Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lengte blok en bezetmelders door Bobos
Vandaag om 20:09:59
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 20:04:39
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
EifelBurgenBahn door Noordernet
Vandaag om 19:44:56
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 19:40:36
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
bovenleiding Mader door Marc tramt
Vandaag om 19:26:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:25:21
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
  

Auteur Topic: DR5033, DR4088 en keerlus met iTrain  (gelezen 2488 keer)

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
DR5033, DR4088 en keerlus met iTrain
« Gepost op: 23 september 2019, 21:03:36 »
Goedenavond.
Ik ben al een tijdje aan het stoeien om een DR5033 met een DR4088 i.c.m. iTrain uit te voeren als keerlus. Ik kom er niet uit... ???
In de DR5033 handleiding staat dat je hier ook 2 keerlussen mee kunt maken, maar hoe dan?

Hoop dat iemand me op-weg kan helpen...

theo

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DR5033, DR4088 en keerlus met iTrain
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2019, 22:25:43 »
In de DR5033 handleiding staat dat je hier ook 2 keerlussen mee kunt maken, maar hoe dan?
Waar lees je dit?

Of doel je op:
Citaat
Bovendien beschikt de booster overde mogelijkheid naar 2x2 configureerbare terugmeld adressen (2x ompolen aan, 2 maal ompolen uit) te ‘luisteren’ waarmee een kortsluitvrij keerlus schakeling gemaakt kan worden.
Zeker met het stuk tussen haakjes lees ik dat alleen als dat je aan beide kanten van een keerlus twee melders kunt hebben om het ompolen te starten en te beëindigen. Telkens één in de keerlus en eentje er buiten.

Maar dat werkt denk ik alleen als je hem op LocoNet hebt aangesloten met LocoNet terugmelders.

Maar hij moet ook bruikbaar zijn als keerlusmodule zonder terugmelders. Daarvoor hem gewoon aansluiten op een centrale via welke methode dan ook, uitgang naar een lus (en alleen naar de lus) en gaan. De DR5033 poolt de boel dan gewoon om als er kortsluiting optreed. En schakelt af als de kortsluiting er nog is na het ompolen.

Laatste optie die volgens mij ook met elke aansluiting werkt is iTrain hem (via een wisseladres) op het juiste moment te laten schakelen. Nadeel is dat je dan niet zonder iTrain kunt rijden (of dan weer de kortsluitmethode moet gebruiken).

Dus wil je hem alleen gebruiken als keerlusmodule? En wil je dan voor de kortsluitloze methode met terugmelders gaan? Zo ja, zit alles aangeloten via LocoNet?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: DR5033, DR4088 en keerlus met iTrain
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2019, 23:46:44 »
Dag Timo.
iTrain staat bij mij altijd aan, dat is het probleem niet.

In iTrain zit een "keerlus" attribuut die de poling goed zet voor de naderende trein, welke het gereserveerde baanstuk, de keerlus, in gaat rijden.
Je idee dat door de DR5033 "alleen" te laten doen is een mogelijkheid maar dat wordt dan wel een erg dure oplossing.
Ik zoek het eigenlijk in de combinatie met een DR4088.
De DR5033 is de voeding voor de terugmelders (DR4088's) en zit via de Loconet B op de DR5000 aangesloten.
Het ompolen bij kortsluiting is met het iTrain ompool attribuut volgens mij "niet" aan de orde.
Lastig vraagstukje volgens mij...
theo

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DR5033, DR4088 en keerlus met iTrain
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2019, 00:00:23 »
Je idee dat door de DR5033 "alleen" te laten doen is een mogelijkheid maar dat wordt dan wel een erg dure oplossing.
Hoe bedoel je dure oplossing voor de DR5033 alleen? Het wordt alleen maar duurder als je DR4088's gaat toevoegen...

Of doe je hier op "duur" als in de DR5033 alleen gebruiken voor de keerlus? Als dat het geval is moet ik je teleur stellen, wil je de DR5033 gebruiken voor een keerlus is dat het enige waar je hem op aan kunt sluiten. Tenzij je heeeeeel zeker weet dat de rest het ompolen ook niet erg vind ofwel je er 100% zeker van bent dat er maar één lok tegelijk over een overgang naar de DR5033 kan rijden.

En nu zit ik even te kijken, wel grappig dat de DR5013 (keerlusmodule) duurder is dan een DR5033. Toegegeven, die kan nog wat meer trucjes. Maar voor een simpele keerlus is het dus goedkoper een tweede DR5033 aan te schaffen dan een DR5013.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: DR5033, DR4088 en keerlus met iTrain
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2019, 00:13:58 »
Maar hoe sluit je dat dan aan?
Als je enkel en alleen de DR5033 ervoor gaat gebruiken dan moet het keerlus attribuut van iTrain dus wat gaan schakelen. Eén keerlus kan ik dan nog wel bedenken (via de rail sniffer uitgang?) maar een tweede echt niet.

Morgen weer verder stoeien.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DR5033, DR4088 en keerlus met iTrain
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2019, 00:58:18 »
Even achterstevoren beginnen:

Eén keerlus kan ik dan nog wel bedenken (via de rail sniffer uitgang?) maar een tweede echt niet.
Twee keerlussen dus gewoon niet volgens mij ::) Daarom vroeg ik waar je dat gelezen had.

En keerlus heeft dus ook niets met de sniffer ingang te maken.

Als je enkel en alleen de DR5033 ervoor gaat gebruiken dan moet het keerlus attribuut van iTrain dus wat gaan schakelen.
Ligt er dus aan welke methode je wilt gaan gebruiken. Zoals gezegd kent de DR5033 methodes: kortsluitdetectie, LN detectoren of via een wisseladres. In het laatste geval kan iets als iTrain dus de controle nemen.

Maar als je dat prima vind (dus alleen door de keerlus kunnen rijden met iTrain) dan kan je ook simpelweg een relais aan een wisseldecoder schakelen op het juiste moment. Neem aan dat iTrain dat ook kan maar daarvoor ken ik het programma niet. Stuk goedkoper dan een DR5033.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: DR5033, DR4088 en keerlus met iTrain
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2019, 08:49:17 »
uit de handleiding.
Citaat
Bovendien beschikt de booster over de mogelijkheid naar 2x2 configureerbare terugmeld adressen (2x ompolen aan, 2 maal ompolen uit) te ‘luisteren’ waarmee een kortsluitvrij keerlus schakeling gemaakt kan worden.

Hier staat dus eigenlijk "één"  keerlus?
OK, dan heb ik 2x2 niet goed begrepen.

Maar ik begrijp toch wel goed dat ik dat kan doen via 2x2 (4) terugmeld-adressen van de DR4088 Timo?

 

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DR5033, DR4088 en keerlus met iTrain
« Reactie #7 Gepost op: 24 september 2019, 16:02:30 »
Hier staat dus eigenlijk "één"  keerlus?
Correct. Vandaar dat ik zei:
Zeker met het stuk tussen haakjes lees ik dat alleen als dat je aan beide kanten van een keerlus twee melders kunt hebben om het ompolen te starten en te beëindigen. Telkens één in de keerlus en eentje er buiten.
Ofwel, een keerlus heeft steeds een detectiestuk bij het inrijden en bij het uitrijden, en dit aan beide zijden: 2x2.

Maar ik begrijp toch wel goed dat ik dat kan doen via 2x2 (4) terugmeld-adressen van de DR4088 Timo?
Zolang die terugmelders ook via LocoNet zitten volgens mij wel. Dan simpel 4 adressen kiezen en deze via LNCV programmeren.
LNCV15 en LNCV16 (A en B melder) voor de ene kant (kant die normaal kortsluiting zou maken) en LNCV17 en 18 (C en D melder) voor de andere kant.

A en C liggen dan voor de keerlus (aan een andere booster dus) en B en D in de keerlus aan de DR5033. A/C en B/D moeten dus elk een eigen common aansluiting hebben op de DR4088.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox