Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200  (gelezen 4568 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Gepost op: 07 oktober 2019, 18:48:09 »
Hallo ,
Ik ben bijna klaar met de bouw van een 6200. Alleen de diverse leidingen op de ketel van de lok moet ik nog aanbrengen. Als documentatie heb ik een tekening uit het Utrechts Archief, die heel goed is  maar onduidelijk is als antwoord op mijn vraag. Verder heb ik een stuk of 6 foto 's  uit "Stoom "boeken,die ook niet uitblinken door duidelijkheid. Andere gewone boeken heb ik niet gevonden,zoals die van Paul Henken.

Ik heb ook nog boeken van Labrijn, en van Harterink& Mook,de 6200 wordt niet genoemd.
Wie kan mij vertellen hoe de verschillende leidingen liepen ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #1 Gepost op: 07 oktober 2019, 19:01:02 »
Al eens in de beeldbank van de NVBS gekeken Peter?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #2 Gepost op: 07 oktober 2019, 19:05:18 »
NVBS archieven al geraadpleegd? Zo nee, wordt lid en ga er eens (op afspraak) langs. Krijg je ook nog eens 12x per jaar Op De Rails.

https://www.nvbs.com/lidmaatschap/

De beeldbank werkt nu niet en er staat minder in dan dat er is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #3 Gepost op: 07 oktober 2019, 19:15:59 »
Hoi Frits ,
Ik ben al  59 jaar lid van die club.  :D
Maar ik zal toch maar eens kijken daar.
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #4 Gepost op: 07 oktober 2019, 19:16:58 »
Beeldbank werkt prima, maar nog via het oude portal/domein. Net nog even gekeken voor ik mijn bericht schreef en daar staan heel wat 6200 foto's.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #5 Gepost op: 07 oktober 2019, 19:26:32 »
Heb daar wel foto's van van mijn eigen 6200. Het meeste is te zien in het boek over stoomdepot Heerlen. Daar staan veel 6200 foto's in.

Ik moet even zoeken, maar ik denk dat er hier op BNLS ook foto's van mij staan.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #6 Gepost op: 07 oktober 2019, 19:39:03 »
Het hangt er ook vanaf in welke periode je wilt bouwen.

Vraag: is het met of zonder voorverwarmer?

Vraag is de zandstrooier rechtsvoor aan de waterkast boven gezet.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #7 Gepost op: 07 oktober 2019, 23:26:42 »
Ik heb in de Beeldbank gekeken en vele foto,s van de 6200 gezien.
Erg veel heb ik er niet aan , de beeldbank werkt ook bizonder traag.
Morgen verder kijken.
Toch iedereen bedankt.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #8 Gepost op: 08 oktober 2019, 10:48:21 »
Hallo Ivo,
Toen ik met de 6200 begon ,had ik 2 foto's en de  fabrieks tekening uit het UA.
Later vond ik in mijn eigen boeken er nog een stuk of 3.
Ze zijn uit allerlei tijden ,voor en na de oorlog en zo. Toen zag ik de verschillen  die er altijd zijn in de verschillende tijdperken. Ik heb gekozen voor eentje met vergrote kolenbak,en mss nog met voorwarmer. De luchtpomp staat links vooraan naast de rookkast. De voedingspomp mis ik nog ,of zit die in de rookkast ?
 Zo wordt hij dus. Alleen de stoomleidingen  zijn niet goed te volgen op de foto's. Vandaar mijn vraag.
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #9 Gepost op: 08 oktober 2019, 19:14:05 »
Dag Peter,

Helaas kan ik niet bij mijn foto's (ben niet thuis), maar komende week zal ik je iets meer info proberen te geven. In algemene zin zijn alle stoomloks redelijk gelijk, maar verschillen zijn er natuurlijk ook.

Ik vond op Internet nog een foto van mij van de 6200 aan de rechterkant:



Hier is de onderste een bedieningsstang, die aan het einde een stoomkraan bedient welke vervolgens de luchtpomp aandrijft. Rechts daarvan loopt dan een stoomafvoerleiding die ergens in de rookkast moet verdwijnen, bij de 6200 onder de voetplaat. Boven de pomp zit een handrail op de rookkast en vanuit het machinistenhuis zie je een andere bedienkraan van een appendage dat de bel aandrijft. In deze lok zit niet de hoge zandkist voor op de waterkast.

Ik weet overigens niet of je een 6200 van Philotrain bouwt met een Roco onderstel. Als je dat doet moet je alle remblokken aan de andere kant van de wielen zetten. Dit is een Weinert onderstel en daar moest hetzelfde. Mijn cylinders zijn nog te duits. Die mogen voor het NS model gewoon glad zijn. Met name de deksels aan de voor en de achterkant.





Van de andere kant heb ik wel foto's, maar die komen later. Zo zien ze er nu uit  ;)





Ik heb wel nog een foto van een 6200 gevonden:



Dit is een 6200 van de eerste serie. Als je het Philo model bouwt is die van de latere serie. Het meest zichtbare verschil is de kast op de voetplaat boven de cylinder. Dat is hier een vierkante kast en op de hogere nummers is die aan de zijkant afgerond. Kijk naar mijn eerste foto.

Wat je hier ziet is aan de bovekant een handrail. De bovenste stang bedient weer een stoomkraan. De stoomleiding komt er bovenuit en de leiding (zwart geïsoleerd) loopt naar de kraan die de blazer bedient op de rookkast.

Onder de kraan zie je de ketelklepkast. Daar wordt voorverwarmd water onder hoge druk in de ketel gebracht. De ketelklepkast heeft onder zich een leiding die van de voorwarmer komt. De voorwarmer heeft een waterleiding die via de Knorr pomp (de pomp net voor de waterkast) komt, daar op druk is gebracht in het deel van de pomp welke het dichtst bij de waterkast zit. Vanaf dat deel loopt er ook een leiding vanaf de waterkast. Nu heeft de voorwarmer (de liggende cylinder voor op de voetplaat) 4 leidingen. Dat zijn twee leidingen met water voor de ketel en 2 stoomleidingen. De leiding voor boven gaat de rookkast in en is de stoomafvoerleiding. Er zitten twee leidingen aan de voorkant en de bovenste komt volgens mij van de Knorr pomp komt en de onderste leiding gaat naar de ketelklepkast. De leiding bovenop achter is de stoom toevoerleiding en die komt ergens onder vandaan uit of de cylinders of de rookkast. Kan ik zo niet zien.
Nu heb ik er nog een gemist: er ligt een stang onder de stang voor de blazer en die zorgt voort de stoomtoevoer om de Knorr pomp aan te drijven. Die gaat met een grote bocht bovenaan voor de Knorr pomp in. Daar hoort vervolgens nog een stoomafvoer leiding aan, maar die zie ik hier niet.

Ov.erigens zijn er wel verschillen tussen de verschillende nummers in de serie. Gert Arkema heeft altijd commentaar op mijn uitgaande leiding van de Knorr pomp, welke hij maar op een foto heeft gezien. Hetzelfde geldt voor de verschillende stoomkranen links die ik omgekeerd heb

Zoiets :),

mvg,
Ivo

P.S., overigens twijfel ik aan de kleur van mijn leidingen. Veel van de bedienstangen vanuit het machinistenhuis zijn vaak groen meegespoten. Je ziet wel blank staal als ze tevens dienstdoen als handrail. Alle stoomleidingen zijn van koper, maar soms omwonden met zwart isolatiedoek. De ketelklepkast, de stoomkranen zijn meestal blank messing. De meeste leidingen van en naar de voorwarmer zijn volgens mij van blank koper.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2019, 19:19:10 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #10 Gepost op: 08 oktober 2019, 19:27:49 »
Dag Ivo,
Bedankt vor de uitgebreide informatie.
Ik bouw in schaal 0,en heb dus alle vrijheid en ben niet gebonden aan een onderstel van een goed gelijkend ander type lok.
De foto's zijn best goed ,ik vind het soms moeilijk te zien of een stang een handrail is ,of een stoom leiding. Je zou zeggen dat ze  dan  dik ingepakt zijn in een asbest omhulling ,maar daar twijfel ik over.
Ik wist niet dat er twee serie zijn geweest ,dat verklaart dan de verschillen. :D

Voor de stoomleiding gebruik ik hard koperdraad van 1,5 mm dik , maar dit lijkt een beetje te dik. Heb jij een idee hoe dik zo'n leiding in het echchie is ?
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #11 Gepost op: 08 oktober 2019, 19:47:46 »
Ik heb er ook een in schaal 0 gebouwd. Dit model is niet rijvaardig.

Gr. Bert.









Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #12 Gepost op: 08 oktober 2019, 20:21:28 »
Misschien heb je hier nog wat aan.

Gr. Bert.




Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #13 Gepost op: 08 oktober 2019, 22:05:43 »
Dat is een heel mooi model trouwens   (y)
Hierop zijn alle leidingen goed te zien!
 Ik ga hem uitprinten  met die andere 2 om te gebruiken bijhet (Opnieuw aanbrengen van de leidingen.  Bedankt hier voor!
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #14 Gepost op: 08 oktober 2019, 22:12:14 »
Dat bovenstaande  plaatje komt
 sterk overeen met een schetsje ,dat ik gisteren gemaakt heb volgens een afbeelding uit het boek van Harterink en Mook. :D
 Linksonder de voorwarmer, rechts de voedingspomp ,enz.
Luchtpomp en voedingspomp heb ik bij Phildie vandaan.Alleen staan hier ook de luchtleidingen nog aangegeven ,die naar het luchtreservoir gaat.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.