Het programmeren was geen probleem, maar op de multimaus staat de richting van het wissel verkeerd om. Hoe krijg je deze omgedraaid? Als ik goed heb gezien zijn dit de CV's 34 en 37, maar hoe krijg je deze geprogrammeerd?
PROGRAMMING THE TURNOUT DECODER:The turnout decoder must be placed in the programming mode before you can program the decoder. To do this, quickly switch the turnout drive back and forth manually five times in a row. The turnout decoder is now in the programming mode and indicates this by switching back and forth one time per second. After switching 30 times, the turnout decoder exits the programming mode. When programming the address, the turnout decoder immediately exits the programming mode upon confirmation of the address. When programming the CV‘s, the turnout decoder exits the programming mode once it has switched 30 times. To exit the programming mode earlier, program CV 80 to ‘0’.
PROGRAMMING THE POSSIBLE CV’S:You must remove all locomotives from the track; otherwise the locomotives will take on the corresponding CV values.The CV values are programmed as described in the manuals for the multiMAUS and Lokmaus 2®/R3®. To program the turnout decoder, you must place it in the programming mode as described above. It is important that the decoder remains in the programming mode after each programming operation, and that this is indicated by the cyclic switching of the turnout. Let the remaining switching time expire, or program CV 80 to ‘0’ to exit the programming mode before the switching time expires
Ik begrijp dus dat dit 'hardwarematig aanpassen' niet zonder meer hoeft op te gaan?Nogmaals niet om te zeuren , ik probeer gewoon de diepe roerselen van de MM (en van DCC) te doorgronden
Zonder te willen mekkeren, heb ik het idee dat er 'licht' zit tussen jouw antwoord in mijn draadje en hier. Bij mij zei je o.a. 'Als het "fout" zit moet je het "hardwarematig" aanpassen Dus oplossen bij het wissel' Ik begrijp dus dat dit 'hardwarematig aanpassen' niet zonder meer hoeft op te gaan? Nogmaals niet om te zeuren , ik probeer gewoon de diepe roerselen van de MM (en van DCC) te doorgronden
Bij jouw Cobalt kan dat dus niet en zal je ermee moeten leven dat het omgekeerd in je display staat.
Dat is niet helemaal waar .... Daar heb je een knopje op de Cobalt
Dat bleek ook niet de oplossing. Na elke herstart (of na kortsluiting) van de MM reageerde het relais in de schakelunit van de Cobalt ss niet op het eerste omzet commando, terwijl de wissel wel omging. Waarna weer sluiting ontstond op het puntstuk. Elk volgende commando hoorde je het relais wel omgaan.
Uiteindelijk heb ik de wissel maar een heel nieuw adres gegeven.
Mijn conclusie was, en bij nader inzien staat dat ook beschreven in de handleiding (RTFM stupid) dat de schakelaar alleen de motor andersom schakelt en niets met de digitale instelling doet.
Mijn vraag is toch nog: als je in mijn constellatie met de Cobalt de CV verandert zoals beschreven, had het dan wel gewerkt?
There are NO Complex DCC-digital commands or CVs to remember. Please use these instructions, not the accessory decoder instructions that are supplied with your DCC system
Mijn vraag is toch nog: als je in mijn constellatie met de Cobalt de CV verandert zoals beschreven, had het dan wel gewerkt?met dank en vriendelijke groet, GerardEdit: lees net de reactie van Remunj pas, antwoord is dus Nee?
Tenslotte Ronald, je schrijf, in reactie op het adres veranderen:'Als dat het probleem heeft opgelost is de vraag dat is heel apart.'Toch is dat niet zo vreemd, als je een nieuwe wissel (nieuw adres) invoert in de MM, krijg je een eenmalige optie om met de pijltjes de stand in te geven. Volgens de handleiding van de MM zou dan ook de wissel om moeten gaan, maar dat is bij de Cobalt niet het geval. Maar je kiest dan wel degelijk een richting.