Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
  

Auteur Topic: Lenz en S88, terugmelder problemen, meer meldingen dan nodig/verwacht  (gelezen 2473 keer)

rjr

  • Online Online
  • Berichten: 1956
Lenz en S88, terugmelder problemen, meer meldingen dan nodig/verwacht
« Gepost op: 04 november 2019, 09:49:54 »
Hallo,

Eens even kijken of iemand mij wat wijzer kan maken naar aanleiding van wat problemen die ik ondervind.
Als eerste, gebruik een lenz centrale, heb de xpressnetli als interface naar de computer, en daarop S88 als terugmelders.
Koploper als programma voor de besturing.
Tot dus ver is de baan nog klein, 4 schaduwstation sporen van elk 4 blokken, en 4 blokken om rond te rijden. Alles alleen op de lenz centrale, heeft 5A uitgang, dus voorlopig zit ik daar nog wel goed.

Op mijn vorige baan gebruikte ik voornamelijk reedcontacten voor de terugmelding, en had ik beperkte stroom detectie.
Deze baan wilde ik volledig stroomdetectie gaan doen ( al vraag ik me nu af of ik dat wel moet gaan doen )
Per schaduwstation spoor heb ik dus 4 blokken, per blok heb ik 2 melders.
1ste bij binnenkomst die volledige bloklengte is - stop sectie. 2de is dus stopsectie.
Daarna gelijk melder van 2de blok in dat spoor.
De schaduwstationsporen worden dus volledig gedetecteerd.

Tot gisteren reed dat zonder problemen, gisteren kwamen meldingen opeens niet meer binnen. Nu had ik de lengte van de terugmelders al wel lang, dus heb ik terug gebracht, maar dus ook logging aangezet in koploper om te kijken wat er gebeurd, en dan zie ik dus heel veel meldingen binnen komen, zelfs als er niets rijdt.

Staat een lok in de stopsectie stil, dan staat hij ook nog deels in de vorige melder van dat blok. Beide zijn dan dus bezet.
Maar soms niet, dan valt hij af/vrij en eigenlijk gelijk weer bezet. En zo wisselt hij continue. Terwijl beide secties dus stroomdetectie zijn, en dus beide via de diode schakeling worden gevoed. Wel kan het voorkomen dat ze op verschillende printen voor terumelding zitten.
De sporen zijn bijna 5 meter lang, dus heb 1 melder aan het eind zitten, en 2 in het midden. (eind van het spoor zit hier dicht bij waar de centrale staat)

Gaan de trein rijden, dan krijg ik bij elke as overgang van sectie 1 naar sectie 2 een melding op de sectie waar op dat moment de trein zelf niet meer rijd. Ik kan in koploper nu dus ook assen gaan tellen :). Maar vind dit een beetje te veel van het goede.
In bepaalde gevallen ziet koploper dit ook als spookmelding en slaat hij alles af, in andere gevallen dan weer niet. Ook iets wat ik nog uit moet zoeken, en even op het koploper forum wil vragen.

Hier gaat het mij dus met name om de meldingen die de assen van alle wagens veroorzaakt.?
En de mogelijke oorzaak van het wisselen van de status van een bezetmelder op moment dat de lok in 2 secties staat? En misschien wel belangrijker, de oplossing om dit te voorkomen. Als de het volledige schaduwstation klaar is dan is de computer alleen met het afhandelen van die onnodige meldingen al heel druk. Loopt nu al continue door over het scherm.

Bij reed relais had je hier allemaal geen last van. En ja ik weet dat de niet gedetecteerde secties ook van een diode schakeling moeten worden voorzien. Maar probleem is hier dus tussen 2 secties die allebei via een terugmeldpunt worden gedetecteerd, en dus allebei de diode schakeling er tussen hebben zitten.

Dan nog een andere vraag. De huidige baan is in een U vorm, met de ene poot 5.5m, de andere 4m, en een stuk er tussen van 1 meter.
Bij elkaar dus 10m
Als ik de terugmeld modules dicht bij de te melden punten wil hebben komt er dus totaal een lengte van 10 meter tussen.
Nu heb ik ze halverwege de U poten zitten, en dat is al te lang, dus moeten nog dichter bij elkaar.
Maar dan krijg je dus als nog allemaal lange draden van de terugmeldmodules naar de verschillende stukken spoor?
Hoe lossen jullie dit op? Inderdaad lange draden er tussen naar de sporen? terugmeldmodules zo ver mogelijk uit elkaar en op de rand van het mogelijke gaan zitten?
De vorige baan was allemaal wat compacter waardoor ik wel binnen de limieten van het mogelijke bleef en de melders goed onder de baan kon verdelen. Nadeel van een grotere beschikbare ruimte :).

Aangezien ik een lenz centrale heb wil ik ook eens gaan kijken naar de lenz terugmelders, aan de S88 mogelijkheden ga ik toch niet genoeg hebben voor de totale baan.
Er zijn hier vast mensen die de lenz terugmeld bus gebruiken. Heeft die ook problemen met max lengtes vanaf de centrale? Of werkt dat wel zonder problemen?
Als die wel op lange afstanden kunnen dan kan ik kijken dat ik de melders ver weg daar mee afhandel, en die dicht bij zitten via de S88 bus doe.

Bedankt voor een ieder die advies heeft of ervaringen wil delen.

Groet,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 04 november 2019, 11:14:46 door Bert van Gelder »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: terugmelder problemen, meer meldingen dan nodig/verwacht
« Reactie #1 Gepost op: 04 november 2019, 11:08:53 »
Tot gisteren reed dat zonder problemen, gisteren kwamen meldingen opeens niet meer binnen. Nu had ik de lengte van de terugmelders al wel lang, dus heb ik terug gebracht, maar dus ook logging aangezet in koploper om te kijken wat er gebeurd, en dan zie ik dus heel veel meldingen binnen komen, zelfs als er niets rijdt.

Hoe lang heeft het goed gefunctioneerd? En heb je gisteren iets aangepast?
Welke S88-schakelingen gebruik je?

Zelf overigens de detectieschakelingen zo dicht mogelijk bij de sporen. De netwerkkabels tussen de S88-schakelingen zijn hier twee of drie meter lang. Het werkt feilloos.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

  • Online Online
  • Berichten: 1956
Re: Lenz en S88, terugmelder problemen, meer meldingen dan nodig/verwacht
« Reactie #2 Gepost op: 04 november 2019, 11:42:52 »
Het heeft nu een een paar maand goed gewerkt. Baan is in opbouw.
Echter de afgelopen tijd is er niets veranderd. Gisteren wilde we gewoon weer eens een middagje rijden.
Dus spanning er op, computer aan, treinen laten rijden. En toen dus chaos :(.
Vorige keer rijden ging zonder problemen.

Gebruik de printen van rosoft en BMD16N.
2 naast elkaar worden direct aan elkaar gesoldeerd via de optie daarvoor.
Op grotere afstand zit er netwerkkabels tussen.
Van centrale naar eerste melder was een 3 meter kabel. Daarna een tweede netwerkkabel van 2.5 meter.
uiteindelijk moeten er bij de centrale iets van 6 printen komen, dan onder het schaduwstation verdeeld iets van 10. en dan zit ik aan het max.
Rest moet zonder meer met andere melders.

Nadat ik de eerste kabel had ingekort naar 1.5 meter kwamen de meldingen weer goed binnen.
Maar daarbij zag ik dus met onderzoek dat er wel heel veel meldingen binnen komen, veel meer dan nodig en gewenst, zelfs als alles gewoon stilstaat. En dan wisselen ze echt met 1 keer per seconde of zelfs iets sneller.

Groet,
Roelco


rjr

  • Online Online
  • Berichten: 1956
Re: Lenz en S88, terugmelder problemen, meer meldingen dan nodig/verwacht
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2019, 09:26:18 »
Nadat ik bij de vorige problemen dus een netwerkkabel had ingekort kon ik die dag zonder problemen rijden.
Afgelopen weekend wilde ik weer eens rijden, verder niets aan de ban veranderd, korte netwerkkabel er nog tussen.
En gelijk ging alles weer fout.
Treinen werden niet gezien en reden dus tegel elkaar.

Alles van de baan, met 1 trein rustig rond rijden en testen.
Veel zaken geprobeerd met meer en minder succes, maar uiteindelijk lijkt een deel van het probleem gevonden te zijn.
Een niet al te beste netwerkkabel. Nadat ik er een andere netwerkkabel tussen had gezet kwamen de meldingen netjes binnen.

1 spoor met 8 melders, 70.8 tot en met 70.1.
En komen binnen in de volgorde:
70.8 bezet
70.7 bezet
70.8 vrij
70.6 bezet
70.7 vrij
70.5 bezet
70.6 vrij
70.4 bezet
70.5 vrij
70.3 bezet
70.4 vrij
70.2 bezet
70.3 vrij
70.1 bezet
70.2 vrij
70.1 vrij

Zelfs met de wat langere netwerkkabels gaat dit nu foutloos. En weer voor alle 4 de sporen.
Vervolgens wat wagens achter de lok, en dan komen er toch meer meldingen binnen:
70.8 bezet
70.7 bezet
70.8 vrij
70.8 bezet
70.8 vrij
70.6 bezet
70.7 vrij
70.7 bezet
70.7 vrij
70.7 bezet
70.7 vrij
70.5 bezet
70.6 vrij
70.4 bezet

Zo als te zien, als de lok het eerste bezetmeld punt op rijd gaat het prima, rijd die de tweede in gaat het ook goed, is de lok zelf uit de eerste wordt die vrij gegeven, echter, op moment dat de as van een wagen over de railscheiding gaat, en dus de bezetmeld sporen van de twee blokken even verbind dan komt er ook nog een melding in het vorige blok. De lok trekt dan blijkbaar kort stroom via beide delen.

Het aantal meldingen is nu al heel erg terug gelopen, maar vroeg me af of ik deze meldingen ook nog kan voorkomen?
Ik kan proberen het stukje tussen de twee spoorstaven zo op te vullen dat een wiel niet beide spoorstaven kan verbinden?

En waarschijnlijk kan dit al een stuk minder kwaad dan de oude situatie, Al kan dit, zeker bij langere treinen, nog wel 2 of zelfs 3 blokken terug meldingen geven. En hoe minder meldingen hoe minder de computer hoeft te doen.

Groet,
Roelco

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Lenz en S88, terugmelder problemen, meer meldingen dan nodig/verwacht
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2019, 22:08:18 »
Roelco,

Hoe heb je de xpressnetli geconfigureerd?
Geef bij de configuratie niet meer modules op dan dat je gebruikt, hiermee voorkom je dat er onnodig veel meer melding moeten worden ingelezen en maakt het ongevoeliger voor storing.
Daarnaast kan de lengte van meldpunt tot de S88 module een probleem zijn als er andere kabels in de buurt liggen.
Gebruik je de stroomdetectie of de massa detectie ?
Op de kelderspoorbaan hebben we voorheen ook de xpressnetli interface gebruikt en werkte daar met een totale RJ45 kabellengte van meer dan 15 meter met 8x16 s88 terugmelders en nooit een probleem gehad.
Wel er naar gestreefd om de s88 module zo dicht mogelijk bij de meldpunten te plaatsen.

Willem

rjr

  • Online Online
  • Berichten: 1956
Re: Lenz en S88, terugmelder problemen, meer meldingen dan nodig/verwacht
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2019, 22:46:40 »
Willem,

Bedankt voor je reactie.
Ja de xpressnetli is geconfigureerd naar het aantal terugmelders dat er nu onder de baan zitten.
En de bekabeling is nog zeer beperkt, dus zit eigenlijk niets in de buurt van de netwerk kabels.

Die lengte van 15 meter zit ik nog lang niet op, dus wat dat betreft zou ik nog wel wat langer moeten kunnen zonder problemen te krijgen. Zoals aangegeven lijkt een groot deel van de problemen gekomen te zijn door een "foute" netwerkkabel.

Hebben jullie ook meldingen van de blokken waar de lok zelf net uit is, enkel op moment dat de assen de twee blokken verbinden?
groet,
Roelco

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Lenz en S88, terugmelder problemen, meer meldingen dan nodig/verwacht
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2019, 23:43:27 »
Roelco,

Nee dat probleem hebben we niet op de assen.
Maar een blok blijft wel bezet gemeld als er een wagon met verlichting over de laatste melder van het vorige blok gaat.
Het lijkt er een beetje op dat door het overbruggen van een niet gedetecteerd stuk rail met het detectie deel door een as er een melding optreed.
Heb je de niet gedetecteerde stuken (als die er zijn) rechtstreeks gevoed vanuit de centrale of heb je deze aangesloten via een kortgesloten gelijkrichtbrug.
Deze gelijkrichtbrug zorgt er dan namelijk voor dat de spanning op een niet gedetecteerd stuk (nagenoeg) aan elkaar zijn en voorkomt dan "valse" meldingen.

Willem

rjr

  • Online Online
  • Berichten: 1956
Re: Lenz en S88, terugmelder problemen, meer meldingen dan nodig/verwacht
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2019, 08:53:08 »
Willem,

dat trucje ken ik.
Het probleem doet zich bij mij dus niet voor tussen een gedetecteerd stuk en een niet gedetecteerd stuk, maar juist tussen 2 gedetecteerde delen.
Het schaduwspoor is verdeeld in 4 blokken, 8 detectie delen totaal, die allemaal op elkaar aansluiten.
Bij binnenkomst van het spoor heb ik geen gekke melden, en bij verlaten van het spoor ook niet. (tenminste, bij beide nog niet gezien.)
Alleen bij het overgaan van het ene gedetecteerde deel naar het volgende, en dan dus altijd het deel die lok op dat moment net verlaten heeft.
Dit dan bij goederenwagons waar geen verlichting in zit of weerstanden op de assen zitten.

Personen wagens met verlichting geven natuurlijk wel een bezetmelding zoals verwacht.

Roelco