Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 00:09:10
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 October 2025, 23:37:19
Had de NS4903 rangeerlicht? door prutser
27 October 2025, 23:21:06
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
27 October 2025, 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
27 October 2025, 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
27 October 2025, 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 October 2025, 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
27 October 2025, 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
27 October 2025, 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
27 October 2025, 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 October 2025, 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
27 October 2025, 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
27 October 2025, 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
27 October 2025, 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
27 October 2025, 16:55:39
  

Auteur Topic: Halling Randstadrail Citades in model  (gelezen 64334 keer)

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re:Halling Randstadrail Citades in model
« Reactie #150 Gepost op: 05 May 2012, 21:57:05 »
Hallo,

Zie voor het rijgedrag in bochten van een Citadis Rr het filmpje bij minuut 2.00

Daar zie je hoe de bakken uitzwenken t.o.v. de rails

http://www.youtube.com/watch?v=gZ7luSxDQCo&feature=player_embedded

Niek

TreintjeDelft

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
Re:Halling Randstadrail Citades in model
« Reactie #151 Gepost op: 05 May 2012, 22:06:42 »
23 meter is de minimale boogstraal voor de citadissen in Den Haag, dit is ook volgens opgaaf van de leverancier van het voorbeeld en waarop de minimale boogstralen in de nieuwe trajecten voor de citadis worden gebouwd. In Den Haag mogen de citadissen niet overal komen, zo ook niet in Delft.

In model kun de minimale boogstraal delen door 87, dan blijft er een minimale boogstraal van 26,4 cm over.

Groeten,

Christoph


Tof! (y) Weten we dat het op die manier in ieder geval allemaal realistisch is.


dat de citadisen niet overal mogen/kunnen komen komt door hun breedte van 2.50m.
Hallo Martijn,

dat ze niet overal kunnen komen is niet alleen vanwege hun breedte, maar onder andere ook de andere bewegingen die het voertuig maakt tov de rails (let maar eens op in en vlak na de bogen) en de grotere minimale boogstraal dan de GTL trams.  ;)

Groeten,

Christoph
dat kan ook wel kloppen ja.

maar het voornaamste is de breedte omdat de rails dan te dicht bij de bovenleiding masten licht of in bogen
Inderdaad, het heeft te maken met het zwenken nadat ze uit de bochten komen of wanneer ze een bocht in gaan. Dat komt door de breedte, maar ik denk ook doordat de bakken een stuk langer zijn dan die van de GTL en mogelijk (en beredenering van mij) omdat aan de voor en achterkant de lengte tussen het draaistel en de daadwerkelijke voorkant van de cabine langer is dan bij de GTL's. Zie http://youtu.be/1YlpU3925Y8?t=21s
Edit: De Burgemeester van Hespedam was me voor.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
    • Zwetdorf in model
Re:Halling Randstadrail Citades in model
« Reactie #152 Gepost op: 06 May 2012, 11:19:23 »
Het zwenken dat het voertuig doet als het uit of in een boog gaat rijden komt voor een groot deel voort uit de posities van de draaistellen.
Het tweede draaistel bevind zich niet onder de geleding maar er achter, in het middenstuk. Dit in combinatie met de lange bakken en de grote overhang voor de bestuurder maken het rare profiel dat de tram nodig heeft.

Groeten,

Christoph

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Halling Randstadrail Citades in model
« Reactie #153 Gepost op: 06 May 2012, 12:47:12 »
Als je 25cm aanhoud als minimum boogstraal, dan zullen alle verkrijgbare trams hier doorheen kunnen rijden. Alleen de Utrechtse sneltram en de Stuttgart DT8 van Halling heb ik niet in bezit en deze zouden zover ik vernomen heb niet door 25cm gaan. Misschien dat een ander forumlid hier wel ervaringen mee heeft.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

TreintjeDelft

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
Re:Halling Randstadrail Citades in model
« Reactie #154 Gepost op: 06 May 2012, 13:00:40 »
Bedankt voor de info, ik ga nog rustig aan de slag met mijn plannen.
Wel vreemd dat die Utrechtse er misschien niet doorheen kan. Waarschijnlijk zal ik dat model toch nooit bezitten, maar het is gewoon erg raar.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Halling Randstadrail Citades in model
« Reactie #155 Gepost op: 06 May 2012, 14:12:27 »
Vreemd is het niet, want dit zijn geen stadstrams, maar sneltrams. Deze hebben een veel grotere afstand tussen de draaistellen dan normale trams.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Halling Randstadrail Citades in model
« Reactie #156 Gepost op: 06 May 2012, 14:13:28 »
ik heb zelf de sunij tram en die gaat inderdaad niet door krappe trambogen
wat de radius van die is weet ik niet
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

TreintjeDelft

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
Re:Halling Randstadrail Citades in model
« Reactie #157 Gepost op: 06 May 2012, 14:54:10 »
Vreemd is het niet, want dit zijn geen stadstrams, maar sneltrams. Deze hebben een veel grotere afstand tussen de draaistellen dan normale trams.

Groeten, Mark
Natuurlijk, stom van me. :P ::)
Volgens mij is die bocht bij Utrecht CS wel behoorlijk scherp, als ik het me goed herinner.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Halling Randstadrail Citades in model
« Reactie #158 Gepost op: 06 May 2012, 15:00:09 »
hij kan ook wel een scherper de bocht om dan een trein ::)
Maar niet zo scherp als een stads tram :-X
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

TreintjeDelft

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
Re:Halling Randstadrail Citades in model
« Reactie #159 Gepost op: 06 May 2012, 15:19:27 »
Nou ja, (sommige) treinen kunnen ook wel behoorlijk scherp door de bocht, je ziet wel op sommige goederenaansluitingen dat goederentreinen hele scherpe bochten maken met bv. 6400'en en Class 66's. Maar we gaan nu een beetje off-topic. ;D

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Halling Randstadrail Citades in model
« Reactie #160 Gepost op: 06 May 2012, 20:14:37 »
Mijn ervaring:
een gelede "echte tram" is betrouwbaar door een boogstraal van 250 mm te jagen, Sneltrams voelen zich pas prettig vanaf grofweg 360 mm...
Let er daarbij ook op, dat het er nog een beetje acceptabel uitziet
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

TreintjeDelft

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
Re:Halling Randstadrail Citades in model
« Reactie #161 Gepost op: 06 May 2012, 22:39:39 »
Dat is goed om te weten, moet wel zeggen dat het merkwaardig is dat wel HO modeltreinen gewoon door R1 kunnen terwijl sommige sneltrams dat niet kunnen. Nou ja, als we kijken naar hoe het in het echt is, is het bij modeltrams nog steeds realistischer.