Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:14:56
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z  (gelezen 3119 keer)

Bezoeker

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z
« Gepost op: 25 september 2019, 16:16:35 »
Hoi allemaal,

Bij deze stel ik me in het kort even voor en lijkt het me leuk mijn vele jaren plan met jullie te delen. Zoals ik gezien heb hebben veel forumleden hier een eigen topic met informatie over hun baan en alhoewel die van mij niet snel van de grond komt wil ik het toch proberen een draadje hierover bij te houden.
Ik ben Oscar, gezinsvader met een baan en heel weinig vrije tijd. Vroeger heb ik, zoals zovelen hier, in mijn kindertijd een leuke H0 baan gehad die werd opgeruimd toen ik uit huis ging en geïnteresseerd werd in andere zaken.
Maar de modeltreintjes blijven toch leuk en hoewel ik weinig tijd voor een hobby heb, probeer ik sinds enige tijd (het idee zit al meer dan een jaar concreet in mijn hoofd) toch iets met de treintjes op te pakken. Ik ben in de jaren erg gefascineerd geraakt door spoor Z en vind het echt prachtig wat mensen op die schaal in elkaar hebben gezet. Dus... dat wil ik ook proberen. Ik heb veel gelezen hier en ben door velen van jullie (en enkele op het 3railsforum) geïnspireerd geraakt. Ik heb niet veel ruimte maar dat komt wel goed uit als je toch een fascinatie hebt voor spoor Z. Ik heb daarom na veel opruimwerk in mijn studeerkamer een bureau vrij weten te maken en heb daarop een plaat in elkaar geknutseld van ongeveer 61 cm bij 119 cm met een uitsparing van 40 cm voor mijn snijmat  :)
Ik kom vrij regelmatig in Nagano, Japan, waar een simpel treintje rijdt over de zogenaamde Oito-line. Het station Hotaka is daarbij mijn inspiratie geworden en ik wil proberen, over een langere periode, langzaam maar zeker een simpel diorama/spoortje te creëren met als basis dit station. De treintjes zullen dan van Rokuhan zijn en die zal ik daar kopen. Omdat alles in Europa exact twee keer zoveel kost ben ik wat betreft spoor wel ondertussen begonnen te experimenteren met Mäklin miniclub. Zoals gezegd een vele jaren plan, maar je moet een begin maken.
Het Hotaka station is de volgende: https://en.wikipedia.org/wiki/Hotaka_Station
Ik heb in anyrail een ontwerpje gemaakt dat er als volgt uitziet:

Hier zitten wat hoogteverschillen in. Het is de bedoeling eigenlijk twee treintjes te laten rijden die individueel rijden, beiden op hun eigen spoor langs het station komen, maar wel kruisen op de Engelse kruising voor het station. Ik zal nog iets uitdenken met seintjes e.d.
in 3D is het ongeveer als volgt (niet exact omdat ik anyrail nog niet helemaal begreep ;D)

Heb ik dan al wat gedaan? Ja, maar nog niet zo heel veel. Ik heb net de zeeschuim geoogst uit de tuin die ik aan het drogen en fixeren ben om er tijdens de komende winter wat experimentjes mee te doen. Ohja, ik was vergeten te vertellen dat het een herfstthema gaat betreffen. Let wel: Ik heb nauwelijks ervaring. Het spelen met de treintjes in mijn jeugd was echt gefreubel in H0 met Pola bouwpakketjes en ik heb eigenlijk (bijna) niemand in mijn omgeving die mijn hobby deelt zodat ik veel info van jullie verwerf (en van een oud model scenery boekje van de BBC uit de jaren 80, prachtig boekje met mooie tips)
Wat heb ik dan al. Nouja: het volgende:

De kans is groot dat ik niet direct volgende maand met een update kom, maar ik zie dat veel draadjes meerjaren projecten zijn en ik ben iemand van een lange adem. Dus, gegroet allemaal. Dank voor jullie gezelschap!
« Laatst bewerkt op: 25 september 2019, 19:19:30 door Bert van Gelder »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Hotaka oito line in spoor Z
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2019, 18:06:50 »
Welkom Oscar!

En ik hoop dat je toch regelmatig iets kunt laten zien.

Interessant thema, Japan heeft wel iets...

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Bezoeker

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2019, 14:23:31 »
Hoi Jelmer en andere geïnteresseerde lezers,

Tja, zoals ik al aangaf heb ik maar af en toe tijd en gezien ik daarbij ook niet heel erg handig ben is de voortgang op laag tempo. Als ik er tijd voor heb, heb ik wel vel plezier. En daarom nu een kleine update. Ik heb ondertussen wat spoor bijgelegd, wat kennis opgedaan en iets van een "ramp" gecreëerd voor het deel waar de trein omhoog gaat. Nadat ik het eerste ontwerp van mijn baan nog eens bekeken had bleek de helix rechts eigenlijk totaal overbodig. Grote hoogteverschillen gaan er niet komen. Op een enkel punt is de daling iets meer dan 3%. Het resultaat, of wat er nu ligt, is het volgende:

Er moeten nog drie flex-stukken gelegd worden. Omdat flexrails weer iets nieuws is voor me en ik nog wat beter wil uitzoeken hoe dat te leggen heb ik dat nog even voor me uitgeschoven. Voor het idee zijn de flexstukken nu "ingetekend" met stukjes papier en rechte losse rails. Zoals jullie kunnen zien heb ik ook wat gespeeld met bloemdraad om wat basisvormen voor boompjes uit te proberen. Omdat de meeste instructies op internet uitgaan van formaat H0 en N is het met spoor Z even zoeken naar de juiste vormen en dikten van de draad. Ik heb wel een idee nu. Het zal ook nog aangevuld worden met de gedroogde (en met glycerine bewerkte) zeeschuimplantjes uit de tuin en vensterbank (ontzettend leuk om te verbouwen en mee te klooien), ook deels zichtbaar op de foto.
En dan nu natuurlijk nog wel de grap: Ik heb nog steeds geen enkele spoortrein!!! Daar gaat echter verandering in komen. Zeer binnenkort ga ik naar Japan en dan ga ik eens even op zoek naar een mooie hobbywinkel waar veel Rokuhan-spul wordt verkocht. (Suggesties van goede winkels in de omgevingen van Tokyo en Nagano zijn welkom). Het plan is om twee Rokuhan modeltreintjes te halen van de West Japan Railway company die ook daadwerkelijk op de Oito-lijn en omgeving opereren (dacht aan een electrische voor de lage cirkel en een diesel voor de hogere cirkel). Ook zal ik wat mooie plaatjes van de omgeving en het station Hotaka gaan schieten om inspiratie op te doen.
Gegroet allemaal!

Bezoeker

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2020, 15:55:54 »
Hoi allemaal,

Weer even een update. Niet dat mijn werkzaamheden sterk vorderen maar ik ben naar Japan geweest en heb een aantal leuke aankopen gedaan. Ja, na het bezoek van een aantal shops is mijn conclusie dat de treinhobbyist in Japan zeker vertegenwoordigd is. En er is ook veel aan treinspul verkrijgbaar. Gezien Japanners over het algemeen alles graag wat kleiner houden geldt dat ook voor de treinenhobby. Daarbij wel de kanttekening plaatsend dat het aanbod in Z weliswaar groter is in Japan dan in Nederland, maar je wordt er helaas niet mee overladen. Rokuhan is duidelijk de marktleider op het gebied van Z. Daarnaast zijn er wat kleinere merken maar hun aanbod is minimaal. Ik heb ook aardig spul van H0 gezien. Leuk voor de liefhebbers die een mooie Shinkansen of Japanse metro of electro"kubus" op hun baan willen hebben. Maar let op: de Japanse H0 treinen zijn weliswaar dezelfde schaal maar rijden op een iets smaller spoor dan we in Nederland gewend zijn met onze Roco/Fleischmann/Märklin modelletjes. Dus... mocht je het mooi vinden, dan zul je er ook spoor bij moeten aanschaffen.
Toch, waar ik het meeste van onder de indruk raakte was de hoeveelheid N-spoor. Tomytec (werkt in NL samen met Faller, zoals Rokuhan samenwerkt met NOCH) is de absolute marktleider en er is veel, veel, veel moois op de markt en in de winkels. Een kort ogenblikje dat ik in de winkel stond had ik er spijt van dat ik me op Z gericht had. Niet al te lang echter, want Z is en blijft (voor mij) een klasse apart.
Wat leuke plaatjes wilde ik schieten in de Models IMON in Shibuya, maar helaas was dat niet toegestaan. Dus alleen een plaatje van bij de ingang:

Ook was er een voorbeeld model van Rokuhan in Z opgesteld in de winkel. Daar mochten wel foto's van gemaakt worden. Wellicht een inpsiratie voor iemand hier:

Verder ben ik doorgereden naar het daadwerkelijke Hotaka station aan de Oito lijn in Nagano om wat plaatjes te schieten. Zoals eerder gezegd: het hoeft geen 1 op 1 kopie te worden (daar is het platform ook te lang voor) maar het wordt de basis van mijn baantje. Hier een plaatje van de voorkant:

En hier een vanaf het perron genomen (let ook op de lieftallige dame die naar de camera zwaait :-) ):

Gezien het wat slecht weer was ben ik bij de lokale VVV gaan schuilen. Daar was het begrijpelijkerwijs niet erg druk vandaag en toen de dame van de balie begreep wat mijn doel was gaf ze aan dat dat geen slecht idee was. Sterker nog. Ik was niet de eerste. Zie bijgaand een replica in een wat groter formaat (1 op 30 gok ik).
Een leuke inspiratie in ieder geval.
Tot slot heb ik ook wat aankopen gedaan natuurlijk. Allereerst een dieselloc zoals ze ook in de Japanse bergen gezien worden:

Hierbij een voorbeeld van het echte model op ware grote in actie:

En een electrisch model.


Dit model stamt uit 1963 en wordt grotendeels vervangen door een modernere versie. Die had ik ook mooi gevonden maar helaas is dat model niet beschikbaar voor Z formaat. Het model dat ik gekozen heb is bovendien prachtig (vind ik zelf natuurlijk). Zo, nu alleen nog wat tijd vinden om te knutselen en de baan verder op gang te brengen. Dat zal wel weer even duren.

Tot slot een tip. Voor diegenen die toevallig in Yokohama komen is er een leuk museum te bezoeken: Het Hara Model Railway museum. Het is opgericht door een Japanner die zo gek was van treinen dat hij tussen 1925 en 2012 geprobeerd heeft zo'n beetje alle treinen van de wereld te fotograferen. Daarbij heeft hij vel proberen na te bouwen in Spoor 0  en 1 formaat. Erg mooi. Met als topstuk een volledige baan in spoor 1:



Erg leuk, ook voor diegenen die met kinderen zijn uiteraard.






Bezoeker

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2020, 16:51:21 »
Hoi allemaal,

Hier weer even een update. Ik hoop op meer tijd tijdens deze isolatie maar er blijven toch vaak veel zaken liggen die voorrang krijgen. Desalniettemin, een paar plaatjes van de afgelopen maanden. Ik ben eerst eens begonnen met het gebruik van dat blauwe schuim om het parcour van de rails wat beter uit te werken. Dat is makkelijk snijden en daarmee kan ik ook waarborgen dat de hellinggraad niet te stijl wordt (nu zo'n 3,6% wat ok schijnt te zijn voor dit type):


Het leuke aan deze hobby is dat er veel aspecten zijn en dat je dus met van alles en nog wat bezig kan zijn als je daar zin in hebt. Zo heb ik wat geëxperimenteerd met het uittekenen van het station Hotaka met behulp van google street view en het dozijn foto's dat ik gemaakt heb. Dat is leuk werk. Ik ben natuurlijk nog niet op het punt dat ik volledig tevreden ben en het is wat gewriemel in spoor z. Elke milimeter verschoven maakt een groot verschil. Plan is met onderstaande tekening eens wat in elkaar te plakken en te zien hoe dat eruit gaat zien naast het spoor:


Omdat de zon in de middag vol op dit kamertje staat (ik merk dat nu extra omdat in deze Coronatijd dit mijn thuiskantoor is. Ik zit hier vele uren per dag), valt het me op ik dat er een groot risico op verkleuring door de zon is. Daarnaast ben ik van mening dat (kunstmatig) licht zeer belangrijk is bij een diorama en, niet het minst belangrijk, door mijn modeltrein kan mijn vrouw haar plantjes niet meer voor het raam zetten. Voor dat alles is de oplossing een mooie constructie zoals je ook op de beurzen ziet en bij veel diorama's op dit forum. Ik heb dus lekker gezaagd en getimmerd met het volgende resultaat:

(De plank bovenop is tamelijk stevig waardoor mijn vrouw al haar planten nog steeds hier voor het raam kan zetten voor de middagzon.

Zoals te zien is heb ik de flexirails trouwens nog niet gesneden en gekoppeld. Het snijden levert toch nog wat twijfels op omdat ik niet zeker weet of ik dat goed ga doen. Probeer op dit moment de rails met schroeven vast te maken, maar de kleinste schroeven van de praxis zijn te groot voor spoor Z rails. Bovendien is de ondergrond nog niet helemaal egaal. Ik heb wel klei en ook nog ergens rotband gips. Wat is het handigst op het terrein onder de rails te egaliseren? Sculptamold?
Verder: gesproken over licht. Ik heb nul kennis van elektronica en ik besef dat dat een handicap is. Ik ben mijn dan ook aan het inlezen over het gebruik van bezetmelders, toepassing van ledlichten met weerstanden en controle middels arduino's. Nog geen van die zaken heb ik toegepast en het is allemaal nog wat ingewikkeld maar ik heb geleerd dat ik alles stap voor stap kan leren. Volgende stap is dus een ringleiding om zo eens stroom op de rails te zetten. Eerlijk is eerlijk. De treintjes staan mooi op de foto maar hebben nog geen meter gereden in Nederland (wel op het proefspoor in de winkel in Japan trouwens). Veel kluswerk en zo af en toe kom ik eraan toe. Ondanks dat ik steeds meer uitdagingen tegen kom begin ik het ook steeds leuker te vinden.

Hier nog een leuk plaatje van meer in detail. Het potlood heb ik erbij gelegd zodat de schaal wat beter zichtbaar is in verhouding tot bijvoorbeeld spoor N:


Gegroet allemaal


Bezoeker

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2020, 16:29:18 »
Hoi lezers,

In de afgelopen maanden heb ik af en toe wat geknutseld en ben ik langzaam aan weer een klein stukje verder gekomen. Ik moet zeggen dat ik er iedere keer weer achter kom dat er nog heel veel te leren is maar al oefenend word ik steeds wijzer. Hoe onhandig ook. Het leuke aan de hobby is dat er veel aspecten zijn. Zo heb ik mij eens beziggehouden met het uitsnijden van een Japanse politiewagen. Dat begint zo:

het leuke is natuurlijk dat er via internet heus wel autootjes in schaal 1:220 te verkrijgen zijn, maar die wagentjes zijn allemaal hetzelfde saaie standaard model. Dat zijn niet de grappige blokkendoosjes die in Japan op de weg rijden. Als ik de politieauto heb ingekleurd (de gekke spoiler op het dak is kenmerkend voor Japanse politiewagens) en het lijkt wat dan ga ik me richten op meer gekke wagentjes. Uiteindelijk zou ik ooit weleens willen proberen iets met een magnorail te koppelen, maar dat is verre toekomstmuziek. Momenteel ziet het er ongeveer zo uit:

Verder heb ik wat verder geknutseld aan het station. Op basis van de maten die ik van mijn eigen foto's en google maps heb geschat begint het er ondertussen als volgt uit te zien:

Met kleur en wat toevoegingen aan de andere zijde staat het als volgt op de baan (die ook al wat verder ontwikkeld is):

Een volgende fase is het verder aankleden van het station met enkele details, perron, loket en daken. Daarnaast wil ik er verlichting in aanbrengen. Ik heb wat ledjes via internet besteld en heb daar ook weerstanden bij geleverd gekregen. Ik ben echter zeer a-technisch en heb wil me dus nog even iets verder inlezen in de wiki om er zeker van te zijn dat ik niet in 1 klap mijn stationnetje in brand zet op het moment dat ik de draadjes aan een adapter verbind (ik moet de adapter ook nog aanschaffen). Vermoedelijk zal ik eerst maar een ringleiding onder de baan aanleggen. Eén voor verlichting en één voor de rails. Ik heb op dit moment wat losse draadjes verbonden om te zien hoe en of de treintjes op de baan rijden. Zoals te zien is, is de baan dus af en kan ik met beide treintjes twee rondjes of een langere 8 rijden:

Dat gaat wonderbaarlijk goed. De treintjes rijden extreem soepel en prachtig op lage snelheden. Nu moet ik natuurlijk nog blokken inbouwen en nadenken over aansturing, eventueel reedcontacten etcetera.

Er doet zich momenteel wel al 1 probleem voor en ik vermoed dat dat weleens zou kunnen komen door het verschil tussen (de wielen/flensjes) Märklin treintjes en Rokuhan treintjes. Als ik met het korte treintje over de kruising rijd gaat het eigenlijk altijd prima. Het treintje gaat in beide richtingen succesvol in de stand X en in de stand II (niet kruisend dus). De "langere" trein gaat echter alleen goed in de stand X. Wanneer ik die trein over de kruising laat rijden terwijl die in de stand II staat (niet kruisend), doet zich een kortsluiting voor. Schoonmaken heeft geen resultaat, verhogen, verlagen, rechttrekken. Niets helpt. Nu vermoed ik dus dat dit door het verschil Märklin/Rokuhan komt en dat ik dus waarschijnlijk een Rokuhan kruising mag gaan aanschaffen. Helaas, maar we komen er wel:


Mocht iemand een tip hebben dan hoor ik het uiteraard ook graag  :)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2020, 17:01:13 »
Erg leuk initiatief en dan nog wel in Z.
Klein maar fijn.

Ik denk dat het inderdaad door de flenzen zou kunnen komen dat er een soort van kortsluiting ontstaat.
Maar dan zou je met de verschillende merk combinaties moeten uitproberen.
Dus alles Marklin en de volgende keer alles Rohukan.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2020, 17:46:02 »
Wat rijdt er beter? Marklin of Rohukan?

Bezoeker

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2020, 18:11:21 »
@Ronald, dank. werken op deze schaal is erg leuk! En inderdaad. Ik kwam na enig zoeken een Amerikaans forum met Z-spoorders tegen waar ook geklaagd werd over soortgelijke problemen met MTL treinen op Märklin wissels. Het is dus even proberen en experimenteren wat het beste werkt.

@Harm. Ja, goede vraag. Ik heb op verschillende beurzen Märklin modelletjes heel mooi traag zien rijden. Zelf heb ik echter geen locjes van Märklin en ben wel redelijk bevooroordeeld nu. Als ik het zo objectief mogelijk benader heb ik het vermoeden dat tussen de moderne (vijfpolige) Märklin modellen en de Rokuhan modellen het verschil waarschijnlijk niet heel erg groot is.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2020, 19:53:28 »
leuke foto's, ik blijf het volgen  (y)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z
« Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2020, 21:30:11 »
Hoi Bezoeker bij ons mooie forum. Had je draadtje gemist maar het ziet er veel belovend uit. (y)

En ja z is echt klein, heb hier ook nog een partij van een erfenis en dat past in 1 doosje en een mini vitrine :D

Vraagje, is het het idee dat het station zo blijft in dat dunne papier of ga je het nog omzetten in dikker karton of dun styreen. Als je al zo je best doet het precies na te bouwen dan zou ik voor wat duurzamer materiaal gaan.

Voor dat kan ik ook naar het draadtje van Kees Gorter verwijzen die ook kleine gebouwtjes maakt van styreen, heeft goede bouwbeschrijvingen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72666.0

In iedergeval ga ik dit volgen. Overigens zijn mooie treintjes (y)

gr Joke

Bezoeker

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z
« Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2020, 11:10:06 »
@Mitchell
Dank. Ik zal blijven proberen e.e.a. mooi in beeld te brengen.

@Joke.
Dankjewel voor je compliment. Dat betekent heel wat. Ik ben lange tijd als bezoeker door de draadjes op dit forum heengelopen voordat ik me registreerde en jouw reconstructie van Delft en zelfbouw van rails heeft veel indruk op me gemaakt, evenals de modules van Kees Gorter trouwens.
Het is inderdaad mijn bedoeling het station nog te verstevigen. Ik heb wel al wat gerommeld met een styreenplaat van ongeveer een millimeter dik, maar het uitsnijden van de kleine ramen leverde zo veel frustratie op (en niet het gewenste resultaat) dat ik heb besloten eerst even verder te gaan met het uitwerken in (te dun) fotokarton.
Het plan is nu om in een volgende fase het station aan de binnenkant te voorzien van een soort skelet van styreen waardoor deze wel steviger wordt. Wordt dus nog vervolgd. Dank voor de tip.

Groeten,
Oscar

Bezoeker

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z
« Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2021, 15:36:57 »
Hoi allemaal,

Helaas is het een hele tijd geleden dat ik hier een update gedeeld heb. Dat betekent niet dat ik op de hobby of de baan was uitgekeken. Verre van dat zelfs. Ik heb veel plannen maar jammer genoeg nog niet heel veel daarvan goed uitgewerkt. Jonge kinderen die maandenlang thuis zaten terwijl de druk van mijn baan steeds hoger werd zorgden ervoor dat ik 's-avonds vaak te moe was om iets te doen.
Maar beetje bij beetje heb ik wel degelijk een en ander gedaan.

Allereerst het stationgebouw. Ik heb daar wat vooruitgang in geboekt, heb een aantal muren vervangen door styreenplaat, maar ben momenteel nog niet helemaal tevreden over de huidige staat. Ik deel daarom foto's in een volgend stadium.

Wat betreft de lay out en de baan was ik eigenlijk heel erg tevreden. Ik wilde twee treinen simultaan laten rijden waarbij middels een arduino voorrang geregeld zou moeten gaan worden op de kruising voor het station. Nadat ik in mijn vrije tijd wat meer video's van het hele Oito lijn heb bestudeerd kwam ik echter tot de conclusie dat het dieseltreintje van de twee, de KiHa 52-100, op een heel bijzonder deel van het traject rijdt. Dit is het traject van Minami-otari tot aan Itoigawa aan de west-kust. De natuur,de bergen en het traject zijn zo mooi dat het me leuk leek die specifiek in mijn lay out te verwerken. Vooral omdat ik het idee had dat daar ook ruimte voor was. Voor de liefhebbers. Er zijn een aantal mooie video's van dit traject door reizigers gemaakt. Zoals deze (niet door mijzelf gemaakt overigens):
https://www.youtube.com/watch?v=KsbxjQcfwsM&t=15s

Om dit stukje voor de lay out te realiseren heb ik wat geknutseld, getekend, gemeten en geëxperimenteerd met een aftakking op de hoofdlijn. De lijn gaat iets omhoog in een berg die nog gebouwd zal worden en op een hoger niveau aan de achterwand langsrijden. Het was wat gerommel en gepruts met flexrails maar ik ben tevreden over het resultaat. Het treintje loopt er zeer soepel over. Om het resultaat mooi te kunnen bereiken is de hoofdbaan ook lichtelijk aangepast zodat de wissel voor de aftakking mooi paste. Ik heb een Viessmann pendelautomaat gekocht om het dieseltje van de wissel tot aan het einde van de baan en weer terug te laten pendelen. Hoewel het treintje nu dus mooi rijdt, gebeurt dat nog handmatig met de hoofdtransformator. Ik moet de pendelautomaat nog aansluiten en afstellen. Ik ben nog niet zo handig met de electronica.
De afgelopen week ben ik begonnen met het ballasten van het deel van de baan dat buiten de tunnels ligt. Omdat het nu te drogen ligt kan ik even niet verder. Ik wil de ballast na de het drogen nog een heel stuk fatsoeneren en roestig kleuren. Maar om te laten zien waar ik nu sta even een overzichtje van het heden:


Ik heb nu op de linkerberg, die er nog niet helemaal is, rails op drie niveau's wat ikzelf dus wel mooi vind:


En dan nog een puntje uit mijn vorige posts. Het is dus inderdaad waar dat de combinatie van Märklin kruising en Rokuhan treintjes geen goede combinatie is. Ik heb een Rokuhan kruising gekocht en ingepast. Dit ging eigenlijk heel eenvoudig. En het resultaat is wonderbaarlijk. De treintjes rijden zeer soepel en ik heb geen enkele keer kortsluiting gezien:


Zo. Dat was het voor vandaag. Een en ander wordt uiteraard weer vervolgd gezien ik nog veel plannen heb die ik in de komende maanden hoop uit te kunnen werken. Wellicht is het realiseren van de bergen een eerste plan dat ik ga uitwerken. Ik ben van plan wat te gaan experimenteren met gips, wc papier en houtlijm. Wellicht dat het experimenteren niets wordt en dat ik iets anders ga bedenken. Wordt vervolgd in ieder geval.

Nog 1 kleine afsluiter. Voor wie nu benieuwd is naar Nagano, het prefectuur in Japan waar de Oito-lijn loopt. Zie deze video die ik tegen kwam op YouTube (ook niet zelf gemaakt, maar wel bekend daar): https://www.youtube.com/watch?v=kHEKx9LCKnc


Raicho

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
  • Shupattsu Shinkou!
Re: Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z
« Reactie #13 Gepost op: 20 februari 2022, 14:32:38 »
Hé wat leuk, iemand die net als ik zich met japanse modeltreinen bezighoudt. Met die Arduino kan ik je helaas niet helpen, maar ik verwacht dat er vast wel kundige techneuten op dit forum zitten die je verder kunnen helpen. Zelf heb ik een aardige verzameling japans n-spoor, van zowat alle grotere merken heb ik wel wat. Een baan heb ik nog niet, wel plannen daarvoor. Verder ben ik contactpersoon voor de Japanese Railway Society, een club voor treinliefhebbers met interesse in japanse spoorwegen.

FWIW,

Mark V.