Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:17:04
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 21:08:27
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
Vandaag om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
Vandaag om 20:31:18
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 20:30:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 20:27:44
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
Vandaag om 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
Vandaag om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
  

Auteur Topic: Facelift BR 189 Piko  (gelezen 6895 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
  • Aachenau West
Facelift BR 189 Piko
« Gepost op: 03 February 2008, 17:45:18 »
In Eisenbahn Journal (EJ) van augustus 2004 trof ik een artikel aan voor een facelift van de BR 189 van Piko. Aan de hand daarvan heb ik eind 2005 wat zitten sleutelen aan het model.

In het artikel van EM bestelt de auteur nieuwe pantografen van Roco. Die zijn samen net zo duur als de Piko-loc zelf. Vond ik in geen verhouding staan tot de kosten van de loc. Dus heb de originele zelf omgebouwd. Natuurlijk is het resultaat minder, maar ook met correcte panto’s is en blijft het hobbymodel.
De werkzaamheden kort samengevat:
-de maximale hoogte van de DB-panto gefixeerd (de enige die ik op mijn baan gebruik)
-pantografen aangepast
-isolatoren van de panto’s vervangen door afgesneden exemplaren van Sommerfeldt
-deurkrukken en antennes zilverkleurig gemaakt
-schilderwerk aan het dak en pantogafen

De isolatoren zijn wel wat grof uitgevoerd, zeker in vergelijking met die van het Roco-model. Ik vermoed echter dat Piko is uitgegaan van de isolatoren van de voorserie (getuige ook de ruststand van de ruitenwissers). De isolatoren daarvan zijn veel groter (en zijn bruin in plaats van wit).

Hierbij wat plaatjes.


De originele (op nieuwe isolatoren) en een gestripte

Sleepstukken gelijkstroom

Gelijkstroom en de Zwitserse

Schilderwerk

Overzicht dak

De loc

Op de baan

Aan het werk

Groet, Bas

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Facelift BR 189 Piko
« Reactie #1 Gepost op: 11 February 2008, 21:56:24 »
Interessant, ik ben namelijk precies hetzelfde van plan met mijn Piko 189.

Ik was ook wat huiverig over de prijs van de panto's. Verder nog niet bedacht hoe ik dat ging aanpakken.

Ik heb de koppeling verlengd zodat hij ook met kortkoppeling kan rijden en ik ben met de verlichting bezig.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Facelift BR 189 Piko
« Reactie #2 Gepost op: 11 February 2008, 21:59:14 »
Erg intresant ik heb ook een 189 vooral die pantograven zien er erg mooi uit. Zou je een beschrijving kunnen geven hoe je van piko pantograaf naar een gelijkstroom pantograaf gaat.
Voor grootspoorfoto's zie site

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re: Facelift BR 189 Piko
« Reactie #3 Gepost op: 11 February 2008, 22:34:36 »
Die scans staan al een paar jaar op mijn site...
In de modelbespreking van de 189 piko  ;)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Facelift BR 189 Piko
« Reactie #4 Gepost op: 11 February 2008, 22:37:59 »
Ja weet ik maar daar kopen ze toch roco pantograven. Ik ben wel benieuwd hoe je die piko pantograven kunt ombouwen.
Voor grootspoorfoto's zie site

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Facelift BR 189 Piko
« Reactie #5 Gepost op: 12 February 2008, 00:28:05 »
Anders is er altijd nog de mogelijkheid om Sommerfeldt panto's te kopen. 36 euro volgens de site, maar volgens mij heb je dan nog steeds niet van die sjieke DC stroomafnemers. Wel zijn ze wat strakker dan die goedkope piko pantografen.
Roco pantografen zijn duur (het zal je 80 euro kosten, ze zijn 20 euro per stuk) en heel eerlijk gezegd is de loc het niet waard. Koop dan meteen een Roco (wat ik wel kan aanraden). :-)
Pas heb ik trouwens mijn Sommerfeldts van een Trix 1012 af gehaald en vervangen door pantografen van Roco. Mooi man! Het is het verschil tussen wel okee en gewoon af.

Henk
K.Bay.Sts.B

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
  • Aachenau West
Re: Facelift BR 189 Piko
« Reactie #6 Gepost op: 12 February 2008, 19:30:35 »
Leuk dat jullie reageren.
Hierbij nog wat meer informatie over hoe de ombouw.

Voor de bouw van de gelijkstroomsleepstukken heb ik vooral gekeken naar het artikel in EJ en ook naar foto’s van het voorbeeld.
Mijn uitvoering is wat versimpeld ten opzichte van het artikel in EJ. Er zijn per sleepstuk 4 stuks U-profielen van Evergreen van 1*1,5 mm gebruikt. De beugels zijn gebogen uit bovenleidingdraad van Sommerfeldt van 0,5 mm dik. Om de beugel heb ik zwarte isolatie aangebracht. De isolatie is afkomstig van gewoon draad 0,14 mm2, waar ik de koperen kern uitgetrokken heb. En dat draad is vervolgens in het U-profiel gelegd.
Het originele sleepstuk van Piko is gemaakt van gestanst metaal, dat vervolgens in vorm gevouwen is. Het vormt een geheel. Als je er delen tussenuit haalt zit je al gauw met 2 losse delen. Dus eerst de ene verbinding verwijderen en dan de eerste helft van het nieuwe sleepstuk erop lijmen. En dan pas de tweede verbinding wegknippen. Mooi niet dus, want  de lijmverbinding sprong toen direct los. Na veel gepriegel heb ik een soldeerverbinding gemaakt, die wel stabiel is. De 2 sleepstukken zelf heb ik onderling ook verbonden met een stukje styreen aan de onderzijde. Het complete sleepstuk is vervolgens op de drager gelijmd met 2-componentenlijm.
Op de eerste foto is bij de rechter pantograaf de aangepaste drager te zien.
Op de tweede foto zie je de losse sleepstukken van onderen en van boven.

Voor de ombouw van het Zwitserse sleepstuk is voor het deel dat tegen de draad komt, gebruik gemaakt van stukjes paperclip. Het middendeel is versmald door de Piko delen aan weerszijde los te knippen, in te korten en deze er vervolgens weer op te solderen. Dat ging nog bijna mis omdat door het stoken de andere verbindingen weer loskwamen. Solderen blijft een vak apart.
Zie de derde foto.

Alle pantografen zijn aluminiumkleurig geschilderd. De stabiliteitskruisen zijn in werkelijkheid ook aluminiumkleurig, maar zijn veel minder dik dan in model. Om dit te camoufleren heb ik ze daarom zwart gemaakt. Het koolstof op de slepers is geïmiteerd met wat zwarte verf.
Door de rode delen ook te schilderen wordt de plasticachtige uitstraling verminderd.
De pantografen zijn vervolgens op ingekorte isolatoren van Sommerfeldt nummer 150 gezet en op het dak gelijmd. Deze isolatoren zijn ook te grof, maar komen redelijk dicht in de buurt van het beeld van de isolatoren van Piko. Het totaalbeeld is daarmee behoorlijk verbeterd. Bij mij is overigens alleen de 4e pantograaf functioneel.

Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker is. Het artikel in EJ geeft ook veel informatie. Ik begrijp dat Chris dit op z'n site heeft staan.

Groet. Bas

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Facelift BR 189 Piko
« Reactie #7 Gepost op: 14 February 2008, 09:35:15 »
Misschien dat je ook van Roco isolatoren kan bestellen. Ik weet niet meer de exacte prijs, maar het valt reuze mee. Die witte gevallen zitten in 1 zakje en die heb je uit mijn hoofd voor een euro of 3. Ik zou dat even moeten uitzoeken, ik had ze pas gekocht voor de Trix 1012. 1 Setje was veel goedkoper dan 6 losse isolatoren van een Taurus te kopen (alhoewel ze niet de dezelfde vorm hebben, hier kwam ik later pas achter).
In ieder geval het is volgens mij een hele verfraaiing ten opzichte van de Piko. Als we nog lang in dit draadje door blijven gaan, gaat het er volgens mij van komen dat mijn vaders loc Piko Br 189 ook nog gesuperd gaat worden met Roco onderdelen en de panto's die ik over heb van de Trix loc.
Henk
K.Bay.Sts.B

Erik Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Facelift BR 189 Piko
« Reactie #8 Gepost op: 14 February 2008, 21:00:59 »
Zitten op alle 189ers de zelfde panto's?

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Facelift BR 189 Piko
« Reactie #9 Gepost op: 14 February 2008, 21:02:47 »
Nee elk land heeft ander panto's. Kijk is op www.railcolor.net
Voor grootspoorfoto's zie site

Mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • H0 Nederland in aanbouw...
Re: Facelift BR 189 Piko
« Reactie #10 Gepost op: 10 March 2008, 18:01:15 »
Ik heb de koppeling verlengd zodat hij ook met kortkoppeling kan rijden en ik ben met de verlichting bezig.

Ik heb onlangs ook de BR 189 van Piko aangeschaft en deze al voorzien van een decoder. Nu zit ik alleen nog met het probleem om deze geschikt te maken voor kortkoppeling. Op de site van Piko staat daar een werkbeschrijving voor en daarvoor heb je nodig artikelnummer 57410-99 (dit zijn zogenaamde afstandshulzen voor het verlengen van de koppelingsschacht). Dit artikel is echter niet te vinden op de site van Piko en op het gehele internet verder ook niet...

Ook bij de modelbespreking op de site Groterdam lees ik hier helaas niets over...

Ik ben benieuwd hoe anderen dit hebben opgelost.

Maurice

Mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • H0 Nederland in aanbouw...
Re: Facelift BR 189 Piko
« Reactie #11 Gepost op: 12 March 2008, 16:43:40 »
Ondertussen heb ik mijn eigen probleem op een - vind ik - goede manier opgelost!

In grote lijnen heb ik mij gehouden aan de werkbeschrijving op de website van PIKO (http://www.piko.de/nl/FAQ/FAQ_loks/nl_Close_Coupler.php). Het niet te verkrijgen artikeltje heb ik vervangen door het artikel TRIX 66699. Met een beetje vijlen, passen en meten kom je dan tot hetzelfde resultaat. Om nog wat zekerder van de stevigheid van de constructie te zijn, heb ik alles met een druppeltje lijm aan elkaar geplakt.

Maurice

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Facelift BR 189 Piko
« Reactie #12 Gepost op: 12 March 2008, 17:26:58 »
Ik heb een stukje cilindervormig styreen gebruikt en zwart geschilderd ;)