Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 10:48:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: LDT seindecoder: LS-DEC NS  (gelezen 2267 keer)

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
LDT seindecoder: LS-DEC NS
« Gepost op: 25 september 2019, 22:43:46 »
Beste forumlezer,

Ik rij met Lenz digital i.c.m. randapparatuur van o.a. Littfinski. Alle Lenz onderdelen hebben de laatste software.
Op mijn baan worden de arm- en lichtseinen aangestuurd door de LS-DEC-NS. Bezetmelding middels de RS8 eveneens van LDT.

Ik heb nu de beide reeds aanwezige LS-DEC-NS een derde exemplaar in gebruik genomen en bemerk dat deze niet goed werkt indien ik de aansluiting F en G juist aansluit.
Draai ik de aansluiting om dan functioneert de seindecoder  wel, maar verliezen - na een noodstop - diverse op dezelfde voeding aangesloten RS8-en hun adres.

Hierna moet ik elke RS8 afzonderlijk opnieuw van het adres voorzien???
Bij elke nieuwe adres ingave moet ik eerst de spanning verbreken voordat ik met een wisselopdracht het adres kan invoeren. ( resetten?? )


Wie weet raad?


Groet,
Coen.
 

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: LDT seindecoder: LS-DEC NS
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2019, 13:58:56 »
Tijdens het testen vandaag heb ik de aansluitingen F en G op de seindecoder weer fout ( omgedraaid ) aangesloten.
Alles werkte prima totdat ik een uitgang ( 2 ) van een ingebouwde loksounddecoder van ESU in een lok activeerde.

Plotseling een aantal bezetmeldingen in Koploper van onbezette sporen?? Adres op RS8 opnieuw ingevoerd en bezetmeldingen waren weer opgeheven. Als ik tijdens de foute bezetmelding verbinding met het betreffende spoor verbreek blijft de bezetmelding geactiveerd.

Er is dus een combinatie van invoer gegevens via voedingskabels F en G die de opgeslagen adresgegevens van de RS8 beïnvloed.

Centrale Lenz LZ100 gereset, probleem blijft!
 
Haal ik de betreffende lok van de baan dan heb ik na het ingeven op de handregelaar ( LH101 ) van de
betreffende functieopdracht (2) op het lokadres ( 2445 ) krijg ik geen foute bezetmelding.


ESU sounddecoder veroorzaakt "waarschijnlijk" de storing?? ESU-Lokprogrammer geeft geen storing aan. Functieopdracht werkt via programmeerspoor normaal.
Vanmiddag verder testen/rijden. Het is er weer voor!

Groet,
Coen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: LDT seindecoder: LS-DEC NS
« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2019, 15:34:05 »
Ik denk dat je probleem in je Littfinski zit.... maar meer dan dat kan ik niet onderbouwen. Heb zelf slechte ervaringen met een decoder van hen, de M-Dec. Ik wil er verder niks meer van hebben.

Hoop dat iemand een antwoord voor je heeft. Ben er van overtuigd dat de Esu decoder het probleem niet is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: LDT seindecoder: LS-DEC NS
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2019, 15:39:31 »
Hoi COen,

Allereest heb ik geen ervaring met de combi met de LS-DEC-NS. In het verleden wel met de RS8 op een Lenz systeem gewerkt maar dat is even geleden. Twee dingen die me zo te binnen schieten / afvraag:

- Wat bedoel je met F en G aansluiting? Als ik naar zowel de LS-DEC-NS als de RS8 kijk kennen deze geen F en G ???

- Ik heb het niet meer heel scherp (dus dan zou je even moeten zoeken) maar ik meen dat de LoSo 4 (meen dat het de 4 was in ieder geval) eigenlijk wat ontstoring miste en dat het wel vaker voor vreemde taferelen heeft gezorgd. [edit]Oei, hiermee ben ik precies van andere mening dan Ronald  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: LDT seindecoder: LS-DEC NS
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2019, 15:43:50 »
Oef, was even zoeken maar het draadje + oplossing weer gevonden : https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66140.msg3221659678#msg3221659678


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: LDT seindecoder: LS-DEC NS
« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2019, 19:28:41 »
Timo niet geheel contra met Ronald hoor.

Probleem is namelijk niet direct de ESU decoder. Ja die mist een ontstoorcondensator, ECHTER dan zou dit geen effect mogen hebben op andere decoders die goed omgaan met hun signaal.
Vandaar dat niet iedere decoder daar last van heeft.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: LDT seindecoder: LS-DEC NS
« Reactie #6 Gepost op: 02 oktober 2019, 15:12:10 »
Hallo Timo. F en G aansluiting is de voeding vanuit de booster!

Van een clubgenoot kreeg ik gisteren het advies om de aanwezig grote IC met blauwe sticker uit de LD-DEC-ns met een ander exemplaar uit een goed werkende seindecoder om te wisselen.
Vanmiddag is gebleken dat deze IC de oorzaak van de storing is. Een vervangend exemplaar kan ik bij Modelbouwled op de a.s. beurs in Houten ophalen. Prima service!


Blijft natuurlijk de vraag wat de oorzaak van deze storing is. De ESU sounddecoder 4.0 ?
Ik ben van plan de sounddecoder, welke ik in een ROCO 2400 heb ingebouwd, naar ESU op te sturen met de vraag of zij deze kunnen aanpassen. Bij deze lok/decoder gaat af en toe bij een ontsporing F4 (claxon) spontaan! fluiten??

Ik heb meerdere locs welke met ESU sounddecoders door de fabrikant of mijzelf zijn uitgevoerd maar deze 2400 heeft deze afwijking. Met de Roco locs die fabrieksmatig met sounddecoders zijn uitgevoerd heb ik geen storing. De ESU V200 geeft ook geen storing bij gebruik van de F-toetsen.
Alternatief is om een originele PIKO decoder met 2400 sound in te bouwen.


Groet,
Coen.

 

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: LDT seindecoder: LS-DEC NS
« Reactie #7 Gepost op: 02 oktober 2019, 18:41:22 »
Coen,

Roco locs hebben geen ESU Sounddecoder. Daar zit eerder een Zimo in.
In de V200 van ESU zitten voldoende buffercondenstatoren om de storing vanaf de motor te ondervangen.

Aanpassen van de decoder zal ESU zelf niet doen, volgens hun service zit er namelijk geen fout in de decoder. Zelfs de directeur en technisch directeur zullen dit ontkennen. Tenzij je exacte weet te benoemen wat er mis mee is. Dat er dus moedwillig een condensator achterwege is gelaten. Deze is echter zelf goed te plaatsen op de pads waar normaal een powerpack wordt aangesloten.

Ik weet niet waar je vandaag komt, maar wil best die condensator voor je plaatsen, is een werkje van nog geen 10 minuten.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: LDT seindecoder: LS-DEC NS
« Reactie #8 Gepost op: 02 oktober 2019, 19:38:24 »
Hallo Timo. F en G aansluiting is de voeding vanuit de booster!
Geen idee waar je die wijsheid vandaan haalt.
Ik ben de aansluitingen F en G nog nooit tegengekomen bij Lenz.
De aansluitingen vanuit je booster heten toch echt J en K  :angel:
En op de andere klemmenstrook sluit je de wisselstroom aan voor de voeding.

Maar het vergeten van het adres bij LDT is een bekend probleem. Heb dat met de RS8 ook meermaals gehad. Ook wel eens met schakeldecoders.
Uiteindelijk allemaal eruit gegooid. Heb nu alleen nog twee keerlusmodules van ze in gebruik.
Voor de wissels overgestapt naar servo's en voor de bezetmelding naar loconet na de switch naar de DR5000.

En ik betwijfel ook of de ESU decoders de oorzaak zijn. Daardoor heb ik in ieder geval nooit kunnen constateren dat de LDT's van slag raken.
Wel als er een tijd geen spanning op gestaan had.
Gr.
Eric

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: LDT seindecoder: LS-DEC NS
« Reactie #9 Gepost op: 02 oktober 2019, 21:55:53 »
Remunj. Mijn fout. Ik bedoelde inderdaad J en K.  ???

Marcel, ik woon in Gennep, 15 km ten zuiden van Nijmegen. Eventueel decoder opsturen?

Bedankt voor jullie reacties,
Coen.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: LDT seindecoder: LS-DEC NS
« Reactie #10 Gepost op: 07 oktober 2019, 14:05:30 »
Even over LDT.

Het jaar na de opening van Miwula heb ik na dit bezoek alle bezetmelders en wisseldecoders vervangen door LDT exemplaren.
Men was bij Miwula uiterst tevreden over de werking en de betrouwbaarheid hiervan. Ik was toen net begonnen aan de ombouw van mijn bestaande baan naar digitale besturing van Lenz.

Bij een later bezoek aan Miwula, vanwege de opening van Rome-deel, weer een rondgang achter de banen gemaakt en daar prijkten nog steeds de LDT elektronica.

Ik neem aan dat men bij Miwula nog steeds het volste vertrouwen in de LTD producten heeft.

Ik vraag mij inmiddels wel af welke decoders er in de treinen zijn ingebouwd. Eigen productie??


Bij mijn volgende bezoek - hopelijk begin 2020 - ga ik dit maar eens vragen. Misschien weet een forumlezer dit! Ik hoor graag.


Groet,
Coen.


PS.
Mijn baan rijdt inmiddels - ondanks een aantal geforceerde kortsluitingen - storingsvrij en de seinen werken naar behoren!

Ik hoop niet dat "Mister Murphy" :D ??? meeleest!

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: LDT seindecoder: LS-DEC NS
« Reactie #11 Gepost op: 07 oktober 2019, 20:13:32 »
Coen,

Men rijdt daar niet met DCC maar met Selectrix. Is een ander protocol, voor thuisgebruik niet echt aan te raden vanwege lage support graad vanuit merken.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube