Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Jelmer
Vandaag
om 09:51:28
FFA koelwagen
door
martijnhaman
Vandaag
om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:24:22
Zoekfunctie ?
door
henk
Vandaag
om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje
door
Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften
door
Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan
door
cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken
door
Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Itrain testbaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Itrain testbaan (gelezen 1994 keer)
Harold Content
Team Mitropa
Offline
Berichten: 1406
Itrain testbaan
«
Gepost op:
08 november 2019, 07:58:10 »
Zo het Veluws Landschap is weg en dat geeft een zee aan ruimte!
Meteen even gezorgd dat het bureau doorloopt en die is dus verlengd met een 210cm. Heerlijk de ruimte om te kunnen bouwen.
Daarnaast gezorgd voor kastjes onder de schuine kap in de vorm van bovenkasten van een ikea keuken, staat keurig en geeft een zee aan opbergruimte.
Ik had al wel bedacht dat als er een baan komt die in de schuine kap moet komen, zo neemt hij de minste ruimte in beslag.
Dan heb ik meteen ook een leuke rijlengte van rond de 450cm. Tijdens het opruimen was het ook wel erg leuk dat mijn zoontje steeds meer ging zoeken naar de treinen... Dan is het kunnen rijden van een trein ook een leuke bezigheid om samen te doen.
Al vrij snel had ik bedacht waar en hoe de baan moest komen te liggen.
In mijn vorige baan had ik een uitstekend electrische installatie met stroomkringen bezetmelders en servo's! Nog nooit een storing gehad of wat dan ook. Zelfs sikjes reden keurig overal overheen. Kwestie van heel goed de stroom voorziening verzorgen op de baan.
Dat ga ik dus weer doen, het behelst iets meer draden aanleggen. Maar ik heb via conrad een echte installatie goot gekocht.
Deze komt langs alle bezet melders te zitten en zo kan ik meteen de wirwar aan draden nog net even iets netter orderen.
Want deze baan zoals de naam het al zegt word via een ESU Ecos aangestuurd met Itrain.
In de baan komen 3 stroomkringen te liggen:
DCC signaal
Programmer signaal
Stuurstroom voor servo's
Het spoor op het bureau is straks om te schakelen naar DCC of het programmeerspoor.
Zo heb ik een relaxte plek om te werken met de locomotieven.
Na het slopen van mijn oude baan had ik nog wel wat ideen, hoe ik mijn testbaan kan perfectioneren en die zijn:
Hij moet exact gemaakt worden uit de Rail geometrie
Er moet een ijkspoor inzitten voor ITrain
Programmeer spoor op het bureau met baan aansluiting
Aansluiting voor losse modules
In het ontwerp ben ik wel afhankelijk van mijn dakspant.
Links van het spant heb ik een 220cm en rechts ervan een 230cm waarvan uit 1 spoortje het bureau opgaat.
Zodat ik ook makkelijk kan programmeren en onderhoud aan treinen kan geven.
De ESU als basiscentrale komt ook op het bureau te staan.
In de baan maak ik aansluitingen voor DCC en de stroom kring van de wissels. Dit maakt het makkelijk om eenvoudig met andere bouwsel te testen via een wissel aansluiting die buiten de modules leidt(daarvoor moet nog een overgangsbak gemaakt worden).
Ik heb een houten draagconstructie gemaakt waarop de bakken van maximaal 120cmx40cm liggen. Bij het spant zit een klein tussen stukje om het precies te laten aansluiten. Aan elke zijde van de constructie liggen 2 bakken.
Daarna ben ik eens gaan stoeien met mijn eerste baan ontwerp, en een middagje puzzelen leverde een mooi ontwerp op.
Met dat ontwerp ben ik deze week eens op de bakken gaan puzzelen en daar kwam een iets ander verhaal uit.
Hier onder de eerste foto's:
Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan
by
Harold Content
, on Flickr
Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan
by
Harold Content
, on Flickr
Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan
by
Harold Content
, on Flickr
Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan
by
Harold Content
, on Flickr
Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan
by
Harold Content
, on Flickr
Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan
by
Harold Content
, on Flickr
Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan
by
Harold Content
, on Flickr
Zo voldoende voor nu, dit weekend eens kijken hoe ver ik ga komen.
Groet Harold
«
Laatst bewerkt op: 08 november 2019, 08:00:19 door Harold Content
»
Gelogd
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.
En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html
Harold Content
Team Mitropa
Offline
Berichten: 1406
Re: Itrain testbaan
«
Reactie #1 Gepost op:
14 november 2019, 12:00:15 »
In de avonden aardig wat tijd om lekker door te kunnen bouwen en zo af en toe komt Ronald Koerts gezellig een handje helpen.
En het resultaat mag er dan ook al wel zijn. Alle rails is gelegd op de bakken. Draden zijn keurig eraan gesoldeerd en daarmee ook de bezetmeldingen bepaald. Keurig met de plastic rails-lasjes alles geïsoleerd. Tussen de bakken ga ik gebruik maken van XLR stekkers met XLS mounts. Afhankelijk van de bakken zullen dit 3/4/5 pins varianten worden. afhankelijk van het aantal aders dat naar de volgende bak moet ga ik dus XLR'ers aanleggen. Bijvoorbeeld tussen bak 1 en 2, daar moet 1 bezetmelder doorgetrokken worden naar bak 2. Omdat op bak 1 ik 14 bezetmelders heb en 2 voor het spoor op mijn bureau. En daarmee is hij dus vol met een 16 meldingen. En een extra bezetmelder plaatsen zou zonden zijn.
Electronica van de eerste bak
by
Harold Content
, on Flickr
In elke bak zitten de volgende onderdelen
DR4024 - servo aansturing
S88 Rosoft bezetmelders
Conrad relaisprintplaten per puntstuk
Daarnaast ben ik in deze bakken gebruik gaan maken van een kabelgoot om de bedraging wat strakker en netter erin te kunnen leggen.
Tevens heb ik een aantal soldeerstrips gemonteerd om ze efficiënt mogelijk bedrag centraal te kunnen aansluiten.
De eerste bak rijdt volledig waarbij de puntstukken geschakeld zijn en de ECOS keurig laat zien dat elke spoor bezet gemeld word!
Door naar bak 2
Groet
Harold
«
Laatst bewerkt op: 14 november 2019, 12:15:12 door Harold Content
»
Gelogd
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.
En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html
ATB
Offline
Berichten: 1599
Modelrailroading is fun
Re: Itrain testbaan
«
Reactie #2 Gepost op:
14 november 2019, 12:10:19 »
Citaat van: Harold Content op 14 november 2019, 12:00:15
afhankelijk van het aantal adders dat naar de volgende bak moet
Oei, ik hoop dat die niet giftig zijn. Anders goed oppassen of ringslangen inzetten
.
Ted
Gelogd
Ted is op 25 augustus 2023 overleden
Harold Content
Team Mitropa
Offline
Berichten: 1406
Re: Itrain testbaan
«
Reactie #3 Gepost op:
14 november 2019, 12:16:09 »
Hahaha scherp Ted!
Tot op heden ben ik nog niet gebeten
Gelogd
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.
En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Itrain testbaan