Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
KNed
Vandaag
om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008?
door
Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag
door
Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West
door
MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2
door
Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel)
door
defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0.
door
Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0
door
Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat
door
Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Scottburgh - (Baanplan N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Scottburgh - (Baanplan N) (gelezen 1908 keer)
Ron H
Offline
Berichten: 53
Scottburgh - (Baanplan N)
«
Gepost op:
03 February 2008, 21:44:49 »
Schaal: N
Land: Zuidafrika
Tijdperk: III-IV
Rails: Roco en trix
Ruimte baan: 180cm breed, 80cm diep
Mijn baan moet een voorstelling worden van een station tussen Scottburgh en Pennington (ten zuiden van Durban). Het spoor loopt langs de kustlijn van Kwazulu-Natal. Dit bied me in de toekomst ook nog genoeg mogelijkheden om dit (bij meer ruimte) uit te breiden.
In het verleden was dit een tussenstation met een apart perron om goederen te lossen. Tegenwoordig pendelt er alleen nog een passagierstrein tussen dit station en het station van Durban. De rest van de lijn wordt niet meer gebruikt en begint ook redelijk te vervallen.
Het probleem met dit plan is dat ik wil dat een trein die één kant op gaat, ook weer van die kant terugkomt. Ik heb nu bedacht om dit te regelen door op niveau nul grote "bochten" aan te leggen. Misschien heeft iemand hiervoor een beter plan.
Ik moet ook nog ergens uitzoeken wat voor treinen er in die tijd in Zuidafrika reden.
zichtbaar gedeelte niveau 1:
http://i228.photobucket.com/albums/ee165/Mr_Pilot/scottburghniv1.jpg
de binnenste baan gaat met de klok mee, de buitenste ertegenin.
onzichtbaar niveau 0:
http://i228.photobucket.com/albums/ee165/Mr_Pilot/scottburghniv0.jpg
Mocht iemand op- of aanmerkingen hebben waarmee het beter/makkelijker/mooier kan, hoor ik het graag.
Groeten,
Ron
«
Laatst bewerkt op: 09 February 2008, 10:10:31 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
mmhajvth
fulltime busy
Offline
Berichten: 3272
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Re: Scottburgh (Baanplan N)
«
Reactie #1 Gepost op:
03 February 2008, 22:34:57 »
Beste Ron,
Die grote bochten op niveau 0 zijn natuurlijk wel effectief!
Zolang je de sporen op het station gescheiden houdt zoals je nu prima doet heb je geen zogenaamde keerlus. En dat is mooi want keerlussen zijn voor de niet al te electronisch aangelegde mensen onder ons wat lastig te maken.
Verder weet ik niet hoe dat sporenplan van dat zuidafrikaanse station er uit ziet (kon het op indernet ook zo vlug niet vinden, dus misschien heb jij wat plaatjes die je hier kan delen met ons?) maar je station ziet er iets wat appart uit. (niet verkeerd bedoeld!) Maar als ze dat in zuidafrika ook zo hebben dan heb ik niets gezegd.
Je bogen bovengronds kan je misschien beter nog met flexrail maken voor mooie vloeiende bogen ipv de aaneenschakeling bochte die je nu hebt.
En wellicht kan je bijde bogen ondergronds uitvoeren in dubbelspoor zodat je daar mooi 2 lange schaduwstations hebt (in iedere "keerlus" 1 )
ipv die ene iets wat korte die je nu hebt.
En als laatste... wilde je op je baan alleen treinstellen of ook getrokken treinen?
Met alleen treinstellen kan je namelijk de ondergrondse bogen schrappen en aan bijde kanten een soort van ondergronds kopstation maken. Wat ook heel makkelijk te maken is en meer capaciteit heeft als het gaat om treinen "opslaan"
Is er trouwens wel veel zuidafrikaans marerieel tekoop in N?
m.v.g.
Mark
Ook N spoorder, die zelfs nog niet tevreden is met de hoeveelheid NL N spoor.
Gelogd
love to build realistic let's be kind.
Ron H
Offline
Berichten: 53
Re: Scottburgh (Baanplan N)
«
Reactie #2 Gepost op:
03 February 2008, 22:53:11 »
Mark,
Toevallig woonde de opa van mijn vrouw daar, dus ik ben er zelf nogal eens het spoor overgestoken naar de zee. Ik heb alleen maar een foto van het rangeergedeelte vanuit zijn tuin gemaakt. Volgende week gaat schoonpa "even" 60km voor mij rijden om een paar foto's te maken, als hij niet hoeft te werken.
Mijn dochter van 4 moet ook een beetje kunnen rijden, met twee kopstations wordt dat te lastig voor haar.
Wat er precies in Zuidafrika rijd, weet ik (nog) niet. Beschikbaarheid van Zuidafrikaans materiaal ook niet, maar ik heb er ook wel treinen zien rijden, waarvan ik dacht dat ze uit Nederland kwamen. Ik heb op een site wel eens een link naar een Zuidafrikaanse modelspoorclub gezien. Misschien dat ik daar wat hulp kan krijgen m.b.t. het materiaal.
Ik heb nu dus geen foto's van het station, maar ik heb even gespiekt op google earth om mijn geheugen weer te helpen.
Coordinaten: Breedtegraad: 30°21'46.57"Z Lengtegraad: 30°42'38.72"O
Groeten,
Ron
Gelogd
Anoniem
Gast
Re: Scottburgh (Baanplan N)
«
Reactie #3 Gepost op:
06 February 2008, 22:47:23 »
Zuid-Afrika, dat is nog eens een niet-alledaags voorbeeld... reken erop dat je alles zelf moet bouwen (alle treinen, maar ook alle scenery), want ik kan je vrijwel garanderen dat er niets te koop is. Verder heeft in Zuid-Afrika het grootste gedeelte van het spoorwegnet een spoorbreedte van 1067 mm (het zogeheten 'Kaapspoor', de naam is niet toevallig), de rest is nog smaller. In Europa is 1435 mm ('normaalspoor') het meest wijdverbreid. Dat betekent dat je met Roco- en Trixrails groter dan schaal N komt te werken, maar ongeveer in 1:120 (TTm).
Dat zijn zomaar een paar 'pitfalls' die ik kan ophoesten en waar je goed over na moet denken, maar laat je vooral niet ontmoedigen! Ik zou het gewoon lekker gaan doen en ik ben zéér benieuwd naar het resultaat.
Wat het plan zelf betreft: als Europeaan bekeek ik jouw stationsemplacement (net als Mark) met opgetrokken wenkbrauwen, maar volgens Google Earth klopt het wel aardig, dus da's dan prima
.
Gelogd
Ron H
Offline
Berichten: 53
Re: Scottburgh (Baanplan N)
«
Reactie #4 Gepost op:
07 February 2008, 20:43:57 »
Ik was er inmiddels ook achter gekomen dat ik alles zelf mag gaan maken. Dat legt de lat gelijk weer een paar meter hoger..... Maar het hoeft ook allemaal niet in een maand af.
Dat van die spoorbreedtes wist ik nog niet, maar ik ben bang dat ik de waarheid daar wat geweld ga aandoen. Ik heb al redelijk wat N spullen en die ga ik er wel in gebruiken. Anders kan ik helemaal opnieuw gaan beginnen.
Tja, het plan.... ik heb er zelf nog een keer naar gekeken en het is gewoon jammer dat ik niet een metertje meer kan pakken, dan komt het station gewoon wat beter uit. En omdat ik rondjes wil kunnen rijden zonder dat het er als rondjes rijden uitziet, komen die 2 sporen ook raar naast elkaar te liggen.
Als mijn vrouws opa nu bij het volgende station in de buurt had gewoond, had het er ook wat "normaler" uitgezien. Ik denk dat dit in het verleden ook een veredeld rangeerterrein was.
Groeten,
Ron
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Scottburgh - (Baanplan N)