Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Zelfgebouwde Digitale Centrale  (gelezen 9923 keer)

Paul66

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
  • Paul Limpens http://members.home.nl/pamali/
    • Paul's Page
Zelfgebouwde Digitale Centrale
« Gepost op: 30 oktober 2019, 11:25:14 »
Hallo medetreiners,

Ik ben dan wel nieuw op beneluxspoor maar toch al lang met treinen bezig.
Ik heb een digitale centrale gebouwd op een printplaat van 10x11cm die naar mijn mening voor heel veel mensen interessant kan zijn. Deze centrale is samengesteld uit gedachtegoed van Robert Evers en bedenksels van mij zelf. wie geïnteresseerd is in zelf iets in elkaar knutselen is van harte welkom om een kijkje te nemen op mijn homepage.

http://members.home.nl/pamali/

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Zelfgebouwde Digitale Centrale
« Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2019, 13:23:39 »
Hey,

Ik heb een vraagje. Ik zit nu op werk en mijn pauze is alweer voorbij  :P maar heb jij misschien software omtrent het MM2 protocol die je wilt delen?? Ik heb zelf ook een DCC centrale vanuit scratch en datasheet en een beetje hulp hier op het forum gemaakt, maar ik ben marklinist en 3/4 van mn materieel rijdt niet op DCC  (tnx marklin) (y).

Ik wil MM2 nog implementeren maar ik heb echt een chronisch tijd gebrek.


Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Paul66

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
  • Paul Limpens http://members.home.nl/pamali/
    • Paul's Page
Re: Zelfgebouwde Digitale Centrale
« Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2019, 16:32:34 »
Hallo Bas,
Met software  kan ik je helaas niet helpen. De door mij gebruikte software  komt van Robert Evers. Als je even zoekt op mijn homepage vindt je de link naar hem. Je zou deze vraag aan hem moeten stellen. Ik weet wel dat op zijn homepage ergens iets te vinden is wat betreft software waarmee je je eigen decoders voor dcc of motorola kunt maken. Misschien dat je daar al iets aan hebt. Programmeren is iets waar ik me in een grijs verleden mee heb bezig gehouden maar dat kunnen hele volksstammen beter dan ik. Ik kan je wel vertellen dat Robert zeer hulpbereid is, want hij heeft ook aanpassingen gemaakt voor mijn gemaakte hardware.
Succes met je ontwerp!

Paul

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Zelfgebouwde Digitale Centrale
« Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2019, 21:20:31 »
Robert Evers = http://members.home.nl/robert.evers/ :) :)

Hieronder de Lite versie (test opstelling, foto niet je van het) van mij.

Van links naar rechts de




Paul heeft de Lite versie ge-integreerd met een booster en dat op één print gekregen met bijv.

  • Booster
  • Kortsluiting detectie
  • Ge-integreerde ACK detector
  • Programmeer relais
  • Optie voor aparte booster voor wissels e.d.

(y)

Hieronder de opgebouwde print die Paul me ter beschikking heeft gesteld echter nog zonder de IC's.... 
Denk dat de kosten rond de 25 .. 40 euro zijn voor print en onderdelen (trafo's uitgezonderd) , maar dan kun je met
Koploper / RocRail lekker je treinen laten rijden met MM/DCC zonder een hele flinke investering te moeten doen  (y)



Mvg

Robert
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2019, 22:02:53 door Robert E »
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • Marco Roede
Re: Zelfgebouwde Digitale Centrale
« Reactie #4 Gepost op: 03 november 2019, 09:49:24 »
Paul en Robert,

Leuke en praktische oplossing.
Ik volg zo goed mogelijk jullie ontwikkelingen. Zelf rij ik nog steeds met MRdirect, wat voor mezelf nog steeds goed voldoet en waar ik ook nog regelmatig iets aan verbeter.

Succes, Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Zelfgebouwde Digitale Centrale
« Reactie #5 Gepost op: 03 november 2019, 09:56:57 »
Beste Paul,
Erg leuk!
Ik ben zelf ook bezig geweest met Robert Evers idee. Maar dan via Hans Kuijpers die er toen een nieuw printje voor ontworpen had i.p.v. het originele printje van Evers zelf. Zo konden er wat meer gangbare elektronische onderdelen gebruikt worden. Deze versie van de centrale werkt al weer plusminus 5 jaar prima. Via updates is het nu mogelijk extra locs in de centrale te zetten. En er zijn extra functies bijgekomen.
Het bedieningskastje heb ik niet gebouwd. Daar gebruik ik mijnaloude multimuis voor! Maar misschien ga ik die er in de toekomst toch bij hobbyen.

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • Marco Roede
Re: Zelfgebouwde Digitale Centrale
« Reactie #6 Gepost op: 03 november 2019, 10:21:21 »
Ik heb een vraagje. Ik zit nu op werk en mijn pauze is alweer voorbij  :P maar heb jij misschien software omtrent het MM2 protocol die je wilt delen??

MM2 bedoel je Motorola 27 stappen? Dat is een trucje wat bij lastgeregelde en sinusmotoren decoders niet werkt.
Het principe is dat je de tussenliggende stappen (bv tussen stap 3 en 4 bij 14 rijstappen) instelt door het commando 4 na ca 200 msec laat volgen door stap 3. Dit natuurlijk wel in Motorola New formaat. Door de traagheid van de motor draait die dan op stap 3,5.
En van bv stap 10 naar 9, stap 9 en na ca 200 msec stap 10.

Het is een truc voor met name oudere Marklin decoders. Mijn ervaring daarmee is dat het niet echt de moeite loont om dat te implementeren.

M.vr.gr. Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Zelfgebouwde Digitale Centrale
« Reactie #7 Gepost op: 03 november 2019, 11:19:52 »
Ik bedoel Motorola 2 zoals M* mobile station "het doet". Ik moet dat hele protocol nog uitpluizen
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Zelfgebouwde Digitale Centrale
« Reactie #8 Gepost op: 03 november 2019, 14:32:49 »
Citaat
Ik moet dat hele protocol nog uitpluizen

Voor zoverre niet bekend staat het hier uitgelegd

https://www.modeltreno.com/motorola.html

Mvg

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • Marco Roede
Re: Zelfgebouwde Digitale Centrale
« Reactie #9 Gepost op: 03 november 2019, 18:25:32 »
https://www.modeltreno.com/motorola.html

Dat heb ik 20 ? Jaar geleden ook gebruikt om mijn centrale te maken.

M.vr.gr. Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Zelfgebouwde Digitale Centrale
« Reactie #10 Gepost op: 04 november 2019, 21:37:36 »
Die info heb ik ook gebruikt om e.e.a. aan de praat te krijgen.
Moet zeggen dat sommige multi protocol decoders de hele timing kwa verzenden van een data pakket aan de laars lappen, als ze maar een pakket zien.
En andere decoders willen echt timing strak zien...

Citaat
Ik heb zelf ook een DCC centrale vanuit scratch

Arduino? Dan moet je zelf even aan de gang, want MM signaal generatie met Arduino niet veel gezien (eigenlijk niet tot nu toe).
Alleen een Arduino MM decoder

https://github.com/cpfair/marklin-motorola-decoder

Maar de truc voor MM signaal generatie is eigenlijk gelijk als bij DCC, zorg ervoor dat de bits met correcte timing op de rails komen en zorg ervoor dat de tijd tussen de pakketten klopt...
Grootste grap is MM adres, daarvoor heb ik een tabel gemaakt die een decimaal adres omzet naar MM adres...  Zal wel anders (simpel) kunnen :)

Mvg

Robert

MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Zelfgebouwde Digitale Centrale
« Reactie #11 Gepost op: 05 november 2019, 13:38:22 »
Maar de truc voor MM signaal generatie is eigenlijk gelijk als bij DCC, zorg ervoor dat de bits met correcte timing op de rails komen en zorg ervoor dat de tijd tussen de pakketten klopt...
Grootste grap is MM adres, daarvoor heb ik een tabel gemaakt die een decimaal adres omzet naar MM adres...  Zal wel anders (simpel) kunnen :)
Die timing komt wel goed. Ik heb een timer ISR zonder prescaler lopen dus die kan ik vrij nauwkeurig inregelen. Ik maak ook gebruik van een erg dynamische state machine.
State(assemblePacket) state = awaitPacketSent;

State(awaitPacketSent){
if(newInstructionFlag) state = newPacketSent;
else state = nextAddres; }

State(nextAddres){
if(lastAddresFlag) state = nextPacketType;
else state = assemblePacket; }

State(newPacketSent){
if(newPacketSentFlag) state = assemblePacket;
else state = nextPacketType; }

State(nextPacketType) state = assemblePacket;
Het is een gedeelte van een switch case waarbij 'State' een macro is. In deze switch-case call ik een functie (de State) die iets uitvoert zoals bijv.  de dcc pakketten samenstellen. Wanneer een state klaar is, returnt deze true en wordt de volgende state geselecteerd.

Ik kan deze makkelijk uitbreiden om ipv DCC pakketjes, MM2 pakketjes te maken. En ik moet het ISR aanpassen om de nieuwe timing waardes te gebruiken.

De grootste opstakel waar ik tegen aan hik is om die MM2 pakketten te samen te stellen (en in tweevoud versturen als ik het me goed herrinner). Ik zit nu te wachten op onderdelen dus ik wou er stiekum wel een beetje aan beginnen.

Ik heb mijn handcontroller en centrale zover dat ze goed data heen en weer sturen. De handcontroller stuurt iets op en de DCC centrale zet op de handcontroller's scherm wat de wijziging is. Zo weet je altijd 100% zeker dat dat wat je stuurt, goed is ontvangen.

daarvoor heb ik een tabel gemaakt die een decimaal adres omzet naar MM adres...  Zal wel anders (simpel) kunnen
Een lookup-tabel is wel altijd het snelst qua executie tijd.

Ik had potverdrie net een oude Itead Mboard opgehaald bij mijn ouders met een BT Bee en dat stomme ding doet het niet. Hij maakt een "kortsluit" achtig geluid wanneer ik de baan spanning er op wilt zetten, ook als er niks is aangesloten.



Het board leek me perfect, had 3/4 van de 4 componenten die je nodig heb. Ingebouwde H-brug, ingebouwde 5v en 3v3 regulators en een socket voor o.a. een BT module. Ik denk dat dit ding het niet leuk vindt hoe ik hem gebruikt. Normaliter PWM je de enable pin om een DC motor te laten draaien. Maar nu PWM ik de direction pinnen. Ik vermoed dat er een condensator roet in het eten gooit. Met m'n scope meet ik ook maar 3V ipv 15V, maar die scope is volgens mij niet helemaal lekker  ::).



De timing ziet er nog wel goed uit. Maar helaas, het treintje wilt niet rijden  :-\


Deze doet het gelukkig wel goed.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Zelfgebouwde Digitale Centrale
« Reactie #12 Gepost op: 07 november 2019, 00:31:29 »
Dag Bas,

Ik zou de ISR routine zodanig herschrijven dat je gebruik maakt  van een vast timerinterval. Voor DCC is dit dan 58us. In de bitstroom die je buitenstuurt via de transmitbuffer krijg je dan 01 of 0011 afhankelijk of je een 1 of 0 wil buitensturen. De transmit buffer wordt dan wel wat groter. De encoding doe je in je statemachine buiten je ISR. Het aantal bits in je transmitbuffer geef je dan mee als een variabele aan de ISR routine. Nu is de lengte vast ingebakken in de ISR routine wat al een probleem is omdat een DCC pakket 3-6 bytes kan zijn. Volgende  stap is Motorola. Als je een timerinterval neemt van 14us als basis dan kan je van hieruit zowel motorola alsook DCC timing opwekken ( 4 * 14us is 56us voor half 1 bittijd voor DCC). Zowel voor DCC als Motorola zit je iets naast de timing maar mijn ervaring is dat het werkt ( half kloktijd van motorola is 13us). De info in het transmitregister wordt dan 00001111 en 0000000011111111 voor een DCC 1 en een 0. Dit is de basis van je multiprotocol centrale. De verplichte wachttijden tussen frames zijn ook counts die meegegevan worden als variabele. Als je het netjes wil doen dan pak je alles in een struct. Dit is een generieke bitframe generator die elk protocol aankan met minimale overhead in de ISR routine.
Volgende stap is dan een pool van transmit structs maken ( circulaire buffer van structs) die je na elkaar verstuurt ( refresh cycles, etc). Nadeel van deze aanpak is dat het RAM gebruik wat hoger is maar door de eenvoudige ISR routine met zeer weinig testen kan je heel wat uit de microcontroller persen.

Dit is het principe dat ik toepas in mijn DCC Multiprotocol Command Station. Meer info zie Elektor september 2008. Microcontroller is een ARM7 maar een Arduino moet dit ook wel kunnen mits de ISR de hoogste prioriteit heeft en de globale interrupts niet ( te lang) gemaskeerd worden.


Mvg, Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Paul66

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
  • Paul Limpens http://members.home.nl/pamali/
    • Paul's Page
Re: Zelfgebouwde Digitale Centrale
« Reactie #13 Gepost op: 13 november 2019, 10:44:07 »
Hierbij enkele foto's van de door mij gebouwde LITE // Centrale. Na vele uren noeste arbeid is het een "echte "centrale geworden. In het kastje van ELV elektronik in Leer (D) heb ik het volgende ondergebracht:


De LITE // centrale
Een ringkerntrafo 230 / 2x12v 3,3A voor spanningsvoorziening Lite en Booster
Een China boostermodule (L298N module) voor de aansturing van mijn wissels e.d.
Extra geschakelde voedingsmodule 12v 3A voor spanningsvoorziening van wissels (L298N module)
ENC28J60 module voor koppeling met router / wifi
Schermpje 128x128 pixels voor statusinformatie
USB - Serieel omzetter

Op front
  toetsen RESET en BUT voor het eenvoudig updaten van de LITE //
  toets 1 / 0 voor in / uit schakelen van de centrale
  schakelaar voor in / uitschakelen 230v netspanning
Op achterzijde
  aansluiting voor USB kabel
  aansluiting Hoofdrail / Programmeerrail / Wissels e.d.
  Netwerkaansluiting
  2x XPress aansluiting
  S88 aansluiting
  230v aansluiting via euro-aansluiting

De drie toetsen op het front heb ik direct achter de frontfolie aangebracht waardoor een mooi glad front is ontstaan. Op de gemarkeerde vlakjes drukken betekent de minitoetsjes die hier achter zitten bedienen.




bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Zelfgebouwde Digitale Centrale
« Reactie #14 Gepost op: 14 november 2019, 08:28:12 »
Kan iemand de timing van die trits uitleggen, ik vind dit erg verwarrend. Vooral de definities... In de manual staat:
Citaat
trinary "1": a pair of long pulses

    ------- -------
           -       -
    1234567812345678

trinary "0": a pair of short pulses

    -       -
     ------- -------
    1234567812345678

en:

base clock duration (locos): 26 us (microseconds) = 1/38400 (approx.)
Comment: this is the clock frequency of the old 6020
double frequency (solenoid and old function decoders): 76800 baud
half clock duration (solenoid and old function decoders): 13 us
base pulse duration (locos): 8 x (base clock duration) = 208 us
half pulse duration (solenoids): 8 x (half clock duration) = 104 us
binary "1": a long pulse

Ik zie dat ons forum niet monospaced it.  Is elk '-' en elke '_' nu 13us? Een trit duurt dan precies 2 * 8* 13 = 208us dat klinkt logisch. Als ik nu bijvoorbeeld een trinary '0' stuur, moet ik dan baanspanning toggelen om: 13us, 91us (7 * 13us), 13us en weer 91us?

EDIT: volgens mij lees ik het verkeerd en moet 13 vervangen door 26us
« Laatst bewerkt op: 14 november 2019, 08:29:56 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)