Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Nieuwe printplaat voor Gützold diesels, hulp en advies gevraagd  (gelezen 7545 keer)

Bart L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Nieuwe printplaat voor Gützold diesels, hulp en advies gevraagd
« Gepost op: 02 november 2019, 17:28:45 »
Hallo allemaal,

Gezien mijn voorliefde voor DR materieel bezit ik een aantal diesellocs van Gützold. Met name BR118, BR119, BR120 (in diverse varianten). De constructie van deze locs is (m.u.v. de BR120) nagenoeg gelijk. De gebruikte printplaten in deze locs dus ook.
Het zijn de welbekende printplaten met 8-polige decoder aansluiting en het gloeilampje als variabele weerstand voor de ledjes.

De meeste van mijn locs hebben al een mechanische revisie achter de rug waarbij de hele aandrijving ontdaan is van oud hard vet en de astandwielen zijn vervangen (de oude hebben de eigenschap spontaan te scheuren, met slippende tandwielen of een tikkkend geluid tot gevolg).

Gützold heeft de locs destijds voorzien van knalgele ledjes, en het gloeilampje welke als weerstand dient, is niet zo'n fan van hogere (digitale) spanning, dus bij enkele heeft het lampje de geest gegeven. Bij de BR120 is een smd-weerstandje op het verlichtingsprintje ook doorgebrand.

De gele ledjes moeten echt warmwit worden en de mogelijkheden tot het schakelen van de verlichting moeten ook uitgebreid worden (uitschakelbare sluitlichten, trek-duw-combinaties, eventueel "fernlicht"). Dus heb ik besloten dat de printplaten aangepast of vervanegn moeten worden.
Voor andere projecten heb ik wel eens zelf printjes ontworpen, maar die waren vrij simpel van opzet en met minder mogelijkheden, en meestal gebaseerd op simpele schakelingen en schema's die hier op het forum of het www te vinden zijn.

Omdat de printplaten van de Gützold nagenoeg gelijk zijn, is het hier prima te doen om er printplaten voor te ontwerpen en te (laten) maken. Maar mijn eigen kennis omtrent electronica schiet tekort om hiervoor de juiste schakelingen te bedenken. Ik weet er wel iets van, maar nu kom ik er niet uit.

Is er iemand die me kan helpen een schakeling te ontwerpen (printplaat ontwerpen lukt me dan zelf nog wel) of kan iemand me de weg wijzen waar ik ze kan vinden?

De volgende eisen voor de schakelingen heb ik:

- moet analoog en digitaal functioneren (eventueel met brugstekker, analoog in elke geval reguliere front- en sluitlichten)
- front- en sluitlichten per zijde schakelbaar (voor trek-duw-treinen)
- afschakelbare sluitlichten (de locs rijden meestal met wagons....)
- rangeerlichten (beide zijden 3-punts frontlichten, eventuele sluitlichten moeten dan automatisch uit))
- "fernlicht" (bij de DR de rechterlamp die dan feller brand, behalve bij de BR132 en BR120, daar het toplicht, omdat de russen dat zo bedacht hadden)
- cabineverlichting

Ik heb ook nog wat wensen zoals:
- gebruik makend van decoders met 4 functieuitgangen (dan hoef ik geen 8 nieuwe decoders aan te schaffen, meeste zijn Lopi standaard of V4)
- antiflikkercondensator voor de ledjes (hoeft dus geen buffercondensator voor de decoder te zijn)

En er komen vast nog wel ideeën bij gaandeweg... ;D

Wie kan me op weg helpen?

Bart L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Nieuwe printplaat voor Gützold diesels, hulp en advies gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 03 november 2019, 15:57:32 »
Dit zijn de huidige printplaten.
Die van de BR120 is iets groter, maar bestaat uit dezelfde schakeling, maar heeft andere afmetingen en positionering van de componenten en aansluitingen.


Inmiddels heb ik na lang zoeken enkele schema's gevonden die wel kunnen helpen of als basis kunnen dienen.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Nieuwe printplaat voor Gützold diesels, hulp en advies gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 03 november 2019, 19:59:39 »
Hallo B + J,

Ik heb even twee stukjes tekst uit jouw bericht gehaald. (sorry meneer Bert van Gelder, voordat je me weer asociaal en onbeschoft gaat afbranden dat ik hier op de citeerknop i.p.v. reageer knop druk maar wellicht kan zelfs jij bedenken dat het een bepaalde functionaliteit heeft.)



De volgende eisen voor de schakelingen heb ik:

- moet analoog en digitaal functioneren (eventueel met brugstekker, analoog in elke geval reguliere front- en sluitlichten)
- front- en sluitlichten per zijde schakelbaar (voor trek-duw-treinen)
- afschakelbare sluitlichten (de locs rijden meestal met wagons....)
- rangeerlichten (beide zijden 3-punts frontlichten, eventuele sluitlichten moeten dan automatisch uit))
- "fernlicht" (bij de DR de rechterlamp die dan feller brand, behalve bij de BR132 en BR120, daar het toplicht, omdat de russen dat zo bedacht hadden)
- cabineverlichting




Ik heb ook nog wat wensen zoals:
- gebruik makend van decoders met 4 functieuitgangen (dan hoef ik geen 8 nieuwe decoders aan te schaffen, meeste zijn Lopi standaard of V4)


Je wil je bestaande decoders gebruiken en als ik naar de foto van de beide printplaten kijk dan zie ik dat daar 8-polige connectors op zitten. Ik krijg dus het gevoel dat jij Lokpilot decoders hebt met 8-polige connectoren. Klopt dat? Zo ja, dan kan je een groot deel van je "eisen" wel aan de kant zetten (als je e.e.a. op een beetje normale manier zou willen aansluiten, kom ik straks op terug)

Een 8-polige connector heeft nl naast front en sluitlicht (2 functies) nog 2 Aux (functie) uitgangen. De groene (Aux1) en de paarse (Aux2) draad. De groene is op de 8-polige connector aangesloten en de paarse is los.

Op deze 2 extra Aux uitgangen kan je theoretisch de sluitverlichting aansluiten. De frontverlichting aan de voorzijde komt dan op de witte draad. de frontverlichting aan de achterzijde op de gele draad. Sluitverlichting aan de frontzijde op groen en sluitverlichting aan de achterzijde op paars. Hiermee heb je dus schakelbare sluitverlichting gemaakt. Afhankelijk van je wensen kan je e.e.a. eventueel nog m.b.v. functiemappen aan bepaalde F toetsen van je regelunit toewijzen.

Wil je aan beide zijden nog rangeerverlichting, alle 3 frontseinen aan voor en achterzijde ingeschakelt dan kan dat ook nog met functiemappen aan een F-toets worden toegewezen.

Daarmee zijn de mogelijkheden van een ESU decoder met 8-polige connector wel zo'n beetje benut.

Wil je nog binnenverlichting schakelen dan heb je nog 1 of 2 extra aux uitgangen nodig. Afhankelijk of je de cabineverlichting rijrichting afhankelijk wil maken 1 of 2 uitgangen.

Moeten er nog schijnwerpers bijkomen heb je wederom 2 extra aux uitgangen nodig.

Wil je dit allemaal op een knappe manier gaan doen dan moet je eigenlijk een print met een PluX22 connector (laten) maken.
Zoals ik hierboven al schreef kan het bij sommige typen 8-polige ESU decoders ook nog op een andere manier. Maar dan moet je draadjes gaan solderen aan je decoder op zeer kleine soldeer eilandjes. Wellicht moeten er zelfs nog versterkerschakelingetjes bij. Al met al lijkt mij dat iets te ver gegrepen. Maar dat kan je het beste zelf bepalen.

Ik laat het hier eerst maar even bij en ben benieuwd of ik het juist heb dat je 8-polige decoders hebt, daar is nl mijn hele toelichting op gebasseerd. Overigens als je 8-polige decoders hebt en die wil je gebruiken dan kan je gewoon met wat kleine aanpassingen de bestaande printen blijven gebruiken. 2 Weerstanden en wat baantjes doorkrassen, beetje solderen en je hebt je schakelbare sluitverlichting.

Groet Frits
Groet Frits

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
Re: Nieuwe printplaat voor Gützold diesels, hulp en advies gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 03 november 2019, 20:57:48 »
@B+J: Heb je wat aan dit stuk uit de BNLS Encyclopedie?
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Locomotief_en_treinstelverlichting

@Frits: regel je grieven anders gewoon rechtstreeks met de mods als je je zo in je kuif gepikt voelt.
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

Bart L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Nieuwe printplaat voor Gützold diesels, hulp en advies gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 03 november 2019, 22:04:36 »
Heren, dank voor de reactie.

@Whis, deze schakelingen zijn me bekend (en al vaker toegepast), maar bieden niet de mogelijkheden die ik graag heb.

@Frits,
Ja, ik heb nu vooral 8-polige decoders, maar deze decoders zijn wel voorzien van voldoende uitgangen. Als dat betekent dat ik er extra draden aan moet solderen, dan is dat geen probleem. Als me dat bij kleine decoders (nanoFX, Uhlenbrock 73400 etc) lukt, dan moet het hier zeker lukken. SMD onderdelen solderen is ook geen enkel probleem.
Juist omdat deze decoders de mogelijkheden wel hebben, wil ik liever geen nieuwe decoders aanschaffen. Mogelijk zou ik een dergelijke print uit kunnen rusten met een 8-polige aansluiting en een PluX aansluiting (voor de toekomst).
Een versterkerschakeling om gebruik te kunnen maken van de onversterkte uitgangen zou op de print een plek kunnen krijgen.

De huidige printplaten verbouwen wil ik liever niet. Ik heb dat bij één exemplaar gedaan, om de front- en sluitlichten apart te kunnen schakelen. Prima gelukt, maar mooi is anders, en ook dit biedt niet de mogelijkheden die ik graag wil. Daarnaast zijn bij sommige locs de verlichtingsprintjes beschadigd vanwege te heet geworden weerstanden en één loc bezit een doormidden gezaagde printplaat (vraag me niet waarom de vorige eigenaar dat heeft gedaan..... ???). Nieuw lijkt me beter.

Ik heb een en ander gevonden aan schakelingen, ik zal er morgen enkele posten.

Bart

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Nieuwe printplaat voor Gützold diesels, hulp en advies gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 04 november 2019, 11:03:55 »
Beste B+J,

Indien je mij kan voorzien van een schema kan ik je helpen met een professioneel printontwerp en een paar printen.
Ik hoor wel of je interesse hebt.

Rob
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Bart L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Nieuwe printplaat voor Gützold diesels, hulp en advies gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 04 november 2019, 11:40:59 »
Hallo Rob,

Bedankt voor je aanbod. Maar het schema is juist het probleem.
(Relatief eenvoudige) printen ontwerpen lukt me wel.
Maar hulp daarbij is altijd welkom.
Ik duik vanavond even in de schema's die ik heb verzameld.

Bart

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Nieuwe printplaat voor Gützold diesels, hulp en advies gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: 04 november 2019, 19:53:13 »
Hoi Bart,

Om je in de goede richting te helpen plaats ik hieronder een schema van een schakeling met Plux22 connector. Deze is gemaakt voor geschakelde sluitverlichting, rangeerverlichting en er zijn nog 3 aux (5,6 en 7) over.



Succes Frits
Groet Frits

Bart L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Nieuwe printplaat voor Gützold diesels, hulp en advies gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: 04 november 2019, 20:10:51 »
Ik heb mijn verzamelde schema's eens bekeken en de informatie die ik er bij kon vinden.
Eéntje springt er in mijn ogen wel uit in compleetheid.

Het schema gaat uit van een Plux22 aansluiting, maar werkt ook met een Plux12 decoder voor de basisfuncties. Mijn idee zou het zijn om een Plux22 aansluiting én een NEM652 aansluiting op de print te maken, met losse soldeerpads voor de uitgangen die geen plek hebben binnen de NEM652 plug. Wat hier niet op zit zijn eventuele versterkerschkelingen voor de onversterkte aux3 en 4.
De verlichting werkt met stroombronnen, zodat de helderheid altijd gelijk is.
Er zit een aansluiting op voor een buffercondensator, maar zonder laadschakeling, dus die kan alleen gebruikt worden bij een Plux16 of Plux22 decoder.

Uitgangen op de print:
W: wit
R: rood
V: voorzijde
H: achterzijde
O: toplicht (met functie voor "fernlicht", die zou bij DR locs dus rechtsonder moeten zitten)
F: "fernlicht" (wanneer dit aparte ledjes zijn die ingeschakeld moeten worden, voor mij overbodig)
L: staat voor uitgangen bedoeld voor gloeilampen (voor mij ook overbodig, de schakeling is universeel opgezet)

Door S_WV en S_WH te overbruggen worden bij ingeschakeld "fernlicht" (hoe heet dat in het nederlands??) de reguliere WV en WH uitgeschakeld.

Volgens mij kom ik hier een heel eind mee, maar volgens de beschrijving bij de schakeling worden de uitgangen licht voor, licht achter en aux1 t/m 4 gebruikt voor de verlichting. Cabineverlichting is dan niet meer mogelijk.
Zou de schakeling aan te passen zijn zodat "fernlicht" op 1 uitgang van de decoder kan? Fernlicht kan alleen aan zijn bij ingeschakeld frontlicht, en door de rijrichting wordt immers bepaald aan welke zijde de verlichting brand.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? en wie kan me aangeven hoe ik het beste een versterkerschakelingetje opneem?

« Laatst bewerkt op: 04 november 2019, 20:44:38 door b+j »

Bart L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Nieuwe printplaat voor Gützold diesels, hulp en advies gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: 04 november 2019, 20:12:01 »
@Frits, bedankt voor je schemaatje

Bart L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Nieuwe printplaat voor Gützold diesels, hulp en advies gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 04 november 2019, 20:14:48 »
Hier een voorbeeld van iemand die op een printje een NEM652 en Plux16 aansluiting heeft gemaakt.
https://www.opendcc.de/modell/decodereinbau/roco_re4-4.html

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Nieuwe printplaat voor Gützold diesels, hulp en advies gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: 04 november 2019, 20:26:55 »
Waarom zo ingewikkeld met al die FET's?

Als je eerst een schema tekent met alle functies die je wil met PluX22 kan je daar later toch gewoon de 8-polige connector in tekenen? Gewoon even de aansluitingen van de één verbinden met de overeenkomende punten van de ander. overigens als je een schema met een PluX22 maakt kan je er automatisch ook een PluX16 of Plux12 insteken. Met een PluX12/16 heb je overigens alleen F1 en F2. Alleen met een PluX22 heb je ook F3, 4, 5, 6 en 7. Met al jouw wensen heb je minimaal een PluX22 nodig. Als je een Plux22 gebruikt heb je ook geen versterkerschakeling nodig want die zitten al op de decoder. Makkelijker kan het niet.

Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 04 november 2019, 20:36:57 door Fritsprt »
Groet Frits

Bart L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Nieuwe printplaat voor Gützold diesels, hulp en advies gevraagd
« Reactie #12 Gepost op: 04 november 2019, 20:40:15 »
Tja, ik heb het niet verzonnen (dat lukt me echt niet), maar naar wat ik ervan begrijp is dat om de leds met een stroombron aan te sturen, zodat ook bij analoog bedrijf de helderheid gelijk blijft.
Maar ik ben zelf niet in staat om te beoordelen of dat een goeie manier is.

Wel wil ik het graag in één keer goed doen. Ik ben niet van plan om nog eens alle loks om te gaan bouwen en te voorzien van weer nieuwe printjes.

Maar nogmaals, ik wil graag dat ik mijn bestaande decoders kan gebruiken. Een PluX22 aanlsuiting zou voor de toekomst zijn. 8 nieuwe decoders aanschaffen gaat boven mijn budget. En ik heb geen 6 functieuitgangen nodig.
Mijn huidige decoders volstaan prima, maar dan moet ik de logische uitgangen wel versterken.

Bart
« Laatst bewerkt op: 04 november 2019, 20:45:27 door b+j »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Nieuwe printplaat voor Gützold diesels, hulp en advies gevraagd
« Reactie #13 Gepost op: 04 november 2019, 21:32:02 »
Dat van die constante stroombronnen bij analoog bedrijf is wel een mooi punt. Maar jij rijdt digitaal, dus ik zou mij daar niet druk om maken.

Gr. Frits

Groet Frits

Bart L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Nieuwe printplaat voor Gützold diesels, hulp en advies gevraagd
« Reactie #14 Gepost op: 04 november 2019, 21:50:23 »
Is het zinvol om die stroombron schakeling wel op te nemen, ook al is het digitaal? Voegt het dan iets toe? Maar misschien is het ook prettig als de loc ook functioneert op een analoge baan. Als ik beslis om een loc toch te verkopen en de decoder te houden?
Ik hou van opties open houden.... ;D

Versterkerschakelingentje heb ik gevonden (tuurlijk, gewoon in de encyclopedie en verschillende draadjes hier) én met een mogelijkheid om middels het schakelingetje van 1 uitgang, 2 rijrichtingsafhankelijke uitgangen te maken. Die kunnen dan mooi voor het "fernlicht" dienen en dan hou ik nog een extra uitgang over voor de cabineverlichting.

Ik ga zelf maar eens aan de slag met een schema, maar hopelijk is er iemand die dat schema dan eens kan toetsen of dat echt zo kan.

Bart