Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 10:48:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00)  (gelezen 15927 keer)

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00)
« Gepost op: 14 november 2019, 13:07:52 »
Na een aantal bezoekjes aan Schotland en de vele distilleries in de Speyside, Highlands, Orkneys en Islay vond ik het tijd worden de diverse hobby's te combineren voor een digitaal baantje met een Distillery thema in de Engelse schaal 1:76. Nu had ik met deze schaal al wat ervaring opgedaan bij de vereniging de Hoekse Lijn, tot 2016 in de voormalige Stena Terminal te Hoek van Holland, waar "we" met een Zuid-Engelse baan bezig waren, de welbekende White Cliffs of Dover in model na te bootsen. Dat project sneuvelde helaas in 2016 toen we de banen moesten demonteren en sedertdien bleef het "kriebelen". Met dit baantje wil ik nu aan dat gekriebel een goed einde maken. Afijn, genoeg voorafjes, aan het werk !

Ideetjes te over, en op het www staan genoeg prachtige foto's ter inspiratie. Op de Facebook pagina "Micro Layouts" stond afgelopen zomer een leuk baantje dat een Amerikaans tintje had. Met 2 modules van 90 x 40 en wat Peco wissels & rails probeerde ik daar vervolgens iets prettigs Schots van te maken. Nu zijn mijn foto's bijna zonder uitzondering veel te groot qua bestandsformaat voor publicatie alhier, dus dat houden jullie nog tegoed. Wel vindt je hier het oorspronkelijke plan afkomstig van de fameuze website van Carl Arendt....



Die 90 x 30 cm ga ik dus niet halen, zelfs niet met een 2-assig stoomlocje en dito engelse wagonnetjes. Die cassettes trouwens wel, het zijn er al 3 geworden. Volgende stap is de Distillery zelf, dat was nog even zoeken naar iets geschikts..


MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00)
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2019, 13:23:52 »
Stap 1 was het baanplan, stap 2 de inspiratie en stap 3 wordt de uitvoering.

Nu ben ik nogal Prototypical aangelegd, het mag er best realistisch uitzien. Dat is soms een handicap, ik weet het, maar het bevalt me wel. Dat betekent dus ook dat het uiteindelijke model er in realiteit best wel zo uitgezien zou kunnen hebben. Dus op zoek naar iets geschikts kwam ik op de website van Canmore.org.uk.  Deze website staat vol foto's uit het heden en (verre) verleden van Schotland, waaronder dus ook de whisky industry. In een bestand stond een prachtig ontwerp van de Tamdhu distillery, zowel een voor- als een achteraanzicht. Helaas geen maten maar dat kon ik nog wel herleiden; bovendien moet e.e.a. ook passen op de 2 modules als achtergrond model. Afijn, we komen er wel...



Gelukkig zijn er ook personen die dit al in model hebben omgezet (afkomstig van de Facebook pagina British Railway Modelling):



Al met al een flink complex, en dit is nog zonder de Warehouses (waar al die kostelijke whisky in houten vaten ligt te rijpen)  :D

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00)
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2019, 13:40:19 »
Stap 3, de uitvoering (uitvoerig dus..)

Van het ontwerp van Tamdhu werd een mock-up gemaakt, gewoon een schets op schaal die uitgeknipt werd en geplaatst achter de sporen. Na wat passen en meten kon ik verder aan de slag met een definitieve tekening op schaal. Hiervoor gebruik ik kozijnen uit de reserves (ik gooi zelden iets weg uit bouwpakketten) die qua afmetingen werden verwerkt in de tekening. Deze tekeningen werden uitgesneden en op 2 mm karton geplakt. Na droging wordt dit uitgesneden en ontstaat een stabiele basis dat met Scalescenes fotopapier wordt beplakt.
Het karton is afkomstig van Pipoos en is in diverse diktes te koop, ik heb gekozen voor 2 mm omdat dat nog enigszins snijdbaar is. En met meerdere lagen over elkaar geplakt wordt de constructie behoorlijk stabiel, ook voor een expo baantje..



Deze plaat is 50 x 70 cm, dat is nog redelijk te handelen. Wat je ziet zijn de witte fronten van de gebouwen. De 3 gevels links zijn de Warehouses, waar de vaten liggen opgeslagen. Bovenaan rechts is de voorzijde van de Kiln, ofwel de vloer waar de natte gerst te drogen wordt gelegd boven een vuurtje van kolen (op Islay met turf !). De Kiln wordt vaak gekenmerkt door een pagode-dak. Daaronder rechts zijn de afzonderlijke gevels van de Stillshouse (of Spirithouse) waar de koperen distillatiekolommen staan, de mashtuns en de washbacks. Tevens staan hier nog de gevels op van de Maltings, alwaar de gerst waar aangevoerd en tot mout verwerkt, dit zijn 2 gekoppelde gebouwen in tegenstelling tot het oorspronkelijke ontwerp van Tamdhu waar er 3 staan. Concessies dus...vandaar de naamsverandering in Dram Dhu.  :D

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00)
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2019, 13:47:45 »
Kijk eens op RMweb genoeg te beleven daar.

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00)
« Reactie #4 Gepost op: 14 november 2019, 13:52:59 »
Kijk eens op RMweb genoeg te beleven daar.

Wat denk je dat ik elke dag zit te doen ?  ;D

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00)
« Reactie #5 Gepost op: 14 november 2019, 13:58:50 »


Dit is de voorgevel van de Warehouses (waar die mooie vaten liggen te wachten). Zoals je ziet staan er maten naast de raamopeningen, die corresponderen met de maten van de kozijnen, in dit geval van Auhagen en buitengewoon oud Faller. Als dat nodig is worden de kozijnen op maat gesneden; geverfd worden ze voor plaatsing allemaal, in stemmig Schots rood dacht ik zo..

Je ziet nu ook de teksten "8 Pane" en "9 Pane", dit slaat op het aantal ramen (Panes) in het kozijn. Op die manier weet ik welk type kozijn waar in de gevel geplaatst dient te worden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00)
« Reactie #6 Gepost op: 14 november 2019, 14:04:07 »
Denkt U nog even om de Zwarte Meuk op de muren?

Angel's share fungus mag op geen enkele zichzelf respecterende distillery ontbreken.
Zeker niet op de muren van de dunnage warehouses.
https://en.wikipedia.org/wiki/Baudoinia_compniacensis

Maar dat wist je natuurlijk allang.

slainte mhath
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00)
« Reactie #7 Gepost op: 14 november 2019, 14:42:33 »
Ter info: deze distillery heeft daadwerkelijk railverkeer gehad.

https://maps.nls.uk/geo/explore/#zoom=17.545603199096355&lat=57.4586&lon=-3.3549&layers=168&b=1

Mooie site lijkt mij dit.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2019, 13:46:54 door Jeronimos »
Jeroen

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00)
« Reactie #8 Gepost op: 14 november 2019, 15:00:07 »
Wat denk je dat ik elke dag zit te doen ?  ;D
Hoe zou ik dat moeten weten. ???Was maar een tip hoor.

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00)
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2019, 15:22:49 »
Ter info: deze distillery heeft daadwerkelijk railverkeer gehad.


https://maps.nls.uk/geo/explore/#zoom=17.545603199096355&lat=57.4586&lon=-3.3549&layers=168&b=1


Mooie site lijkt mij dit.

Hee bedankt ! Just what I needed !! Maar zoveel ruimte heb ik nu ook weer niet...  :'(

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00)
« Reactie #10 Gepost op: 14 november 2019, 15:26:51 »
Denkt U nog even om de Zwarte Meuk op de muren?

Angel's share fungus mag op geen enkele zichzelf respecterende distillery ontbreken.
Zeker niet op de muren van de dunnage warehouses.
https://en.wikipedia.org/wiki/Baudoinia_compniacensis

Maar dat wist je natuurlijk allang.

slainte mhath
Hendrik Jan

Inderdaad Hendrik Jan, dat wist ik al. En bij sommige distilleries is het een onderwerp waar niet in het openbaar over gesproken wordt. Zo zijn de bomen voor de distillery van Blair Athol ook pikzwart. Vooral in het voorjaar geeft dat een mooi contrast met de frisgroene blaadjes. Overigens is de begroeïng tegen de gevel van het Stillshouse van Blair Athol in het najaar prachtig gekleurd in rode en gele tinten...fotogeniek dus  :)
« Laatst bewerkt op: 14 november 2019, 21:08:48 door 44 »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00)
« Reactie #11 Gepost op: 14 november 2019, 18:06:55 »
Na een aantal bezoekjes aan Schotland en de vele distilleries in de Speyside, Highlands, Orkneys en Islay vond ik het tijd worden de diverse hobby's te combineren voor een digitaal baantje met een Distillery thema in de Engelse schaal 1:76......

Prima idee!  (y)

Leen.

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00)
« Reactie #12 Gepost op: 18 november 2019, 14:23:02 »


Inmiddels weer wat verder gekomen (onder het genot van een passende versnapering). Dit zijn de Warehouses (waar de vaten met het kostelijke goedje liggen opgeslagen). De openingen worden de deuren voor verder transport van de vaten per wagon naar de bottling plants (Edinburgh of Glasgow). Het uitsnijden van de openingen gaat nogal zwaar in het 2 mm karton, gelukkig heb ik stevige mesjes en een stalen lineaal.

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00)
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2019, 14:28:44 »


Na het uitsnijden van alle onderdelen volgt de proef opstelling. Hier kan ik zien of er iets aangepast moet worden qua hoogte, diepte of breedte. Maar het ziet er voor alsnog prima uit. Nu de tussenmuren maken ter versteviging van de constructie. Wat je hier ziet is "slechts" de distillery van gerst-ontvangst via droging (de kiln) naar de mashtuns en de stills. De Warehouses komen er aan de rechterzijde nog bij. Alles bij elkaar een anderhalve meter aan gebouwen.

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00)
« Reactie #14 Gepost op: 18 november 2019, 14:33:36 »


De Warehouses (front en achterzijde) in een boog. In deze proefopstelling bleek dat ze vrij hoog waren in vergelijking met de overige gebouwen, dat wordt dus nog aangepast. Ook het aantal deuren naar het spoor mag wel wat minder. Voor de ramen komen tralies, om "proletarisch shoppen" te voorkomen.