Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: S88 LDT en Conrad lichtsluis  (gelezen 1597 keer)

morris1

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
S88 LDT en Conrad lichtsluis
« Gepost op: 17 oktober 2019, 10:47:08 »
Beste Forumleden,

Ik rijd 2rail , Ecos , en koploper.
Nu wil ik een lichtsluisje van Conrad aan sluiten op een RMGB 8 ( oud model).
De lichtsluis wordt gevoed door Ecos . en werkt naar behoren ( lampje brand bij interval infrarood).
Maar aan de terugmelder komt geen signaal aan ..
Ook al geprobeerd met een externe voeding 13 v, maakt geen verschil??
Doe ik mss iets verkeerd met  de ingang van de lichtsluis??


Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: S88 LDT en Conrad lichtsluis
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2019, 11:07:10 »
Als er een lampje reageert op de lichtsluis doe je denk ik niets verkeerd met de lichtsluis. Maar even voor de volledigheid, bedoel je deze lichtsluis? Helaas is online de documentatie in een begrijpbare taal wat minimaal maar ik zie een relais dus ga uit van een potentiaal vrije uitgang.

Je hebt dus de RM-GM-8? Volgens mij is enige verschil met de RM-GB-8-N dat de laatste de S88n standaard ondersteund als connector. Dit deze heeft al een bezetmelder ingebouwd op basis van stroomdetectie. Enige reden dat je daar dan weer een lichtsluis aan wilt ipv de RM-88? Hier kan je wel weer normale schakelaars op aansluiten maar niet direct en het blijft een beetje een omslachtige Rube Goldbergmachine. Je zal dan een last (weerstand ofzo) in de plaats van de rails moeten schakelen.

Hoe heb je op dit moment eigenlijk de lichtsluis aangesloten? Kan denk ik niet over de rails aansluiting zijn want zonder weerstand zal dat kortsluiting maken.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

morris1

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: S88 LDT en Conrad lichtsluis
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2019, 11:11:20 »
Hallo Timo.
Hartelijk dank voor je snelle reactie.
De voeding van de lichtsluis is gewoon de railspanning van Ecos .
Aan de groud ligt de bezetmelder,  en de andere kant de plus van de rail spanning .
OOk als ik deze twee omdraai geen resultaat...

groetjes,

Morris

morris1

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: S88 LDT en Conrad lichtsluis
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2019, 11:15:32 »
Hallo Timmo,

Zie net je link naar conrad ,

Neen het is deze lichtsluis niet,
Ik weet alleen niet hoe ik hier een foto kan als bijlage plaatsen.. anders stuurde ik de foto] van de lichtsluis

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: S88 LDT en Conrad lichtsluis
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2019, 11:18:07 »
Hoi Morris,

Kan je vooral wat meer duidelijkheid geven over de lichtsluismodule? Is het degene die ik linkte?

Die moet je inderdaad gewoon voeding geven maar van baanspanning zal hij NIET blij worden, hij wil gelijkspanning. Dus ik twijfel een beetje of ik de goeie heb. [edit] Je hoeft opzicht geen foto te plaatsen, maar het bestelnummer zou wel heeeeeeel handig zijn ;)

En het feit waarom je deze wilt combineren met de RM-GB-8?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: S88 LDT en Conrad lichtsluis
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2019, 11:22:46 »
Hallo Morris,

In het linker menu zie je "plaatje uploaden", en daaronder "hoe werkt plaatje uploaden". Daarmee zou het moeten lukken...

Succes, gr,

Bert

morris1

  • Offline Offline
  • Berichten: 52

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: S88 LDT en Conrad lichtsluis
« Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2019, 11:40:21 »
Dank je!

Blijft nog wel over:
En het feit waarom je deze wilt combineren met de RM-GB-8?

Deze direct aansluiten is NIET mogelijk. Terwijl het aansluiten op de RM-88(-N) nu juist een eitje is. Je zal een weerstand toe moeten voegen. En zelfs dan is het de vraag of het met deze module goed werkt omdat je dan maar bezetmelding hebt voor de helft van het digitale signaal.

Met andere woorden, eigenlijk is de RM-GB-8 de verkeerde module om te combineren met een lichtsluis. Vandaar om mijn vraag waarom je dat wilt? Waarom niet gewoon de stroomdetectie gebruiken?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

morris1

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: S88 LDT en Conrad lichtsluis
« Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2019, 11:52:29 »
Hallo,

Ik rijd met koploper , en heb een ON30 baan . De bachmann locs zijn voorzien van een kadee coupling.
De bedoeling is via een lichtsluis de loc zeer nauwkeurig te laten stoppen op een bepaald punt van de baan , en dan te ontkoppelen met behulp van neodymium magneten. de lichtsluis is nauwkeuriger voor het stoppen dan een gewone bezetmelder.
Dat is eigenlijk de bedoeling...
Is er mss een ander soort lichtsluis dat wel op de RM GB 8 zou werken???

Hartelijk dank voor de reactie in elk geval .

Groetjes,

Morris

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: S88 LDT en Conrad lichtsluis
« Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2019, 14:29:52 »
Nu ik er nog over denk, de RM-GB-8 doet waarschijnlijk ook maar detectie in één polariteit. Dus het kan waarschijnlijk wel werken, zo niet, omgedraaid even proberen. Maar zoals ik al zei, je zal op zijn minst een extra weerstand moeten toevoegen. En om zeker te weten zou een foto van de lichtsluis (waarop de componenten leesbaar zijn) nog wel handig zijn. Dan kan ik met wat meer zekerheid zeggen of het werkt en niet kapot gaat. De handleiding heeft namelijk niet zo veel details.

Om uit te leggen hoe aan te sluiten is het niet zo handig dat LDT de draden naar IN1 en IN2 niet individueel van een naam heeft voorzien daar het wel uitmaakt. Als je de module met de aansluiting naar boven houdt (zoals in de handleiding) noem ik de linker IN klem K, en de rechter J. Bij gebruik van de stroomdetectie zit de onderbreking (dus de detectie) dan in de K rail. Dit zijn de standaard namen van oa Lenz, daar er bij digitale spanning geen " plus van de rail spanning" weet ik dus ook niet waar je dat nu op hebt aangesloten. ;)

Eerst maar even over de weerstand om hier problemen mee uit te sluiten. Ik weet niet hoe gevoelig de module is en wat je baanspanning is. Ik denk dat een 2k2 weerstand wel voldoende moet zijn. Dit zou ik vooraf even testen door op een stuk baan waar je de RM-GB-8 in gebruikt hebt een 2k2 weerstand over de rails te leggen en te kijken of je een melding hebt. Zo niet, moet je een iets lagere weerstandwaarde proberen. Bij gebruik van een 2k2 zou een standaard 1/4 Watt weerstand moeten voldoen. Maar al naar gelang je baanspanning zou het kunnen dat als je lager gaat je voor een zwaardere (1/2W of 1W) weerstand moet gaan.

Om je lichtsluis aan te sluiten, voedingsspanning op de lichtsluis (baanspanning of extern). Van de uitgang van de lichtsluis maak je de - uitgang vast aan de J van de baanspanning. De + aansluiting naar een weerstand. En die weerstand doe je dan naar een uitgang (klem 1 t/m 8) van de RM-GB-8.

Werkt de schakeling dan niet (ledje op de module gaat wel branden maar geen bezetmelding) dan moet je de + en - van de uitgang van de module eens omdraaien.

Als je de module nu eigenlijk hetzelfde had aangesloten (tussen J en een uitgang) maar zonder weerstand zou het kunnen dat je de uitgang van de module kapot gemaakt hebt. Om dat te testen zou je even een ledje aan kunnen sluiten zoals in de handleiding van de lichtsluis. +V en GND kan je de baanspanning voor gebruiken. Een weerstand van 1k of 2k2 zou voldoende moeten zijn.

Al met al, zoals ik al aan gaf is het een beetje puzzelen. Aansluiten op een RM-88 (of andere GND terugmeldmodule) is een stuk eenvoudiger.

Overigens ben ik het ook niet echt eens dat een lichtsluis nauwkeuriger is dan stroomdetectie, zeker een reflectielichtsluis! (Door de handleiding grappig reflexlichtsluis genoemd ;D) Stroomdetectie zal altijd werken als de eerste stroomafnemende as over de overgang is gereden. Toegegeven, het is dan wel trein afhankelijk hoe ver daarvoor de koppeling zit. Maar een reflectielichtsluis is sterk afhankelijk van hoe goed het oppervlak reflecteert. Ook weet ik niet hoe immuun deze is voor omgevingslicht. Een echte lichtsluis zoals die van Huib Maaskant vertrouwt op een zichtlijn en is dus niet materiaal afhankelijk. Van de gebruikte chip weet ik ook zeker dat deze niet gevoelig is voor omgevingslicht en de relais uitgang maakt hem in dit geval ook makkelijker toepasbaar zowel met de RM-88 als de RM-GB-8 (maar nog steeds een weerstand nodig!).


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

morris1

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: S88 LDT en Conrad lichtsluis
« Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2019, 14:36:06 »
Hallo,

Hartelijk dank voor de klare uiteenzetting. Ik zal het proberen, en indien niet mss die van Huub Maaskant aanschaffen.

Bedankt voor de opzoeking.

Groetjes,

Morris