Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Lobomotion69
Vandaag
om 15:01:17
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:58:30
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:38:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frans Peeters
Vandaag
om 14:23:35
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Wilma1970
Vandaag
om 14:15:21
Albert's fantasie in schaal 0e
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:11:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:45:39
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:43:39
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 13:13:50
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
arnout
Vandaag
om 13:11:07
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Bert55
Vandaag
om 12:55:42
LIMA IRM Cardanassen
door
henk
Vandaag
om 12:49:33
Minder wissels
door
Keska
Vandaag
om 12:45:03
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 12:32:53
Waar is dit?
door
Eric v C
Vandaag
om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 11:43:23
Welke winkel voert deze merken?
door
Valéry
Vandaag
om 11:00:29
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:36:44
Overstap naar HTM
door
bernhard67
Vandaag
om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:00:38
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom!
door
timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Aachenau West
door
wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte
door
MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound
door
Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200 (gelezen 5291 keer)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3995
Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
«
Gepost op:
07 October 2019, 18:48:09 »
Hallo ,
Ik ben bijna klaar met de bouw van een 6200. Alleen de diverse leidingen op de ketel van de lok moet ik nog aanbrengen. Als documentatie heb ik een tekening uit het Utrechts Archief, die heel goed is maar onduidelijk is als antwoord op mijn vraag. Verder heb ik een stuk of 6 foto 's uit "Stoom "boeken,die ook niet uitblinken door duidelijkheid. Andere gewone boeken heb ik niet gevonden,zoals die van Paul Henken.
Ik heb ook nog boeken van Labrijn, en van Harterink& Mook,de 6200 wordt niet genoemd.
Wie kan mij vertellen hoe de verschillende leidingen liepen ?
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Eric B
Offline
Berichten: 7615
NS tijdperk II(c)/III
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
«
Reactie #1 Gepost op:
07 October 2019, 19:01:02 »
Al eens in de beeldbank van de NVBS gekeken Peter?
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
FritsT
Offline
Berichten: 11386
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
«
Reactie #2 Gepost op:
07 October 2019, 19:05:18 »
NVBS archieven al geraadpleegd? Zo nee, wordt lid en ga er eens (op afspraak) langs. Krijg je ook nog eens 12x per jaar Op De Rails.
https://www.nvbs.com/lidmaatschap/
De beeldbank werkt nu niet en er staat minder in dan dat er is.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3995
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
«
Reactie #3 Gepost op:
07 October 2019, 19:15:59 »
Hoi Frits ,
Ik ben al 59 jaar lid van die club.
Maar ik zal toch maar eens kijken daar.
Groeten ,
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Eric B
Offline
Berichten: 7615
NS tijdperk II(c)/III
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
«
Reactie #4 Gepost op:
07 October 2019, 19:16:58 »
Beeldbank werkt prima, maar nog via het oude portal/domein. Net nog even gekeken voor ik mijn bericht schreef en daar staan heel wat 6200 foto's.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Ivo tB
Offline
Berichten: 5538
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
«
Reactie #5 Gepost op:
07 October 2019, 19:26:32 »
Heb daar wel foto's van van mijn eigen 6200. Het meeste is te zien in het boek over stoomdepot Heerlen. Daar staan veel 6200 foto's in.
Ik moet even zoeken, maar ik denk dat er hier op BNLS ook foto's van mij staan.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Ivo tB
Offline
Berichten: 5538
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
«
Reactie #6 Gepost op:
07 October 2019, 19:39:03 »
Het hangt er ook vanaf in welke periode je wilt bouwen.
Vraag: is het met of zonder voorverwarmer?
Vraag is de zandstrooier rechtsvoor aan de waterkast boven gezet.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3995
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
«
Reactie #7 Gepost op:
07 October 2019, 23:26:42 »
Ik heb in de Beeldbank gekeken en vele foto,s van de 6200 gezien.
Erg veel heb ik er niet aan , de beeldbank werkt ook bizonder traag.
Morgen verder kijken.
Toch iedereen bedankt.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3995
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
«
Reactie #8 Gepost op:
08 October 2019, 10:48:21 »
Hallo Ivo,
Toen ik met de 6200 begon ,had ik 2 foto's en de fabrieks tekening uit het UA.
Later vond ik in mijn eigen boeken er nog een stuk of 3.
Ze zijn uit allerlei tijden ,voor en na de oorlog en zo. Toen zag ik de verschillen die er altijd zijn in de verschillende tijdperken. Ik heb gekozen voor eentje met vergrote kolenbak,en mss nog met voorwarmer. De luchtpomp staat links vooraan naast de rookkast. De voedingspomp mis ik nog ,of zit die in de rookkast ?
Zo wordt hij dus. Alleen de stoomleidingen zijn niet goed te volgen op de foto's. Vandaar mijn vraag.
Groeten ,
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Ivo tB
Offline
Berichten: 5538
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
«
Reactie #9 Gepost op:
08 October 2019, 19:14:05 »
Dag Peter,
Helaas kan ik niet bij mijn foto's (ben niet thuis), maar komende week zal ik je iets meer info proberen te geven. In algemene zin zijn alle stoomloks redelijk gelijk, maar verschillen zijn er natuurlijk ook.
Ik vond op Internet nog een foto van mij van de 6200 aan de rechterkant:
Hier is de onderste een bedieningsstang, die aan het einde een stoomkraan bedient welke vervolgens de luchtpomp aandrijft. Rechts daarvan loopt dan een stoomafvoerleiding die ergens in de rookkast moet verdwijnen, bij de 6200 onder de voetplaat. Boven de pomp zit een handrail op de rookkast en vanuit het machinistenhuis zie je een andere bedienkraan van een appendage dat de bel aandrijft. In deze lok zit niet de hoge zandkist voor op de waterkast.
Ik weet overigens niet of je een 6200 van Philotrain bouwt met een Roco onderstel. Als je dat doet moet je alle remblokken aan de andere kant van de wielen zetten. Dit is een Weinert onderstel en daar moest hetzelfde. Mijn cylinders zijn nog te duits. Die mogen voor het NS model gewoon glad zijn. Met name de deksels aan de voor en de achterkant.
Van de andere kant heb ik wel foto's, maar die komen later. Zo zien ze er nu uit
Ik heb wel nog een foto van een 6200 gevonden:
Dit is een 6200 van de eerste serie. Als je het Philo model bouwt is die van de latere serie. Het meest zichtbare verschil is de kast op de voetplaat boven de cylinder. Dat is hier een vierkante kast en op de hogere nummers is die aan de zijkant afgerond. Kijk naar mijn eerste foto.
Wat je hier ziet is aan de bovekant een handrail. De bovenste stang bedient weer een stoomkraan. De stoomleiding komt er bovenuit en de leiding (zwart geïsoleerd) loopt naar de kraan die de blazer bedient op de rookkast.
Onder de kraan zie je de ketelklepkast. Daar wordt voorverwarmd water onder hoge druk in de ketel gebracht. De ketelklepkast heeft onder zich een leiding die van de voorwarmer komt. De voorwarmer heeft een waterleiding die via de Knorr pomp (de pomp net voor de waterkast) komt, daar op druk is gebracht in het deel van de pomp welke het dichtst bij de waterkast zit. Vanaf dat deel loopt er ook een leiding vanaf de waterkast. Nu heeft de voorwarmer (de liggende cylinder voor op de voetplaat) 4 leidingen. Dat zijn twee leidingen met water voor de ketel en 2 stoomleidingen. De leiding voor boven gaat de rookkast in en is de stoomafvoerleiding. Er zitten twee leidingen aan de voorkant en de bovenste komt volgens mij van de Knorr pomp komt en de onderste leiding gaat naar de ketelklepkast. De leiding bovenop achter is de stoom toevoerleiding en die komt ergens onder vandaan uit of de cylinders of de rookkast. Kan ik zo niet zien.
Nu heb ik er nog een gemist: er ligt een stang onder de stang voor de blazer en die zorgt voort de stoomtoevoer om de Knorr pomp aan te drijven. Die gaat met een grote bocht bovenaan voor de Knorr pomp in. Daar hoort vervolgens nog een stoomafvoer leiding aan, maar die zie ik hier niet.
Ov.erigens zijn er wel verschillen tussen de verschillende nummers in de serie. Gert Arkema heeft altijd commentaar op mijn uitgaande leiding van de Knorr pomp, welke hij maar op een foto heeft gezien. Hetzelfde geldt voor de verschillende stoomkranen links die ik omgekeerd heb
Zoiets
,
mvg,
Ivo
P.S., overigens twijfel ik aan de kleur van mijn leidingen. Veel van de bedienstangen vanuit het machinistenhuis zijn vaak groen meegespoten. Je ziet wel blank staal als ze tevens dienstdoen als handrail. Alle stoomleidingen zijn van koper, maar soms omwonden met zwart isolatiedoek. De ketelklepkast, de stoomkranen zijn meestal blank messing. De meeste leidingen van en naar de voorwarmer zijn volgens mij van blank koper.
«
Laatst bewerkt op: 08 October 2019, 19:19:10 door Ivo tB
»
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3995
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
«
Reactie #10 Gepost op:
08 October 2019, 19:27:49 »
Dag Ivo,
Bedankt vor de uitgebreide informatie.
Ik bouw in schaal 0,en heb dus alle vrijheid en ben niet gebonden aan een onderstel van een goed gelijkend ander type lok.
De foto's zijn best goed ,ik vind het soms moeilijk te zien of een stang een handrail is ,of een stoom leiding. Je zou zeggen dat ze dan dik ingepakt zijn in een asbest omhulling ,maar daar twijfel ik over.
Ik wist niet dat er twee serie zijn geweest ,dat verklaart dan de verschillen.
Voor de stoomleiding gebruik ik hard koperdraad van 1,5 mm dik , maar dit lijkt een beetje te dik. Heb jij een idee hoe dik zo'n leiding in het echchie is ?
Groeten ,
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Bert Senden
Offline
Berichten: 452
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
«
Reactie #11 Gepost op:
08 October 2019, 19:47:46 »
Ik heb er ook een in schaal 0 gebouwd. Dit model is niet rijvaardig.
Gr. Bert.
Gelogd
Bert Senden
Offline
Berichten: 452
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
«
Reactie #12 Gepost op:
08 October 2019, 20:21:28 »
Misschien heb je hier nog wat aan.
Gr. Bert.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3995
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
«
Reactie #13 Gepost op:
08 October 2019, 22:05:43 »
Dat is een heel mooi model trouwens
Hierop zijn alle leidingen goed te zien!
Ik ga hem uitprinten met die andere 2 om te gebruiken bijhet (Opnieuw aanbrengen van de leidingen. Bedankt hier voor!
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3995
Re: Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200
«
Reactie #14 Gepost op:
08 October 2019, 22:12:14 »
Dat bovenstaande plaatje komt
sterk overeen met een schetsje ,dat ik gisteren gemaakt heb volgens een afbeelding uit het boek van Harterink en Mook.
Linksonder de voorwarmer, rechts de voedingspomp ,enz.
Luchtpomp en voedingspomp heb ik bij Phildie vandaan.Alleen staan hier ook de luchtleidingen nog aangegeven ,die naar het luchtreservoir gaat.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Vragen over de stoomleidingen op de ketel van een NS lok serie 6200