Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
  

Auteur Topic: Slugs & Andere Rariteiten  (gelezen 19559 keer)

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5678
Slugs & Andere Rariteiten
« Gepost op: 09 december 2019, 21:12:39 »
Q: Wat doet men in Amerika als meer trekkracht wordt vereist maar niet het extra vermogen van een 2e loc?
A: Men neemt een "slug"!

Zo'n slug is een gereduceerde loc (meestal een bestaande, soms complete nieuwbouw) die geen eigen dieselgenerator heeft maar nog wel de tractiemotoren in de draaistellen. Deze krijgen stroom van de aangekoppelde normale loc.
In dit topic wil ik wat informatie geven over dit fenomeen en later verslag doen van mijn poging om zelf zo'n ding te bouwen.
« Laatst bewerkt op: 01 december 2020, 21:46:02 door Reinout van Rees. Reden: Titel weer aangepast :) »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5678
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #1 Gepost op: 09 december 2019, 21:34:18 »
De slug is er in veel varianten:

* in zijn meest radicale vorm alleen nog het frame met de trucks; geen cabine,
   huif verlaagd, beton als compensatie voor de afwezige diesel
* sommige worden uitgeschakeld bij hogere snelheid
* of de tractiemotoren worden in het "serie\parallelle" schakelplan van de loc
   opgenomen
* dynamic braking kan soms aanwezig blijven
* de cabine kan gehandhaafd worden als stuurstand
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5678
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #2 Gepost op: 09 december 2019, 22:59:59 »
Nog wat info:
https://en.wikipedia.org/wiki/Slug_(railroad)
De slug is vrij onbekend in Europa maar op deze site staat 1 van de SNCF.
« Laatst bewerkt op: 10 december 2019, 00:29:35 door Bert van Gelder »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0


Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5678
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #4 Gepost op: 09 december 2019, 23:27:26 »
Bedankt voor de mooie foto's  (y)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5678
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #5 Gepost op: 10 december 2019, 00:01:48 »
CSX 1023 is denk ik een GP geweest.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2019, 01:26:29 »
GP9. Oud beestje dus.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3840
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #7 Gepost op: 10 december 2019, 06:38:03 »
Wordt dan ook het vermogen van de lok die de stroom levert aangepast? Of trekt hij die extra tractiemotoren dan gewoon?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #8 Gepost op: 10 december 2019, 07:55:41 »
Er is geen extra vermogen nodig. Het idee is dat er meer aangedreven wielen zijn om het vermogen kwijt te kunnen. Met hetzelfde vermogen meer trekkracht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #9 Gepost op: 10 december 2019, 08:12:13 »
Wat is het verschil met een cow and calf?

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #10 Gepost op: 10 december 2019, 08:13:55 »
Volgens mij heeft het calf wel de dieselgenerator maar alleen niet de besturing, wezenlijk anders kan een unit met alleen de elektromotoren.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22443
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #11 Gepost op: 10 december 2019, 08:26:12 »
Hoi Jacob.
Zo dit is wat je noemt nog eens iets anders dan anders!
Leuk en interessant onderwerp. Ga het lekker volgen  :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #12 Gepost op: 10 december 2019, 09:02:28 »
Wordt dan ook het vermogen van de lok die de stroom levert aangepast? Of trekt hij die extra tractiemotoren dan gewoon?
Staat in de wiki link in bericht #2. Het belangrijkste doel is het vergroten van de trekkracht door meer wielen. Dat gaat ten koste van de snelheid.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #13 Gepost op: 10 december 2019, 10:02:20 »
Slugs zijn leuk :) Vooral omdat je zoiets hier niet ziet. Mijn favoriete maatschappij Southern Pacific heeft ze ook gehad en noemde ze TEBU (Tractive Effort Booster Unit):

- http://espee.railfan.net/sptebu.html

Het artikel schrijft dat deze alleen tussen bepaalde type GP40's gehangen konden worden vanwege de MU besturing (MU = Multiple Unit).

« Laatst bewerkt op: 10 december 2019, 10:20:50 door Ronald Halma. Reden: haakje sluiten vergeten »

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #14 Gepost op: 10 december 2019, 13:02:06 »
Niet helemaal alleen Amerikaans. Ik kan er geen foto meer van vinden maar op Antwerps haven trein heeft in de 90-ter jaren een V60 met een kalf rond gereden. Misschien weet iemand anders hier meer van?
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.