Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Sven
Vandaag om 19:58:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 19:56:49
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door ruudns
Vandaag om 19:38:09
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Modelwensen 2026 door grossraumwagen
Vandaag om 19:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Yamorc 7001 dood door Hasenwald
Vandaag om 18:39:06
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:13:20
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
  

Auteur Topic: Van Brits naar Brabants (en omgekeerd)  (gelezen 5546 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6651
Van Brits naar Brabants (en omgekeerd)
« Gepost op: 09 November 2019, 00:38:04 »
Sinds enige tijd geeft de Eindhovense Modelbouw Vereniging (EMV) een magazine uit. In nr. 2 wordt aandacht besteed aan het principe van de modulaire modelbaan. Verschillende EMV’ers zijn lid van de BMB groep, anderen nemen deel aan de BNLS modulegroep.

De EMV faciliteert instappers op alle mogelijke manieren. Met concepten, maken van plannen, het bouwen van de module(s), de elektronica, baanbesturing en scenery. Hierbij worden oude én nieuwe technieken ingezet.

In nr. 2 wordt aandacht besteed aan een concept waarbij twee modulebakken als twee losse “inbrengen” of als een samengestelde “inbreng” kunnen deelnemen aan zowel de BMB modulebaan, als aan de BNLS modulebaan. Door het wisselen van scenery onderdelen  kan e.e.a. van een Britse baan veranderen in een Brabantse baan en omgekeerd.

Zie: Modelbouw Magazine EMV.

Mocht je eens langs willen komen, dan ben je welkom op dinsdagen, woensdagen of vrijdagen. Maar graag wel even vooraf laten weten.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Van Brits naar Brabants (en omgekeerd)
« Reactie #1 Gepost op: 09 November 2019, 20:49:55 »
Leuk clubblad.  (y)
Het idee om de gebouwen etc. van de modulebak uitneembaar te maken geeft allerlei extra mogelijkheden.
Natuurlijk kun je er naar eigen smaak een Britse, Franse of Nederlandse bak van maken. Maar als je dat niet doet en na een paar jaar de bak een beetje zat wordt, dan kun je eenvoudig de elementen van je bak vernieuwen, zonder tot een complete sloop en verbouwing te hoeven overgaan.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 November 2019, 22:33:59 door St00mboy »

Marcel112

  • Lid EMV & NLMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1653
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Van Brits naar Brabants (en omgekeerd)
« Reactie #2 Gepost op: 09 November 2019, 22:56:34 »
Dat complete slopen van de bak is bij Hans ook nog eens een stuk eenvoudiger. Gebruikt namelijk hoeden die we bij de club hebben ontwikkeld.
Een aparte “deksel” op de modulebak van 50mm hoog waarop de scenery wordt gebouwd.
Grootste deel van de bak blijft daarbij dus altijd intact bij vernieuwing van de module.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6651
Re: Van Brits naar Brabants (en omgekeerd)
« Reactie #3 Gepost op: 10 November 2019, 13:23:14 »
Leuk clubblad.  (y)

@Leen,

Ik zal de complimenten doorgeven aan de redactie.

Voor degene die het gratis EMV Magazine willen ontvangen, laat dat dan weten via het e-mail adres:
redactie (at) eindhovenmodelbouw.nl



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6651
Re: Van Brits naar Brabants (en omgekeerd)
« Reactie #4 Gepost op: 08 February 2020, 16:09:11 »
Met het oog op de toepassing van de combinatiebak Wateringbury (UK)/Tongelre (NL) op de BNLS Modulebaan is het natuurlijk wel handig om ook wat geschikt Nederlands materieel te hebben. Uit de nalatenschap van Michael - voormalig lid van de BMB ModuleBaan - konden we enkele mooie rijtuigen van Artitec en Roco overnemen.



















Er moet nog een passende locomotief voor. We zijn bezig met het restaureren van een blauwe Fleischmann NS1200 loc. Verder kunnen we een eveneens blauwe NS1300 inzetten. En we zijn bezig met het ontwikkelen van een eigenbouw NS2600 “Beel” diesel locomotief.


Gr, Hans