Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sleeptenderlocomotief DB BR 23 van Roco of Trix. door Ruud K
Vandaag om 19:46:52
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 19:44:27
Wagons klimmen uit puntstuk / leverancier wielafstand gereedschap gezocht door BrightonBelle
Vandaag om 19:42:33
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
Vandaag om 19:40:41
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door Pauldg
Vandaag om 19:38:52
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door Paulus
Vandaag om 19:36:57
Trix 22300 loopt (nog) niet door oudebiels
Vandaag om 19:33:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wapperom
Vandaag om 19:29:43
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:27:00
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Eric B
Vandaag om 19:22:37
Max. draadlengte bij massadetectie door borotof
Vandaag om 19:17:00
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 19:15:25
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 19:11:07
DAF YA-314 Algemeen door AndréDev
Vandaag om 19:09:23
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door GORILLUS
Vandaag om 18:33:56
Instellingen Inlellibox II en Ulhenbrock 63320 decoders door Josephes
Vandaag om 18:22:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 18:20:28
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 18:16:31
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 18:14:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 18:03:45
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Pauldg
Vandaag om 17:52:06
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:28:04
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 17:21:01
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door freekvo
Vandaag om 17:15:13
NS 6100 van GM&S door wob
Vandaag om 17:13:05
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 17:09:24
DCC++ probleempje door Waterman
Vandaag om 17:05:24
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 17:03:18
De fabriek - Spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 16:19:11
Mislukte DJH/ModelLoco projecten gezocht door NS8714
Vandaag om 16:14:51
  

Auteur Topic: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200  (gelezen 1649 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2606
Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Gepost op: 07 oktober 2019, 18:48:09 »
Hallo ,
Ik ben bijna klaar met de bouw van een 6200. Alleen de diverse leidingen op de ketel van de lok moet ik nog aanbrengen. Als documentatie heb ik een tekening uit het Utrechts Archief, die heel goed is  maar onduidelijk is als antwoord op mijn vraag. Verder heb ik een stuk of 6 foto 's  uit "Stoom "boeken,die ook niet uitblinken door duidelijkheid. Andere gewone boeken heb ik niet gevonden,zoals die van Paul Henken.

Ik heb ook nog boeken van Labrijn, en van Harterink& Mook,de 6200 wordt niet genoemd.
Wie kan mij vertellen hoe de verschillende leidingen liepen ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Aan bouw van een model van lok 3737 wordt in dec '19 gestart

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #1 Gepost op: 07 oktober 2019, 19:01:02 »
Al eens in de beeldbank van de NVBS gekeken Peter?
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
    • nulpunt
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #2 Gepost op: 07 oktober 2019, 19:05:18 »
NVBS archieven al geraadpleegd? Zo nee, wordt lid en ga er eens (op afspraak) langs. Krijg je ook nog eens 12x per jaar Op De Rails.

https://www.nvbs.com/lidmaatschap/

De beeldbank werkt nu niet en er staat minder in dan dat er is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2606
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #3 Gepost op: 07 oktober 2019, 19:15:59 »
Hoi Frits ,
Ik ben al  59 jaar lid van die club.  :D
Maar ik zal toch maar eens kijken daar.
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Aan bouw van een model van lok 3737 wordt in dec '19 gestart

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #4 Gepost op: 07 oktober 2019, 19:16:58 »
Beeldbank werkt prima, maar nog via het oude portal/domein. Net nog even gekeken voor ik mijn bericht schreef en daar staan heel wat 6200 foto's.

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4931
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #5 Gepost op: 07 oktober 2019, 19:26:32 »
Heb daar wel foto's van van mijn eigen 6200. Het meeste is te zien in het boek over stoomdepot Heerlen. Daar staan veel 6200 foto's in.

Ik moet even zoeken, maar ik denk dat er hier op BNLS ook foto's van mij staan.

mvg,
Ivo
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4931
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #6 Gepost op: 07 oktober 2019, 19:39:03 »
Het hangt er ook vanaf in welke periode je wilt bouwen.

Vraag: is het met of zonder voorverwarmer?

Vraag is de zandstrooier rechtsvoor aan de waterkast boven gezet.


mvg,
Ivo
*

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2606
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #7 Gepost op: 07 oktober 2019, 23:26:42 »
Ik heb in de Beeldbank gekeken en vele foto,s van de 6200 gezien.
Erg veel heb ik er niet aan , de beeldbank werkt ook bizonder traag.
Morgen verder kijken.
Toch iedereen bedankt.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Aan bouw van een model van lok 3737 wordt in dec '19 gestart

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2606
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #8 Gepost op: 08 oktober 2019, 10:48:21 »
Hallo Ivo,
Toen ik met de 6200 begon ,had ik 2 foto's en de  fabrieks tekening uit het UA.
Later vond ik in mijn eigen boeken er nog een stuk of 3.
Ze zijn uit allerlei tijden ,voor en na de oorlog en zo. Toen zag ik de verschillen  die er altijd zijn in de verschillende tijdperken. Ik heb gekozen voor eentje met vergrote kolenbak,en mss nog met voorwarmer. De luchtpomp staat links vooraan naast de rookkast. De voedingspomp mis ik nog ,of zit die in de rookkast ?
 Zo wordt hij dus. Alleen de stoomleidingen  zijn niet goed te volgen op de foto's. Vandaar mijn vraag.
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Aan bouw van een model van lok 3737 wordt in dec '19 gestart

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4931
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #9 Gepost op: 08 oktober 2019, 19:14:05 »
Dag Peter,

Helaas kan ik niet bij mijn foto's (ben niet thuis), maar komende week zal ik je iets meer info proberen te geven. In algemene zin zijn alle stoomloks redelijk gelijk, maar verschillen zijn er natuurlijk ook.

Ik vond op Internet nog een foto van mij van de 6200 aan de rechterkant:



Hier is de onderste een bedieningsstang, die aan het einde een stoomkraan bedient welke vervolgens de luchtpomp aandrijft. Rechts daarvan loopt dan een stoomafvoerleiding die ergens in de rookkast moet verdwijnen, bij de 6200 onder de voetplaat. Boven de pomp zit een handrail op de rookkast en vanuit het machinistenhuis zie je een andere bedienkraan van een appendage dat de bel aandrijft. In deze lok zit niet de hoge zandkist voor op de waterkast.

Ik weet overigens niet of je een 6200 van Philotrain bouwt met een Roco onderstel. Als je dat doet moet je alle remblokken aan de andere kant van de wielen zetten. Dit is een Weinert onderstel en daar moest hetzelfde. Mijn cylinders zijn nog te duits. Die mogen voor het NS model gewoon glad zijn. Met name de deksels aan de voor en de achterkant.





Van de andere kant heb ik wel foto's, maar die komen later. Zo zien ze er nu uit  ;)





Ik heb wel nog een foto van een 6200 gevonden:



Dit is een 6200 van de eerste serie. Als je het Philo model bouwt is die van de latere serie. Het meest zichtbare verschil is de kast op de voetplaat boven de cylinder. Dat is hier een vierkante kast en op de hogere nummers is die aan de zijkant afgerond. Kijk naar mijn eerste foto.

Wat je hier ziet is aan de bovekant een handrail. De bovenste stang bedient weer een stoomkraan. De stoomleiding komt er bovenuit en de leiding (zwart geïsoleerd) loopt naar de kraan die de blazer bedient op de rookkast.

Onder de kraan zie je de ketelklepkast. Daar wordt voorverwarmd water onder hoge druk in de ketel gebracht. De ketelklepkast heeft onder zich een leiding die van de voorwarmer komt. De voorwarmer heeft een waterleiding die via de Knorr pomp (de pomp net voor de waterkast) komt, daar op druk is gebracht in het deel van de pomp welke het dichtst bij de waterkast zit. Vanaf dat deel loopt er ook een leiding vanaf de waterkast. Nu heeft de voorwarmer (de liggende cylinder voor op de voetplaat) 4 leidingen. Dat zijn twee leidingen met water voor de ketel en 2 stoomleidingen. De leiding voor boven gaat de rookkast in en is de stoomafvoerleiding. Er zitten twee leidingen aan de voorkant en de bovenste komt volgens mij van de Knorr pomp komt en de onderste leiding gaat naar de ketelklepkast. De leiding bovenop achter is de stoom toevoerleiding en die komt ergens onder vandaan uit of de cylinders of de rookkast. Kan ik zo niet zien.
Nu heb ik er nog een gemist: er ligt een stang onder de stang voor de blazer en die zorgt voort de stoomtoevoer om de Knorr pomp aan te drijven. Die gaat met een grote bocht bovenaan voor de Knorr pomp in. Daar hoort vervolgens nog een stoomafvoer leiding aan, maar die zie ik hier niet.

Ov.erigens zijn er wel verschillen tussen de verschillende nummers in de serie. Gert Arkema heeft altijd commentaar op mijn uitgaande leiding van de Knorr pomp, welke hij maar op een foto heeft gezien. Hetzelfde geldt voor de verschillende stoomkranen links die ik omgekeerd heb

Zoiets :),

mvg,
Ivo

P.S., overigens twijfel ik aan de kleur van mijn leidingen. Veel van de bedienstangen vanuit het machinistenhuis zijn vaak groen meegespoten. Je ziet wel blank staal als ze tevens dienstdoen als handrail. Alle stoomleidingen zijn van koper, maar soms omwonden met zwart isolatiedoek. De ketelklepkast, de stoomkranen zijn meestal blank messing. De meeste leidingen van en naar de voorwarmer zijn volgens mij van blank koper.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2019, 19:19:10 door Ivo tB »
*

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2606
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #10 Gepost op: 08 oktober 2019, 19:27:49 »
Dag Ivo,
Bedankt vor de uitgebreide informatie.
Ik bouw in schaal 0,en heb dus alle vrijheid en ben niet gebonden aan een onderstel van een goed gelijkend ander type lok.
De foto's zijn best goed ,ik vind het soms moeilijk te zien of een stang een handrail is ,of een stoom leiding. Je zou zeggen dat ze  dan  dik ingepakt zijn in een asbest omhulling ,maar daar twijfel ik over.
Ik wist niet dat er twee serie zijn geweest ,dat verklaart dan de verschillen. :D

Voor de stoomleiding gebruik ik hard koperdraad van 1,5 mm dik , maar dit lijkt een beetje te dik. Heb jij een idee hoe dik zo'n leiding in het echchie is ?
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Aan bouw van een model van lok 3737 wordt in dec '19 gestart

Marij Stoffels

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #11 Gepost op: 08 oktober 2019, 19:47:46 »
Ik heb er ook een in schaal 0 gebouwd. Dit model is niet rijvaardig.

Gr. Bert.









Marij Stoffels

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #12 Gepost op: 08 oktober 2019, 20:21:28 »
Misschien heb je hier nog wat aan.

Gr. Bert.




Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2606
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #13 Gepost op: 08 oktober 2019, 22:05:43 »
Dat is een heel mooi model trouwens   (y)
Hierop zijn alle leidingen goed te zien!
 Ik ga hem uitprinten  met die andere 2 om te gebruiken bijhet (Opnieuw aanbrengen van de leidingen.  Bedankt hier voor!
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Aan bouw van een model van lok 3737 wordt in dec '19 gestart

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2606
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« Reactie #14 Gepost op: 08 oktober 2019, 22:12:14 »
Dat bovenstaande  plaatje komt
 sterk overeen met een schetsje ,dat ik gisteren gemaakt heb volgens een afbeelding uit het boek van Harterink en Mook. :D
 Linksonder de voorwarmer, rechts de voedingspomp ,enz.
Luchtpomp en voedingspomp heb ik bij Phildie vandaan.Alleen staan hier ook de luchtleidingen nog aangegeven ,die naar het luchtreservoir gaat.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Aan bouw van een model van lok 3737 wordt in dec '19 gestart