer,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #59 Gepost op: 07 januari 2020, 16:32:19 »
Heren vraagje,

wat vinden jullie van het idee om plexiglas te monteren aan de voorzijde. Het voornaamste doel is extra stevigheid en veiligheid, maar wat voor effect zou dat hebben voor de scenery wanneer de led strips er in gaan?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)