Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ashwood
Vandaag om 12:46:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:41:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 12:32:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:32:27
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:24:18
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
  

Auteur Topic: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann  (gelezen 7383 keer)

blauwe engel

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Gepost op: 26 oktober 2019, 11:58:10 »
Beste forum mensen,

Ik ben in het bezit van twee fleischmann stoomlocs 904154, voorheen BR 55.
Graag wil ik deze locs in tractie laten rijden.
Mijn vraag aan u is of de twee locs altijd vooruit hebben gereden of heeft dan de eerste achteruit en de tweede vooruit gereden.
Deze vraag is van belang in verband met het ijken van de locs.

Ik hoor graag een reactie.

Met vriendelijke groet,
blauwe engel
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2019, 21:17:10 door Bert van Gelder »

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
Re: Tractie rijden met stoomloc van fleischmann
« Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2019, 18:25:59 »
Twee kanten op ijken. Beetje trimmen met CV zodat die even hard rijdt kan ook natuurlijk

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Online Online
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Tractie rijden met stoomloc van fleischmann
« Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2019, 19:54:15 »
ga er maar vanuit dat men t liefst gewoon vooruit reed, als dat enigszins kon. de vorm van t machinistenhuis zegt genoeg wat dat betreft.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2019, 21:59:34 »
Van de site bahnbilder.de:



Loks die tractie leveren, maar niet in treinschakeling rijden met de voorste cabine, moeten bestuurd worden door een collega die in verbinding staat met de machinist in de voorste cabine. Hierbij wordt de trekkracht wel vergroot, maar als de voertuigen niet op elkaar zijn afgestemd treedt energieverlies op en zullen de voertuigen bij het optrekken en remmen gaan slippen of stoten. In het tijdperk van de stoomlocomotief kwam dubbeltractie vaak voor, waarbij de beide machinisten elkaar signalen gaven via de stoomfluit.

Mooie loks trouwens, als je die permanent  in dubbeltractie laat rijden, zou je het tandwieltje aan de motor kunnen verwijderen.
Dan heb je wel alle functies, maar geen probleem met de afstemming qua rijgedrag.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2019, 22:09:30 »
Mooie foto Hans  (y)
Maar ik sluit me bij Floris aan en verwacht dat men deze situatie zoveel mogelijk probeerde te voorkomen.
Het machinistenhuis is bij achteruitrijden een prachtige luchthapper, die ook 'fijn' het kolenstof uit 2 tenders onder de kap trekt.
Het zal vast voorgekomen zijn, maar leuk zal men het niet hebben gevonden.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2019, 23:13:51 »
Om nog maar te zwijgen van de snelheidsbeperking die tender-vóór rijden met zich meebrengt.

Ik neem aan dat je dubbeltractie bedoelt.
Met groet,

Ger.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15369
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2019, 00:11:56 »

Mooie loks trouwens, als je die permanent  in dubbeltractie laat rijden, zou je het tandwieltje aan de motor kunnen verwijderen.
Dan heb je wel alle functies, maar geen probleem met de afstemming qua rijgedrag.

Hans, waarom zou je? Met de hedendaagse decoders is dat prima af te regelen.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2019, 02:42:47 »
@Ronald: Inregelen kan, maar de blauwe engel vroeg zich af of hij vooruit of achteruit moest instellen, kennelijk is dat verschillend.

Vrijloop van de tweede lok is dan gemakkelijker.
Deed mij denken aan het vervoer van een stomer naar Tilburg voor een total overhaul.
De drijfstangen werden vòòr de reis verwijderd om de cylinders niet te laten werken.

En ik denk misschien meer in mechanische oplossingen dan in digitale oplossingen  :)
Zal de leeftijd wel zijn.

Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #8 Gepost op: 27 oktober 2019, 09:36:26 »
Als we dan toch zout op slakken gaan leggen ……..

Ik neem aan dat je dubbeltractie bedoelt.

Je bedoelt voorspan.

Mvg, Johan

blauwe engel

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #9 Gepost op: 27 oktober 2019, 09:55:55 »
Heren, dank voor al jullie informatie.   

Ik ga er mee aan de slag.

Met vriendelijke groet,

Blauwe engel.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3802
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #10 Gepost op: 27 oktober 2019, 14:27:05 »
Om nog maar te zwijgen van de snelheidsbeperking die tender-vóór rijden met zich meebrengt.
Dat is bij de Baureihe 55 niet van toepassing. Die mocht 55 km/h beide kanten op.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #11 Gepost op: 27 oktober 2019, 15:43:13 »

Als we dan toch zout op slakken gaan leggen ……..

Je bedoelt voorspan.

Mvg, Johan

Voorspan bestaat in België (waar de foto is genomen) of Duitsland niet...dubbeltractie of Doppeltraktion :police:.

Mvg Bas

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #12 Gepost op: 27 oktober 2019, 18:24:48 »
Zo te lezen wordt in Duitsland wel degelijk over vorspann betreib gesproken. zou wel heel raar zijn als dat niet zo was in het mekka van de dampflok

Nog even ter overvloede.
Voorspan is 2 loks ieder bemand en bediend door een mcn (ongeacht soort trein stoom/diesel of elektrisch)
Dubbel (of multie) tractie twee of meerdere loks bediend door 1 mcn (diesel of elektrisch) (ook wel mehrfach steuerung genoemd)

Mvg, Johan

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #13 Gepost op: 27 oktober 2019, 21:51:57 »
Nee, dat is pertinent niet juist. Dubbeltractie is (in België en Duitsland) juist met 2 bemanningen en 2 loks, waarbij de doorgaande treinleiding meestal vanuit de voorste lok bediend wordt.
Treinschakeling daarentegen wordt met 2 (of meer) loks uitgevoerd, bediend vanuit de voorste lok (idealiter) door 1 machinist die vanuit zijn stuurpost zowel de rem als de tractie van alle tractievoertuigen beheert.
Geen idee of voorspan (als Nederlandse term) hetzelfde betekent als het Duitse Vorspannlok, maar in Duitsland wordt daarmee Doppeltraktion (als beide loks tractie geven en elke lok bemand is tenminste) bedoeld.

Mvg Bas

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Tractie rijden met stoomloc van Fleischmann
« Reactie #14 Gepost op: 27 oktober 2019, 22:12:19 »
Je bent duidelijk nog niet op een Duits forum geweest :)
Daar is men over het algemeen heel stellig en duidelijk, Doppeltraktion bij stoomloks bestaat niet.
De definitie is precies tegengesteld aan wat jij beweert.