Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Een tussendoortje in 1:48  (gelezen 17572 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Een tussendoortje in 1:48
« Gepost op: 28 oktober 2019, 22:22:47 »
Er was eens een Fantasie-eiland:



Gebouwd in 2012 en lokaal op een showtje te zien geweest. Daarna aan de club in bruikleen gegeven en daar gebruikten we het als demobaantje op onze beursjes en shows om te laten zien dat je met (relatief) goedkope materialen bijna alles zelf kan bouwen. Maar we raakten er wat op uitgekeken:



Maar men wilde toch wel weer een nieuw demobaantje. U raad het al; ik nam de uitdaging aan. Ik had namelijk slechts 3 projecten (rotwoord) onder handen en plannen voor nog minstens tien. Dus dit komt er 'even' tussendoor. Een clublid heeft wat On30 spul en dat moest er ook op kunnen rijden. Dus koos ik voor 1:48.

Ik begon met het oude Hornby chassis te voorzien van nieuwe wielen want die waren compleet afgesleten.



Met de silhouette Curio en 250grams papier ontstond een kapje. Het frame is van 1mm karton. Op de nieuwe wielen na dus nogal low budget. Een en ander gebaseerd op de Ruston and Hornsby 48ds. Die kwam hier voorbij (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=86515.msg3222058798#msg3222058798) en ik was er meteen verliefd op.





Koppelingen had ik lang, lang geleden eens gekocht als bouwpakketjes van een Duitse modelbouwer op een Duitse smalspoortentoonstelling (Nussa). Maar nooit gebruikt en dat komt nu mooi uit. Die hebben toen best geld gekost maar dat is al zooo lang geleden dus dat noemen we nu hergebruik en dus nog steeds low budget.



Van diezelfde Duitser kocht ik ook nog 6 Peco onderstelkitjes. Daar had ik er nog drie van over en daarvoor geldt hetzelfde als voor de koppelingen. Overigens waren dat kitjes voor 'coaches' en om er goederenwagens van te maken moest er toch wel wat styreen aan te pas komen. Niet op de foto helaas want in de vuur van het spel heb ik niet van elke stap foto's genomen.



De bovenbouw is evenwel weer van karton. Honig en Knorr. Engelstaligen noemen dat met een mooi woord 'cerials' verpakkingen. Laten wij het 'kruidenierswarenverpakkingen' noemen. Dat dekt de lading wel.




Dat was het voorlopig wel even. Over het baantje zelf zijn we nog in onderhandeling. Maar het wordt i.i.g. weer een low-budget-zelfbouw-demobaantje. Want bezoekers van treintjesbeurzen en shows jammeren altijd dat men vroeger ook een treinbaan had maar dat het nu zo duur is om weer te beginnen. In plaats van slaan en schelden laat ik ze nu ons demobaantje zien en vertel erbij dat het al met al drie knikkers en een knaak gekost heeft. Om de eenvoud te onderstrepen rijdt het straks gewoon weer ouderwets rondjes analoog met stroom uit de rails van een oude Fleischmanntrafo.

Wordt vast wel een keer vervolgd (denk ik).

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2019, 22:39:28 »
 Albert, alweer een pracht werkstuk!

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2019, 23:00:39 »
Weer heel mooi geworden  (y)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2019, 06:03:44 »
 (y) ::) en ach de curio telt niet mee ;D

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2019, 06:32:00 »
Mooi lokje geworden  (y). Leuk dat de R&H zo veel inspiratie losmaakt. Ik ben benieuwd naar het vervolg van je project. Welk merk zijn die koppelingen, en waar zijn ze verkrijgbaar?

Groeten,
Gerard

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2019, 06:45:23 »
Ik sluit me aan bij de andere fans: leuk weer!

Wolter
Moins mais mieux.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2019, 17:36:18 »
@ Gerard, die koppelingen zijn gemaakt door een hobbyist met een freesmachine. Op Nussa staan vaak dezelfde Duitse smalspoorjongens en die kennen elkaar allemaal. Hij freesde wat af voor zijn vrienden. Omdat ik toen contact had met iemand uit die scene mocht ik er bij de gratie Gods ook een paar kopen..... Ze lijken veel op wat een Duitse leverancier toen aanbood en dat gaf nogal wat aanleiding tot enige animositeit over en weer. Maar denk je dat ik nog weet hoe die laatstgenoemde firma heet? Helaas. Google levert dit op: https://www.zt-modellbahnen.de/kupplungen-0e-0m/. Ik denk dat dit'm is maar er zijn er vast meer.

De 'Modellbaucollege' die zelf freesde heette RAST op het forum https://www.kostenloses-forum.com/board/index,nxu,01642644nx1878.html. Smalspoorliefhebbers maken het best zelf even een account aan. Maar de laatste tijd is het daar erg rustig moet ik zeggen.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2019, 22:22:39 »
Dank je, Albert. ZT was ik al eens tegengekomen. Ik heb nog wat Magic Train liggen. Ik heb een tijd overwogen om het te verkopen, maar ga er misschien toch iets mee doen. Ik zoek dan in elk geval beter ogende koppelingen.

Groeten,
Gerard

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2019, 11:21:18 »
Yep, zelfde hier, inmiddels leuke partij MT liggen die ik, als het kan, nog zal uitbreiden maar vooralsnog heb ik hier geen plannen mee maar wie weet in de toekomst...  ;D
Jouw projectje inspireert wel Albert, mooi  (y)
Wat voor karton gebruik jij hiervoor ??
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2019, 11:23:02 door Marijn »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2019, 12:27:29 »
@Marijn, het kapje van de loc is van drie lagen 250grams papier. Het locframe is van 1 mm karton. Grijs van binnen, wit van buiten. Ooit een hele stapel van gekregen van iemand die op een kartonfabriek werkt. Het karretje is van soeppakken karton. Knorr of Honig. Pizza dozen kan ook maar dat is slapper.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #10 Gepost op: 16 november 2019, 21:13:28 »
Teruggekomen van Modelspoorbeurs in Veendam moest ik me eerst uitleven op mijn treinenkamer. Slachtoffer was dit keer een Diema DS40 in 1:45 welke ik van styreen bouwde in 2013. Ik heb met de Diema nooit iets gedaan en zijn aandrijving heeft al in andere locjes dienst gedaan. Maar nu kwam die aandrijving (Bachmann Uderground Ernie) weer vrij. Het N20 motortje is vervangen door een 6V versie. En dus kon er op een lipo-cel gereden worden. Het was nog een heel gepruts om het ding uit 2013 om te bouwen op rc besturing maar het is dan toch gelukt. De twee bruine kisten op wielen zijn gemaakt door Wolter (Noordernet). Ook in 2013. Daar weer achter loopt een plat wagentje. Dat heb ik zelf gemaakt toen, zelfs met een gecompenseerd asje omdat rails vlak leggen toen een beetje een dingetje was zeg maar. Dit setje heeft nog nooit op een modelbaan gefigureerd. Dat komt omdat ik toen andere, grotere, ontvangers had die niet in de Diema pasten. Daarom stapte ik toen over op 1:35. En nu is de elektronica zo klein dat het wel in de Diema past. Of er dan nu wel een veldbaantje in 0-16,5mm komt weet ik nog niet.



Filmje: https://youtu.be/hhQamVKzyF0


Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #11 Gepost op: 09 februari 2020, 17:48:58 »
....Maar het wordt i.i.g. weer een low-budget-zelfbouw-demobaantje. Want bezoekers van treintjesbeurzen en shows jammeren altijd dat men vroeger ook een treinbaan had maar dat het nu zo duur is om weer te beginnen. In plaats van slaan en schelden laat ik ze nu ons demobaantje zien en vertel erbij dat het al met al drie knikkers en een knaak gekost heeft. Om de eenvoud te onderstrepen rijdt het straks gewoon weer ouderwets rondjes analoog met stroom uit de rails van een oude Fleischmanntrafo. ....

En het begin is er inmiddels:




Later meer.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #12 Gepost op: 09 februari 2020, 18:29:55 »
Kijk eens! Met de inspiratie, van de site van wijlen Carl Arendt, aan de muur. Dit is met recht een klassiek baanplan. Ik zie op de eerste foto tegen de onderrand een bedieningsbord. Ga je vanaf de achterkant de boel bedienen?

Wolter
Moins mais mieux.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #13 Gepost op: 10 februari 2020, 20:01:52 »
Dat ziet er al weer heel erg leuk uit, Albert!
Toen je met het fantasie-eiland en het andere baantje bij het ISM was, hebben we elkaar eens gesproken. Ga dit zeker volgen!

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #14 Gepost op: 11 februari 2020, 17:20:34 »
@Wolter, ja dat is de bedoeling. Niet persee ik maar ieder ander clublid die dan 'dienst' heeft. Overigens spookt Avalon Brickworks al zo'n 10 jaar door mijn hoofd dus dat werd wel eens tijd.
@Bart, ISM dat weet ik nog. Maar helaas kan ik me ons gesprek niet meer herinneren. Dat moeten we dus nog eens herhalen.. ;)

Het was de bedoeling om net als op Avalon het treintje te laten verdwijnen via de schuur links. Avalon zou dan worden bediend via een aftakking van een nevenspoortje welke via de opening rechts het diorama bereikt. De beide zichtbare opstelspoortjes zowel als het verdwijnspoor bevinden zich in dat geval alle drie op het terrein van Avalon. De schuur is een nabootsing van een oude middeleeuwse schuur wat we op vakantie tegen kwamen in Lacock, Zuid-Engeland. In Lacock is menig historisch drama opgenomen, Harry Potter incluis. Leuk oud stadje dus. Dat schuin aflopende dakdeel rechts op de linker schuur was een poging om perspectief op het diorama aan te brengen.




Maar toen werd alles anders...... Want ik bedacht dat het wat raar is op een demobaantje dat het treintje rondjes rijdt door de schuur heen. Avalon is nl ooit ontworpen als rangeerbaantje. Dan zit je de hele middag te rangeren en ik wil ook wel eens de benen strekken. Dan is het makkelijk dat je gewoon de trafo open kan zetten en er bij weg kan lopen. Dus kon de vloer van DAS-klei er weer uit......




Maar het komt allemaal weer goed hoor............

Albert



Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran