Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: Roco Öbb 1110.502, wordt niet meer gemaakt.  (gelezen 9256 keer)

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Roco Öbb 1110.502, wordt niet meer gemaakt.
« Gepost op: 19 november 2019, 18:50:27 »
Voorzover nog niet bekend:

"Roco informiert: das Modell 1110.502 Art.Nr.72372/72373 wird nicht gefertigt
Grund: Schaden in den Spritzwerkzeugen während der Produktion
aufgrund eines Schadens in den Spritzwerkzeugen, der während der Produktion aufgetreten ist, muss die Elektrolokomotive 1110.502, Art. Nr. 72372/72373 storniert werden. Die Rückstände auf die Modelle werden gelöscht, das Modell ist nicht mehr bestellbar".

bron:

https://www.memoba.at/de-de/pages/main/home.html/ME/FE/DeepLink/display?page=de-de%2Fpages%2Fmain%2Fhome&sessiontest=e3220ed180765d22cddfe3d5841388d2

Jan
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2020, 17:16:01 door Bert van Gelder »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Roco maakt de Öbb 1110.502 niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 19 november 2019, 18:58:37 »
Nou, dat is niet de eerste keer dat ze dat excuus gebruiken, las het op DSO ook al een paar keer.

Vraag me af wat er aan de hand is, bij een OBB-model zie ik ze nog niet zo snel een k-smoes gebruiken.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Roco maakt de Öbb 1110.502 niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2019, 19:49:00 »
Er wordt gesproken van "Spritzwerkzeugen"
Dat vertaal ik dan maar even met "spuitmallen' ;D

Nu hebben ze, denk ik, alle maten nog wel ergens achter de hand in een digitaal bestandje.
Is dan het nieuw 'frasen" van die stukke mal(len) dan zo'n dure aangelegenheid ?

Ze hebben er natuurlijk geld in de ontwikkeling gestoken.
Dat is dan helemaal 'weg' met die "Stornierung"(mooi Duits woord overigens  :) )

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Roco maakt de Öbb 1110.502 niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2019, 20:11:11 »
Het maken van mallen voor kunststof schijnt inderdaad vrij kostbaar te zijn.

Het is wel vaker als reden opgegeven om een bepaalde variant net niet te kunnen maken, ook heeft er lang geleden in de catalogus (ik meen ook bij een Oostenrijks model) eens de vermelding gestaan dat dit de laatste versie zou zijn omdat men daarna de mal ging aanpassen.

mvg, Arjan
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Roco maakt de Öbb 1110.502 niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2019, 23:04:07 »
Precies hetzelfde probleem als waar we met de Plan V al jaren mee kampen: mallen naar de Filistijnen.
Alleen als Roco investeert in nieuwe mallen, is er nog hoop.


Steyn

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco maakt de Öbb 1110.502 niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 19 november 2019, 23:24:10 »
Voor zover ik weet zijn de mallen van Plan V/T NIET naar de Filistijnen. Deze modellen zijn destijds in China gemaakt, alwaar in de betreffende fabriek de koppelingen/inspuitstukken van de spuitgietmachines op de mallen een geheel 'eigen' aansluiting hadden. Op het moment dat Roco destijds de samenwerking met deze producent beëindigde, werden de mallen, welke eigendom waren van Roco 'bij elkaar geveegd en in een grote container gepleurd met een briefje er op: Veel succes ermee' (of iets dergelijks wat op het zelfde neerkwam). Dat betekende (in een notendop) bij aankomst in Oostenrijk onder andere:

a. een heleboel uitzoekwerk
b. een heleboel restauratiewerk (omdat een groot deel van de mallen 'ongeconserveerd' in een grote zeecontainer via lange zeeroutes en treinreizen uiteindelijk in Oostenrijk aankwamen)
c. maken van nieuwe / ontbrekende mal-delen
d. het aanpassen van de Chinese mal-delen aan de Europese spuitgietmachines

en dat terwijl de productie in de Europese fabrieken van Roco (of Modelleisenbahn GmbH zo u wilt) ook gewoon door moest gaan, want: de schoorsteen moest roken/ er moesten knaken verdiend worden. 

Het ligt dus iéts genuanceerder...

Rob
« Laatst bewerkt op: 19 november 2019, 23:26:00 door Wijktrein »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Roco maakt de Öbb 1110.502 niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2019, 23:37:32 »
Oké, mijn opmerking was misschien een beetje kort door de bocht (pardon: boog!  ;D ), maar in de praktijk komt het hoegenaamd op hetzelfde neer: geen Plan V.


Steyn

ReneN

  • Gast
Re: Roco maakt de Öbb 1110.502 niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 20 november 2019, 00:42:38 »
Bovenstaand verhaal heb ik idd van verschillende winkeliers gehoord, dus dat lijkt vrij aardig te kloppen. Plan T was er als ik me goed herinner slechter aan toe dan Plan V. Het is voor Roco natuurlijk de vraag hoeveel stellen ze nog enigszins winstgevend in de markt kunnen zetten als de mallen gerepareerd worden. Het verklaart iig waarom het zo lang stil blijft rond deze modellen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Roco maakt de Öbb 1110.502 niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2019, 05:48:41 »
Maar goed, is er van de 1110 ooit een geheel vernieuwde tweede versie gemaakt, zoals bij de Blokkendoos?
Als de 1110 nog altijd op basis van de oorspronkelijke mal werd geproduceerd, dan zal die mal zo langzamerhand wel versleten zijn. Het model staat als sinds mensenheugenis in de Roco catalogus. Dan ben ik er ook niet zo zeker van dat er een computerbestand is. Eerder een stapel tekeningen en een al lang gepensioneerde/overleden machinebankwerker.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Roco maakt de Öbb 1110.502 niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2019, 09:17:12 »
... van verschillende winkeliers gehoord, dus dat lijkt vrij aardig te kloppen.
Dat lijkt mij geen juiste conclusie. Al die winkeliers citeren dezelfde bron: Roco.
Je kunt pas concluderen dat het verhaal klopt als je meerdere onafhankelijke bronnen hebt, die Chinese leverancier van de matrijzen b.v.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco maakt de Öbb 1110.502 niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 20 november 2019, 09:33:51 »
@72sonett: Knappe kerel als je (correcte) info bij die Chinees vandaan krijgt  ;D. (Mijn bron is overigens ook Roco, direct van de afd productontwikkeling. Ik heb overigens geen enkele reden om te twijfelen aan het verhaal).

De grootste makke was bij Plan V en (met name) -T, dat de bakken van een aantal modellen een tikkeltje (…) bol stonden, een gevolg van het veel te snel uit de hete spuitmal losmaken. Technisch was het natuurlijk ook niet handig om bij de digitale versies een functiedecoder in de niet-aangedreven kopbak te zetten. Maar ja, het verhaal van de gedane zaken die geen keer nemen....

Het zou me niets verbazen als ergens de komende jaren Plan en -T toch weer opduiken, maar dan met (met name V) een gewijzigde uitvoering/deur-/raamindeling als zoals bij de hogere deelseries (de Plan V stellen die er tot nu toe zijn, maken deel uit van de serie V1-3.) Zet er andere wanden en pas de onderkant aan en je hebt nog mogelijkheden voor een heel scala aan hogere deelseries.

Maar tot zover de Plan V-T perikelen, even terug naar het topic:

Als de mal van de ÖBB 1110 serie idd naar de knoppen is, is het aan de producent om op basis van calculatie en verkoopverwachtingen te beslissen of het zin heeft om een nieuwe mal te maken. Simpel, maar zo is het nu eenmaal. En anders duikt er misschien op termijn nog een keer een ander in het ontstane gat. Misschien kan crowdfunding een handje helpen... ;) ;)

Groet,
Rob
« Laatst bewerkt op: 20 november 2019, 09:49:08 door Wijktrein »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Roco maakt de Öbb 1110.502 niet meer
« Reactie #11 Gepost op: 20 november 2019, 11:07:47 »
Mijn bron is overigens ook Roco, direct van de afd productontwikkeling. Ik heb overigens geen enkele reden om te twijfelen aan het verhaal.

Er zal wel iets van waarheid in zitten, ik probeerde alleen maar duidelijk te maken dat het argument "iedereen zegt het dus het is waar" niet deugt.

Er zijn ook andere meningen:
... niet de eerste keer dat ze dat excuus gebruiken, las het op DSO ook al een paar keer.
... niet zo snel een k-smoes gebruiken.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Roco maakt de Öbb 1110.502 niet meer
« Reactie #12 Gepost op: 20 november 2019, 11:11:37 »
En waar is die mening dan op gebaseerd?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Roco maakt de Öbb 1110.502 niet meer
« Reactie #13 Gepost op: 20 november 2019, 12:06:38 »
Meningen? Eerste wat ik noemde was een feit en het tweede was geen mening maar onderbouwing dat ik geloof dat Roco geen smoes gebruikt maar naar waarheid heeft aangegeven wat er mis is.

Dat is toch niet zo moeilijk?

Er zijn ook andere meningen:
« Laatst bewerkt op: 20 november 2019, 12:09:02 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Roco maakt de Öbb 1110.502 niet meer
« Reactie #14 Gepost op: 20 november 2019, 13:11:53 »
Het maken van mallen voor kunststof schijnt inderdaad vrij kostbaar te zijn.
Als je mallen in China zou laten maken kost dat 20- tot 50 duizend euro, afhankelijk van de complexiteit. Nieuwe mallen in Europa laten frezen kost zomaar een ton, zeker voor een meervoudig object als een lokbehuizing. Daar is een samengestelde mal uit minstens 4 compartimenten nodig (buiten en binnenzijde, 2x kopeinde) en praat je al snel over een investering van 150.000 euro, er vanuitgaande dat de CAD bestanden er nog zijn.
RETROBAHN A.G.