Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
MartinRT
Vandaag
om 13:15:46
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 12:26:42
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
FFA koelwagen
door
martijnhaman
Vandaag
om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Zoekfunctie ?
door
henk
Vandaag
om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje
door
Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
28 maart 2024, 21:52:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Flachläufer SB Modellbau voor Fleischmann BR 218
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Flachläufer SB Modellbau voor Fleischmann BR 218 (gelezen 2713 keer)
wob
Offline
Berichten: 2410
Aachenau West
Flachläufer SB Modellbau voor Fleischmann BR 218
«
Gepost op:
06 oktober 2019, 15:30:28 »
SB Modellbau levert naast de klassieke ombouwsets met Faulhaber of Maxon motoren de laatste jaren ook zogenaamde Flachläufers.
Deze zijn bedoeld voor de (inmiddels) ouderwetse motoren met schijfcollector van onder meer Märklin, Fleischmann en Lima.
Het voordeel is dat de bestaande overbrengingen niet hoeven worden vervangen. Geen freeswerk enzo. Het is enkel een kwestie van de motor vervangen door zo'n Flachläufer. Dit is overigens ook een Faulhaber, maar dan vlak uitgevoerd.
De sets kosten beduidend minder dan de klassieke.
Het nadeel is dat de Flachläufers geen vliegwiel hebben waardoor de loopeigenschappen minder spectaculair verbeteren. Dat is tenminste het verhaal van SB Modellbau.
ik heb inmiddels enige ervaring met de klassieke sets (met een aanzienlijke verbetering van het rijgedrag tot gevolg).
Nu werd het tijd om zo'n Flachläufer eens uit te proberen.
Mijn BR 218 van Fleischmann, die inmiddels al 28 jaar meedraait op mijn baan, was daarvoor een geschikte kandidaat.
Toen ik de loc indertijd kocht was ik enthousiast over het geringe geluidsniveau. Maar zo soepel liep de loc inmiddels niet meer. Verder moeten dit soort motoren relatief vaak gesmeerd worden.
Fleischmann construeerde haar locs met draaistellen dusdanig dat je het draaistel met motor en al los kon koppelen voor onderhoud, zonder de kap te hoeven lossen.
Geen gedoe met schuifbewegingen enzo. De ombouw zou bij deze loc vrij simpel moeten zijn.
Ik wist heus nog wel dat ik er naderhand 2 decoders ingebouwd had. Een sounddecoder en een functiedecoder (voor de verlichting aan de achterzijde en voor een stroomvoerende koppeling om een trein mee te kunnen verlichten).
Toch was het weer even goed kijken hoe de bedrading ook alweer verliep.
Het is een smeerboel aan de binnenzijde van de kap.
Het kale motordraaistel.
Om het oude anker te verwijderen moest het tandwiel los.
Ik heb eerst geprobeerde de as er van de tandwielzijde uit te tikken, wat niet lukte. Door ervaring wijs geworden gelukkig steeds maar heel voorzichtig geweest om geen schade te veroorzaken. Dat was maar goed ook want de bus waarin de as zat, bleek een rand te hebben waardoor die niet door het motorframe heen getikt kon worden.
Uiteindelijk bleek het motorframe te moeten worden ontdaan van alle tandwielen en de assen om het in een bankschroef te kunnen zetten.
De poging om de motoras door te zagen ben ik vrij snel gestaakt. Waarschijnlijk was ik dan nu nog bezig geweest
. Pas toen ik de zaag in het tandwiel zelf zette, ging het snel. (Jammer, want het tandwiel had ik wel willen sparen).
Gedemonteerd.
Naar alles grondig te hebben schoongemaakt wordt de nieuwe motor in het frame gelijmd.
De andere zijde.
Tandwielen en assen zijn opnieuw in het vet en de olie gezet.
Op de nieuwe motoras is een buisje gelijmd waar straks het nieuwe tandwiel op gelijmd wordt.
Voorzichtig aan zodat de motoras niet zelf ook vastgelijmd wordt.
Alvorens verder te gaan eerst maar eens een test in hoeverre de aandrijving naar behoren loopt. Ziet er goed uit.
De stroomafnemer (die van de het originele motorschild afkomstig is) is eerst op een pertinaks plaatje gesoldeerd. En nu wordt die op de nieuwe motor gelijmd.
Uiteindelijk moet de bedrading op de stroomafnemer gesoldeerd worden (waarbij de soldeerverbinding met het pertinaks plaatje natuurlijk niet los mag komen)
Alle bedrading weer vastgesoldeerd. Sommige draden moesten hiertoe worden verlengd.
De binnenzijde van de kap is ook weer schoon.
En dan natuurlijk ook even testen of alles nog steeds werkt.
De andere kant.
En dan als laatste de kap er weer op zien te krijgen met die kabelsalade. Daar ben ik echt heel lang mee bezig geweest. Steeds maar proberen. En dan weer wat sjorren aan de bedrading. En maar hopen dat de nokken in kap niet afbreken. En voorzichtig met de befaamde schroef van Fleischmann die dol draait voor je er erg in hebt.
Uiteindelijk zat de kap helemaal goed.
Maar eenmaal op de rails bleek de loc niet meer te lopen. Alles werkte, behalve de motor
Dus de loc moest toch weer open.
Het bleek dat de oranje draad naar de motor losgeraakt was van de sounddecoder.
Die moest dus weer aan de decoder worden gesoldeerd.
Dit is wat overbleef.
De loc kan weer in bedrijf.
De eerste ervaringen:
- Het meest bizarre: de loc wordt niet geremd. Het zou er zelfs toe kunnen leiden dat de loc spontaan gaat rollen op een helling.
- De motor loopt veel stiller.
- Kruipsnelheden zijn nu mogelijk
- De uitloop bij stroomonderbreking is een fractie minder dan bij het oude vliegwielanker. Maar in digitaal bedrijf is dit niet van belang.
- De motor lijkt vooralsnog redelijk goed te regelen met de (oude) sounddecoder van ESU. (De handleiding van SB stelt dat met de LoPi standaard of basic nog geen optimale instellingen gevonden zijn). Ik ga nog wel wat experimenteren met de instellingen.
Tot slot:
Het opknappen van een "oud" model is echt leuk werk. De loc kan qua uiterlijk best nog wel behoorlijk meekomen met de normen van de huidige tijd.
Sommigen onder ons hebben zo'n setje van SB misschien wel helemaal niet nodig. De motor is waarschijnlijk een standaardproduct. SB heeft er alleen een plaatje op gemonteerd om 'm in het motorhuis te kunnen lijmen en er wat accessoires bij geleverd (pertinaks plaatje met soldeerpad, huisje met tandwiel en een soldeerlipje met schroef).
Als de as van de motor wat langer zou zijn, dan zou er ook prima nog een vliegwiel op gezet kunnen worden.
Groet, Bas
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7361
Forummoderator
Re: Flachläufer SB Modellbau voor Fleischmann BR 218
«
Reactie #1 Gepost op:
06 oktober 2019, 23:17:20 »
Nuttige beschrijving, bedankt.
Ik heb zo'n Flachlaufer in een Fleischmann 86er en 94er ingebouwd. Rijeigenschappen gingen merkbaar omhoog. Het enige dat er niet door werd verholpen was het "lawaai" van de tandwielen. Tenminste, ten opzichte van m'n standaard roco locs maken die twee Fleischmanns duidelijk meer herrie. Dat is iets dat met een "echte" ombouwset verholpen wordt. Maar ja, dat kost dan ook veel meer ombouw-werk. Dus.... ik ben best blij met deze Flachlaufers.
Standaardproduct: ja, lijkt me wel. Maar ze stoppen er wel goed moeite in om het makkelijk monteerbaar te maken. Bij zowel 86 als 94 zat er precies het goede tandwiel bij. En aan de motor was exact in het midden een stukje messing geplakt dat exact in de opening van de motorbehuizing viel. Past perfect dus.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
wob
Offline
Berichten: 2410
Aachenau West
Re: Flachläufer SB Modellbau voor Fleischmann BR 218
«
Reactie #2 Gepost op:
06 oktober 2019, 23:36:51 »
Die "herrie" (het valt heus mee) heeft ook te maken met het feit dat het een motordraaistel betreft.
En ook bij de 86-er en de 94-er vormt de motor een geheel met het frame.
Een 78-er van Fleischmann heb ik jaren geleden al omgebouwd met een "echte" set. Ondanks dat de overbrenging daar wel is gewijzigd hoor ik nog steeds "oude" herrie van de oorspronkelijke tandwielen. Maar toegegeven, de verbetering is enorm. Het was daarvoor een notoire herrieschopper (vast een maandagmorgen-exemplaar).
Ja, SB levert inderdaad precisiewerk.
Ik ben al met al zeker niet ontevreden over het resultaat. Ik heb ook nog een 94-er en 86-er staan, dus wie weet...
Groet, Bas
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 21633
Re: Flachläufer SB Modellbau voor Fleischmann BR 218
«
Reactie #3 Gepost op:
07 oktober 2019, 08:22:42 »
Merken jullie verschil in trekkracht tussen de oude aandrijving en de Flachläufer?
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
wob
Offline
Berichten: 2410
Aachenau West
Re: Flachläufer SB Modellbau voor Fleischmann BR 218
«
Reactie #4 Gepost op:
07 oktober 2019, 09:35:39 »
Moeilijk te zeggen.
De trekkracht laat bij mijn 218 niet te wensen over, ondanks een antislipbandje dat los zit en vervangen zou moeten worden.
Meestal is het de adhesie die bepalend is voor de trekkracht (en niet de power van de motor). Die Flachläufer weegt vermoedelijk een fractie minder dan de oude motor met ringmagneet en vliegwielanker (niet gemeten). Als dat waar is dan zal de trekkracht ook iets zijn afgenomen (al is het de vraag of dat meetbaar is).
Maar zoals gezegd bij mij nog steeds meer dan voldoende.
Groet, Bas
Gelogd
Biesje
Offline
Berichten: 2170
Re: Flachläufer SB Modellbau voor Fleischmann BR 218
«
Reactie #5 Gepost op:
08 oktober 2019, 04:00:24 »
Dank je voor het verslag Bas/Wob,
Henk had eenzelfde type motor in zijn sprinter (dacht ik?) gedaan maar daar is de trekkracht flink achteruit gegaan en kan het niet goed meer rijden. Misschien is het exemplarisch en is de motor van Henk niet lekker
. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat, onafhankelijk van gewicht verschillen, de trein normaal zijn werk kan doen. Mede door de ervaringen van Henk heb ik mijn BR 65 (is Duits maar deze mag van mij omdat er ook nog 1 in NL rondtuft) nog niet verbouwd. Als een platte klokanker (gong anker?) minder koppel heeft, dan is het jammer. Maar blijkbaar heb jij daar geen last van.
Doordat klokanker motoren geen metaal in het (klok)anker hebben is er geen ankerkleef met de magneet. Ook zijn de koolborstels heel licht uitgevoerd en niet eens van koolstof maar een of ander edelmetaal. Daardoor voel je geen 'rem' bij de aandrijvingen met rechte tandwiel overbrenging zoals bij oudere Fleischmann, Lima en Märklin locs. Het anker wordt niet tegengehouden/geremd door de magneet als de motor niet loopt. Bij de aandrijvingen met worm houdt de worm de aangedreven assen tegen bij stilstand en 'remmen' en heb je dit 'freewheel' effect dus niet snel in de gaten. Als je moeilijkheden hebt op een helling met parkeren dan moet je er een digitale servo inbouwen met 'handrem'
. Nog meer draadjes
dat betekent wel dat als je er een vliegwiel in weet te frotten dat je ook echt moet gaan remmen, anders rijdt ie zo door ondanks dat de motor uit staat.
Ik vind het wel wat hebben, zo'n loc met vrijloop. Dan kan je het ding weg laten slepen door een rangeerloc of zo. Opent meer 'speel'mogelijkheden voor wie het interesseert.
Mvg,
Robert
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2410
Aachenau West
Re: Flachläufer SB Modellbau voor Fleischmann BR 218
«
Reactie #6 Gepost op:
08 oktober 2019, 13:01:25 »
Ik vind het ook wel wat hebben, die vrijloop.
Je kunt de loc nu inderdaad slepen.
In hoeverre de loc werkelijk gaat lopen op hellingen, heb ik nog niet getest. Normaal gesproken parkeer ik geen treinen op hellingen.
Het zal ook wel afhangen van het gewicht van de trein die er aanhangt.
Nog even over wat Henk zei over het geluidsniveau:
Dat is inderdaad hoger dan bij een loc met middenmotor of een "klassieke Faulhaber/Maxon" met wormoverbrenging.
Het geluidsniveau is vergelijkbaar met een mooi lopende Fleischmann rondmotor die nog niet al teveel meters gemaakt heeft.
Voor jouw 65-er is er natuurlijk ook een klassieke aandrijfset beschikbaar van SB. Wat duurder en een wat omvangrijker ombouw met freeswerk enzo, maar dan mag je verzekerd zijn van een stille loc met ruim voldoende power.
(De mijne loopt zo mooi dat ik geen aanleiding zie om er een nieuwe motor in te zetten)
Groet, Bas
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Flachläufer SB Modellbau voor Fleischmann BR 218