Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:11:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 10:59:07
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
  

Auteur Topic: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann  (gelezen 7359 keer)

blauwe engel

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Gepost op: 26 oktober 2019, 11:58:10 »
Beste forum mensen,

Ik ben in het bezit van twee fleischmann stoomlocs 904154, voorheen BR 55.
Graag wil ik deze locs in tractie laten rijden.
Mijn vraag aan u is of de twee locs altijd vooruit hebben gereden of heeft dan de eerste achteruit en de tweede vooruit gereden.
Deze vraag is van belang in verband met het ijken van de locs.

Ik hoor graag een reactie.

Met vriendelijke groet,
blauwe engel
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2019, 21:17:10 door Bert van Gelder »

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: Tractie rijden met stoomloc van fleischmann
« Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2019, 18:25:59 »
Twee kanten op ijken. Beetje trimmen met CV zodat die even hard rijdt kan ook natuurlijk

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Tractie rijden met stoomloc van fleischmann
« Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2019, 19:54:15 »
ga er maar vanuit dat men t liefst gewoon vooruit reed, als dat enigszins kon. de vorm van t machinistenhuis zegt genoeg wat dat betreft.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2019, 21:59:34 »
Van de site bahnbilder.de:



Loks die tractie leveren, maar niet in treinschakeling rijden met de voorste cabine, moeten bestuurd worden door een collega die in verbinding staat met de machinist in de voorste cabine. Hierbij wordt de trekkracht wel vergroot, maar als de voertuigen niet op elkaar zijn afgestemd treedt energieverlies op en zullen de voertuigen bij het optrekken en remmen gaan slippen of stoten. In het tijdperk van de stoomlocomotief kwam dubbeltractie vaak voor, waarbij de beide machinisten elkaar signalen gaven via de stoomfluit.

Mooie loks trouwens, als je die permanent  in dubbeltractie laat rijden, zou je het tandwieltje aan de motor kunnen verwijderen.
Dan heb je wel alle functies, maar geen probleem met de afstemming qua rijgedrag.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2019, 22:09:30 »
Mooie foto Hans  (y)
Maar ik sluit me bij Floris aan en verwacht dat men deze situatie zoveel mogelijk probeerde te voorkomen.
Het machinistenhuis is bij achteruitrijden een prachtige luchthapper, die ook 'fijn' het kolenstof uit 2 tenders onder de kap trekt.
Het zal vast voorgekomen zijn, maar leuk zal men het niet hebben gevonden.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2019, 23:13:51 »
Om nog maar te zwijgen van de snelheidsbeperking die tender-vóór rijden met zich meebrengt.

Ik neem aan dat je dubbeltractie bedoelt.
Met groet,

Ger.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2019, 00:11:56 »

Mooie loks trouwens, als je die permanent  in dubbeltractie laat rijden, zou je het tandwieltje aan de motor kunnen verwijderen.
Dan heb je wel alle functies, maar geen probleem met de afstemming qua rijgedrag.

Hans, waarom zou je? Met de hedendaagse decoders is dat prima af te regelen.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2019, 02:42:47 »
@Ronald: Inregelen kan, maar de blauwe engel vroeg zich af of hij vooruit of achteruit moest instellen, kennelijk is dat verschillend.

Vrijloop van de tweede lok is dan gemakkelijker.
Deed mij denken aan het vervoer van een stomer naar Tilburg voor een total overhaul.
De drijfstangen werden vòòr de reis verwijderd om de cylinders niet te laten werken.

En ik denk misschien meer in mechanische oplossingen dan in digitale oplossingen  :)
Zal de leeftijd wel zijn.

Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #8 Gepost op: 27 oktober 2019, 09:36:26 »
Als we dan toch zout op slakken gaan leggen ……..

Ik neem aan dat je dubbeltractie bedoelt.

Je bedoelt voorspan.

Mvg, Johan

blauwe engel

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #9 Gepost op: 27 oktober 2019, 09:55:55 »
Heren, dank voor al jullie informatie.   

Ik ga er mee aan de slag.

Met vriendelijke groet,

Blauwe engel.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #10 Gepost op: 27 oktober 2019, 14:27:05 »
Om nog maar te zwijgen van de snelheidsbeperking die tender-vóór rijden met zich meebrengt.
Dat is bij de Baureihe 55 niet van toepassing. Die mocht 55 km/h beide kanten op.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #11 Gepost op: 27 oktober 2019, 15:43:13 »

Als we dan toch zout op slakken gaan leggen ……..

Je bedoelt voorspan.

Mvg, Johan

Voorspan bestaat in België (waar de foto is genomen) of Duitsland niet...dubbeltractie of Doppeltraktion :police:.

Mvg Bas

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #12 Gepost op: 27 oktober 2019, 18:24:48 »
Zo te lezen wordt in Duitsland wel degelijk over vorspann betreib gesproken. zou wel heel raar zijn als dat niet zo was in het mekka van de dampflok

Nog even ter overvloede.
Voorspan is 2 loks ieder bemand en bediend door een mcn (ongeacht soort trein stoom/diesel of elektrisch)
Dubbel (of multie) tractie twee of meerdere loks bediend door 1 mcn (diesel of elektrisch) (ook wel mehrfach steuerung genoemd)

Mvg, Johan

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #13 Gepost op: 27 oktober 2019, 21:51:57 »
Nee, dat is pertinent niet juist. Dubbeltractie is (in België en Duitsland) juist met 2 bemanningen en 2 loks, waarbij de doorgaande treinleiding meestal vanuit de voorste lok bediend wordt.
Treinschakeling daarentegen wordt met 2 (of meer) loks uitgevoerd, bediend vanuit de voorste lok (idealiter) door 1 machinist die vanuit zijn stuurpost zowel de rem als de tractie van alle tractievoertuigen beheert.
Geen idee of voorspan (als Nederlandse term) hetzelfde betekent als het Duitse Vorspannlok, maar in Duitsland wordt daarmee Doppeltraktion (als beide loks tractie geven en elke lok bemand is tenminste) bedoeld.

Mvg Bas

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #14 Gepost op: 27 oktober 2019, 22:12:19 »
Je bent duidelijk nog niet op een Duits forum geweest :)
Daar is men over het algemeen heel stellig en duidelijk, Doppeltraktion bij stoomloks bestaat niet.
De definitie is precies tegengesteld aan wat jij beweert.