Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Da's Daz 2
door
BartvD
Vandaag
om 17:06:02
NS 1700 transfers
door
Roy van Dijk
Vandaag
om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 17:00:00
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:56:23
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
5166
Vandaag
om 16:51:02
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
Vandaag
om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
marco
Vandaag
om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:39:32
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:36:51
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:24:09
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
tothebeach
Vandaag
om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
Vandaag
om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Niels64
Vandaag
om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
Vandaag
om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
joespoor
Vandaag
om 10:33:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Scottburgh - (Baanplan N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Scottburgh - (Baanplan N) (gelezen 1902 keer)
Ron H
Scottburgh - (Baanplan N)
«
Gepost op:
03 February 2008, 21:44:49 »
Schaal: N
Land: Zuidafrika
Tijdperk: III-IV
Rails: Roco en trix
Ruimte baan: 180cm breed, 80cm diep
Mijn baan moet een voorstelling worden van een station tussen Scottburgh en Pennington (ten zuiden van Durban). Het spoor loopt langs de kustlijn van Kwazulu-Natal. Dit bied me in de toekomst ook nog genoeg mogelijkheden om dit (bij meer ruimte) uit te breiden.
In het verleden was dit een tussenstation met een apart perron om goederen te lossen. Tegenwoordig pendelt er alleen nog een passagierstrein tussen dit station en het station van Durban. De rest van de lijn wordt niet meer gebruikt en begint ook redelijk te vervallen.
Het probleem met dit plan is dat ik wil dat een trein die één kant op gaat, ook weer van die kant terugkomt. Ik heb nu bedacht om dit te regelen door op niveau nul grote "bochten" aan te leggen. Misschien heeft iemand hiervoor een beter plan.
Ik moet ook nog ergens uitzoeken wat voor treinen er in die tijd in Zuidafrika reden.
zichtbaar gedeelte niveau 1:
http://i228.photobucket.com/albums/ee165/Mr_Pilot/scottburghniv1.jpg
de binnenste baan gaat met de klok mee, de buitenste ertegenin.
onzichtbaar niveau 0:
http://i228.photobucket.com/albums/ee165/Mr_Pilot/scottburghniv0.jpg
Mocht iemand op- of aanmerkingen hebben waarmee het beter/makkelijker/mooier kan, hoor ik het graag.
Groeten,
Ron
«
Laatst bewerkt op: 09 February 2008, 10:10:31 door Hans van de Burgt
»
mmhajvth
fulltime busy
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Re: Scottburgh (Baanplan N)
«
Reactie #1 Gepost op:
03 February 2008, 22:34:57 »
Beste Ron,
Die grote bochten op niveau 0 zijn natuurlijk wel effectief!
Zolang je de sporen op het station gescheiden houdt zoals je nu prima doet heb je geen zogenaamde keerlus. En dat is mooi want keerlussen zijn voor de niet al te electronisch aangelegde mensen onder ons wat lastig te maken.
Verder weet ik niet hoe dat sporenplan van dat zuidafrikaanse station er uit ziet (kon het op indernet ook zo vlug niet vinden, dus misschien heb jij wat plaatjes die je hier kan delen met ons?) maar je station ziet er iets wat appart uit. (niet verkeerd bedoeld!) Maar als ze dat in zuidafrika ook zo hebben dan heb ik niets gezegd.
Je bogen bovengronds kan je misschien beter nog met flexrail maken voor mooie vloeiende bogen ipv de aaneenschakeling bochte die je nu hebt.
En wellicht kan je bijde bogen ondergronds uitvoeren in dubbelspoor zodat je daar mooi 2 lange schaduwstations hebt (in iedere "keerlus" 1 )
ipv die ene iets wat korte die je nu hebt.
En als laatste... wilde je op je baan alleen treinstellen of ook getrokken treinen?
Met alleen treinstellen kan je namelijk de ondergrondse bogen schrappen en aan bijde kanten een soort van ondergronds kopstation maken. Wat ook heel makkelijk te maken is en meer capaciteit heeft als het gaat om treinen "opslaan"
Is er trouwens wel veel zuidafrikaans marerieel tekoop in N?
m.v.g.
Mark
Ook N spoorder, die zelfs nog niet tevreden is met de hoeveelheid NL N spoor.
love to build realistic let's be kind.
Ron H
«
Reactie #2 Gepost op:
03 February 2008, 22:53:11 »
Mark,
Toevallig woonde de opa van mijn vrouw daar, dus ik ben er zelf nogal eens het spoor overgestoken naar de zee. Ik heb alleen maar een foto van het rangeergedeelte vanuit zijn tuin gemaakt. Volgende week gaat schoonpa "even" 60km voor mij rijden om een paar foto's te maken, als hij niet hoeft te werken.
Mijn dochter van 4 moet ook een beetje kunnen rijden, met twee kopstations wordt dat te lastig voor haar.
Wat er precies in Zuidafrika rijd, weet ik (nog) niet. Beschikbaarheid van Zuidafrikaans materiaal ook niet, maar ik heb er ook wel treinen zien rijden, waarvan ik dacht dat ze uit Nederland kwamen. Ik heb op een site wel eens een link naar een Zuidafrikaanse modelspoorclub gezien. Misschien dat ik daar wat hulp kan krijgen m.b.t. het materiaal.
Ik heb nu dus geen foto's van het station, maar ik heb even gespiekt op google earth om mijn geheugen weer te helpen.
Coordinaten: Breedtegraad: 30°21'46.57"Z Lengtegraad: 30°42'38.72"O
Groeten,
Ron
Anoniem
Gast
«
Reactie #3 Gepost op:
06 February 2008, 22:47:23 »
Zuid-Afrika, dat is nog eens een niet-alledaags voorbeeld... reken erop dat je alles zelf moet bouwen (alle treinen, maar ook alle scenery), want ik kan je vrijwel garanderen dat er niets te koop is. Verder heeft in Zuid-Afrika het grootste gedeelte van het spoorwegnet een spoorbreedte van 1067 mm (het zogeheten 'Kaapspoor', de naam is niet toevallig), de rest is nog smaller. In Europa is 1435 mm ('normaalspoor') het meest wijdverbreid. Dat betekent dat je met Roco- en Trixrails groter dan schaal N komt te werken, maar ongeveer in 1:120 (TTm).
Dat zijn zomaar een paar 'pitfalls' die ik kan ophoesten en waar je goed over na moet denken, maar laat je vooral niet ontmoedigen! Ik zou het gewoon lekker gaan doen en ik ben zéér benieuwd naar het resultaat.
Wat het plan zelf betreft: als Europeaan bekeek ik jouw stationsemplacement (net als Mark) met opgetrokken wenkbrauwen, maar volgens Google Earth klopt het wel aardig, dus da's dan prima
.
Ron H
«
Reactie #4 Gepost op:
07 February 2008, 20:43:57 »
Ik was er inmiddels ook achter gekomen dat ik alles zelf mag gaan maken. Dat legt de lat gelijk weer een paar meter hoger..... Maar het hoeft ook allemaal niet in een maand af.
Dat van die spoorbreedtes wist ik nog niet, maar ik ben bang dat ik de waarheid daar wat geweld ga aandoen. Ik heb al redelijk wat N spullen en die ga ik er wel in gebruiken. Anders kan ik helemaal opnieuw gaan beginnen.
Tja, het plan.... ik heb er zelf nog een keer naar gekeken en het is gewoon jammer dat ik niet een metertje meer kan pakken, dan komt het station gewoon wat beter uit. En omdat ik rondjes wil kunnen rijden zonder dat het er als rondjes rijden uitziet, komen die 2 sporen ook raar naast elkaar te liggen.
Als mijn vrouws opa nu bij het volgende station in de buurt had gewoond, had het er ook wat "normaler" uitgezien. Ik denk dat dit in het verleden ook een veredeld rangeerterrein was.
Groeten,
Ron
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?